פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאריה פרלמן, 04/05/05 22:52)

http://www.faz.co.il/thread?rep=58673
אם כך עוד הערה קטנה...
גדיאל (יום חמישי, 05/05/2005 שעה 14:51)
בתשובה לאריה פרלמן

לפי ההגדרה שהבאת למוזיקה: ''אירגון צלילים (ורעשים) בזמן- שמביעים רגשות'' המוזיקה המודרנית על אף שלדעתך נשמעת נוראית היא עדיין מוזיקה.
בהגדרתה לא מדובר על מרווחים טונאליים, ולא על ספטאקורדים מוזרים. אלא ארגון צלילים. אתה מוזמן לקרוא להם לא מאורגנים, אבל אני מתערב איתך שבכל ניתוח של יצירה מודרנית תראה סידור מפליא ואפילו לפעמים בלי לשים לב שמירה על צורות הסונטה והליד וכו'.

שמעתי לא מזמן יצירה מאת מלחין בארוקי לחלוטין (נראה לי שמו היה וויבר אבל אינני בטוח), היצירה נקראת ''המלחמה'', יצירה שנכתבה לשעשע את אנשי החצר. ובתחילת היצירה הכל נשמע יפה ובארוקי.
פתאום בפרק השני, הוא הלחין בלאגן אחד שלם. אין שום ארגון, שום הגיון, כל הכלים נשמעים כאילו מזייפים תווים ומנגנים לאוות נפשם. מי שלא ידע מי המלחין היה חושב שזהו בטח המלחין המודרני הגרוע בעולם. ואני אומר לעצמי ''הנה היצירה המודרנית הראשונה בעולם!''
אך לא... גם הבלאגן הזה נועד ליצור משהו, להעביר איזשהוא מצב. ובמקרה שלנו, הבלאגן של הקרב. האי ודאות.

גם כן מוזיקה מודרנית, בין אם תבין את היצירה או לא, המלחין כתב אותה עם כוונה מסויימת (הוא כתב אותה אחרי מותו של מישהו, אחרי שהוא קיבל העלאה בשכר, אחרי התאהבו וכו'), להביע איזשהוא רגש.
לא תמיד היצירה מצליחה להעביר את זה בפעם הראשונה, אבל זה לא אומר שאתה צריך לקרוא לה פרימיטבית. ועוד פחות שהיא דומה לאיש פרהיסטורי המכה על בול עץ.

זה שאני לא מבין את תורת הקוונטים או תורות אחרות בפיזיקה המודרנית, לא אומר שאני אתחיל לקרוא לה מטומטמת, לא הגיונית ובלתי שימושית לאדם ביום יום.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.