פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=58959
הבעיה ניסים היא בכך שאתה
עמיש (שבת, 14/05/2005 שעה 9:58)

מסרב להכיר בכך שההויה הישראלית של היום אף היא יהדות.
אתה מתעקש לקדש רק את היהדות העתיקה (וגם זאת לפי טעמך האישי והשקפותיך האישיות) ומתעלם מכך שגם יהדות זו התפתחה ופנתה לכוונים שונים בהתאם לצרכי הזמן.
היצירה התרבותית העברית/ישראלית של היום אף היא יצירה יהודית ואין מה להתבייש בה או להתעלם ממנה.
היהדות ממשיכה לחיות ולבעוט, הגיע הזמן שתכיר בכך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=58963
ההוויה הישראלית אינה יהדות
Deimon T (שבת, 14/05/2005 שעה 12:35)
בתשובה לעמיש

והתרבותה ישראלית היא יותר תרבות המישמישים

ערבוביה מכל מה שטעים לכרס .

http://www.faz.co.il/thread?rep=58971
קשקשן נלעג
עמיש (שבת, 14/05/2005 שעה 15:48)
בתשובה לDeimon T


http://www.faz.co.il/thread?rep=58972
המישמיש נפגע ומגיב בחומרה
Deimon T (שבת, 14/05/2005 שעה 15:54)
בתשובה לעמיש


http://www.faz.co.il/thread?rep=58996
הבעיה ניסים היא בכך שאתה
נסים ישעיהו (שבת, 14/05/2005 שעה 21:06)
בתשובה לעמיש

בס''ד.

ההויה הישראלית של היום היא יהדות? במה???

אני לא ממש מכיר את היהדות העתיקה; עכ''פ, לא יותר ממישהו אחר שלמד קצת היסטוריה. אני שם בצד את השקפותי האישיות ומתבונן במסרים השבועיים נטו, תוך חיפוש העתיד. לא העבר מעניין אותי, אלא המסר הנגזר ממנו לעתיד.

לגבי היצירה התרבותית של היום בארץ, תמהני היכן אתה מזהה בה יהדות.

בעצם, השאלה המרכזית שעוד לא ביררנו היא 'מהי יהדות'.

http://www.faz.co.il/thread?rep=58997
קודם מבררים מהי יהדות ואח''כ אומרים מהו לא יהודי
דוד סיון (שבת, 14/05/2005 שעה 21:15)
בתשובה לנסים ישעיהו

קצת מוזר הדבר שלפני שמגדירים מושגים משתמשים בהם.
אם לא ביררת מהי יהדות, איך אתה יכול לטעון שמדינת
ישראל היא לא יהודית?
אם ביררת מהי המשמעות של האמירה כעת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=58998
קודם מבררים מהי יהדות ואח''כ אומרים מהו לא יהודי
נסים ישעיהו (שבת, 14/05/2005 שעה 22:56)
בתשובה לדוד סיון

בס''ד.

אני עוסק בבירור הזה כל הזמן, ואת המסקנות – כולל תהליך הבירור – אני מעלה כאן ובמקומות אחרים.

זה לא קל הבירור הזה, כי לעתים קרובות המסקנה היא שעד עתה אחזתי בהשקפה או בהתנהגות לא יהודית, וזה לא נעים.

נדמה לי שקוראים לזה 'שחיטת פרות קדושות'. גם אצלי יום העצמאות היה פרה קדושה והיה לי קשה מאד לשחוט אותה. עדיין קשה.

הבעיה היא שלפעמים מתווכחים אתי אנשים אשר לא ביררו לעצמם מהי יהדות ובמה בדיוק מתבטאת יהדותם, אבל זו תופעה אופיינית בכל מה ששייך ליהדות וליהודים; בתחום הזה כולם מומחים, גם אם השכלתם בנושא נעצרה אי שם בגיל בית הספר היסודי או בגן הילדים.

כל יהודי מרגיש, בצדק גמור, שהיהדות שייכת לו כמו לי ולפעמים מתווכחים אתי כאילו נפגעו אישית מהמסקנות.

זה שיהודים פועלים נגד היהדות, זה לא חדש; לא תמיד עושים זאת במודע, אבל זה לא משנה את העובדה. והם מתעקשים שמה שהם עושים זו היהדות החדשה.

מה שאני מציג זו היהדות לענ''ד. ומי שטוען אחרת, שיביא ראיות לדבריו. ההרגשה האישית שלי או של מישהו אחר בעניין כזה או אחר אינה רלוונטית לדיון.

וכבר היה דיון בנושא זה כאן: http://www.faz.co.il/thread?rep=2990

http://www.faz.co.il/thread?rep=58999
השעה כבר מאוחרת
עמיש (שבת, 14/05/2005 שעה 23:51)
בתשובה לנסים ישעיהו

ואין לי אפשרות לכתוב יותר מדי, אבל באופן עקרוני כל יצירה של אדם יהודי, בקונטקסט של קהילה יהודית, הנובעת מן המורשת האישית שלו כבן לקהילה הזו - כל דבר כזה הוא יהדות ויצירה יהודית, אף אם הוא לא מתייחס ישירות לדת היהודית.
נראה לי שזה נושא ראוי לדיון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59005
האם התרבות הישראלית היא יהודית?
עמיש (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 10:11)
בתשובה לעמיש

אני מבקש להגביל את עצמי בשלב זה רק לתחום היצירה והרוח ולהניח לרגע הצידה את אורח החיים האישי של הישראלי היהודי החילוני, אם כי גם כאן ניתן למצוא את היהדות.

האם שירת ביאליק היא יהודית?
האם שירת עמיחי היא יהודית?
האם שירת אלתרמן יהודית?
האם מחקרי גרשום שולם הם יהודיים?
האם מחקרי העבר הארץ ישראלי, הגיאוגרפיה, ההיסטוריה, האם הם יהודיים?
האם כל הפקולטות לחקר התנך, התלמוד, הלשון, הספרות, השירה, התפוצות, ההיסטוריה של ארץ ישראל, של עם ישראל, של השואה, של החי והצומח בארץ ישראל, האם הם תרבות יהודית?
האם המוסיקה הקלאסית הישראלית (למשל של פאול בן חיים), האם שירי רחל, נעמי שמר, אהוד מנור, מרדכי זעירא, יחיאל מוהר ועוד אלפים - האין הם יהודיים?

האם כתבי עגנון הם יהודיים?, ברנר?, חנוך לוין, הספרי, טשרניחובסקי, בורלא, אצ''ג,זך, גולדברג,חיים באר, שויד
ועוד אלפים, האם זו לא יהדות?

ועוד לא דיברנו כלל על מאות ההוגים הדתיים ואלפי הספרים הנכתבים ונדפסים בישראל בנושאים דתיים מובהקים של הלכה ועיון.

האם כל היצירה הזו אינה יהודית?

http://www.faz.co.il/thread?rep=59014
האם התרבות הישראלית היא יהודית?
ע.צופיה (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 17:59)
בתשובה לעמיש

אם אינך משוכנע(כפי שציינת לעיל)מהי יהדות,ברור שאינך יודע בודאות מהו ומיהו יהודי ,כיצד אתה רוצה לבדוק אם אחרים הם יהודיים במהותם ובהגותם?

http://www.faz.co.il/thread?rep=59016
האם התרבות הישראלית היא יהודית?
עמיש (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 18:44)
בתשובה לע.צופיה

אני לא יודע מהי יהדות מלבד זאת שיהדות היא האופן שבו יהודים מנהלים את חייהם.

כפי שכבר ציינתי, כל יצירה של יהודי הנובעת מהיותו בן לקהילה יהודית היא יהודית.
אולם דומני כי יש החולקים על הגדרותי אלה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59017
האם התרבות הישראלית היא יהודית?
ע.צופיה (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 18:56)
בתשובה לעמיש

אני מסכים איתך לחלוטין

http://www.faz.co.il/thread?rep=59033
בודאי שהתרבות העברית (ישראלית)
פרקש (יום שני, 16/05/2005 שעה 8:22)
בתשובה לע.צופיה

היא יהודית. למה אתה שואל?

http://www.faz.co.il/thread?rep=59024
האם התרבות הישראלית היא יהודית?
נסים ישעיהו (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 23:48)
בתשובה לעמיש

בס''ד.

אחיינית שלי, שנמצאת בארץ במסגרת חילופי סטודנטים, ביקשה שנסייע לה להבין איזה סיפור בעברית; היא צריכה את זה לבחינה או משהו כזה, וזו לא העברית שהיא מכירה.

כמובן, למה לא?! בתי התנדבה מיד ואני הוספתי שאם יצטרכו סיוע נוסף, אשמח לעזור.

למחרת היא באה עם הדפים ובתי החלה לקרוא בקול רם את הכתוב; לאחר כשתי שורות שאלתי, מה זה פה, אנטישמיות? בתי טענה שאני מגזים, אבל לאחר קריאת עמוד ועוד עמוד מן הטכסט הנפלא, דעתה השתנתה.

העברית באותו טכסט היתה הכי קרובה לעברית של מדרשי חז''ל, אבל התוכן – מטעמים לכל אנטישמי מצוי.

הסופר, יהודי למהדרין, נולד כארבעים שנה לפני שנולד ביאליק, וכינויו – מנדלי מוכר ספרים.

אז זו יצירה יהודית?

הנה קטע קטן מן התלמוד, מסכת שבת, דף יג/ב:
אמר רב יהודה אמר רב: ברם, זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו; שאלמלא הוא, נגנז ספר יחזקאל (לפי) שהיו דבריו סותרין דברי תורה; מה עשה, העלו לו ג' מאות גרבי שמן וישב בעלייה ודרשן: (הפיסוק והסוגריים של הח''מ)

יש עוד כמה סיפורים כאלה בגמרא. לא עשו הנחות לאף אחד; או שמתאים למה שכתוב בתורה ואז זו יצירה יהודית, או שלא מתאים, ואז זו יצירה של יהודי, אבל לא יצירה יהודית.

הבאת הרבה דוגמאות ואינני מכיר את כולן, אבל יכולת ללכת עוד כמה שנים אחורה ולשאול אודות יצירותיהם של עמנואל הרומי או של מנדלסון. ובכוונה אני מזכיר כאלה שנחשבו לשומרי מצוות בחייהם הפרטיים.

המבחן האמיתי הוא מבחן התוצאה. או אם תרצה, הפרספקטיבה ההיסטורית. האם היצירה מחזקת את הקשר של הנחשף אליה, עם יהדותו או שמא להפך.

במבחן זה, דומה כי בין הדוגמאות שהבאת יש כמה יוצרים שיצירתם יהודית, אבל למרבה הצער – הם לא הרוב.

ולסיכום (זמני?) של נושא זה, אחזור על סיפור שכבר סיפרתי פה ושם:
באחד השמפי''ם התעורר ויכוח ''תיאולוגי'' והזעיקו אותי לעזרה. כבר אז לא אהבתי את הויכוחים האלה, אבל הסכמתי להגיד כמה מלים בתנאי שיהיה ברור כי אינני צד בויכוח.

שאלתי אם חשוב שימשיך להתקיים העם היהודי; אם לא – נגמר הדיון; אם כן – שכל אחד יתן לעצמו, ולעצמו בלבד דין וחשבון מה הוא עושה לטובת העניין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59030
הבנתי אותך...
עמיש (יום שני, 16/05/2005 שעה 8:10)
בתשובה לנסים ישעיהו

''או שמתאים למה שכתוב בתורה ואז זו יצירה יהודית, או שלא מתאים''...
ומי יקבע מה שמתאים או לא מתאים?

אני מבטיח לך שמה שכתב מנדלי (ש.י. אברמוביץ) לא חמור יותר ממה שאמר עמוס הנביא או עוד כמה אנשים מסוג זה.

הגדרתך ליהדות היא מצומצמת ומצמצמת ואינה מקובלת עלי לחלוטין.

דוקא פורצי הדרך, האנשים שהראו פנים חדשות בתורה ובאורחות החיים הם שנתקדשו לבסוף, ולאחריהם באו אחרים ועוד אחרים.
את משה רבנו היו זורקים היום ממדרגות הרבנות, ואילו היה הרמבם מזדמן למעמד הר סיני היו מן הסתם סוקלים אותו באבנים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59040
הבנתי אותך...
נסים ישעיהו (יום שני, 16/05/2005 שעה 11:06)
בתשובה לעמיש

בס''ד.

מי יקבע מה מתאים? לא צריכים לחפש הרבה. מספיק להקשיב לבעלי הדבר; הם עצמם מכריזים על המגמה.

עמוס הנביא ומנדלי??? הראשון תקף את המימסד המושחת בעוד השני לעג לדלת העם.

הרבנות של היום אינה קנה מדה לשום דבר כי היא פוליטית כמו כל המימסד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59041
לפי זאת אז גם שלום עליכם
עמיש (יום שני, 16/05/2005 שעה 11:13)
בתשובה לנסים ישעיהו

אינו סופר שכתב יצירה יהודית.

יש לנו כאן בעיה בהגדרה שלך ניסים, אתה אינך מוציא מן הכלל אי אלו שוליים, אתה בעצם עוקר את הלב ומשאיר רק שוליים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59042
אבל אין טעם לדוש בכל יוצר בנפרד
עמיש (יום שני, 16/05/2005 שעה 11:27)
בתשובה לעמיש

השאלה היא כוללת, האם התרבות הישראלית, או העברית של מאההשנים האחרונות היא יהודית או שאינה יהודית.

מניתי באחת מהודעותי שלעיל שורה ארוכה של פעולות תרבותיות ועיוניות בהוויה העברית/ישראלית המתחדשת, החל ממחקרים אקדמיים בגיאוגרפיה וכלה ביצירות אמנות, (ובכלל זאת גם יצירה תורנית מובהקת).
השאלה היא אם אתה כולל זאת במסגרת היהדות או לא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59034
ניסים ישעיהו, אתה טועה בגדול
פרקש (יום שני, 16/05/2005 שעה 8:53)
בתשובה לנסים ישעיהו

בכל דור ודור היו רבנים מובילי הדור שהחליטו מה לטוב ומה לרע שייכנס לבית הספרות האמוּנית. המבחן היה מה מתאים לקנון ולמסרים של ספרות הקודש שבקונצנזוס.

כל הספרים, השירים והביטויים שנדחו, לא נדחו משום שאינם יהודיים (עבריים) הם אלא משום שלא התאימו למסר הכללי של הקנון, או לחילופין לא התאימו לקואליציה שהכריעה מה טוב למדרש ומה לא.

אין זאת אומרת שכל מה שנדחה איננו ספרות יהודית (עברית). זוהי ספרות יהודית במיטבה וחבל שלא כולה נשארה בידינו היום, בגלל ביטלה ע''י רבנים. היה לה מקום מחוץ למשניות, כמו ששירת ימי הביניים פרחה והעשירה את תרבות העברית, אך אל פי שלא התאימה לקנון המדרש.

האם היום אתה היית מוותר על שירתם של יהודה הלוי (ריה''ל), משה בן עזרא (רמב''ע), רבי שלמה אבן גבירול (רשב''ג), אברהם איבן עזרא (ראב''ע), שמואל (אבן נגרילה) הנגיד, דונש בן לברט, מנחם בן סרוק, טדרוס הלוי אבולעפיה, ר' יוסף סראלבו ועוד רבים וטובים?
האם היית גונז את שיריהם על היין, הטבע, האהבה והשבח שינקו מהמסורת היהודית אבל גם הוויית החיים המורכבת של היהודים בסביבה המוסלמית ובסביבה הנוצרית השתקפו בם?

למזלנו הם כבר פעלו בתקופה מאוחרת יותר ושיריהם נשתמרו לנו ועד היום אנחנו קוראים בהם בעברית, בהנאה רבה וגם מחכימים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59038
אני מסכים לדבריך
עמיש (יום שני, 16/05/2005 שעה 9:40)
בתשובה לפרקש

לא הבאתי את הדוגמה של שירת ימה''ב בשאלתי אבל היא לא שונה מיצירות מאוחרות יותר מבחינת הדינמיקה של כניסתה לקאנון.
באותה אמת מידה אגב יש לבחון בורלסקא כמו מגילת אסתר שנתקדשה לעומת יצירות אחרות מהתקופה ההלניסטית שנשארו ''חיצוניות''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59045
ניסים ישעיהו, אתה טועה בגדול, האמנם?
נסים ישעיהו (יום שני, 16/05/2005 שעה 11:45)
בתשובה לפרקש

בס''ד.

ובכן כדאי שתדע, כי לא הרבנים קבעו וקובעים מה יכנס לקנון ומה לא. לעתים הם משתרכים אחר ההמון ולעתים אינם מתייחסים לבעיה כי לא הועלתה בפניהם.

מי שקובע זה העם, והעם זה אותם יהודים שהתעקשו משום מה לשמר את יהדותם. מי שנסחף אחרי הכתבים הפסאודו יהודיים – לעתים קרובות פרש מן היהדות הוא או צאצאיו.

שירת ימי הביניים הנה דוגמא מצויינת ליצירות יהודיות נטו. לא ידוע לי שהיתה מחלוקת ביחס אליהן כי איש לא טען שבאו לערער את הקשר עם התורה.

ובהקשר זה, ראה את ויכוחיו של ראב''ע עם אותם פרשנים חדשנים, שנקטו אז גישה דומה לזו של ''פרשנים'' בימינו. דומני כי דר' אברהם בן עזרא הביא כאן דוגמאות, אבל אין לי זמן לחפש כרגע.

בין היצירות העתיקות שלא נכנסו לתנ''ך, יש הרבה יצירות יהודיות למהדרין, אלא שהכלל הוא: נבואה שנצרכה לדורות – נכתבה; נבואה שלא נצרכה לדורות – לא נכתבה. הפרספקטיבה ההיסטורית כאמור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95323
האם התרבות הישראלית היא יהודית?
עו''ד טלי אויזרוביץ (יום ראשון, 18/03/2007 שעה 22:27)
בתשובה לעמיש

ניתן למצוא מאמרים בנושא גירושין בדת היהודית באתר:
בברכה,
משרד עורכי דין טלי אויזרוביץ

http://www.faz.co.il/thread?rep=59000
[*] קודם מבררים מהי יהדות ואח''כ אומרים מהו לא יהודי
סתם אחד (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 0:01)
בתשובה לנסים ישעיהו

[* הוסר ביטוי שנוגד את כללי המערכת]

לא רצוי היה שתהיה ''קליבר'' כדי לפרסם את בירורך ומסקנותיך? מאחר ואתה לא אז אכן הדבר מישתקף ברדידות דבריך.

אם מישהו מעונין בקצת חוכמה, אומנם על קצה המזלג, ובאנגלית, נא לקרוא כל שבוע את מאמריו של שלמה ריסקין:


http://www.faz.co.il/thread?rep=59001
אני טוען אחרת
ניר בן איתמר (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 2:16)
בתשובה לנסים ישעיהו

ֱניסים היקר

(לפני הכל אני רוצה לשאול אותך, מה זה ''לענ''ד'')

אני, ואנשים אחרים, חושבים/בטוחים שפני היהדות הם אחרים

אבל לפני שאפרוש בפנייך מה הם לדעתי פני דת משה וישראל, אני רוצה להצביע על כמה נקודות בעייתיות בדרכך שלך

אתה מכיר את הברכה שאנו מברכים על הנרות בחג החנוכה, ברוך אתה השם...עכשיו, האם השם ציווה עלינו? על משה רבנו, על אחד מנביאיו, אתה יודע שלא, על כן אני שואל אותך מי קבע את נוסח הברכה ובאיזו זכות מדבר בשם הקב''ה? וכיוון שנסתלקה הנבואה מישראל לפני כינון החג, גם התגלות אלוהית לא הייתה לבעל הדבר

ההסבר שאני קיבלתי שדברי החכמים הם דברי ''אלהים חיים'', לא פחות, לא נביאים, אלא חכמים, אני מכיר נוסח דומה מספרות חז''ל, ''ניטלה הנבואה מהנביאים וניתנה לחכמים'' לדעת אחד, ולדעת אחר ''לשוטים ולתינוקות''
מי הסמיכם לדבר בשם אלוהים? להבדל אלף אלפי הבדלות גם הפרעונים דיברו בשם האלים(ואף ראו בעצמם בני אלים)

אנשים בשר ודם, שנולדו כמונו ומתו כפי שאנו נמות, דיברו בשם אל, ועוד האמינו בעצמם שאין עוד נביאים!

אשמח לקרוא את תגובתך(אבל רק ביום רביעי כי עד אז העדר בגלל ''חובתי'' הצבאית)
ואל תראה דברים אלו כאישיים, אלא כהתמודדות על דרכנו

http://www.faz.co.il/thread?rep=59002
לענ''ד = לעניות דעתי
פרקש (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 7:25)
בתשובה לניר בן איתמר

ביטוי של כבוד שהאדם נותן לנושא עצום הפרטים והמשקל בו הוא דן.
ותקן אותי ישיהו ניסים אם אני טועה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59025
אני טוען אחרת
נסים ישעיהו (יום שני, 16/05/2005 שעה 0:05)
בתשובה לניר בן איתמר

בס''ד.

לענ''ד (לעניות דעתי), כדי לטעון אחרת צריכים ללמוד יותר לעומק. אתה מציג שאלות במגוון תחומים וקצת קשה לענות על הכל בקיצור.

אז תסלח לי אם אתנסח טלגרפית.

יש מצוות מדרבנן ועליהן אנו מברכים ''אשר קידשנו במצוותיו וציוונו'' כי הבורא יתברך ציווה לשמוע בקול החכמים. מרגע שהחכמים קבעו, גם אם בהכרעת רוב כגון בית הלל בדיני חנוכה, אנחנו מברכים אשר קידשנו במצוותיו וציוונו.

בנוגע לנבואה, כאן שורר בילבול קשה. אנשים מדברים בלא שיטרחו לברר על מה מדברים. אולי פעם אכתוב על זה משהו, אבל אין זה נוגע לענייננו כרגע, כי מה שחז''ל קבעו כהלכה, זה מחייב לא פחות מנבואה, ובתחומים מסויימים אף יותר.

נביא היושב בסנהדרין ומביע דעה הלכתית, אין כוחו גדול מכוחו של כל חכם אחר, כי (התורה) ''לא בשמים היא''.

כוחו של הנביא בקבלת מסרים שמימיים; אבל ההלכה אינה נקבעת על פי מסרים כאלה, אלא על פי הכרעת בית דין בהסכמה כללית, או ברוב מול מיעוט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59157
אני טוען אחרת
ניר בן איתמר (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 19:25)
בתשובה לנסים ישעיהו

''הבורא ציווה לשמוע בקול החכמים...''

כל הדת היהודית על שלל חוקיה והלכותיה שאינם מצויים בתורה שבכתב, מבוססת על מסורת ישראל וסיפוריה בתורה שבעל פה, שניתנה למשה שנתנה ליהושוע שנתנה לזקנים וכך עד לחתימת התלמוד.

יסוד הטענה שלי, שהיהדות איננה היהדות שלך, היא שהדת של ימינו מבוססת ברובה על התורה שבכתב ועל הבעייתית יותר, התורה שבעל פה, על הכרעות הרבנים והחכמים

אתה טוען שדברי החכמים הם דברי האלוהים בעצם, ואפילו אומר שהאל ציווה לשמוע בקול החכמים, מאיפה בדיוק מגיעה טענה זו? איפה ישנו אירוע בו האל מעביר את סמכותו לחכמים? מי קבע זאת, החכמים עצמם קבעו זאת, כפי שהם אמרו, ''טוב תלמיד חכם מנביא'', ובכך בעצם ביססו את מעמדם בעם ישראל

עכשיו, לעניות דעתי, הסיבה ההגיונית ביותר שהנבואה פסקה מישראל, היא שהדת היהודית עצמה השתנתה באופן קיצוני במהלך השנים, מהימים בהם אמר משה בן עמרם, ''מי ייתן וכל העם נביאים'' עד לאמירת חז''ל כי ''הנבואה ניתנה לשוטים''

מהימים של ''לא בשמים היא...כי קרוב אלייך הדבר מאוד! בפיך ובלבבך לעשותו!'', עד הימים של יהדות חז''ל, שהיא ועוד איך בשמים, ויש פתאום ''סודות'' רבים לתורה, שבשבילם צריך להיות ''מלא בשס ובפוסקים'' ולדעת את כל ההלכות וכו' וכו'

מהימים בהם המצווה הייתה קרובה אלייך ניסים, אלייך, לא לתלמידים חכמים יודעי התורה, אלא אלייך ואלייך בלבד, ואל כל אדם לעצמו

''לאמור, מי יעלה לנו השמיימה'', לאמור, לא צריך שזרים וחכמים יפרשו אותה, אתה בעצמך יכול לעשות זאת, וכן כל איש בישראל

http://www.faz.co.il/thread?rep=59230
אני טוען אחרת
נסים ישעיהו (שבת, 21/05/2005 שעה 22:52)
בתשובה לניר בן איתמר

בס''ד.

יש לך פרשנות משלך, אבל זה מה שאומרת התורה שבכתב

דברים י''ז: י וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ: יא עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמאל:

ואני מקבל את זה כמו שזה, כולל הפרשנות של חז''ל לדברים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122418
אני טוען אחרת
סתם אחד (יום רביעי, 24/09/2008 שעה 23:10)
בתשובה לנסים ישעיהו

דרך אגה היסטוריה של הפסיקה בתחום אפשר למצוא באתר:

מאמרים וכו'.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.