פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 14/05/05 22:56)
אני טוען אחרת
ניר בן איתמר (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 2:16)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ֱניסים היקר

(לפני הכל אני רוצה לשאול אותך, מה זה ''לענ''ד'')

אני, ואנשים אחרים, חושבים/בטוחים שפני היהדות הם אחרים

אבל לפני שאפרוש בפנייך מה הם לדעתי פני דת משה וישראל, אני רוצה להצביע על כמה נקודות בעייתיות בדרכך שלך

אתה מכיר את הברכה שאנו מברכים על הנרות בחג החנוכה, ברוך אתה השם...עכשיו, האם השם ציווה עלינו? על משה רבנו, על אחד מנביאיו, אתה יודע שלא, על כן אני שואל אותך מי קבע את נוסח הברכה ובאיזו זכות מדבר בשם הקב''ה? וכיוון שנסתלקה הנבואה מישראל לפני כינון החג, גם התגלות אלוהית לא הייתה לבעל הדבר

ההסבר שאני קיבלתי שדברי החכמים הם דברי ''אלהים חיים'', לא פחות, לא נביאים, אלא חכמים, אני מכיר נוסח דומה מספרות חז''ל, ''ניטלה הנבואה מהנביאים וניתנה לחכמים'' לדעת אחד, ולדעת אחר ''לשוטים ולתינוקות''
מי הסמיכם לדבר בשם אלוהים? להבדל אלף אלפי הבדלות גם הפרעונים דיברו בשם האלים(ואף ראו בעצמם בני אלים)

אנשים בשר ודם, שנולדו כמונו ומתו כפי שאנו נמות, דיברו בשם אל, ועוד האמינו בעצמם שאין עוד נביאים!

אשמח לקרוא את תגובתך(אבל רק ביום רביעי כי עד אז העדר בגלל ''חובתי'' הצבאית)
ואל תראה דברים אלו כאישיים, אלא כהתמודדות על דרכנו
_new_ הוספת תגובה



לענ''ד = לעניות דעתי
פרקש (יום ראשון, 15/05/2005 שעה 7:25)
בתשובה לניר בן איתמר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביטוי של כבוד שהאדם נותן לנושא עצום הפרטים והמשקל בו הוא דן.
ותקן אותי ישיהו ניסים אם אני טועה.
_new_ הוספת תגובה



אני טוען אחרת
נסים ישעיהו (יום שני, 16/05/2005 שעה 0:05)
בתשובה לניר בן איתמר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

לענ''ד (לעניות דעתי), כדי לטעון אחרת צריכים ללמוד יותר לעומק. אתה מציג שאלות במגוון תחומים וקצת קשה לענות על הכל בקיצור.

אז תסלח לי אם אתנסח טלגרפית.

יש מצוות מדרבנן ועליהן אנו מברכים ''אשר קידשנו במצוותיו וציוונו'' כי הבורא יתברך ציווה לשמוע בקול החכמים. מרגע שהחכמים קבעו, גם אם בהכרעת רוב כגון בית הלל בדיני חנוכה, אנחנו מברכים אשר קידשנו במצוותיו וציוונו.

בנוגע לנבואה, כאן שורר בילבול קשה. אנשים מדברים בלא שיטרחו לברר על מה מדברים. אולי פעם אכתוב על זה משהו, אבל אין זה נוגע לענייננו כרגע, כי מה שחז''ל קבעו כהלכה, זה מחייב לא פחות מנבואה, ובתחומים מסויימים אף יותר.

נביא היושב בסנהדרין ומביע דעה הלכתית, אין כוחו גדול מכוחו של כל חכם אחר, כי (התורה) ''לא בשמים היא''.

כוחו של הנביא בקבלת מסרים שמימיים; אבל ההלכה אינה נקבעת על פי מסרים כאלה, אלא על פי הכרעת בית דין בהסכמה כללית, או ברוב מול מיעוט.
_new_ הוספת תגובה



אני טוען אחרת
ניר בן איתמר (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 19:25)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הבורא ציווה לשמוע בקול החכמים...''

כל הדת היהודית על שלל חוקיה והלכותיה שאינם מצויים בתורה שבכתב, מבוססת על מסורת ישראל וסיפוריה בתורה שבעל פה, שניתנה למשה שנתנה ליהושוע שנתנה לזקנים וכך עד לחתימת התלמוד.

יסוד הטענה שלי, שהיהדות איננה היהדות שלך, היא שהדת של ימינו מבוססת ברובה על התורה שבכתב ועל הבעייתית יותר, התורה שבעל פה, על הכרעות הרבנים והחכמים

אתה טוען שדברי החכמים הם דברי האלוהים בעצם, ואפילו אומר שהאל ציווה לשמוע בקול החכמים, מאיפה בדיוק מגיעה טענה זו? איפה ישנו אירוע בו האל מעביר את סמכותו לחכמים? מי קבע זאת, החכמים עצמם קבעו זאת, כפי שהם אמרו, ''טוב תלמיד חכם מנביא'', ובכך בעצם ביססו את מעמדם בעם ישראל

עכשיו, לעניות דעתי, הסיבה ההגיונית ביותר שהנבואה פסקה מישראל, היא שהדת היהודית עצמה השתנתה באופן קיצוני במהלך השנים, מהימים בהם אמר משה בן עמרם, ''מי ייתן וכל העם נביאים'' עד לאמירת חז''ל כי ''הנבואה ניתנה לשוטים''

מהימים של ''לא בשמים היא...כי קרוב אלייך הדבר מאוד! בפיך ובלבבך לעשותו!'', עד הימים של יהדות חז''ל, שהיא ועוד איך בשמים, ויש פתאום ''סודות'' רבים לתורה, שבשבילם צריך להיות ''מלא בשס ובפוסקים'' ולדעת את כל ההלכות וכו' וכו'

מהימים בהם המצווה הייתה קרובה אלייך ניסים, אלייך, לא לתלמידים חכמים יודעי התורה, אלא אלייך ואלייך בלבד, ואל כל אדם לעצמו

''לאמור, מי יעלה לנו השמיימה'', לאמור, לא צריך שזרים וחכמים יפרשו אותה, אתה בעצמך יכול לעשות זאת, וכן כל איש בישראל
_new_ הוספת תגובה



אני טוען אחרת
נסים ישעיהו (שבת, 21/05/2005 שעה 22:52)
בתשובה לניר בן איתמר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

יש לך פרשנות משלך, אבל זה מה שאומרת התורה שבכתב

דברים י''ז: י וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ: יא עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמאל:

ואני מקבל את זה כמו שזה, כולל הפרשנות של חז''ל לדברים.
_new_ הוספת תגובה



אני טוען אחרת
סתם אחד (יום רביעי, 24/09/2008 שעה 23:10)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דרך אגה היסטוריה של הפסיקה בתחום אפשר למצוא באתר:

מאמרים וכו'.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי