פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לצדק, 29/08/05 12:16)

http://www.faz.co.il/thread?rep=64930
אין כאן שום הפתעה
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 30/08/2005 שעה 2:16)
בתשובה לצדק

ההלכה היהודית איננה אוסרת ריבוי נשים. כל התנ''ך מלא בסיפורים על גדולי ישראל שנישאו ליותר מאישה אחת. גם דורות מאוחרים לא אסרו את זה.

האיסור הראשון על ריבוי נשים היה מטעם רבנו גרשום, במאה העשירית לספירה, מה שמכונה ''חרם דרבנו גרשום'' שהיה בתוקף ל 1,000 שנה. תוקפו פג בסביבות 1960 (אינני זוכר את המועד המדוייק ואפילו לא את השנה, אבל אני זוכר שקישון כתב על זה מאמר מאוד משעשע). למעשה היום אין שום מניעה מטעם ההלכה לריבוי נשים.
למיטב ידיעתי החוק במדינת ישראל אוסר ביגמיה, אבל זה חוק אזרחי ולא ברור לי איך הוא מסתדר עם העובדה שכל מה שקשור לדיני אישות ומישפחה הוא בסמכות הבלבדית של בתי הדין הרבניים.

מה שעוד ראוי לציון היא העובדה שסמכותו של רבנו גרשום הוכרה רק בקרב עדות אשכנז, ולכן אצל עדות המיזרח, למרות שזו לא תופעה נפוצה, ניתקלים במיקרים של ריבוי נשים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=64934
חרם הוא ל-‏10 דורות , כ-‏300 שנה .
צדק (יום שלישי, 30/08/2005 שעה 2:36)
בתשובה לישראל בר-ניר

היהדות אינה רואה ב''עין יפה'' איסורים מיותרים,
אסור ליהודי להגביל את עצמו בדברים המותרים לו.
לדוגמה: אסור ליהודי לנדור נדר שאם בקשתו תתקיים הוא לא יאכל יותר תפוחי עץ.
לכאורה דבר פעוט, אבל אסור בתכלית !!!

יש מקרה אחד ביהדות שלכאורה יוצר בעיה וזה הנזיר,
כמו שהיה שמשון הגיבור.
כי על הנזיר יש איסורים, כמו איסור שתיית יין, שאינה קיימת לגבי יהודים אחרים.
לכן ההלכה מטילה על הנזיר מגבלות , לא כל אחד יכול
להפוך לנזיר, ונזירות מוגבלת בזמן.

בכל מדינות המערב יש איסור ביגמיה וגם בישראל, אבל החוק לא נאכף.
במגזר הבדואי הבעיה ידועה, הרי ביטוח לאומי משלם את תוצאותיה.
במגזר היהודי התופעה קטנה מאד מאד, היא קיימת בעיקר אצל יוצאי תימן המבוגרים,
ועוד מספר מועט של גברים שקיבלו אישור לשאת אשה שניה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=64939
חרם הוא ל-‏10 דורות , כ-‏300 שנה .
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 30/08/2005 שעה 3:28)
בתשובה לצדק

מאחר והמקור שלי היה המאמר של קישון, לא אתווכח אתך אם חרם דרבנו גרשום היה ל 1,000 שנה או ל 300 שנה.
אבל עד כמה שזכור לי מהלימודים בתיכון, בכל פעם שהנושא הוזכר, דובר על 1,000 שנה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65207
שאלה לצדק
יאיר ש (יום שישי, 02/09/2005 שעה 8:44)
בתשובה לצדק

אם זו זכותו של כל אדם להנשא, הרי גם להומו מותר להנשא לבח''ל הלא כן? ואולי הוא יתחתן גם עם גבר וגם עם אשה ( לקיום מצוות פרו ורבו) ובא לציון הגואל ( או הגועל תלוי בנקודת ההשקפה)

http://www.faz.co.il/thread?rep=65236
נישואין נקראים קידושין
צדק (יום שישי, 02/09/2005 שעה 11:34)
בתשובה ליאיר ש

נישואין הן קדושה, רק בין גבר לאישה יש קדושה.
חכמינו אומרים: גבר ואשה יחדיו נקראים אדם שלם !!

גבר עם גבר זה איסור שענשו הוא מוות,
אין אופציה שתתקבל פשרה על ביצוע עבירה.

אולי נחבר גנב לאדם ישר ובכך נזכה את הגנב ?

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.