פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לסתם אחד, 05/10/05 9:44)

http://www.faz.co.il/thread?rep=67245
הנושא אינו אישי אלא ציבורי. ריכוז מאמרים בנושא השחיתות
מיכאל שרון (יום רביעי, 05/10/2005 שעה 13:21)
בתשובה לסתם אחד

אין מדובר בעניין אישי אלא ציבורי. מניעי - מניעים שאינם שונים ממניעי קורבן התעללות ואונס, קורבן רצח בן משפחה, קורבן אלימות. מניעי ניפגעי הפלילים הם הכלי המרכזי בידי החברה להלחם בפלילים, בפשע, בשחיתות, בכל מה שבלתי קביל בחברה חפצת חיים.

שהרי אחרת היה עלינו לבטל את החוק הפלילי באמירה שהענשת הפושע - היא נקמה אישית של נפגעי הפשע. ושחושפי שחיתויות - עוסקים רק במסע נקמה אישית, וזאת תוך הוספה שיש לפגוע בחושפי שחיתויות בכל דרך אפשרית, למרר את חייהם של המנוולים האלה, לעיתים לאשפז במוסדות פסיכיאטרים (המקרה של מיה קוך, חושפת שחיתות ענק בתנובה).

רק מה, בעניין זה, ספציפית - מצד אחד יוצרים, תורמים, אנשים הגונים בעלי כשרון והשקעת זמן עצומה, שכל פשעם הוא שהביאו ברכה בעמל נמלים, כישרון ויוזמה מחשבתית. ומצד אחר, מתעלקים חסרי כישורים שכל כוחם, ההתגודדות בחבורות זאבים חמסניות. מדוע להגן על עניינם של מתעלקים חמסנים, ולאמר שעניינו של חושף הפרשה הינו ''יסוריו האישיים''...? ולא להגן על עניינו של בעל התרומה, ובעלי תרומה אחרים הניפגעים מהשחיתות השוררת בישראל - גם בתחום הקניין הרוחני?

מאמרי כוונו הן ליצור אקלים ציבורי בו השחיתות תמוזער, ונושאיה לא ירגישו כה חופשים לנקוט במעשיהם הניפשעים במצח נחושה, לאור היום, ותוך הפרעות קשה בחושפי השחיתויות. והן להביא לתגבור כוח האדם של המשטרה ותקציביה ופריסתה הנרחבת במוקדי שחיתות כלכלית ואחרת.

לתפיסתי, בית שלישי יפול או יקום סביב נושא מרכזי יחיד - השחיתות הנוראה בריבוי הבטיה, המקרינה אווירת עיוועים וסדום לכל תחומי החיים בישראל.
חכמינו הקדמונים ונביאי ישראל הגדולים גילו אפס סובלנות בנושא השחיתות והרשע החברתי. והרי נאמר: בגלל קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים.
נ.ב. שילמתי מחיר אישי לא קטן גם כלוחם בשחיתות בישראל.

ריכוז אסופת מאמרי בנושא השחיתות בריבוי הבטיה במקומותינו:

צמוח הגישה הספסרית במקומותינו
שיטת הבלטת שחיתויות מדומות וזעירות כדרך להסיט קשב מלב המאפלייה: שחיתות והסחת דעת

יסודות סדום:

רעב, אכזריות ואטימות בהיקף נירחב בישראל: לא על הלחם לבדו
מעגלי סדום
יסודות סדום בישראל
יסודות קרבון חברתי וכלכלי בישראל
לאמר לא לחושך
צרכנות ונוכלות:

אזרח, דופקים אותך
בני המעיים והעבודה בעיניים
הכורח בהרחבת המשטרה למימדים המקובלים במערב ופריסתה במוקדי עבריינות ופשיעה כלכלית:

בראשית היה החוק
חברה איכותית מסוככת מפשע
הון הסמים

כלכלת הסמים האיזורית ודווח ה-CIA
הפשע המאורגן והטרור
שחיתות האליטות, הממשל ואדמיניסטרציית המדינה וקרטליזם מישקי ניתמך-ממסד

עליצותם של בכירי האדמיניסטרצייה
''שלום עכשו'' וחונטות ההון הקרטליסטי
השיילוקיזם האוליגארכי והשחתת העיתונות
כשהעניין כלל לא פשוט
האקדמייה הישראלית כבסיס שחיתות
האם יש פאשיזם אוליגארכי בישראל?

http://www.faz.co.il/thread?rep=67246
אכן איש אשכולות אתה, רב פעלים ורב מעללים
סתם אחד (יום רביעי, 05/10/2005 שעה 13:35)
בתשובה למיכאל שרון

מתי אתה מקיים את הבטחתך ורוכש כרטיס בכיוון אחד ?

מאד תחסר לנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67247
שחיתות מוסרית ונזקים חסרי תודעת גבולות
מיכאל שרון (יום רביעי, 05/10/2005 שעה 13:37)
בתשובה לסתם אחד

אניית צים פגעה מתוך רשלנות פושעת וחוסר יעילות מקצועית של כמה מאנשי צוותה בספינת דיג יפנית. במקום לעזור לצוות היפני שמצאו עצמם במים כשספינתם המבוקעת שוקעת - דבר המקובל בכל העולם בנוהג הימי - הם ברחו משם במהירות.
חוסר יעילות ורשלנות פושעת, אליה מתווספת שחיתות מוסרית קשה ומרושעת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67290
אם אתה מודאג, קנה כרטיס במטוס
סתם אחד (יום רביעי, 05/10/2005 שעה 21:09)
בתשובה למיכאל שרון

לא בספינת דייגים יפנית

http://www.faz.co.il/thread?rep=67294
אתה נשמע כמו סוכן משרד נסיעות. מכל מקום
מיכאל שרון (יום רביעי, 05/10/2005 שעה 21:29)
בתשובה לסתם אחד

האמן לי באמרי שפחדיך מספינות דייגים יפניות אינם מענייני. אגב, יש גם אוניות נוסעים, כאלטרנטיבה סבירה למושא חששותיך, אך נראה שתחום התמקדותך הוא בטיסות.

אני מעריך את מאמצי השתדלנות האמביציוזיים שלך לנפק כרטיסי טיסה (נענית בוודאי למודעה שביקשה איש נימרץ, דינמי ואמביציוזי ובעל כושר שכנוע), אך אנא, אל תדחף יותר מדי, ותן לאנשים להחליט מתוך בחירה חופשית מה מטרותיהם ויעדיהם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67301
שחיתות מוסרית ונזקים חסרי תודעת גבולות
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 0:15)
בתשובה למיכאל שרון

אני ממש לא מבין מהיכן המסקנות הנחפזות האלה. האם מובן שהיתה רשלנות? האם ברור שהיא היתה של אניית „צים” ולא של ספינת הדייגים? האם ברור שהם ברחו משם במהירות?

אמנם שמעתי שגם חבר הכנסת אהוד רצאבי אמר דברים דומים, אבל אצלו המניע מובן: חברי הכנסת דהיום מנסים להגיע לכותרות בכל מחיר, אפילו אם מדובר בהכפשת שמו של מישהו.

אבל מה המניע שלך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=67314
שחיתות מוסרית ונזקים חסרי תודעת גבולות
מיכאל שרון (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 1:37)
בתשובה ליובל רבינוביץ

1) ראשית, מגמת התכנסות העדויות המצטברות באופן פרוגרסיבי בזמן באופן המצביע לכוון מסויים. כוון הן של ניסיונות הסתרה, כגון הכחשת צים וההודאה לאחר מכן, בעקבות צילומי הלוויין שהיגיעו ליפן, והן הודעות יחצ''ן צים אודות רב החובל ש''ישן'' (אז מה, היה שם הקצין הראשון) מה שעשוי להוות אינדיקצייה למידע שהיגיע להנהלת החברה אודות רשלנות בעליל, וכיוצא באלה.
2) שנית, הדברים מצטיירים יותר ויותר כשייכים לדפוס רשלני בצרוף להתנערות מאחריות ותגובה סטראוטיפית ומבוהלת של בריחה וכיוצא באילו המוכר היטב, אך לא חביב, במקומותינו. אציין כי 2 הוא עניין סטטיסטי - יש כנראה לדפוס זה אצל ישראלים סבירות העולה על מקריות.

אבל, דווקא כאן, יש לבדוק את הדברים לגופם, שכן דפוס שגור סטטיסטית מאפשר לנבא ולאפיין באופן מטרים במצבים מסויימים, 6 מתוך 10 מקרים, נניח, אך לא מאפשר ניבוי נקודתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67316
שחיתות מוסרית ונזקים חסרי תודעת גבולות
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 1:42)
בתשובה למיכאל שרון

אני עדיין לא רואה שהעדויות מתכנסות לאן שהוא.

אינני מבין מה הקשר בין שנתו של רב החובל לבין האירוע. אינני מבין בימאות. סביר שרב החובל יישן לעתים. יתכן שיש מצבים שבהם אסור לו לישון. אם היה מצב כזה לפני הפגיעה בספינה היפנית, אולי יש כאן קייס.

כאמור – אני לא מבין בזה וחושד שגם אתה לא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67324
כנראה שלא אמרתי זאת ברור. הנקודה אינה אם רב החובל ישן אם לאו
מיכאל שרון (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 2:39)
בתשובה ליובל רבינוביץ

הנקודה היא שדובר החברה אמר: רב החובל ישן. אם החברה מפרסמת דווקא עניין כזה (ממנו משתמע אי בקרה בשעת התרחשות התאונה), יוצא שהחברה אומרת: היה כאן מעין מחדל, רשלנות, או למצער: בוודאי שספינתנו לא היתה אז תחת בקרה אנושית אופטימאלית כפי שהיא צריכה להיות באופן רגיל.

אם החברה על דעת עצמה מפרסמת בחיפזון הודעה בדבר ניהוג אנושי לא אופטימאלי, יוצא שהנהלת החברה סבורה שהיה כאן אכן ניהוג לא אופטימאלי. זוהי למעשה מעין הכרה בהתנהלות הצוות כגורם סיבתי לתאונה.

כל זאת אמרתי בקצרה.

יש לראות התמונה המצרפית. אין הארועים העוקבים אטומים של התרחשות חסרי תלות ביניהם.

אם החברה מודה בהנהגה לא אופטימאלית, כנראה היא נערכת גם ל''הסברת'' עניין שינוי המסלול הפתאומי, שלא במסגרת הנווט האוטומטי. הדבר כנראה יופרך, ומצפים שיופרך, אחרת לא היו נוקטים בחיפזון ביוזמתם מן הסתם בטענת ''אי האופטימאליות של המבקר האנושי''.

כנראה זוית הפנייה היא הרבה מעבר למה שעושה הנווט האוטומטי, השומר פחות או יותר בגבולות מסויימים על אותו נתיב ראשוני.

על ידי הודעה ראשונית ביוזמתם אודות ''שינת רב החובל'' הם מתכוננים כנראה להסביר את הגרוע מכל, ולהציגו כמעין טרוף מערכות אנושי, משהוא בנוסח, ''הדבר כולו ארע בהיעדר האדם בעל הניסיון והמיומנות הגבוהים ביותר בצוות, בסיטואצייה המתמשכת הזאת''. זאת כתחליף להצגת הדבר על ידי אחרים הן כרשלנות, והן כחוסר אחריות או זדון אנושי מאוחר יותר (מאחר שלעניין הנווט האוטומטי כנראה אין רגלים בהסברת זוית התפנית המסויימת).

אבל קרא את כל מהלך ההודעות בקישור שנתתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67327
כנראה שלא אמרתי זאת ברור. הנקודה אינה אם רב החובל ישן אם לאו
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 3:01)
בתשובה למיכאל שרון

יתכן שהחברה באמת נהגה בפזיזות. עם זאת – מטרתם היא צמצום הנזק התדמיתי ולאו דווקא הוצאת הצדק לאור.

„הקברניט ישן” פירושו: הנה, אנחנו לא מטייחים. הכל יהיה גלוי. גם הנכונות לשאת באחריות הכספית היא משום שפיצוי משפחות בודדות לענק כמו „צים” זה באמת פרוטות.

בכל זאת אינני מבין מה בדיוק קרה שם, ואני לא בטוח שזה גם מעניין מישהו. הכל אינטרסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67326
רשלנות ספינת הדייגים אם היתה, כלל אינה רלוונטית
מיכאל שרון (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 2:57)
בתשובה ליובל רבינוביץ

''האם מובן שהיתה רשלנות? האם ברור שהיא היתה של אניית „צים” ולא של ספינת הדייגים?''

רשלנות אפשרית של ספינת הדייגים כלל אינה רלוונטית. לאונייה גדולה אמורים להיות כלי detection עדיפים בהרבה על כלי שיט קטנים. מדובר בגוף בעל נפח ענק שסכנתו מרובית לכלי שיט קטנים, גם באמצעות הזרמים שהוא מחולל בתנועתו. ועל כן אונייה גדולה ומודרנית אמורה להבחין מרחוק בכלי שיט קטנים (רובם בעלי ראות מוגבלת בלילה או בערפל או בסערה) על ידי מערכות הראדר שלה, ולמנוע קרבה מסוכנת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67330
רשלנות ספינת הדייגים אם היתה, כלל אינה רלוונטית
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 3:14)
בתשובה למיכאל שרון

אתה משוכנע במה שאתה אומר?

האם כאשר נהג אופניים נדרס על ידי רכבת הרשלנות היא בהכרח של נהג הקטר?

ודאי שסירת דייגים אמורה להימנע מלהתנגש באוניה גדולה ואינני בטוח כלל מה יכולת התמרון האפשרית לאונייה גדולה.

כפי שאמרתי, אני סבור שגם אתה אינך יודע, אבל אתה מתעקש להעמיד פנים שכן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67421
נו, מי צדק?
מיכאל שרון (יום שישי, 07/10/2005 שעה 12:20)
בתשובה ליובל רבינוביץ


http://www.faz.co.il/thread?rep=67454
נו, מי צדק?
יובל רבינוביץ (יום שישי, 07/10/2005 שעה 17:28)
בתשובה למיכאל שרון

לא יודע מי צדק.

בינתיים יש דליפה של קטעי מידע על ידי גורמים אינטרסנטיים.

לרגע לא טענתי שספינת „צים” היתה בסדר. טענתי רק שאין די נתונים כדי שאגיע למסקנה חד משמעית. גם לך לא היו נתונים. העדפת לשחות עם הזרם. יתכן שבסופו של דבר תצדק במקרה זה, אך ההתנהלות התקשורתית המאשימה באופן אוטומטי את הגדול בפגיעה בקטן היא לקויה.

הניחוש שלי – בסופו של דבר ישלמו צים פיצויים בתנאי שיוסכם שאין הודאה באשמה. אם זה יגיע באמת להכרעה משפטית, זה עלול באמת לא להיות מוכרע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67425
מסכת השקרים הישראלית - The Japan Times
מיכאל שרון (יום שישי, 07/10/2005 שעה 13:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ

הדיווח הוא בסגנון ענייני


http://www.faz.co.il/thread?rep=67322
הערה: על הכללות סטטיסטיות תלויות תאוריה מול תלויות תצפית
מיכאל שרון (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 2:16)
בתשובה למיכאל שרון

בהומופתייה למשל, גם שם קיים בטחון שתמיסות מסויימות ''עובדות'' באופן גבוה ממקריות גרידא. דומני שאין לכך תמיד או כמעט תמיד כל בסיס אמפירי.

אלא שזהו ביטחון תלוי תאוריה: קודם כל מוצבת תאוריה האמורה לסבר את האוזן, נעשים מאמצי שכנוע, ואחר ''ברור בעליל'' לנוגעים בדבר שהטיפול נושא תוצאות.

מאידך, במצבי היום יום כולנו עורכים תצפיות ויוצרים הכללות שונות. כך בנוי מוחנו. חלק מההכללות הללו תקפות וחלקן לא. אלא שיש דפוסים החוזרים על עצמם, בסיטואציות שונות, מיקומים שונים ופזורים ושוני רב בנסיבות, ועדיין נחזה שוב ושוב באותו דפוס. הדבר מאפשר להגיע להכללות מבוססות תצפית מסוג: הנהג הישראלי הממוצע לרוב לחוץ יותר ופחות זהיר מעמיתו השוויצרי. האם יש צורך להוכיח תקפות הכללה זאת באמצעות דגימה מבוקרת רבת משתתפים בשתי הארצות?

אתמהה. שהרי תקציבינו מוגבלים, ובמקרים מסויימים ראוי לסמוך גם על השיפוט והתצפית האנושית - כמובן, זו של האדם הסביר הממוצע בעל השכל הישר.

אלא, שכאן מדובר בהכללות סטטיסטיות ולא נקודתיות. משהוא בנוסח, 40 אחוז בערך מהנהגים הישראלים הם כאלה, בעוד השוויצרים, 20 אחוז או פחות.

כזאת למשל היא ההכללה הסטרואטיפית ש''הסקוטים קמצנים''. שוב הכללה בעלת אופי סטטיסטי, שכאשר נעשתה במאה ה-‏18 או ה-‏19, אכן הסקוטי הממוצע היה קמצן יותר מהאנגלי הממוצע.

הבעייה צצה כאשר אנו הופכים הכללות תצפיתיות יום יומיות מקובלות בהרחבה כאלו, מבעלות תוקף סטטיסטי לתוקף אבסולוטי (למשל האמירה הסטרואטיפית: *כל* הסקוטים קמצנים. פגשתי סקוטי - אני יכול לנבא שפגשתי קמצן). הכללות אבסולוטיות כאלה מחזקות עצמן, באשר אין כל מקרה היכול להפריך אותן בעיקרון, באשר הן מחוסנות על ידי מה שקרוי גישה מהותנית: בעל הגישה האבסולוטית (ולא הסטטיסטית הזהירה) יאמר: מ*מהותו* של סקוטי שהוא קמצן. פגשתי סקוטי שהתנהג ברחבות - כמובן, הפעם הזאת הוא חרג מטיבעו...

אמור מעתה: להכללות תצפיתיות יום יומיות שגורות על רבים שלא במסגרת פסיכוזה המונית (ושאר סייגים) עשוי להיות תוקף סטטיסטי, אך אין לגזור מכך תוקף אבסולוטי וגישה מהותנית.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.