פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למיכאל שרון, 06/10/05 1:37)

http://www.faz.co.il/thread?rep=67322
הערה: על הכללות סטטיסטיות תלויות תאוריה מול תלויות תצפית
מיכאל שרון (יום חמישי, 06/10/2005 שעה 2:16)
בתשובה למיכאל שרון

בהומופתייה למשל, גם שם קיים בטחון שתמיסות מסויימות ''עובדות'' באופן גבוה ממקריות גרידא. דומני שאין לכך תמיד או כמעט תמיד כל בסיס אמפירי.

אלא שזהו ביטחון תלוי תאוריה: קודם כל מוצבת תאוריה האמורה לסבר את האוזן, נעשים מאמצי שכנוע, ואחר ''ברור בעליל'' לנוגעים בדבר שהטיפול נושא תוצאות.

מאידך, במצבי היום יום כולנו עורכים תצפיות ויוצרים הכללות שונות. כך בנוי מוחנו. חלק מההכללות הללו תקפות וחלקן לא. אלא שיש דפוסים החוזרים על עצמם, בסיטואציות שונות, מיקומים שונים ופזורים ושוני רב בנסיבות, ועדיין נחזה שוב ושוב באותו דפוס. הדבר מאפשר להגיע להכללות מבוססות תצפית מסוג: הנהג הישראלי הממוצע לרוב לחוץ יותר ופחות זהיר מעמיתו השוויצרי. האם יש צורך להוכיח תקפות הכללה זאת באמצעות דגימה מבוקרת רבת משתתפים בשתי הארצות?

אתמהה. שהרי תקציבינו מוגבלים, ובמקרים מסויימים ראוי לסמוך גם על השיפוט והתצפית האנושית - כמובן, זו של האדם הסביר הממוצע בעל השכל הישר.

אלא, שכאן מדובר בהכללות סטטיסטיות ולא נקודתיות. משהוא בנוסח, 40 אחוז בערך מהנהגים הישראלים הם כאלה, בעוד השוויצרים, 20 אחוז או פחות.

כזאת למשל היא ההכללה הסטרואטיפית ש''הסקוטים קמצנים''. שוב הכללה בעלת אופי סטטיסטי, שכאשר נעשתה במאה ה-‏18 או ה-‏19, אכן הסקוטי הממוצע היה קמצן יותר מהאנגלי הממוצע.

הבעייה צצה כאשר אנו הופכים הכללות תצפיתיות יום יומיות מקובלות בהרחבה כאלו, מבעלות תוקף סטטיסטי לתוקף אבסולוטי (למשל האמירה הסטרואטיפית: *כל* הסקוטים קמצנים. פגשתי סקוטי - אני יכול לנבא שפגשתי קמצן). הכללות אבסולוטיות כאלה מחזקות עצמן, באשר אין כל מקרה היכול להפריך אותן בעיקרון, באשר הן מחוסנות על ידי מה שקרוי גישה מהותנית: בעל הגישה האבסולוטית (ולא הסטטיסטית הזהירה) יאמר: מ*מהותו* של סקוטי שהוא קמצן. פגשתי סקוטי שהתנהג ברחבות - כמובן, הפעם הזאת הוא חרג מטיבעו...

אמור מעתה: להכללות תצפיתיות יום יומיות שגורות על רבים שלא במסגרת פסיכוזה המונית (ושאר סייגים) עשוי להיות תוקף סטטיסטי, אך אין לגזור מכך תוקף אבסולוטי וגישה מהותנית.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.