פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למספר 666, 08/10/05 10:37)

http://www.faz.co.il/thread?rep=67575
פליאה
מיכאל שרון (שבת, 08/10/2005 שעה 10:56)
בתשובה למספר 666

והציורים? האמנות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=67579
פליאה
מספר 666 (שבת, 08/10/2005 שעה 11:50)
בתשובה למיכאל שרון

אז יש להם אמנות . אז מה? זה לא אומר כלום לגבי החשיבות העולמית של אמנות זאת
גם בישראל שאתה כל כך מזלזל בתרבותה יש אמנות ויש יוצרים ובהשוואה לכמות אוכלוסייתה הרבה יותר ממה שיש בגרמניה עם כמות האוכלוסיה הגדולה הרבה יותר שלה ולעניות דעתי באיכות גבוהה בהרבה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67585
תרבות היא מבני חשיבה ופילוסופיה
מיכאל שרון (שבת, 08/10/2005 שעה 13:30)
בתשובה למספר 666

כתיבתך למשל, כמוה ככתיבה תרבותית ישראלית אחרת, היא רכילות על אנשים ומעשיהם או פועלם, ברפרוף חסר תובנות. לעיתים הכתיבה הרכילותית הזאת מקוטלגת לקטגוריות. אין שם אפילו מבנה מחשבתי יחיד. התרבות הגרמנית מורכבת מהצבת מבנים מחשבתיים. לכן, ההבדל בין כתיבת תרבותן ישראלי ואיש תרבות גרמני זה כמו ההבדל ביו איש המערות לפיזיקאי מודרני.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67587
אז?
מספר 666 (שבת, 08/10/2005 שעה 13:35)
בתשובה למיכאל שרון

אינך עונה על שום דבר. שאלתי אותך סדרת שאלות ספציפיות שאינך עונה עליהם רק מקשקש על ההבדל כביכול בין התרבותן הישראלי ואיש הרבות הגרמני כמו איזה מחזיר בתשובה חרדי שמנסה להסית את הנושא כשמעירים לו על דברים שהוא אינו יכול לענות עליהם. .
אני חוזר על השאלות למקרה שלא הבנת אותן : אתה מכיר איזה שהוא איש תרבות גרמני או תופעת תרבות גרמנית שתרמה משהו חשוב לתרבות העולמית ב20 שלושים השנים האחרונות ?
אם אינך יכול לענות על כך אל תמשיך בויכוח .

http://www.faz.co.il/thread?rep=67591
כן. ההרמנויטיקה של האנס גורג גאדאמר
מיכאל שרון (שבת, 08/10/2005 שעה 14:23)
בתשובה למספר 666

ויש פילוסופים גרמניים חשובים ומעניינים. הפילהרמונית של ברלין ומנצחים גרמנים ניפלאים. דומני שבהשראת קשקשנים כז'אק דרידה, רולנד בארט, ז'אק לאקאן ואחרים, שכמה מבקרים אמריקנים אימצו אותם, חלק מהחשיבה המערבית התרגל לסיפורים ומעשיות (נארטיבים) ועבר השטחה. זאת כתחליף לסטרוקטורות מורכבות. בסרט יחיד של וים וונדרס יש יותר תובנות ממאות ואלפי סרטים אחרים. ההיסטוריוגרפיה הגרמנית מרתקת.

זאת תרבות מוכוונת מטאפיזיקה, מול גישות מוכוונות נארטיבים ומעשיות שהשתרשו במערב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67594
כן. ההרמנויטיקה של האנס גורג גאדאמר
מספר 666 (שבת, 08/10/2005 שעה 15:08)
בתשובה למיכאל שרון

לא שמעתי על הנ''ל .אם כי זה אמנם לא אומר כלום .מתי הוא החל החל להשמיע את רעיונותיו האלו בשנות ה80 או בשנות החמישים שישים ?
ולגבי הפילהרמונית של ברלין היא אולי מנגנת יפה אבל זה לא נחשב אין בכך משום תרבות מקורית רק חזרה על יצירות שכבר נעשו בעבר ( הרחוק בדרך כלל ) .
וגם הפילוספים הגרמניים החשובים מעניינים שלך הם אולי מעניינים אבל לא מספיק כדי יהפכו למובילי רעיונות ותנועות כמו דרידה ולאקאן או כדי שמישהו ישמע עליהם מחוץ לחוגים מצומצמים מאוד בגרמניה ובין הגרמנופילים הפנאטים כמוך .
וים ואנדרס כידוע לך הוא במאי שהחל לפעול עוד בשנות השישים או השבעים וסרטיו הידועים ביותר כמו מלאכים בשמי ברלין הם משנות השמונים ומאז לא שמעו עליו הרבה . כך שאינני רואה מה הרלבנטיות שלו לעניינינו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67595
כן. ההרמנויטיקה של האנס גורג גאדאמר
מספר 666 (שבת, 08/10/2005 שעה 15:26)
בתשובה למספר 666

וים וינדרס כמדומני היה במאי משפיע בשנות השבעים והשמונים אולי גם ראשית שנות התשעים .אבל לא באמת תופעה יוצאת דופן בכל קנה מידה.
. הסרט של ונדרס ''מלאכיםב שמי ברלים הוא מאמצע שנות השמונים.וזה כמדומני הסרט הגרמני החדש ביותר שנחשב ליצירת מופת מודרנית בכל קנה מידה . אבל דומני שמוסכם בעיני הביקורת שמאז ונדרס רק התדרדר ובכל מקרה הוא מעדיף לעסוק בסרטיו האחרונים בניתוח החברה האמריקנית ולא הגרמנית דווקא .
אם אני צריך לבחור את התופעה הגרמנית החדשה ביותר שהשפיעה על חיי התרבותיים וחיי אנשים שאני מכיר הרי זה הספר ''הסיפור שאינו נגמר '' של מיכאל אנדה שבמקורו יצא ב-‏1979 והוסרט ( בידי האמריקנים ).

http://www.faz.co.il/thread?rep=67597
הנה, בעצמך נתת דוגמא נהדרת.
מיכאל שרון (שבת, 08/10/2005 שעה 17:55)
בתשובה למספר 666

וגם עוד ספר נפלא שלו מ-‏1984 שתורגם לעברית ''ראי בתוך ראי''. לדעתי התפשטות הפוסט מודרניזם האופנתי הצרפתי מאפילה על יצירות תרבות רבות. כאילו אמרת שהתרבות האמריקנית גוועת, וכי איזה פילוסוף אמריקני חשוב אתה יכול להביא מ-‏2 העשורים האחרונים? או סופר חשוב? הרי סול בלוו, ברנרד מלמוד ואחרים בעקר כתבו בשנות ה-‏60 וה-‏70. ועם זאת יש טום וולף ופוקויאמה, כמו גם רורטי ופנרוז ועוד רבים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=67598
ובנוסף, גם התרבות האנגלית גוועת?
מיכאל שרון (שבת, 08/10/2005 שעה 18:03)
בתשובה למספר 666

כולנו מכירים את ג'ויס, ויירג'ינייה וולף גרהם גרין. או הפילוסופים פופר, ג'והן אייר, אוסטין, ברטנרד ראסל. אך מה ב-‏20 השנה האחרונות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=67601
ובנוסף, גם התרבות האנגלית גוועת?
מספר 666 (שבת, 08/10/2005 שעה 19:03)
בתשובה למיכאל שרון

יש הסופרים מרטין אמיס וג'וליאן בארנס . יש את סדרות הטלוויזיה הבריטית הרבות מספור המופצות בכל העולם, סדרות כמו ''מונטי פיטון '' ''המפצח ''''פשוט נהדרת'' כו אדוני השר'' ''הפתן השחור ''ועוד רבות . .
הגרמנים לא יכולים להצביע אפילו על סדרה אחת כזאת .

http://www.faz.co.il/thread?rep=67609
ובנוסף, גם התרבות האנגלית גוועת?
מיכאל שרון (שבת, 08/10/2005 שעה 20:15)
בתשובה למספר 666

אל תשכח שאנגלית היא השפה הבינלאומית כיום. בסוף המאה ה-‏19 היו אלה גרמנית וצרפתית במדה רבה.

לכן, אם אתה מדבר על סרטים, ברור שסדרות דוברות אנגלית נפוצות יותר מסדרות גרמניות, וכך לגבי ספרות.

לכן, זה הישג יחיד במינו שסרט נפלא, בעל קונספצייה קולנועית יחודית כמו Heimat של הבמאי הגרמני אדגר ריטץ, בשני חלקיו, הופץ לקראת סוף שנות ה-‏80 בכל העולם.

כך, יש להבחין בין יצירות ספרות וסרטים, ובין פילוסופיה.

פילוסופיה צרפתית, חרף השפה, מתורגמת בהרחבה לאנגלית ומופצת במערב, והפכה לדומיננטית, באופן המאפיל על תרומות תרבותיות אחרות.

עם זאת, הרי ראה את התרבות האנגלית: מה היא הספרות האנגלית כיום לעומת ספרות ושירת שנות ה-‏20 ה- עד ה-‏40: אלדוס האקסלי, א.מ. פורסטר, ג'ימס ג'ויס, וירג'ינייה וולף, ו.י. אודן, עזרא פאונד, ט.ס. אליוט, זיגפריד ששון. או סופרים ומחזאים נודעים בשנות ה-‏50 וה-‏60 כמו גריהם גרין, סומרסט מוהם, פיטר שפר.

או הקולנוע האנגלי: האם יש כיום במאים בשיעור קומתם של דיויד לין, פיטר ברוק ואחרים משנות ה-‏60 וה-‏70?

או פילוסופים כדוגמת ויטגנשטיין, פופר, ראסל, אייר, אוסטין?

ואף על פי כן אינך ממהר להספיד את התרבות האנגלית.

קח בחשבון אם כן גם את מחסום השפה. אנגלית (ואף צרפתית) נפוצות בעולם הרבה יותר מגרמנית.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.