פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לצדק, 29/11/05 16:57)

http://www.faz.co.il/thread?rep=71229
הערה בנושא דיני עבודה בתורה
אראל סגל (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 15:56)
בתשובה לצדק

תודה על התגובות,

מה שכתבת על עבד עברי מעניין מאד, ייתכן שזה רלבנטי לעובדים הכבולים למעסיקיהם בחוזים לטווח ארוך (כמו עבד עברי).

אולם, לגבי עובדים שאינם כבולים, ורשאים להתפטר מתי שהם רוצים, עד כמה שידוע לי, התורה אינה מחייבת לתת להם שכר בגובה מסויים או תנאים סוציאליים מסויימים.

לגבי הלנת שכר - מה שכתבת בוודאי נכון, אבל זה נושא למאמר נפרד.

אראל סגל (בלי גרשיים - לא העיתונאי....)

http://www.faz.co.il/thread?rep=71230
הערה בנושא דיני עבודה בתורה
צדק (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 16:31)
בתשובה לאראל סגל

גם לגבי עובד רגיל שאיננו כבול בחוזה, חוקי המוסר חייבים להתקיים.
ואם נחשוב היטב, נבחין שגם חוקי עבודה פרטניים מנסים לשמור על מוסריות והגינות מסוימים.

היהדות בעיקרון תומכת בשוק חפשי אבל לא מופקר.

כמה נקודות מהזיכרון:
* המעביד, השוכר עובד חייב לציין בפניו את העבודה שעליו לבצע ואת השכר שהוא מציע,
כל שינוי עתידי מחייב תוספת בשכר.
* המעביד חייב לשלם את השכר מידי יום, בסוף יום העבודה.
* העובד מחויב לבצע את העבודה במסירות וביעילות.
* העובד איננו מחויב בנזקים שנעשו במסגרת העבודה.

נקודות אחרות:
* תביעה במסגרת היהדות היא מהירה, יעילה, ואינה עולה כסף.
חשוב מאד עבור הפועל.
* מסופר במשנה על רבנים שהטילו חרם על סוחרים שהפקיעו מחירים של מוצרי יסוד,
וקראו שלא לקנות מהסוחרים שניצלו את המחסור.
החרם הצליח והסוחרים חזרו לרמת מחירים סבירה.
( שוק חפשי )

--------

שכר מינימום הוא ענין מוסרי במהותו.
המעביד מעונין לשלם כמה שפחות.
המרווח בין המוסר לבין הרווח יכול להיסגר ביעילות רק ע''י חינוך מוסרי.
חינוך מוסרי הוא עיקרה של היהדות.
חוקים הם דבר נחמד, הצהרות יפות, שהחזקים יודעים לעקוף וגם לא לקיים,
והחלשים הזקוקים להם יותר מכל אחד, אינם יכולים לאכפם,
כי דרישת זכויות הוא עסק לעשירים בלבד.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.