פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למיכאל מ. שרון, 07/08/02 3:22)

http://www.faz.co.il/thread?rep=7451
מיכאל: אני יודע שקראת את ''עקרון השרידות''
אורי מילשטיין (יום רביעי, 07/08/2002 שעה 6:55)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ואם לא הייתי יודע לא הייתי מתייחס לנושא.

אכן גם היוונים, גם הרומאים וגם הסינים פתחו בתקופה העתיקה את ההבחנה בין בני תרבות (הם) וברברים (האחרים).

נטלתי את צמד המושגים הזה והשתמשתי בו בתיאוריה שלי במובן שלא קראתי אצל אחרים ולכן אין לי עליו ביביוגרפיה: בני תרבות קיבלו את המהפכה החקלאית והחלו ליצור נכסים. ברברים ממשיכים לחיות, עד היום, את צורת החיים שלפני המהפכה החקלאית המבוססת על שוד צרכי הקיום. בהבחנה זאת השתמשת לשמחתי באותו מאמר שהזכרת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7452
אורי: אבל הרי נושא יסוד במאמרי היה אוריינצייה של
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 07/08/2002 שעה 8:03)
בתשובה לאורי מילשטיין

התרבות כמותית וגיבוש כוח באמצעות המספר הצרוף והמסה הכמותית חסרת הייחוד, לעומת אוטונומיית פרט ויצירתו.

ובעניין ההבחנה שאתה מייחס לגישתך, בין בני תרבות וברברים בוזזים, הרי עוד מהמקרא, לפני כן, ובכל חברה, מוכרת ההבחנה בין קיום מאורגן של בני תרבות לעומת בוזזים ופורעים (אנשים ברבריים), הנועדים יחדיו למטרות גזל אלים. והבחנה זו או חרדה זו נטועה עמוקות בתרבות. למשל: ''בימי שמגר בן-ענת, בימי יעל חדלו ארחות, והולכי נתיבות ילכו ארחות עקלקלות''.

אין כאן גם המצב של אדם המנסח באופן ברור דבר ידוע אך שלא נוסח קודם; (כפי שנהוג לאמר במקרה זה, ''שמת מילים בפי'' או בטאת זאת היטב ובעומק''). שהרי מדברים וכותבים על כך באלף ואחת אופנים וצורות מאז ראשית התרבות, וכן בשיחות היומיומיות השגורות. גם התאור המיקראי של קין ההורג את עובד האדמה היצרני הבל, הינו וריאציה של נושא זה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.