פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=7742
סוד הקסם הציוני
דורון ארזי (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 15:46)

מיומנותו הביבליוגרפית של אלי ראויה להערכה רבה, אך נראה לי שהתגובות הנרגשות שעורר מאמרו, גם אצלי -ושהפתיעו אותו עצמו-חורגות מסתם הערכה להישגו. גם אם אנו מודעים לכך רק במעורפל,במפגש עם השירים העבריים המודרניים
המבוססים על המקרא אנו חווים לא סתם נוסטאלגיה אלא את סוד הקסם הציוני עצמו: חידוש תרבותנו העתיקה מתוך עמדה חופשית, ריבונית ויוצרת, תוך היכרות עמוקה ואינטימית עם מקורותינו אך מבלי להשתעבד להם. עיבוד מורשת המקרא לתנאי המודרנה היה רק חלק -קטן- מנחשול עצום של גאוניות יוצרת בכל תחומי החיים,
מהחייאת השפה עד התקנת השיבר היהודי הראשון אחרי
אלפיים שנה. אלי מציין שכבר אין כותבים שירים
כאלה ומרשימתו עולה, שהגל שקע אי שם בסוף שנות ה- 70.
זהו רמז לשקיעה הכללית של האקטיביזם הציוני
ולסיבתו - השבר בין שני הרכיבים, המורשה והמודרנה. המקרא נוכס על ידי עובדי הקברים של גוש אמונים והימין
הפונדמנטליסטי כקושאן לתוכנית ההתנחלות וניכר יותר ויותר את האינטליגנציה המודרניסטית (כלומר השמאלית)
שפנתה אל המערב כדגם של אוניברסליזם מופשט. בתוך
תוצאותיו ההרסניות של השבר הזה אנו חיים עד היום.
בכל זאת: ההתרגשות והערגה שזכר שירים אלה מעורר
בנו נותנים מקום לתיקווה, שהניצוץ היוצר עוד לא
כבה - הוא רק נחלש; בתת הכרתנו אנו יודעים מהו מקור כוחנו האמיתי ומה היה -ועדיין הינו -הסיכוי היחיד לחידוש תנופת היצירה והבניין: השילוב הדינאמי בין
שני הרכיבים, כפי שהוא מתבטא בשירים המודרניים
המבוססים על המקרא. ואם אנו חשים בכך
אינסטינקטיבית, עוד לא אבדה התיקווה שנמצא גם את
הדרך לבטא זאת באופן מעשי, ביצירה תרבותית,
אינטלקטואלית ופוליטית. בימים טרופים אלה, גם תיקווה זו איננה
מעט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7750
לדורון: כנראה שטעיתי
שחור תלתלים (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 18:05)
בתשובה לדורון ארזי

וחשבתי עד כה שהקושאן של ההתנחלויות הוא התנ''ך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7777
לכהה מחלפות: ???
דורון ארזי (יום שני, 12/08/2002 שעה 1:49)
בתשובה לשחור תלתלים

הוא שאמרתי: המקרא שימש כקושאן של התנחלויות. או
שאינך יודע שמקרא -ביטוי בעברית של ימי הביניים- ותנ''ך חד הם?

http://www.faz.co.il/thread?rep=7795
דורון, יש כאלה שמתגעגעים לעבר ויש כאלה שחותרים
נסים ישעיהו (יום שני, 12/08/2002 שעה 15:11)
בתשובה לדורון ארזי

אל העתיד...
אנחנו מעדיפים להיות בין האחרונים, אלה שחותרים אל העתיד.
שתהיה שנה טובה ומתוקה לך ולכל בית ישראל.
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7799
עבר ועתיד: חדש ימינו כקדם
דורון ארזי (יום שני, 12/08/2002 שעה 17:33)
בתשובה לנסים ישעיהו

הזרם האידיאולוגי שאתה מייצג אומנם טוען לעיצוב
העתיד, אך עושה זאת על סמך תמונה דוגמאטית
וטוטאליטארית של העבר. היומרה לייצג עלי אדמות
תוכנית גאולה אלוהית ולהקים חברה אחידה המבוססת
על הוראותיו נסמכת על אמונה עיוורת בכתבי הקודש
ובשלשלת פרשניהם. היא מתעלמת מכל הסתירות והפירכות שבהם ועוד יותר מזה מיסוד ההונאה העצמית המובנה
בשיטת הפרשנות; והיא מדכאת באדיקות את החקירה
החופשית והשכל הישר. גישתה להיסטוריה האנושית
כהתגלותו של רצון האל שוללת למעשה את ההבדל בין עבר ועתיד, והיא חותרת אל אוטופיה משיחית -''קץ הימים''- שבה נגמרת ההיסטוריה.
לכן אין שחר לטענה היהירה, שהמשיחיות הדתית-לאומנית פונה כביכול אל העתיד, בעוד הציונות
החילונית רק מתגעגעת לעבר. הגישה החילונית מכירה באופיה
הדיאלקטי של ההיסטוריה, הרצופה עליות וירידות,
התפתחויות ומשברים. הציונות החילונית חתרה ליצור
למען העם היהודי מרחב פעולה ריבוני בהיסטוריה לאחר
התפוררותה המוחלטת של האופציה הדתית במתכונתה הקודמת, הגלותית,והצליחה;
נכון, היום היא במשבר, אבל המשיחיות הדתית-לאומנית (ה''אמונית'') החדשה בישראל אינה אלא טפיל רוחני על
גופה. האידיאולוגיה האמונית תלויה לחלוטין לקיומה
במיסגרת המדינית החילונית ובאמצעי הכוח שלה.
המשיחיות
משלה את עצמה ביהירותה, שביכולתה להשתלט על המדינה
ולנהלה, וזאת בדיוק בשל גישתה הסטאטית, מוכוונת
העבר, אל ההיסטוריה: היא תופסת את ''כלי הממלכת''
כצעצועים טכנולוגיים שניתן לקנותם ולהפעילם בלי
לעבור את המהפכה הרוחנית החילונית, להשתחרר מן
הדוגמה הדתית ולשחרר את השכל האנושי לחקירה חופשית.
נסים ישעיהו יכול, כפי שאנו רואים, לתפעל מחשב;
הוא יכול אולי אפילו לתכנת או לפתח מחשב; אך
לעולם הוא לא היה יכול לבצע את פריצת הדרך
הפילוסופית שרק היא איפשרה את עצם הגיית רעיון המחשב - לשם כך יש צורך בשכל חופשי, לא בשכל הכבול באזיקי האמונה. הדבר נרמז כבר באילן היוחסין הרוחני של טכנולוגיית
המחשב: ספר היסוד של הפוזיטיביזם הלוגי שבבסיסה,
ה''טראקטאט הלוגי הפילוסופי'' של היהודי ויטגנשטיין, מצביע בשמו -במתכוון- על השתלשלותו (במרחק של 250
שנה, כמובן) מן ה''טראקטאט התיאולוגי המדיני'' של היהודי שפינוזה.
ושפינוזה, כמובן, הוא זה שפסל את אופיו האלוהי של התנ''ך, ניתח את סתירותיו כיצירה אנושית, ביטל את
התערבות האל בטבע ובהיסטוריה, ובחייו האישיים
הפסיק לקיים מצוות, הוצא מן הקהילה, אך לא עבר לדת
אחרת -משמע, כונן את הזהות היהודית החילונית שממנה תתפתח
לימים הציונות. רודפיו ומחרימיו הרבנים עסקו מאז
ועד היום במה שעסקו בו מאז ומתמיד - בהעלאת גירה רוחנית של תיחמוני הלכה לעוסים עד זרא,כבולים אל הטקסטים המקודשים של העבר, ללא כל יכולת להתחדשות וליצירה.
זו משמעותה של סיסמת הציונות החילונית :''חדש ימינו
כקדם''. הפסוק לקוח מן התפילה, אבל הפנייה איננה אל
האלוהים אלא אל האדם היהודי הציוני שהועבר למרכז(בדיוק כפי שמזמור החנוכה שונה מ''מי ימלל גבורות
ה''' ל''מי ימלל גבורות ישראל'' ותפילת ''יזכור ה''' לנוסח האזכרה החילוני
''יזכור עם ישראל''); והיא מבטאת עמדה כפולה,דינאמית,אקטיביסטית בו זמנית כלפי עבר ועתיד. זו העמדה
היחידה המאפשרת את קיומנו; ואם נשכיל למלאה בתוכן ממשי, היא היחידה שתאפשר לנו להתגבר על משבר זמננו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7812
דורון, כי האדם עץ השדה
נסים ישעיהו (יום שלישי, 13/08/2002 שעה 1:16)
בתשובה לדורון ארזי

דורון, לפחות יכולת לסיים בברכה לשנה טובה
או ש-''ראש השנה הדתי'' אינו החג שלך?
סליחה על הציניות, אבל כזה מאמר ארוך בתגובה להערה קצרה כל כך...
ההערה שלי התייחסה למשהו שכתבת, נקודה. לא צריכים לעשות מזה עניין כזה גדול. או אולי דווקא כן, כבר אינני יודע.
אינך מכיר אותי ולא את הזרם שאני מייצג, לדבריך, וכנ''ל אני אותך. ממילא כל המלים שכתבת בהתייחס אלי, אל אמונותיי ואל היעדים שאני חותר אליהם כביכול - הכל פשוט לא שייך אלי.
אבל אם כבר השקעת בכתיבת תגובה ארוכה כל כך, אתייחס בכמה מלים ורק למשפט האחרון בתגובתך הארוכה:
בין השירים שמקורם תנכי ישנו שיר (של נתן יונתן?) בשם ''כי האדם עץ השדה''. ההמשך לא כל כך תנכי אבל לענייננו זה לא משנה.
ניתן לעקור עץ ולנטעו במקום אחר והוא ישרוד ואף ישגשג ויעשה פרות. אבל זאת בתנאי שהוא ממשיך להיות קשור לשורשיו המקוריים. אחרת - הוא יתנוון בתוך זמן קצר או ארוך, אבל לא ישרוד ובודאי שלא יצמיח פרות. גם לא ניתן להרכיבו על שורשים אחרים; זה אפשרי רק אם לוקחים נצר זעיר ומרכיבים; עץ שלם - לעולם לא יתחבר לשורשים זרים.
האדם נמשל לעץ וגם עם ישראל נמשל לעץ. האדם יכול להיעקר ממקומו, להינטע במקום אחר והוא ישרוד ואף ישגשג. הוא לוקח אתו את שורשיו לכל מקום וזה מה שמאפשר לו לשרוד.
עם ישראל נעקר ממקומו ושרד ואף שגשג והצמיח פרות כי הוא לקח אתו את שורשיו (הרוחניים) לכל מקום.
לאורך כל ההיסטוריה היו יחידים ואף חלקים שלמים אשר ניתקו עצמם מן השורשים של ''עץ ישראל''; הם התנוונו ולא שרדו, לפחות לא כחלק מעם ישראל.
האם הציונות חשבה שתצליח במה שנכשלו אחרים, לקיים עם יהודי מנותק משורשיו? לא בטוח. יותר נראה שהתכוונו ליצור ישות חדשה, עם ככל העמים, שהפרטים בו הם ממוצא יהודי.
למלא בתוכן את הישות הזאת - ההיסטוריה מלמדת כי לא ניתן וזהו שורש המשבר העכשווי.
הדבקת לי חשיבה דוגמטית ועוד כמה ''מחמאות''. אין לי בעיה אישית עם זה, אבל כדאי מאד לבדוק איזה מרכיב אישיותי גורם להדביק לזולת שלא מכירים מחמאה מסוג כזה; אולי זו חשיבה דוגמטית? כלומר, אם מי שמזוהה כדתי מקוטלג אצלך, אוטומטית, כדוגמטי - האם אין זו דוגמטיות מצדך?
שווה לחשוב על כך.
שתהיה לך שנה טובה ומתוקה.
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=80866
אחד הדברים המצחיקים שקראתי...
ניר (יום שלישי, 18/07/2006 שעה 23:28)
בתשובה לנסים ישעיהו

התגובה של הבחור הזה, לאיזה 4 שורות תמימות שכתבת כמעט
הפילו אותי מהכסא...
חזק !

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.