פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 20/08/02 19:09)
ישעיהו, יסביר לי מר את הקושיות הבאות
רון בן-יעקב (יום רביעי, 21/08/2002 שעה 0:26)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיצד אפשר לקיים בשכל קשר על-שכלי?
מהו שכל על-שכלי והיכן הוא מתרחש?
כיצד יכול אדם ליצור בעצמו מחויבות שלא נשענת על אינטרסים?
כיצד אינטרסים נרכשים (על פי דבריך) יכולים להיות קבועים?

אשמח כמובן אם תגובתך לא תסתמך על מקורות רבניים ועניני נשמות.
_new_ הוספת תגובה



רון, שאלות טובות שאלת, לא קושיות.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 21/08/2002 שעה 1:37)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להבין את הרעיון צריכים ראש שונה כפי שכתבנו בהסבר על הקשר בין ברית המילה והברית על הארץ. אני מקווה שאתה מוכן לראש כזה.

שאלת: כיצד אפשר לקיים בשכל קשר על-שכלי?
כדי שיתקיים קשר כזה, צריכים להודות קודם שיש משהו או מישהו שאינני מסוגל עדיין לתפוס בשכל המוגבל שלי. אחר כך צריכים לקבל שאותה ישות אמנם בלתי נתפסת על ידי אך אני בהחלט נתפס, ואף יכול להיות מונחה, על ידה.
אם מתאמצים לקלוט את המסרים שאותה ישות מעבירה אלינו, כפי שהיא מעבירה ובהתאם לכללים שהיא קבעה (בעברית פשוטה - לימוד תורה לעומק ושמירת מצוות) - או אז מתקיים הקשר הזה והולך ומעמיק. אז גם השכל המוגבל שלנו נהיה פחות מוגבל, רוכש פתיחות (ראש שונה), ומתחיל להבין בשכל מה שעד אתמול היה עבורו על שכלי.

עוד שאלת: מהו שכל על-שכלי והיכן הוא מתרחש?
דומני שהביטוי שלנו היה 'קשר על שכלי' ולא כפי שהעתקת; עכ''פ נראה לי שהפסקה הקודמת נותנת כיוון חשיבה שיעזור להבין את הרעיון.

'כיצד יכול אדם ליצור בעצמו מחויבות שלא נשענת על אינטרסים?'
זה פשוט לגמרי כאשר מניחים מראש את אותה ישות-על שהזכרנו. המחויבות שלי היא כלפי בוראי; ממילא האינטרסים שלי מושלכים הצידה. זוהי בדיוק הוראת המשנה (אבות ב, ד) - 'עשה רצונו כרצונך' (ראשי תיבות ערך...). זהו הערך היחיד הקיים ביהדות; כל השאר - מצוות.

ושאלתך האחרונה (לבינתיים?) - 'כיצד אינטרסים נרכשים (על פי דבריך) יכולים להיות קבועים?'
להפוך את האינטרסים של בורא העולם ומנהיגו לאינטרסים שלי - זו עבודה ממושכת ולגמרי לא קלה. אבל אם מצליחים - זה אומר שרכשתי אינטרסים שלא היו לי קודם ואלה קבועים ועומדים מאז מתן תורה בהר סיני.

ושתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה ונזכה ל-'ראש שונה'.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ישעיהו - עדיין אתה מסתובב במעגל רקורסיבי
רון בן-יעקב (יום רביעי, 21/08/2002 שעה 14:48)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית כל - אני משתמש במושג המטעה הזה רק כדי להשאר צמוד לטרמינולוגיה שלך.

אין דבר כזה על-שכלי. הכל הוא שכלי. הדוגמה שהבאת היא כל כך יומיומית וטריבאלית שהברה בכלל לא שמים לב אליה. לפני שלמדת צורת אות או כיצד להגות הברה אחת, השכל שלך לא הכיל את הידע איזה דפוס הפעלה שכולל אלפי פעולות של שרירים כדי לבטא מלה מסוימת. השכל שלך לא הכיל את הכושר למזג בין הצליל שמופק מסידרה של נהמות, קולות, צפצופי ושריקות המהוות את המלה ''אבא'' עם הדמות הגדולה שעינך רואות.

רק תוך תהליך של למידה ושינון חוזר בעידוד והכוונת הסביבה, רכשת לעצמך את הכושר והידע לחשוב, להגות, לאמר ולתת משמעות לרצף קולות שסביבתך הסכימה שמשמעות היא ''הזכר שילד אותך'', קרי אבא.

כך גם בשאר התאורים המתפייטים שהבאת בתגובתך. הכל הוא תהליך שכלי שמבוסס על כשרים עצביים, גופניים ותרבותיים. לכן, הכל נשרא בסופו של דבר בתוך הגולגולת שקיימת בתוך המרק התרבותי שממנו, כיום, האדם כבר לא יכול להשתחרר.

אינטרסים - גם פה אני משתמש במושג העמום הזה רק כדי להשאר צמוד לטרמינולוגיה שלך.

אינטרסים - אתה לא יכול לפעול לא אינטרסים. יש אומרים שאם תפרק את האינטרסים המורכבים והמופשטים ביותר שניתן לזהות באדם, תגיע לאבני בניין של שימור עצמי, התרבות, תחושת עונג. בכל אופן, אם אין לך אינטרסים אתה לא קיים. גם לאדם בתרדמת יש אינטרסים למרות שהוא לא נמצא בהכרה. אולי בפרפרזה על אמרה ידועה אפשר לאמר ''אינטרסנטי זה קיים''. בכוונה השמטתי את המלה ''אני'' משום שלא ניתן, כפי שאתה טוען, לבטל את האני לטובת משהו ''גדול יותר'' גם משום ש''האני'' איננו ואם הוא קיים האני הוא אינטרסיו.

שוב, ציטוטים מפרקי אבות מאד מהנים לאיור, אבל לא בדיוק תורמים להבנה עמוקה יותר.
_new_ הוספת תגובה



רון, ובאיזה מעגל אתה מסתובב? יש לך ראי?
נסים ישעיהו (יום חמישי, 22/08/2002 שעה 20:40)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ישעיהו - אולי במקום סתם להתעצבן (זה לא בריא) אולי
רון בן-יעקב (יום שישי, 23/08/2002 שעה 0:29)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוכל להגיב לתוכן הדברים?

האם אין הדת היא זו המהלכת בעולם אשר היא בראה לעצמה, והאם אין עולם זה מורכב ממראות המשקפות זו את זו?

ו''דל.
_new_ הוספת תגובה



רון, להתעצבן? אני? לא התעצבנתי רק אינני אוהב
נסים ישעיהו (יום שישי, 23/08/2002 שעה 0:56)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דו שיח של חרשים.

את היום שלי אני פותח בהכרזה (ביני לביני) ''מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך'' וממשיך בעוד כמה הודאות. על זה אתה מערער? שיהיה לך לבריאות. אינני בר שיח לדיון כזה.

ורק הערה אחת נוספת: לא מזמן דיברנו על יוהרה מול ענווה. אינני מספיק יהיר עד כדי להתעלם ממה שכתבו חכמי כל הדורות לפני. אני גם בטוח שהם היו חכמים הרבה יותר ממני ושמח כשאני מצליח ללמוד מהם משהו. בעיניך זו הסתובבות במעגל, איך קראת לו?

אז שתהיה לך שנה טובה ומתוקה ובאמת כדאי שתביט בראי כי ''הפוסל במומו הוא פוסל'' (וסליחה ששוב ציטטי מן המקורות)?
נסים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי