פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לא. פרקש, 07/11/06 20:57)

http://www.faz.co.il/thread?rep=86046
ציטוטים הם כחומר בידי היוצר
עמיש (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 21:15)
בתשובה לא. פרקש

לעולם לא ניתן לשחזר את כוונות הכותב במלואן, אין בידנו לשחזר את ההקשר המדוייק ואת המגמה המדוייקת של הכותב מן המקום בו היה ביום שאמר או כתב דבר מה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=86050
ציטוטים הם כחומר בידי היוצר
א. פרקש (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 21:40)
בתשובה לעמיש

נכון, אבל מתקיימת 'בקרת איכות' לכוונות/מגמה ע''י שני תהליכים חופפים:
* האחד, ניתוח פ ע י ל ו ת הדוברים לאורך זמן בעניין הנבדק.
* השני, ניתוח מקביל של כל התבטאויותיהם בעניין הנבדק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=86052
ציטוטים הם כחומר בידי היוצר
עמיש (יום שלישי, 07/11/2006 שעה 22:06)
בתשובה לא. פרקש

בהחלט יש אפשרות להתאמץ ולשחזר אבל לא תמיד זה נחוץ.
אם יש דברים שנכתבו ואפשר להתאים אותם לסיטואציה חדשה אין בכל כל פסול. אנחנו למשל מרבים לצטט מהתנך ומוצאים בו דברים שמתאימים לצרכים רבים ללא כל קשר לכוונת המחבר.

הבעיה נוצרת כאשר מצטטים מישהו ומפרשים את דבריו כאילו התכוון לדבר מה. במקרה כזה בהחלט ראוי לנקוט זהירות רבה.הזהירות חייבת לכלול את ההקשר המיידי ואת ההקשר הרחב של הדברים וכן נסיון להכנס לנעליו של המצוטט בעת שנוצרו הדברים. זוהי משימה קשה עד בלתי אפשרית. יש כל מני שיטות של שימוש בציטטות, החל מהבולשביזם שהתעלם לחלוטין מן ההקשר האנושי (הכוונות והנסיבות) וכלה בכל הפוסט מודרניסטים שממילא מתכחשים לכל אפשרות של אמת ועל כן גם לא מחפשים אותה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=86070
ציטוטים הם כחומר בידי היוצר
א. פרקש (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 10:36)
בתשובה לעמיש

אתה נשמע כ''היסטוריון חדש'' שמפרש אירועים היסטוריים במונחים ותובנות אקטואליות. כלומר, לא מתמודד באמת בניתוח האירוע ההיסטורי בקונטקסט של מציאותו בזמן התרחשותו. וזה נקודת האכילס של ה''היסטוריונים החדשים''. כי בכך אתה חוטא לסיפור ההיסטורי ובבא בעת פוגם בהפקת הלקחים האקטואלית.

ציטוטים מהתנ''ך הם דוגמה לכך שבעצם כל מילה, ערך או תופעה היסטורית אפשר לחבר לכל מילה, ערך או תופעה עכשווית. זה פלסטלינה ביד היוצר. אבל הפרשנויות השונות אנה מעידה ואינה באה להעיד על אמת תנ''כית, אלא להעיד רק על כוונת האומר (''המחבר''), ומכאן שזה לגיטימי, ובלבד שכך מבין את זה כל קורא ושומע.
אבל אם תרצה לעשות השוואות היסטוריות - פוליטיות רציניות בין אירועים היסטוריים ועכשוויים תצטרך להשקיע הרבה מחשבה, לוגיקה, הסקת מסקנות וחיבור משמעויות, כולל פרשנות הרלוונטית לזמנם של האירועים ולהתאמץ לא לערבב פרשנויות מאוחרות יותר, וזאת כדי להישאר בתחום הסבירות האינטלקטואלית.

זה אמור גם לגבי ציטוטים מלפני 60 שנה ומלפני יומיים. אלא שבהם מקדם השינוי התודעתי הוא קטן יותר מאירועים מרוחקים יותר או אירועים בתרבויות אחרות. אני מקבל שציטוטים סתם אפשר לפרשם במספר דרכים, אבל זכות הטוען להביאם ולפרשם כרצונו, כמו שגב' אייזנמן עושה או כמו שאתה עושה. כי אנחנו רוצים בעצם להעביר את דעתנו הפוליטית באמצעות הציטוטים האלה. וכל עוד פרשנותם היא בגדר הסביר, כי אז זה תקין ובמקום. מעבר לזה, במאבקים אידיאולוגים חריפים שנמשכים גם אל תוך האקטואליה שלנו הביטויים האלה די ברורים וניתנים לפרשנות די ברורה ומובהקת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=86079
דומני כי לא הבנת אותי
עמיש (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 11:31)
בתשובה לא. פרקש

הבאתי את שתי הדרכים לעיסוק בציטוטים, האחת היא זו בה אנו משתמשים בציטוטים וביודעין מתאימים אותם לזמננו ולעולמנו כאילוסטרציה לנושא בו אנו עוסקים, והשניה בה אנו מביאים אותם מתוך רצון לפרש את עולמו ואת כוונתו של המצוטט.

הדרך השניה מחייבת את המצטט לעבודה קשה כפי ששנינו מסכימים, ואילו הראשונה היא דרך נוחה להעביר מסר עכשוי אך על הכותב והקורא להבין כי מדובר בהתאמה להווה ולא בתיאור העבר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=86083
ומה אם הציטוטים לא רלוונטים?
דוד סיון (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 12:34)
בתשובה לא. פרקש

במקרה הנדון הוצגו ציטוטים לא רלוונטים לטענת המחברת של המאמר.
מה ההיגיון לטעון באמצעות ציטוטים שאין בהם דבר על סוציאליסטים (ימנים, מתנחלים), שהסוציאליסטים (הימנים, המתנחלים) הם כך וכך...?

http://www.faz.co.il/thread?rep=86091
ומה אם הציטוטים לא רלוונטים?
א. פרקש (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 12:59)
בתשובה לדוד סיון

רלוונטיות או אי רלוונטיות בעיני הקורא. הוא צריך לשפוט. לעיתים נוסח הציטוט ברור ללא ויכוח כלל, ולפעמים האיש שהביע דעתו הוא העניין שבויכוח. כמובן שכל תיטוט טוב שהוא מובא בקונטקסט הנכון בו הוא נאמר.

אם ישנה בעיה, שאלה, הסתייגות כי אז מתחיל ויכוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=86094
די לחכימא ברמיזה
דוד סיון (יום רביעי, 08/11/2006 שעה 13:11)
בתשובה לא. פרקש


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.