פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לחזי, 22/11/06 18:20)

http://www.faz.co.il/thread?rep=87132
זה מדהים איך אנשים מנפנפים בטמטום שלהם.
חנה אייזנמן (יום רביעי, 22/11/2006 שעה 19:10)
בתשובה לחזי

וכותבים - ששת ימים תעשה מלאכתך - והכוונה היא - במשך ששה ימים מותר לך לעשות מלאכה ובשבת לשבות מכל מלאכה.

כתוב - והגית בו יומם ולילה.

וכתוב גם -
ד אל-תען כסיל, כאולתו: פן-תשוה-לו גם-אתה.
ה ענה כסיל, כאולתו: פן-יהיה חכם בעיניו.

וזה תלוי במידת כסילותו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=87141
חזי (יום רביעי, 22/11/2006 שעה 19:59)
בתשובה לחנה אייזנמן

את שוב מוכיחה כי את מוגבלת במחשבה:

א- ''ששת ימים תעשה...'' זאת מצוות ''עשה'' מובהקת ולא ''מותר לך'' כפי שנוח לך לפרש.

ב- ''והגיתה בו'' פירוש הדבר ''תחשוב עליו'' או ''תהרהר בו'' ואין לזה כל קשר ללימוד...

שתי דוגמאות מובהקות לסילופי התורה ע''י החרדים...

http://www.faz.co.il/thread?rep=87154
ישר כח, ולא רק בתנ''ך גם במאוחרים
יובב (יום רביעי, 22/11/2006 שעה 23:09)
בתשובה לחזי

מן המשנה: ''שמעיה ואבטליון קיבלו מהם... שמעיה אומר: אהב את המלאכה ושנא את הרבנות ואל תתודע לרשות''.

וכן ''רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר:
יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון,
וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון.''

''רבי צדוק אומר: אל תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם''.

ורבן גמליאל: ''וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה,
וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות''

והרמב''ם סיכם: ''כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חלל את השם, ובזה את התורה, וכבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה''

http://www.faz.co.il/thread?rep=87173
האח, הידד!
חנה אייזנמן (יום חמישי, 23/11/2006 שעה 7:08)
בתשובה ליובב

שנא את הרבנות, הכוונה לאדנות. לבוסיות.

ברור שיפה תלמוד תורה עם דרך ארץ. אבל הפסוקים על מלאכה במשך כל ימות השבוע ושביתה בשבת, עיקר כוונתם להבהיר, שמותר לך (זה אינו אומר שלא רצוי) לעבוד, ובשביעי שבת לה' אלוקיך, לא תעשה כל מלאכה, אתה ובנך ובתך, עבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך (ומוכר הסיפור - פרה שומרת שבת - )

וכרגיל - יפה דרך ארץ, בלי תלמוד תורה. תמיד לוקח השמאל את מה שנוח לו, ולאו דווקא כדי לקיים, אלא, כדי לנגח.

כשנאסרה על מתיישבי יש''ע ההגנה העצמית, שאל דן מרגלית, למה המתנחלים מתבכיינים, הרי הם יודעים, שארץ ישראל נקנית בייסורים - דן מרגלית מקיים מצוות הקנייה בייסורים, והמתנחלים מקיימים, על כרחם, קנייתה בייסורים. כך זה עובד!

היו חכמים, שהיום לא יימצאו כמותם, שעברו בכל מלאכה, כמו סנדלרות ונפחות.

אין חולק על חשיבותה של המלאכה - יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך.

וכי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ תחילה.

הנני נותן לכם את הארץ לעבדה ולשמרה

הנה, הכנסנו קצת יידישקייט באתר הזה (מבלי לשכוח, כמובן, את נסים ישעיהו).

לימוד קצר - (קטע, הרב זלמן מלמד)
בני זבולון ויששכר
אמנם ידוע מנהגם של בני זבולון שהיו עוסקים במסחר ומפרנסים תלמידי חכמים משבט יששכר, ואמרו עליהם חז''ל: ''לפיכך כשבא משה רבנו לברך את שבטי ישראל הקדים ברכת זבולון לברכת יששכר, שנאמר: שמח זבולון בצאתך ויששכר באהלך, ועל זבולון נאמר: עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר'' (ב''ר עב, ה; צט, ט).

גם הרמב''ם מסכים לדרכם
גם הרמב''ם מסכים כמובן להנהגתם של בני זבולון ויששכר. ואף שמנהג חסידות שאדם יתפרנס מיגיע כפיו, וכפי שכתב הרמב''ם עצמו (הל' ת''ת ג, יא): ''מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומדת חסידים הראשונים היא, ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא, שנאמר: יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך, אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב''. אולם אין אדם חייב לנהוג בעצמו מדת חסידות. ולעיתים כדי להפיץ תורה בישראל, מוטב לוותר על מנהג חסידות זה. וכך נהג הרמב''ם בעצמו, שבמשך שנים אחיו דוד שהיה עוסק במסחר היה מפרנסו, והרמב''ם עסק בתורה בשקידה. ורק לאחר שאחיו טבע בים נאלץ הרמב''ם לעסוק ברפואה כדי לפרנס את משפחתו ומשפחת אחיו.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.