פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאבי גולדרייך, 11/12/06 3:13)

http://www.faz.co.il/thread?rep=89267
אתה כנראה לא מעודכן
עמיש (יום שני, 11/12/2006 שעה 8:30)
בתשובה לאבי גולדרייך

אני יכול להבטיח לך שגם הרמבם לא היה יכול לקנות אצלנו במכולת ואני מרשה לעצמי להניח שגם הנביא ירמיהו לא היה מסוגל לנסוע באוטובוס מחדרה לנתניה.

אל תטעה, אנחנו למדנו את שפתם, הם לא למדו את שפתנו. גם הכתובים שיש בידינו אינם המקוריים שנכתבו בתקופת יצירתם אלא נוסחים שהועברו לכתב העברי המשמש אותנו היום. אין לנו שום מושג כמעט על האופן בו נהגו לדבר ועל האופן בו נהגו לתקשר בחיי יום יום, יש בהחלט יסוד להניח כי הכתובים הקאנוניים שבידינו היו שונים משפת הדיבור באותה מידה שכתבי טשרניחובסקי (למשל) שונים משפת הדיבור העברי היום יומי או כשם שנאומי קיקרו היו שונים משפת הרחוב הרומי.

יש לזכור כי רומי התקיימה כאלף שנה עד שעברה לנצרות ועוד כאלף שנה אחרי כן, בכל עת שמדברים על הרומאים יש לציין על איזו תקופה מדובר. גם לגבינו הדבר אינו שונה למרות הטענה המגוחכת כי כל גילגולי ההלכה והתרבות היהודית כבר נמסרו במעמד הר סיני. אני לא בקי בכל פרט אבל היהדות עד הקמת המקדש היתה שונה מזו שלאחר הקמתו, היא השתנתה בימי בית שני, השתנתה בגלות והיא משתנה עד ימינו אלה. השפות ששמשו את העם היהודי אף הן השתנו עם הדורות, ולמרות שהעברית נשתמרה כלשון קודש הרי שהארמית, היוונית, הערבית, הספרדית, היידיש וכו' שמשו את היהודים כשפת יום יום לכל צורך שהוא (ראה את העדה החרדית המתנגדת לשמוש בעברית כשפת חולין).

ואני כמובן חולק על הגדרתך ל''יהודים אמיתיים''. זה שיש בינינו כאלה השומרים על מסורות עתיקות (או המתיימרים לעשות כן למרות השוני הגדול במסורות אלו) אינו שולל את האמיתיות של היהודים האחרים ממש כפי שקיומם של שבטי אינדיאנים ביערות ברזיל אינו שולל את האמיתיות של הברזילאים האחרים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.