פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ללי–און הדר, 28/12/06 21:01)

http://www.faz.co.il/thread?rep=90096
יעילות, רב מימדיות ומורכבות
מיכאל שרון (יום חמישי, 28/12/2006 שעה 22:58)
בתשובה ללי–און הדר

אין כוונתי למושג ה''יעילות'' המקובל כאן, שהינו חד מימדי וחטפני ורואה היבט אחד תוך הזנחת היבטים אחרים: למשל ''חיסכון'' בכיתות ובעלויות חינוך, במחיר ציפוף הכיתות, דבר המביא לירידת איכות הלמידה ולירידת יכולותיהם האינטלקטואליות והיצרניות של התלמידים. במקרה זה למשל, התפוקה הינה העלאת יכולת התפוקה האינטלקטואלית של התלמיד, הגברת יכולות האוטונומייה שלו כלפי תפקוד רב מימדי ומארגן, כאדם בן מינו. הכוונה ביעילות היא במובנה הפשוט אך הכולל, של איפשור הגברת התפוקה ואיכותה והתמדתה ככזו, תוך מגמת צמצום לטווח זמן כלשהו בהשקעת משאבים. תפוקה X איכות X עמידות לטווחים לא קצרים הינו ווקטור של תפוקה, שמשמעותו בן היתר תפוקה ברת קיימא ומתמדת יחסית, מעבר לקונסטלציה רגעית כזאת או אחרת. כך למשל האתולוג קונרד לורנץ מגדיר את האינטליגנציה האנושית כמפעל בו השקעה ברגע נתון והגברת המורכבות, מביאה לחיסכון בעלויות מאוחר יותר. זוהי כבר הגדרת יעילות התואמת פעילות אורגנית מושכלת וחדורת אינטליגנציה ואירגון, תוך הכנסת גורם משך הזמן, בניגוד להתייעלות נקודתית בזמן, שאופקה הוא ראיית השורה התחתונה במאזן, תוך צמצום מימדים, והשגת תועלת רגעית במחיר נזק מתמשך במימדים אחרים -הפרקטיקה האקסקוטיבית החטפנית הנפוצה בישראל. זהו מושג של יעילות לא קומפנסטורי (תועלת מיידית במחיר נזק במימדים אחרים) המחייב היבט נירחב.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.