פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לא. פרקש, 12/01/07 12:38)

http://www.faz.co.il/thread?rep=90974
תקציב החינוך
דוד סיון (יום שישי, 12/01/2007 שעה 14:49)
בתשובה לא. פרקש

א. תקציב החינוך בחלקו הגדול מועבר דרך הרשויות. למשל בבאר שבע השכר של המורים מגיע דרך העיריה. במקרה הזה הוא גם מגיע כהקצבה ממשרד החינוך. (דרך אגב גם תקציבי הרווחה עוברים בדרך הזאת.). במקורות התקציב של העיריה או המועצה כתוב בדרך כלל מהיכן מגיע המימון. מאחר וחלק גדול מתקציב החינוך הוא תשלומי שכר החלק הזה שלו די שקוף.

ב. מבדיקה מהירה מצאתי שבתקציב לשנת 2007 ישנם שלושה סעיפים שנמצאים בשליטת משרד החינוך:

1. משרד החינוך: 27.4 מיליארד שקלים (http://147.237.72.152/magic94scripts/mgrqispi94.dll?...).

2. חינוך: 0.54 מיליארד שקלים (http://147.237.72.152/magic94scripts/mgrqispi94.dll?...).

3. מערכת ההשכלה הגבוהה: 6.01 מיליארד שקלים (http://147.237.72.152/magic94scripts/mgrqispi94.dll?...).
4. סה''כ 33.95 מיליארד שקלים.

הסעיף השני כחצי מיליארד שקלים הוא הוצאה לתשתיות וגם בסעיף הראשון כלולות הוצאות לתשתיות. אני גם מניח בשתקציב מערכת ההשכלה הגבוהה יתכן ויש תיקצוב תשתיות.

ג. אחד הסעיפים העיקריים שהיו ברפורמת דברת עסק בתגמול המורים. אם ירצו ליישמו יהיה צורך להוסיף סך משמעותי לתקציב החינוך. למיטב זכרוני שיקולי מקורות מימון היו בין גורמי אי יישומה של הרפורמה. כאשר שר האוצר, נתניהו שבעיקרון תמך, איך לא, ברפורמה, לא מצא תמיכה מספקת ליישום ממשי של הרפורמה.

בכל מקרה הצורך ברפורמה מהותית במערכת החינוך שגם תעלה לנו (דרך שינוי משמעותי בסדרי העדיפויות של התקציב) הוא דבר בולט. אי יישומה של רפורמה שתשפר את התוצאות והיכולת של הצעירים (טיפוח הון אנושי) הוא חטא וגורם מהותי לאי שוויון בהכנסות ובעושר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90976
תקציב החינוך
יובב (יום שישי, 12/01/2007 שעה 15:00)
בתשובה לדוד סיון

תסכים איתי שזה לא הגיוני שההוצאה לראש פה ובאנגליה דומה במונחים אבסולוטיים כשכח הקניה שונה לגמרי.
הכסף הולך איפשהו לאיבוד.
מקורות המימון להעלאת משכורות המורים (צעד הכרחי) צריכים לבוא מקיצוץ באזורים חשודים אחרים אליהם מתנקז הכסף.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90980
תקציב החינוך
דוד סיון (יום שישי, 12/01/2007 שעה 15:26)
בתשובה ליובב

על סמך מה אתה טוען שזה לא הגיוני?
אחרי שתענה על השאלה הזאת נסה להסביר:
על פי מה החלטת ש'חוסר ההיגיון' הזה הוא עדות שכסף הולך לאיבוד?

-----

שינוי סדרי עדיפויות כולל גם שינויים בתוך תקציב החינוך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90982
תקציב החינוך
יובב (יום שישי, 12/01/2007 שעה 15:53)
בתשובה לדוד סיון

הצירף של העובדה כי ההוצאה בישראל לחינוך במונחים ראלים בישראל היא בין הגבוהות בעולם, והעובדה כי ביצועי מערכת החינוך כפי הם מתבטאים בתוצאות מבחנים השוואתיים היא גרועה ומדרדרת, מוביל למסקנה שמשהו איפשהו לא עובד כמו שצריך.
זה יכול לנבוע מממגוון סיבות, אך המשכורות הנמוכות של המורים (אין לי נתונים השוואתיים כרגע) המובילה לאיכות מורים מפוקפקת, נראית בסבירות גבוהה כקשור לבעיה.

אם לחטוא בכמה מספרי אצבע:
130,000 מורים וגננות * 10,000 ש''ח לחודש * 12 חודש = 6 מיליארד ש''ח שנה על משכורות מורים
מספר המורים - http://www.cbs.gov.il/publications/isr_in_n05h.pdf
אני די בטוח שעלות השכר הממוצעת למורה נמוכה יותר, כך שמדובר בסוג של חסם עליון.

ברור שתקציב החינוך כולל עוד הרבה מרכיבים (מבנים, ציוד וכו') אבל כמו שבמשרד הבטחון עיקר ההוצאה היא שכר, הייתי מצפה לאיזושהי פרופורציה בין המשכורות לסה''כ התקציב, לא?

http://www.faz.co.il/thread?rep=90985
תקציב החינוך
דוד סיון (יום שישי, 12/01/2007 שעה 18:25)
בתשובה ליובב

יש לנו כמה בעיות.

א. העובדה העיקרית היא שהתוצאות (על פי מבחנים השוואתיים) של עבודת מערכת החינוך הן האינדיקציה הנכונה (או לא) שמשהו עובד (או לא). אין כאן שום אסמכתא שהבעיה נובעת מתקציב החינוך.

ב. אני מקבל שחלק מהבעיה נובע מתקציב החינוך. אבל השוואה במונחי ההוצאה לגולגולת (של סך התקציב) ביחס לארצות אחרות לא ממש מוסיף מידע. זה במיוחד נכון אם לא לקחת בחשבון את כוח הקניה.

ג. אם כבר רוצים לחלץ תשובות מתקציב החינוך הרי שעליך להשוות בין הסעיפים השונים לפני שאתה מסיק מסקנות. לפני הכל צריך לבדוק אם בשתי הארצות מדובר באותם סוגים של הוצאות. צריך לראות אם המסמך על התקציב הבריטי מציג תקציב בר-השוואה למסמכי התקציב של אגף התקציבים באוצר הישראלי.

ד. מספר טעויות?

- לפי המסמך שהצגת כאן ההוצאה לחינוך בבריטניה היא מעל ל-‏72 מיליארד שטרלינגים. זה בערך כפול ממה שאתה טענת

- עלות השכר לפי הנתונים שהצגת כאן (130,000 כפול 10,000 כפול 12) = 15.6 מיליארד שקלים. נותרת השאלה מה בדבר שכר העבודה של עובדי המשרד שלא כלולים בחישוב הזה. נראה לי שאם תסתכל בסעיפי התקציב לשנת 2007 תמצא שההוצאה לשכר היא חלק ניכר מהוצאות מערכת ההשכלה הגבוהה.

-----

בקיצור צריך לזהות מהן הבעיות שגרמו לתוצאות המבחנים ההשוואתיים של ישראל להתדרדר. רק אחר כך אפשר לבדוק את הקשר בין התקציב והבעיות הללו. בשלב הבא תוכל לברר איזה שינוי בהרכב התקציב יתן את השיפור האופטימלי.

נקודה למחשבה: יש אינדיקציות שהפרטת מערכת החינוך (לפי המודל השוודי) יכולה לשפר את התוצאות מבלי לשנות את סך התקציב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90986
תקציב החינוך
יובב (יום שישי, 12/01/2007 שעה 19:25)
בתשובה לדוד סיון

א. מסכים בערך. טענתי היא שמצבנו רע למרות ההוצאה הגבוהה לנפש על על חינוך, לכן הבעיה היא כנראה לא תקציבית.

ב. השוואה מול אוכלוסיה דומה תמיד נותנת איזושהי אינדיקציה מעניינת.

ג. כיוון שהפרטים חסרים ניתן להתרשם מסדרי הגודל

ד.
- 33 משרד החינוך, 30 המועצות כולל רווחה (המספר 72 לא ברור). המספר שהתייחסתי אליו גם בארץ הוא זה של המשרד ולא המועצות

- צודק. נפל לי ה-‏1. מה כבר ההבדל בין 6B ל-‏16B... :-)

http://www.faz.co.il/thread?rep=90990
תקציב החינוך
דוד סיון (יום שישי, 12/01/2007 שעה 20:20)
בתשובה ליובב

תקרא טוב את נתוני תקציב החינות בארץ. הוא כולל גם כספים שעוברים דרך הרשויות המקומיות והאזוריות. בארץ לא נהוג שהרשות המקומית מתקצבת חינוך לכן מה שנכנס לשלוש הקטגוריות שהזכרתי (סה''כ 33) זה תקציב החינוך.

בבריטניה הרשות המקומית צריכה להשתתף ממקורותיה בתקציב החינוך ולכן אתה מגיע לכדי 30 + 34 = 64 ויש עוד כ-‏10.5 מיליארד שטרלינגים לשרותי רווחה לילדים וכך מגיעים לכדי 74 מיליארד שטרלינגים.

התקציב הבריטי מתאים להגדרות של האו''מ בעוד שהישראל כנראה שלא. לכן ההשוואה היא בערבון מוגבל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90992
תקציב החינוך
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 20:39)
בתשובה לדוד סיון

אתה צודק. משכורות מגיעות מתקציב משרד החינוך. נדמה לי שסעיף התשתיות של המשרד עוסק רק במה שמדובר בתחזוקה שותפת, שיפוצים או הוספת כיתות.

חלק אחר עובר, או לפחות עבר, דרך משרד השיכון והתשתיות -בעיקר כשמדובר על הקמת בתי ספר חדשים. וכאן המשרדים האלה עושים חריש עמוק בקרב נדבנים כדי להגדיל את ההשקעות בבניה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.