פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליובב, 17/02/07 10:59)

http://www.faz.co.il/thread?rep=93927
אתה בהחלט טועה, יובב
א. פרקש (שבת, 17/02/2007 שעה 19:56)
בתשובה ליובב

מעמדה של ירושלים בתעמולת המוסלמים קיבל תפנית בעקבות הכיבוש הישראלי. הכיבוש הירדני של 1948 ''הרדים'' את מעמדה המיוחד של ירושלים בעיני המוסלמים (כי בעצם אין לה מעמד מיוחד, והוא התייחד רק בשל המאבק הערבי נגד הציונות), וירושלים המזרחית דווקא הלכה ודעכה ורבים מאנשיה היגרו למדינות ערב. כל זאת היה בשל מדיניות מבוקרת של חוסיין להשקיע בעבר הירדן המזרחי ולא בעבר הירדן המערבי. רק לאחר 67 החלה הגירה מאסיבית של ערבים למזרח ירושלים ושכונות שבקירבתה שסופחו אט אט לירושלים.

כאז גם היום המוסלמים כשמתפללים למכה מפנים את עכוזם לאל-אקצא ולכיפת הסלע.

''הכיבוש הירדני

בשנת 1950 סיפחה ירדן באופן בלתי חוקי את העיר העתיקה אל ממלכתה. היא היתה כבושה בידי הלגיון
הירדני מאז 28 במאי, 1948. בסיפוח הזה הכירו רק בריטניה ופקיסטן. שני חלקי העיר הופרדו זה מזה בחוטי
תיל ושדות מוקשים. מעת לעת ירו חיילים ירדן לעבר אזרחים ישראלים, בעומדם על מורדות חומות העיר
העתיקה. כל הישראלים, ללא הבדל דת, לא הורשו להיכנס לעיר העתיקה, בניגוד להסכם שביתת הנשק בין
ישראל לירדן, שנחתם במרס 1949. תיירים בירושלים יכלו להיכנס, לאחר שהציגו תעודה המאשרת כי הם
נוצרים. במהלך השנים האלה נמחק כל זכר של נוכחות יהודית בעיר. כביש נסלל דרך בית הקברות היהודי על
הר הזיתים, אבני מצבה היו לאבני ריצוף במחנות צבא. 58 בתי-כנסת, כולל בית-הכנסת ''החורבה'' שנבנה לפני
700 שנה, נהרסו וחוללו ברובם. יהודים לא הורשו לבקר במקומות הקדושים להם, בעיקר הכותל המערבי. גם
מוסלמים ישראלים לא הורשו לבקר בירושלים שתחת שלטון ירדן.'' http://www.jafi.org.il/agenda/2001/hebrew/wk4-20/6.a...

ניתוק של הר הבית מההיסטוריה היהודית

עד 1967 הם דיברו אחרת

במשך מאות שנים עד 1967 היה סיפור בית המקדש היהודי - פרטים על בנייתו, מסורות על הווייתו ואפילו פרטים על הריסתו של הבית הראשון על ידי נבוכדנצאר - מוטיב מושרש ובלתי מוכחש בספרות הערבית המוסלמית על כל סוגיה. יתרה מזאת: רייטר מציין שמקורות ערבים קלאסיים מזהים את האתר שבו ניצב מסגד אל-אקצה עם המקום שבו עמד מקדש שלמה. הגיאוגרף וההיסטוריון הירושלמי אל מקדסי, בן המאה ה-‏11, וחכם ההלכה האיראני אל מסתופי, מהמאה ה-‏14, מזהים את מסגד אל-אקצה עם מקדש שלמה. בשירתו של ג'לאל אל דין אל רומי מהמאה ה-‏13 מוגדרת בניית מסגד שלמה כבניית ''מסגד אל-אקצה''. הסלע שבתוך המתחם הוא בדרך כלל הזיהוי הערבי של מקדש שלמה ולבו של מתחם אל-אקצה. גם אבו בכר אל ואסטי, שהיה דרשן מסגד אל-אקצה בתחילת המאה ה-‏11, מביא בספרו על שבחי ירושלים מסורות שונות, המציגות את העבר היהודי של בית המקדש.

אפילו במאה ה-‏20 כתב ההיסטוריון הפלשתינאי עארף אל עארף (לפני 1967) כי מקום אל חרם אל שריף הוא על הר המוריה, שנזכר בספר בראשית, שבו היה גורן ארוונה היבוסי, שדוד קנה כדי להקים עליו את המקדש, וכי שלמה בנה את בית המקדש בשנת 1007 לפני הספירה, ואף הוסיף כי שרידי המבנים שמתחת למסגד אל אקצה הם מתקופת שלמה. אלא שדברים אלה נכתבו בתקופה שהעיר העתיקה של ירושלים היתה חלק מממלכת ירדן, והם אינם זוכים כמעט להד בספרי ההיסטוריה הערביים שנכתבו מאז 1967 ובשיח בן זמננו. http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

http://www.faz.co.il/thread?rep=93996
פרקש אתה טועה בגדול בחלק מדבריך
רמי נוי (יום ראשון, 18/02/2007 שעה 17:32)
בתשובה לא. פרקש

ירושלים קדושה למוסלמים מאז המאה ה8 עת בנה הכליף אל ואליד את מסגד אל אקסה על הר הבית. המסגד נבנה בכוונה על הר הבית בשנת 709, כמו גם כיפת הסלע שנבנתה כנראה על מקום המקדש. כיפת הסלע נבנתה בעצתו של יהודי שהתאסלם והראה לעומר את מקום סלע השתיה. דרך אגב באותו זמן לא היה שום זכר למקדש שכן הרומאים החריבוהו עד היסוד והשאירו את סלע התשתית...

מסגד אל אקסה נבנה משיקולים פוליטיים כדי להנציח את קדושת ירושלים גם למוסלמים ולא רק לנוצרים וליהודים. החאראם א שריף היה מקודש למוסלמים מאז והוא השני או השלישי בחשיבותו באיסלם. לא חל שינוי בקדושה זו ב1948 ולא ב1967.

אתה צודק בחלק השני של דבריך על כך שהמוסלמים הצניעו את העובדה שהיתה ידועה להם כי הר הבית היה מקום המקדש היהודי

http://www.faz.co.il/thread?rep=93998
אינני טועה
יובב (יום ראשון, 18/02/2007 שעה 18:35)
בתשובה לא. פרקש

בעיקר משום שלא אמרתי שום דבר לצד זה או אחר.

עם זאת, אני די בטוח שהצגתך את ירושלים כמקום חסר מעמד באיסלם היא מוגזמת.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.