פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לישראל בר-ניר, 11/03/07 18:57)

http://www.faz.co.il/thread?rep=94975
אני מסכים אתך
א. פרקש (יום ראשון, 11/03/2007 שעה 19:28)
בתשובה לישראל בר-ניר

אירוע היסטורי הוא אירוע שמתרחש ונרשם בזיכרון הקולקטיבי. יש אירועים שלא נרשמים מכל סיבה שהיא (לא נשמרו גווילים או אבני שיש שישמרו את הזיכרון בגלל תחילתם בהיסטוריה המוכרת לנו), ולמרות שלכאורה היו 'אירועים היסטוריים', הם משפיעים על קבוצת אנשים עד שהשפעת דועכת או משנה חליפה ופרשנות. למשל, יציאת בני ישראל ממצרים. לא סביר שלא היה משהו בעניין, ואפילו שלא כל בני ישראל ישבו במצרים באותה עת וחלקם ישב בארץ, או שיציאתם היתה בגלים, או כמסופר בתורה באחת. ישנן ניצוצות של עדויות כמו ''פפירוס איפוו'', נתגלו תעודות מאותו זמן, המעידות על כך שבבנייני פרעה רעמסס השני עבד שבט עבדים בשם ''עפרו'', מכתבי תל עמרנה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%9...
תהליכים כאלה בונים אתוסים שעולים וחולפים. ויש גם כאלה שלא חולפים ונרשמים מאוחר יותר ע''פ הזיכרון הקולקטיבי (כתיבה וכינוס ספרי התנ''ך).

מרגע שנוצר אתוס או תודעה בציבור שהיה קיים, הוא כאילו היה קיים, גם אם באמת היה קיים וגם אם לא, אלא אם יש למישהו טענה המפריכה אפשרות כזאת.

אי יכולת להסביר ולנמק ולהוכיח אירועים שלא התרחשו בעבר מביאה את הטוענים לטעון טענות שוליות, חמקניות ולא רלוונטיות כמו ''אין עשן ללא אש''. מרגע זה הטענה הבלתי מוכחת צריכה להיבדק לפי התועלת שהיא מביאה לאומרה. כאן אפילו לא מדובר בפרשנות על אירוע שקרה (כאשר פרשנות לאירוע אמת תמיד תהיה אינדיווידואלית של הבודד או של קבוצה בעלת אינטרסים דומים).

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.