פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לדינה ביכל-שונרא, 01/09/02 21:40)

http://www.faz.co.il/thread?rep=9681
אנחנו העדים
אליצור סגל (יום שני, 02/09/2002 שעה 0:36)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא

לק''י
דינה לא הספר הוא העד עלינו אלא אנחנו העדים על הספר - והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' א\להיך בחורב - מאז אנחנו מעבירים ומשננים את הרגע ההסטורי ההוא. ושוב בלי להקניט - בניגוד לעמים אחרים מעולם לא היה מצב בעם ישראל של אי ידעת קרוא וכתוב כל ילד יהודי למד לקרוא ולכתוב החל מגיל ארבע וחמש והארוע ההסטורי הזה כיון את חייו. מבחינה זו אין שום הבדל בין השואה גרוש ספרד חורבן בית המקדש ומעמד הר סיני כולם ארועים הסטוריים מעצבים התנ''ך הוא רק העדות הכתובה העוברת מדור לדור העדות העקרית היא העדות האנשוית - אתם עדי נאם ה' ואני א\ל - נאמר לנו מפי ישעיה. פסוק זה נכון היה לפני אלפיים וחמש מאות שנה והוא מייצג את המציאות המוחלטת גם היום.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=9703
עדות שמיעה נחשבת?
דינה ביכל-שונרא (יום שני, 02/09/2002 שעה 2:28)
בתשובה לאליצור סגל

נדמה לי שאתה קצת צעיר מכדי לעמוד שם באופן אישי...

http://www.faz.co.il/thread?rep=9707
דינה: יותר מ''קצת צעיר'' -הרבה צעיר
מוטקה צביאלי (יום שני, 02/09/2002 שעה 7:09)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא

אבל למה עדות שמיעה? ''ט' רק השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך: י' יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב באמור ה' אל' אלי הקהל לי את העם ואשמיעם את דברי..וכו''' (דברים פרק ד:ט'-י')
סיפורי סבתא?באבע מעשייס?תנ''ך מפורש!לא פירוש,לא מעשיות!
אל תקרי עדות שמיעהאלא מסורת.הרשות בידך להאמין או לא להאמין. פשוט מאד.
אני מאמיןכי יש לי מסורת איש מפי איש עד משה רבנו שעמד שם על 5,000,000 אנשים שהיו שם. את לא מאמינה..כי לך אין מסורת?
הנצרות מאמינה ביהודי שסרח ועשתה אותו חלק מהשילוש. היהדות מאמינה באל שהוא לא יהודי והוא אפילו לא דתי ובטח לא חרדי. דברים כהוויתם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=9720
לדינה - עדות שמיעה!
אליצור סגל (יום שני, 02/09/2002 שעה 10:46)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא

לק''י
הייתי יכול להסתפק בדבריו של מוטקה משום שבעצם אין לי מה להוסיף. אבל כדי לקיים על פי שניים עדים יקום דבר אוסיף דברים מזוית ראיתי.
כפי שכתבתי כבר בפורום - אין במשפחתי במובן המורחב ביותר מישהו שיהיה בשואה ואני גם צעיר מכדי להיות שם. אם כן מאיפה אני יודע שהיה ארוע כזה? מעדות שמיעה וממסמכים.
והנה בעוד שנים ספורות לא ישארו מי שהיו שם וחוו את הדברים מה יהיה אם כן? האם במהלך הסטורי יצדקו מכחישי השואה? האם יש צורך שכל חמישים שנה תקרה שואה נוספת כדי שהמסר ישאר? התרופה לדבר היא הזכרון. יש לשמור את המסמכים לתעד עדויות.
כך הדבר לגבי גרוש ספרד כך, הדבר לגבי חורבן בית המקדש. וכך הדבר לגבי כל ארוע. ככל שהארוע משמעותי יותר כך יהיו רבים יותר שירצו להכחישו. לא לחינם יש מכחישי שואה הם בעצם רוצים להכחיש את המסר הנובע ממנה.
כך הדבר לגבי מעמד הר סיני - כמו שאין צורך בשואה כל חמישים שנה כך אין צורך במעמד הר סיני מדי חמישים שנה - לכן הוזהרנו לשמר את המסמכים שנתינו שם ושננן לבנינו ולבני בנינו את הרגע שבו עמדנו לפני ה' בחורב.
ואני הקטן והצעיר הנני אחד ממשמרי המסמכים הקוריים האלו בתור סופר סת''ם. וסופר ס''תם אינו סתם סופר - אנו נקראים סופרים משום שאנו סופרים אותיות ומילים. אנו מעתיקים במו ידינו ובעשר אצבעותינו בדייקנות הגדולה ביותר שאנו יכולים את המסמך שניתן בהר סיני -ברגע זה הפסקתי את כתיבתי בפרשת האזינו במלים ויאכל תנובת שדי כדי לנוח מעט מהעמל המפרך.
בגניזה בבית הכנסת במצדה נמצאו קטעים מספרי תורה שנגנזו שם - כנראה שאת הספרים שהיו בהיכל הרומאים שרפו - אין רגע מרגש יותר בשבילי מאשר להסתכל בצלומי הגוילים ולראות לנגד עיני את הסופר שכתב אותם לפני כנראה אלפיים ומאה שנה אשר כתב כמוני באותו דיו באותו חומר באותו נוסח מסופר שהוא עצמו קדם לו באף וחמש מאות שנה. כך הדבר בראותי את מגילות מדבר יהודה אשר הוצאו מקומראן - במשך שנותהכיבוש הירדני הבלתי חוקי לא היה אפשר להגיע ועכשיו כשחזר המקום לבעליו אנו יכולים ללכת ברכי קודמינו - כי עדים אנו, מעבירי מסורת. איש מפי איש סופר מפי סופר עד אותם מליונים שעמדו בהר סיני - לא לחינם ניסה היטלר להשמידנו - הוא ניסה להשמיד את העדות הבלתי נפסקת לדבר ה'. אבל הוא נכשל ככל אלו שקדמו לו וככל אלו שיעמדו אחריו כי דבר ה' יקום לעולם דרכנו - וגם אני הקטן והצעיר דרך פי ואצבעותי הנני מעביר המסורת ומעיד העדות.
שנה טובה
אליצור

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.