| לא קראתי את הקליטוס ואת שמו שמעתי עתה לראשונה, ועל כך תודה! בהתאם למה שכתבת, הרי תפיסתו, תפיסת השינטו הסיני, תפיסת האבולוציה של דרוין (מלחמת המינים) יש בהם הרבה מן המשותף.הקליטוס כפילוסוף, צדק אך התיחס לכל המכלול של היקום. (במזרח למשל יש תפיסת 4 היסודות והמאבק בין הטוב והרע, זרטוסטרא למשל תיאר את המאבק / מלחמה בין כוחות האור והחשך). השאלה היא - מה היא הגדרת מלחמה (האם היא באמת כוללת קנאת סופרים?), האם התפתחות ותחרות בין אמנים למשל, הכולל מאבק על יוקרה,פרנסה הינה מלחמה? אולי ניתן לראות זאת כך, אבל קלאוזביץ התיחס למלחמה בין חילים, בין צבאות ובמלחמה כזו הפוליטיקה והמלחמה הצבאית משולבים זה בזה. במלחמת יום הכיפור, נשיא מצרים סאדאת , פיטר את הגנרל המצרי למרות הישגיו, כי הוא אימץ את גישת קלאוזביץ, ובאמצעות הנסיעה לירושלים והנאום בכנסת, למרות שלא נתן לגיטימציה להקמתה של ישראל (ראו את הניתוח של פרופ' הרכבי בספרו הכרעות גורליות), השיג את מה שלא השיג הצבא הלוחם. לכן מקומם של השנים במקומם מונח. |