פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הכל זורם
שקד (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 13:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמהתני מה היתה דעתו הראקליטוס הקוסמולג לא היה חי במאה ה 21. האם גם במילחמה אטומית היה רואה כוח מניע? או אולי כוח להאצת תהליכים והפיכתם לחלקיקים?
אולי תפיסות שהיו נכונות לתקופתו של הראקליטוס כבר אינן ממש רלוונטיות לתקופתנו.
הכל זורם - כבר אמרנו.
_new_ הוספת תגובה



הרקליטוס לא עסק בתורת המידות ובהטפה להתנהגות
אורי מילשטיין (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 13:36)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו או אחרת, וכבר בימיו בני דורו ובני עירו הסתיגו ממנו, גם בגלל זה. כך שהטיעון אם האיש היה חי...אז... איננו תופס לגביו. הרקליטוס הרי דחה את המושגים טוב ורע. וברוח הדברים שאתה כתבת, אם הרקליטוס היה חי היום היה עשוי לומר, שבמסגרת הזרימה המתמדת, הגענו באופן טבעי לנשק גרעיני ולאופציה לחיסול החיים עלי אדמות. והרי החיים עלי אדמות יתמו בין כה וכה בגלל איומים יקומיים שיתממשו ביום מן הימים.
_new_ הוספת תגובה



טוב, אבל יש גם פלנטות אחרות. אגב, האם עראפת חייזר?
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 15:43)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חוקי היסוד שייכים לכל הפלנטות ואת זה אמר לא רק
אורי מילשטיין (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 21:43)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרקליטוס אלא גם אינשטיין שלא לדבר על אנשי תורת הקוונטים.
_new_ הוספת תגובה



קונרד לורנץ, יחסיותם של אבסולוטים, טריטורייה ומאבק
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 16:13)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאורי,
אכן, הגישה ההרקליטית וגישות שהתפתחו בעקבותיה, מהגל, ניטשה, ואחרים, הינה מרכזית בהתפתחות התרבות.

אבל המדע המודרני ובפרט איינשטיין לימד אותנו (1905 בתורת היחסות הפרטית), שהתפתחות החשיבה אינה תמיד מאבק במובן הדיאלקטיקה ההגליאנית. מדובר כאן בתנועה המתחוללת גם עקב התובנה האמפירית שגורם שנראה כאבסולוטי ובלתי משתנה (אינווריאנט), הינו בכל זאת רלטיבי ושיעורו עשוי להשתנות בהקשרים שונים.

כך, האתולוג קונרד לורנץ בספרו ''על הרע לכאורה, התוקפנות בטבע'', הראה כי שיעור התוקפנות והמאבק בין אורגניזמים עשוי לגבור או לפחות כפונקציה של הצפיפות הטריטוריאלית. כך, יתכן שהבחנתו של הרקליטוס אודות המאבק לשרידות והכחדה הינה מתוחמת לתחושת המרחב העירוני הספציפי שהיה נתון לה, דהיינו מרחב מתוחם וצפוף. כבר הוזכר שבני עירו הציקו לו בכל אשר הלך, עד שהפך למיזנטרופ, דבר העשוי להעיד על תחושת מרחב מוגבל, צפוף ועוין. כזה הוא אגב מרחב הסכסוך הישראלי ערבי. האם שיעור המאבק ההדדי אינו פוחת כאשר תחושת המרחב משתנית? על רקע זה יש לראות את הצעתי למטה, אודות שינוי מרחבי בסיסי (אוריינטצייה ימית ומדינת אי) בסכסוך.
כך מאבק הכל בכל אינו גורם אבסולוטי וקבוע (אינווריאנט קיומי) כשם שאינשטיין הראה שגורמים שנחשבו לאינווריאנטים הינם כפופים לשינוי, והאינווריאנט היחיד הוא C -מהירות האור.
_new_ הוספת תגובה



שרון - לא התיחסת נכון לכוונת קונרד!
ראובן גרפיט (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 18:08)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קונרד, וגם דרוין ואחרים, התיחסו לתופעות טבע, למציאות. אנו נותנים למציאות זו משמעות ומשתמשים במונחים שלנו כמו מלחמה, מאבק, רוע.
כאשר עצים ביער ''מתחרים'' מי יהיה גבוה יותר על מנת להגיע לאור, אין זה מאבק או מלחמה. כאשר אריה נלחם באריה על מנת לקבוע מי יפרה את הנקבות , או אף טורף את הגורים של האריה הקודם שהיה שליט הקודם (מעשה זה היה מקובל אצל מלכים רבים גם באנגליה ובמקומות אחרים, גם אצל דוד המלך ושלמה, אשר השמידו את בית המלוכה של שאול), אין זה מעשה רע. זה מעשה טבעי. הטבע אינו רע. יש תחרות אשר משמשת כלי לסלקציה במובן החיובי, מהיבט של הטבע. ישנה הוכחה חד משמעית, שצפיפות יוצרת אלימות, חוסר יכולת/ רצון להכנס להריון (אצל עכברות), דפרסיות ועוד. הסוציולוג וובר הראה שנטיות להתאבדות בתנאים מסוימים גדלה או פוחתת.
התיחסותך לאינשטיין ולאור דורשת הסבר, לא הבנתי אותה.
_new_ הוספת תגובה



ראובן: ראה תגובתי להערתו של מיכאל לאיינשטין
אורי מילשטיין (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 21:56)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולאור ותבין את כוונתו.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל:הרקליטוס היה קוסמולוג ולא סוציולוג
אורי מילשטיין (יום ראשון, 23/06/2002 שעה 21:54)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בני אדם לא כל כך עניינו אותו. הוא היה בר פלוגתא של פרמנידס (הכל אחד סטטי!) ורק אפלטון עשה, בין היתר, סוציולוגזציה ואתיזציה משניהם.

כמובן שאין שום דבר שבני אדם מסוגלים לומר קבוע, גם לא מהירות ההאור של אינטשיין ועכשיו יש אסכולה פיסיקלית המערערת על כך. אחרי גדל גם האמיתו המתמטיות לא כל כך קבועות, וזאת סיבה טובה שגדל התאבד, ובני דורו נכנסו להלם.

אבל בינתיים קביעתו של הרקליטוס במאה השישית לפני הספירה מדהימה במודרניותה אם לא לומר: בפוסמודרניותה - תורת הקוונטים מתארת את מלחמת העולם הנצחית של אבני היסוד הפיסקליים, לא רק ביקום שלנו אלא בכל היקומים האפשריים , ולא רק אחרי המפץ הגדול אלא גם לפניו.

אם הרקליטוס הצליח לכוון לתורת הקוונטים שהרי שהוא עומד מעל כל הוגי הדעות בהיסטוריה בעומק תבונתו.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי