פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
החלום הרטוב של דו''ח דברת
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 9:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה אתה מציע? אנשי אשכולות? יופי, אפשר לפטר עוד 60.000 מורים.
1.500.000 תלמידים מחולקים לכיתות בנות 20 תלמיד = 75.000 כיתות. כתה תשהה 40 שעות בבית הספר. משרת מורה תהיה 40 שעות, הוא איש אשכולות שיכול ללמד הכל, פתרנו את בעיות החינוך והכלכלה של ישראל בהינף קולמוס.

אין תחליף למורה מול כתה. כשהמורה הוא מקור הידע אזי התלמיד מכבדו ולומד ממנו. כאשר המורה נחשב, כפי שהמערכת הפכה אותו, למתווך בלבד, התלמידים ללקוחות וההורים למפקחי על, זה מה שמקבלים, זלזול מתמשך, חוסר משמעת ולמידה, וצפצוף ארוך על כל מה שהמורה מנסה לייצג. את התשלום משלמים אחר כך באזרחים ה''נפלאים'' שצמחו לנו פה.

הכשרת המורים לא תשנה דבר. כבר היום הדרישות מן המורים עצומות. אין מגזר שמשתלם כל כך הרבה כמו המורים. לך לאקדמיה, (לא לטביה) האוניברסיטאות שלנו ותראה כמה מורים לומדים בהן לתואר שני, אז מה? זה עושה אותם טובים יותר? קדחת. כשהמורה הצעיר נכנס לבית הספר עם שפע הרעיונות הנפלאים והטריים שלו, אומרים לו: אנחנו צריכים ללמד את זה ואת זה ובעוד כך וכך זמן יש מבחן כזה או אחר (חיצוני), לא כדי לבחון את התלמיד, אלא כדי לבדוק אותנו, המורים. וחיש מהר הוא נבלע לתוך השיטה שהוכתבה מלמעלה.
אני שואל אותך: המורים ביקשו ללמד בשיטת ''השפה כמכלול''? הנחיתו זאת עליהם. ופתאום, כתוצאה מכך קם מערך שלם של אלפי בני אדם באקדמיה, במשרד החינוך ובשוק הפרטי שמתפרנסים מלקויות הלמידה שנוצרו בעקבות השיטה המהוללה הזאת. רק לצורך ההשוואה, לך ותבדוק כמה דיס... יש במגזר החרדי היכן שלומדים קרוא וכתוב בשיטת ה''חדר'', וקמץ אל''ף אָ.

קבל הצעה נגדית לפתרון בעיות החינוך במדינת ישראל.
1. הורים יוכלו להיכנס לבית הספר רק ביום הורים ובמסיבת הסיום. אין להם שום זכות התערבות בענייני בית הספר. הורה מתפרע למעצר.
2. לתלמיד יש זכות ללמוד. המורה חייב ללמדו. מי שבוחר לוותר על זכותו או חובתו ימצא לעצמו מקום לימוד או עבודה אחר.
3. כמעט בכל כתה יש תלמיד או שניים שמפריעים לכל היתר ואסור למורה אפילו לנרים עליהם קול. אם יתקיימו סעיף 1 ו2 שלעיל, המצב בכיתות יהיה הרבה יותר טוב.

4.תוכנית חינוכית שתיעשה ע''י אנשי חינוך, מורים, אנשי אקדמיה מומחים לדיסציפלינות, אנשי רוח, וכן, גם פוליטיקאים שמייצגים את כל הדעות. תוכנית זו תהיה כמין חוקה שאיננה יכולה להשתנות בשל גחמה כזו או אחרת של שר כזה או אחר. שר החינוך יעסוק רק בדבר אחד, טיפול בצרכים החומריים של המערכת. כמו ששר הבריאות אינו מלמד את הרופאים כיצד לטפל בחולים, ושר המשפטים אינו מלמד את השופטים לשפוט, כך שר החינוך לא יוכל לקבוע דבר וחצי דבר בתכנים וברוח החינוך. לזה תשב באופן קבוע ועדה שכוללת את אלה שהזכרתי למעלה שתבחן מה צריך לשנות, להוסיף, להפחית וכו'.
5.כסף. חינוך אינו מפעל ואין בו רווחים, ודאי לא מיידיים. המדינה צריכה לשלם הרבה כסף, לפחות כמו על בטחון. שלם למורה 20.000 שקל נטו בחודש ותראה כמה אנשי אשכולות שמתפרנסים חצי מזה ירוצו ללמד בבתי הספר. פתאום תראה מחסור בעורכי דין, מהנדסים,אנשי מחשבים, רופאי משפחה וכיו''ב מקצועות. הפקולטות באוניברסיטאות ישוועו לתלמידים, הרי כולם ירצו להשתכר הרבה וימלאו את מכוני ההכשרה למורים. ואז בתהליך של ברירה טבעית, מי שלא יהיה טוב יפלט.
_new_ הוספת תגובה



תיקון טעות
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 9:23)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בסעיף 1 צריך להיות ''הורה מתפרע'' ולא כפי שנכתב.
_new_ הוספת תגובה



יועזק, אתה יכול להרחיב בנושא המתווך
דוד סיון (יום שני, 04/07/2005 שעה 9:49)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מתכוון לעקוץ אלא להבין את האמירה שלך....!!!
מה קרה למורים שנתנו להפוך אותם?
איך בדיוק הפכה המערכת את המורה למתווך?
_new_ הוספת תגובה



איך זה קרה?
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 11:27)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קורה שנרדמים בשמירה.והמורים לא סתם נרדמו, הם הפכו זאת לאמנות את התרדמה.
כשנסתיים פה המנדט הבריטי נשארה ירושה בדמות שכר שווה למורים ולמהנדסים. מה לעשות ובשנים הראשונות של המדינה המייצג של המורים היה אגף הארגון של המפלגה השלטת (ההסתדרות.) וכבר מראשית דבר המבט של שרי החינוך היה פוליטי.
כשהמורים התעוררו, שכרם היה פחות ממחצית שכר המהנדסים. בדוק מה ראתה ועדת עציוני.

אבל אתה שאלת על ה''מתווך''.
זה בסדר, אינני מוקנט, נהפוך הוא.
נתחיל עם זה שאחד מתפקידיה של מערכת החינוך הוא לתווך. כיצד תצליח להפוך ילדים לאזרחים נוטלי בעול כפי שהמדינה רוצה? מה המדינה רוצה? מישהו צריך לעשות זאת. המערכת היא גם מתווך. אבל לשרי החינוך לדורותיהם התבלבלו העניינים. הם שכחו שהמורים אינם רובוטים. הם שכחו שהמורים גם הם אנשים שיש להם דעה בעניין. ובכמה דרכים מכיוונים שונים המערכת הצליחה לעקר את המורים.

הם אמרו וכל הציבור האמין להם:
1.מקצוע ההוראה הוא מקצוע משני בפרנסת הבית.
2.כדאי לך, האשה הנשואה, להיות מורה. את חוזרת הביתה מוקדם לטפל בילדים שלך, את איתם בחופשות, קל וטוב להיות מורה.
3. לנשים במדינת ישראל משלמים מעט. זה נכון גם בחינוך. (רעה חולה זו לגבי הנשים צריך שתיעלם מחיינו. צ''ל שכר שווה על עבודה שווה.) במערכת החינוך של מדינת ישראל כל המורים, ולא משנה מינם, הם אשה.

הם פיצלו את החינוך למגזרים. עצמאיים, התיישבותיים, ממלכתיים, קיבוציים וכדו' ואת כולם הם מימנו. היו צריכים להיות רק בתי ספר ממלכתיים שממומנים ע''י המדינה. מי שרוצה ללמד את ילדיו עפ''י דרכו שיתכבד וילמד את ילדו מכספו הוא, או שיתגבר אותו באידיאולוגיה שלו בזמן הפנוי שלו ובמקום הפרטי שלו. המדינה לא חייבת לו דבר.

כל שר חינוך בא עם סדר היום שלו. פעם כשהאידיאולוגיה היתה ישוב הארץ הלכנו לתנועו נוער וחיזקנו את הקיבוץ. אחר כך בא שר חינוך דתי והתחלנו לעסוק ביישוב הארץ. (כן, שטחי יהודה שומרון ועזה.) מורה בחינוך הממלכתי שתק כשבחינוך הממלכתי דתי חינכו לכך, גם הוא שותף ולא משנה מה הצביע בבחירות.

אסור לעסוק בחינוך פוליטי בבתי הספר, הצחקתם אותי. אין בית ספר שאין בו חינוך פוליטי. אם בדמות מדריכי התנועה הצעירים שמסתובבים בתוכו (כל בית ספר והתנועה שדומיננטית בו), שמיומנותם בחינוך קטנה ואחראית פחות משל המורים שמנועים מכך. ואם במפעלים בית ספריים שמתקיימים ע''י המערכת: יום ירושלים ויום יצחק רבין הם רק דוגמאות בולטות מן הנעשה בבתי הספר.
צא ולמד מה מלמדים באזרחות בזמן של שר מהליכוד, מהעבודה, מהמפד''ל או ממרץ. תראה איך המקצוע משתנה עפ''י השר.
בדוק מה הדגשים הניתנים בלימודי הספרות וההיסטוריה עפ''י השר המתחלף. הידעת כי בישראל יש מקצוע שמלמד אהבת הארץ, הלאום והשדה? איזה מדינה, ילדים, הנהיגה מקצוע דומה בעבר? נכון ילדים...

ואת עיקר הצינור חטפו המורים מהארגונים המייצגים אותם.ארגונים מפוצלים שבראשם עומדים לפעמים עסקנים עילגי לשון ועלובים מליגה ד', שניהלו עבור המורים מאבק בשיטת המשגל הנסוג. הו מי יתנני איזה אוברקוביץ' בראש המאבק. או אז היית רואה מורים גאים להגיד: כן, אני מורה ואני הטוב ביותר עבור הילדים האלה.אבל איזה מורה יגיד את זה היום? הרי זה שעומד ממול יאמר, אם היית כל כך טוב לא היית מורה. ואתה יודע למה הוא אומר לו את זה? לא בגלל הישגי התלמידים אלא בגלל שכרו העלוב של אותו מורה.
_new_ הוספת תגובה



תודה לך, יועזר
דוד סיון (יום שני, 04/07/2005 שעה 15:59)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



החלום הרטוב של דו''ח דברת
יוסי כהן (יום שני, 04/07/2005 שעה 20:05)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא יודע אם אתה ציני בהערתך לגבי פיטורי מורים או שאתה תומך בהקטנת מספר המורים ובתנאי שיהיו אנשי אשכולות.
אני לא מדבר על הכשרות והשתלמויות בתוך המקצוע אלא שינוי בהכשרת המורים למקצוע.
בכל חברה כלכלית נורמלית כאשר מכשירים עובד חלים הכללים הבאים : אם החברה המכשירה מצליחה במלאכתה בהכשרת העובד אזי ממשיכים לעבוד איתה אבל אם היא נכשלה הרי היא לוקחת אחריות על חוסר הצלחתה להכשיר את העובד וככל הנראה לא נראה אותה יותר.
אבל בהכשרת המורים באוניברסיטה אין קבלת אחריות כפי שקורה בכל מקום במדינה לצערינו.
אם המורה לא טוב לא באים לבדוק באוניברסיטה מה היא ההכשרה ובאיזה רמה ניתנה.וכמובן אף אחד לא לוקח אחריות על הכשרה לקוייה. כך גם קורה כשהתלמיד נכשל - אין לקיחת אחריות אצל המורה על הכישלון אלא בסופו של דבר הכל נופל על התלמיד שנאלץ באמת למצוא מוצא באיבחונים למיניהם ובניסיון לקבל עזרה מגורמים חיצוניים. כמובן שבהרבה מקרים גם ההורים לא לוקחים אחריות מכיוון שמזמן הם הטילו אותה מכיפיהם על המערכת וכך יוצא שהתלמידים אשמים בכישלון המערכת ובאי קבלת אחריות.

אשמח אם תגיב על הצעותי במאמר המקור
האם לדעתך יש בהצעותי לפתור חלק מן הבעיות של המערכת.
השאלה העיקרית היא האם ניתן לבנות מערכת שבה עקב כך שיוצרים מורים איכותיים מאד עקב זה שיכולותיהם גבוהות בכמות רבה של מקצועות ומחברים את המקצועות כולם לשיטה אחת הכוללת את כולם יהיה אפשר לבצע ניפוי טבעי שבו יישארו רק המצויינים.?
_new_ הוספת תגובה



החלום הרטוב של דו''ח דברת
יועזר (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 0:23)
בתשובה ליוסי כהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני נגד פיטורי מורים!
מורים שחוקים שעבדו עשרות שנים במערכת צריכים לצאת לפרישה מוקדמת בתנאים שווים לאנשי מערכת הבטחון.זה יהיה עוד גורם, בצד המשכורות הגבוהות, שיביא את האנשים הטובים ביותר למערכת.

אנשי אשכולות: מעטים עונים להגדרה הזאת, בדרך כלל אין דבר כזה היום. מורה יכול להתמחות בהוראה של שני מקצועות. מורה שילמד יותר לא יהיה טוב באף אחד מהם.

לגבי מספר המורים במערכת. לא רק שלא צריך להקטין את המספרים, אלא צריך להוסיף מורים למערכת. בית ספר איננו רק שעות לימוד. בבית הספר יש עוד משימות שצריך למלא. למחנך כתה יש שלוש שעות לניהול הכיתה שאינן נספרות במניין שעות הלימוד. לרכזי המקצוע יש שעות ריכוז שאינן נכללות בשעות הלימוד. כנ''ל לנושא החינוך החברתי, הביטחון, הייעוץ, ריכוז מועצת תלמידים, הנחייה של קבוצות תלמידים שונות וכדו'. בקיצור, מלבד שעות הלימוד יש בערך עוד כמאתיים שעות שבועיות לריכוז, אירגון וניהול של כל מיני משימות בית ספריות. (אני מדבר על בית ספר קטן שיש בו כעשרים כיתות.) עפ''י המצב היום מדובר בשעות לכעשרה מורים (מורות).

ולשאלה הישירה שלך בעניין הצעתך: לצערי אינני יכול להשיב עליה.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי