|
ללמד איך ללמוד | |||
|
|||
ובכן לכל בעלי פתרונות הקסם המידיים: אבות הקונסטרקטיביזם, שהוא היום ספינת הדגל כביכול של מערכת החינוך (מדברים על...לא מיישמים כלום), הגיעו מזמן למסקנה שהוראה פרונטלית אינה יעילה, ולא ניתן להקנות באמצעותה ידע. ידע על פי משמעות הרחבה והכוללת. אבי אבות הטומאה מבחינה זו הן בחינות הבגרות. שינוי במערכת החינוך, מעבר לכל ההיבטים הארגוניים והיבטי כח האדם דורש בראש ובראשונה מעבר מאוריינטציה של הוראה לאוריינטציה של למידה. לכאורה שינוי פשוט, למעשה החלפת דיסקט. אוריינטציה של למידה דורשת מהאדם האמור ללמד בראש ובראשונה כל הזמן להיות בסטטוס של תלמיד כחלק מעבודתו. זה אומר יום לימודים אחד לפחות בשבוע. זה אומר מעבר לחלוקה שונה מאד של הזמן והמקום. במקום מסגרת של מקצועות ושיעורים מסגרת של פרוייקטים לימודיים כיתתיים בנושאים נבחרים. הקנייה של אסרטגיות למידה שונות, הפיכת המורה מספק הידע למנחה בדרך להשגתו, הקניית טכניקות של עבודה בקבוצה, מידענות וניהול מידע בכיתה ומחוצה לה. תמשיכו עם כן בדידים לא בדידים...ממש רלוונטי... | |||
_new_ |
אתה טועה בגדול | |||
|
|||
אבל בקטן יש לך כמה אמירות נכונות. מה עניין הוראה פרונטלית לבגרות? הוראה פרונטלית היא שיטת ההוראה היחידה שיכולה להוביל כיתה אחת, עד 20 תלמידים, ברמה אחת קדימה. כל ''הקניית טכניקות של עבודה בקבוצות'' כשיטת הוראה מרכזית כשלה. טכניקת עבודת בקבוצות נכונה כאשר על קבוצות הכיתה מוטלות משימות לימודיות שונות. אבל זה רק חלק קטן מנפח זמן הלימודים. גם אסטרטגיות למידה שונות זה מונח לא ברור. מרוב שהן שונות אז לא לומדים כלום. מידענות וניהול מידע - זה חלק חובה כפי שאמרתי בדברי הקודמים. אין הבדל בין ''אוריינטציה של הוראה'' ל''אוריינטציה של למידה'' - האחד מסתכל מן הכיוון של המורה והשני מן הכיוון של התלמיד. זה רק פליק-פלאק לאחור במובן של הביטוי, אבל הכל אותו הדבר. המורה חייב ללמד איך ללמוד וגם לתת מושגים וערכים בלימוד. שום ילד+מחשב לא יידע יותר ממורה בוגר עם ראש על הכתפיים. שהרי לימוד אינו איסוף בלבד של רסיסי מידע ממחשב, אלא איסוף רלוונטי של נתונים, הערכתם ועיבודם לפי משקלם היחסי אל מול הנושא הנלמד. העניין מורכב יותר מאשר רק שינון של ידע. מכאן שצריך 5 ימי לימודים לפחות בשבוע ואין להסתפק באחד כהצעתך. והגיע הזמן שהתלמידים ילמדו ולא רק ישננו. | |||
_new_ |
אתה טועה בגדול | |||
|
|||
ניכר שלא הבנת את הכתוב. אנא חזור וקרא. יום לימודים אחד לפחות - הכוונה היא שכל מורה יחויב ללמוד כחלק מעבודתו. יש לך חוסר הבנה בסיסי במושגים: הוראה, למידה, הוראה פרונטלית, למידה בקבוצות קטנות ואסטרטגיות למידה. אני מציע לך להתחיל מספריו של צבי לם, ולהמשיך בכתביהם של ויגוצקי ופויירשטיין. ניתן גם למצוא באתרמשרד החינך חומר תחת הערך ''הבניית ידע''. | |||
_new_ |
תודה על הערותיך החשובות | |||
|
|||
אבל אני דוחה אותן על הסף. או שאתה לא יודע את מהותם של המושגים או שאתה לא יודע להסבירם נכון. ותעשה לי טובה אל תשלח אותי לארון הספרים שלך, בטח לא זה שבמשרד החינוך. אני מסתדר ומוצא אותם לבדי במקומות ראויים יותר (וזה כמובן בלי לפגוע בלם ויגוצקי ופויירשטיין). | |||
_new_ |
ללמד איך ללמוד | |||
|
|||
מסכים בהחלט | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |