פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
27 המופלאים
אורי אבנרי (יום שישי, 26/09/2003 שעה 13:26)


27 המופלאים

אורי אבנרי




לפני שנה וחצי החליטה קבוצה קטנה של ישראלים לשבור טאבו מקודש, לקרוא לילד בשמו ולהעלות לדיון את נושא פשעי-המלחמה. עד אז היה מובן מאליו שצה''ל הוא ''הצבא הכי מוסרי והכי הומאני בעולם'' (כדבר המנטרה הרשמית), ולכן בכלל אינו מסוגל לעשות דברים כאלה.

תנועת ''גוש שלום'' (שאני משתייך אליה) כינסה אסיפה פומבית בתל-אביב, ובה דנו פרופסורים ואנשי-ציבור על משמעות המושג ''פשעי מלחמה''. כוכב הערב היה אל''מ (מיל') יגאל שוחט, גיבור-מלחמה שהופל מעל מצרים במלחמת יום-הכיפורים. רופא מצרי מסור קטע את רגלו הפצועה. בשובו למד שוחט רפואה והפך בעצמו לרופא.

בקול רועד מהתרגשות קרא מן הכתב פנייה אל חבריו, טייסי חיל-האוויר, והפציר בהם לסרב למלא פקודות שעליהן מתנוסס הדגל השחור של אי-החוקיות. הוא הדגים: להטיל פצצות על שכונות-מגורים פלסטיניות לשם ''חיסול ממוקד''.

הנאום עורר הד חזק, אך הצבא הצליח ''למזער את הנזק''. מפקד חיל-האוויר, דן חלוץ, הקצין הקיצוני ביותר בצה''ל מלבד הרמטכ''ל משה יעלון, נשאל מה הוא מרגיש כשהוא משחרר פצצה על שכונה פלסטינית, וענה: ''אני מרגיש חבטה קלה בכנף''. הוא גם אמר שאחרי פעולות כאלה הוא ישן טוב מאוד בלילות.

היה נדמה שקריאתו של שוחט התנדפה באוויר - אך מסתבר שלא. הזרע שזרע נבט לאיטו. בייחוד אחרי שטייס שיחרר פצצה של טונה על שכונת-מגורים בעזה כדי להרוג פעיל חמאס, והרג עשרים אזרחים, גברים, נשים וילדים. טייסים רבים נאבקו במצפונם. עכשיו ניצח מצפונם של 27 מטובי הטייסים.

במיתוס הישראלי, הטייסים הם העילית שבעילית. רבים מהם בני קיבוצים, שנחשבו פעם לאריסטוקרטיה של המדינה. עזר וייצמן, שהיה מפקד חיל-האוויר, טבע את הסיסמה ''הטובים לטייס'' (ומייד הוסיף, ברוח המאצ'ואיזם של החיל, ''והטובות לטייסים'').

הטייסים חונכו מנעוריהם להאמין שאנחנו תמיד צודקים, ושמולנו עומדים רוצחים שפלים. שמפקדי צה''ל אינם יכולים לטעות. שפקודה היא פקודה, ואין להרהר אחריה. המקצועיות מעל לכל. שבעיות פותרים בתוך החיל. שלא מערערים על סמכות הדרג המדיני. מיתולוגיה שלמה על חלקו של החיל בניצחונות ישראל בכל המלחמות: החל בפייפרים במלחמת 1948, השמדת חיל-האוויר המצרי במלחמות 1967 וכו'.

מובן שחיל-האוויר אינו מגייס נון-קונפורמיסטים. המועמדים לקורס-הטיס נבחנים בקפדנות מירבית. החיל בוחר בצעירים שאפשר לסמוך עליהם מבחינת האופי וההשקפה, אנשים מיושבים בדעתם, ממושמעים, כולם ציונים בני ציונים.

יתר על כן, חיל-האוויר הוא גם כת, שחבריה נאמנים לחיל ונאמנים זה לזה בלהט. מעולם לא היו בחיל-האוויר מריבות פומביות או גילויים של מרי.

כל זה מסביר מדוע התלבטו הטייסים כל-כך הרבה זמן לפני שמצאו בעצמם את הכוח הנפשי לעשות מעשה כה חריג, כה נועז, כה אמיץ מבחינה מוסרית, כמו פרסום הקריאה הזאת.

27 טייסי חיל-האוויר הודיעו במשותף למפקד חיל-האוויר שמעתה והלאה יסרבו למלא פקודות ''בלתי-חוקיות ובלתי-מוסריות'', הגורמות להרג אזרחים. בסיום דבריהם גינו בחריפות את המשך הכיבוש, המשחית את ישראל ופוגע אנושות בביטחונה.

האיש הבכיר ביותר מבין החותמים הוא תא''ל (מיל') יפתח ספקטור, גם הוא אגדה חיה. הוא בנו של אחד מגיבורי ''כ''ג יורדי-הסירה'', קבוצה שנשלחה במלחמת-העולם השניה לחבל במתקני-הנפט בלבנון (שהיתה בשלטון ממשלת-וישי הפרו-נאצית), ושעקבותיהם נעלמו. יפתח ספקטור היה מדריכם של רבים מהמפקדים הנוכחיים של חיל-האוויר.

עוד לא היה כדבר הזה בתולדות המדינה. בגלל מעמדו המיוחד של חיל-האוויר, הסירוב הזה מעורר הד הרבה יותר גדול מאשר תנועת הסירוב של חיילי-הקרקע, שהגיעה ל-‏500 סרבנים ונעצרה שם, לפי שעה.

המימסד הצבאי, שהוא הממשלה האמיתית של ישראל, חש בסכנה, והתגייס כפי שלא התגייס מעולם. הוא פתח במסע שלוח-רסן של השמצה, הסתה ורצח-אופי. גיבורי-האתמול הפכו בן-לילה לאויבי העם. כל זרועות השילטון – מהנשיא-לשעבר עזר וייצמן ועד ליועץ המשפטי, אליקים רובינשטיין (הפוזל לעבר כסא בבית-המשפט העליון), ממשרד-החוץ ועד לעסקני העבודה ומרצ, הופעלו כדי להדוף את מרד הטייסים.

אך בראש ההתקפה הנגדית המוחצת עומדת התקשורת. מעולם לא חשפה את פניה האמיתיות כמו הפעם. כל ערוצי הטלוויזיה, כל רשתות הרדיו, כל העיתונים – ממש ללא יוצא-מהכלל – התגלו כמשרתי המימסד הצבאי ודובריו. גם ''הארץ'' הליברלי העמיד את עמודו הראשון להתקפה חסרת-פשרות על הטייסים, ללא הצגת עמדה נגדית.

אי-אפשר היה להפעיל את מכשיר הטלוויזיה מבלי להיתקל במפקד חיל-האוויר, ואחריו בשורה אינסופית של אנשי ממסד, שגינו, בזה אחר זה, את ''התופעה''. מחנות-הצבא נפתחו לפני המצלמות, קצינים נאמנים גינו את חבריהם ''הבוגדים'' והאשימו אותם ב''תקיעת סכין בגב''. וחוץ מראיון אחד ויחידי בערוץ 2, לא ניתנה ל''סרבנים'' עצמם שום הזדמנות להשמיע את דברם, לענות למשמיצים ולהסביר את עמדותיהם.

אין ספק: הממסד פוחד. יתכן שיצליח גם הפעם למנוע את התפשטות המחאה ולהרתיע את המורדים-בכוח, בשיטות של הפחדה, השמצה והענשה. אולם המסר של ה-‏27 לא יימחק עוד.

הגיחה הזאת של הטייסים שירתה את המדינה יותר ממאות הגיחות שביצעו בשרותם הצבאי. יבוא יום ומדינת ישראל תכיר בחוב העצום שהיא חייבת ל-‏27 האמיצים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני מניח שאתה שמח, אבנרי
ondayt (יום שישי, 26/09/2003 שעה 18:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיקר משום שגישתך התבוסתנית מכה שורשים גם בקרב אלו שכביכול נחשבים מלח הארץ. אני אומר כביכול, כי המונח עצמו תמיד היה מיותר, אבל אין זה מענייננו כרגע.

אחרי שהסכמת לשמש מגן אנושי לאחד מאויביה הגדולים ביותר של המדינה, קשה לי לחשוב על משהו שתוכל לעשות ושיפתיע מישהו. הוכחת כבר בעבר כי משנתך האישית עומדת מעל לכל, גם כאשר אתה חותר ביודעין תחת אושיות המדינה וחוקיה. הקריאה לסרב פקודה אינה חוקית, מתי סוף סוף תבין? מדוע אתה ממשיך ותומך באויביך, במקום בבני עמך, אלה הנרצחים בפיגועים, הרבה לפני שחיל האוויר החל בהפצצת שכונות מגורים (בסוגריים, זו דמגוגיה מרושעת - דוקטרינת המגן האנושי נמצאת בשימוש ידידך ערפאת וחבר מרצחיו מזה שנים. עצם השימוש בשיטה הנתעבת הזו הוא הסיבה היחידה לכך שהאיש הזה עדיין חי, כמו כמה מגדולי המחבלים שסובבים אותו). האם המוסר שלך הוא חד סטרי? האם באמת טחו עיניך מלראות את הרוצחים האלה כפי שהם, ללא הגוונים הוורודים והלא מציאותיים שאתה מתעקש להמשיך ולצבוע בהם, גם אחרי שלוש שנות טרור בלתי פוסק, רצח אזרחים חפים מפשע ואיום מתמיד על שפיות האזרחים במדינה?
משונה לראות, בכל פעם מחדש, כיצד אנשים מסוימים מכשירים בעיטה בחוק כאשר הדבר תואם את דעותיהם הפוליטיות, אבל ממהרים לזעוק מרה כאשר מתנגדיהם עושים את אותו הדבר. חוק הוא חוק, וכולם שווים בפניו. גם הטייסים שלך. גם כאשר המציאות הוטחה באכזריות בפניך, סירבת לראות את תפיסת עולמך קורסת - אני תוהה וחרד לחשוב, מה עוד צריך לקרות כדי שתשכיל סוף סוף להבין כי עניי עירך קודמים, כי קיומה של מדינת ישראל וצביונה חשובים יותר מכל שאיפה פלסטינית, וכי בכל פעם שקורה מקרה עצוב כזה, הדבר רק מחזק את עמידתם של אויבינו. במדינות מתוקנות אנשים כמוך כבר ישבו שנים בכלא, על פחות ממה שאתה עשית.
אבל במקום לנסות להמשיך לטעון טיעונים לוגיים שממילא לא תרצה לשמוע או לקרוא, אני מעדיף להגיד שבא לי להקיא כשאני קורא מלל סהרורי כשלך.
שנה טובה. מי ייתן ובשנה הבאה עלינו לטובה תיפקחנה עיניך ותוכל סוף סוף לראות נכוחה.
_new_ הוספת תגובה



המתקפה התקשורתית
מיץ פטל (יום שישי, 26/09/2003 שעה 21:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראוי היה לציין שה-‏27 הבטיחו בלעדיות ל''ידיעות אחרונות'' ולחברת החדשות של ערוץ 2. לכן אין להתפלא שכלי-תקשורת אחרים יכלו להציג באופן ישיר רק את דברי הצד שכנגד. נפלא מבינתי מדוע מי שמארגן מחאה ציבורית מחליט להגביל את הכיסוי התקשורתי של מחאתו, אלא אם הוא ממש חושש מעימותים.
_new_ הוספת תגובה



המתקפה התקשורתית
ondayt (שבת, 27/09/2003 שעה 10:38)
בתשובה למיץ פטל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לך מה להתפלא. הם ניסו לקבל את מקסימום הכיסוי התקשורתי - העיתון הנפוץ ביותר והערוץ הנצפה ביותר. מה שכן נותר לתמוה עליו, הוא מדוע בכלל להבטיח בלעדיות, או מדוע למחות דרך התקשורת - האם זה סוג של קמפיין פוליטי או מחאה אותנטית? לדעתי זה המקרה הראשון. הכל מתוכנן, הכל מחושב והכל מלווה בקריאות עידוד של אבנרי וחבר מרעיו.
לגבי החשש מעימותים - ברור, הרי ברגע שהחבר'ה הטובים מנתקים עצמם מהמטריה האווירית, הם חוזרים להיות ככל האדם, פגיעים, חשופים לביקורת, עלבונות, ולזעמו של כל מי שדעתו אינה סובלת סרבנות. הם ניסו לקבל את 15 דקות התהילה שלהם ללא הפרעה, זה הכל. לו היו מוחים בדרך אחרת, פחות ממוקדת וללא בלעדיות לכלי תקשורת כלשהו, הנושא היה דולף לציבור עוד לפני שהיו מספיקים לדקלם את המניפסט שלהם.
_new_ הוספת תגובה



המתקפה התקשורתית
אסף ברטוב (יום שישי, 10/10/2003 שעה 23:04)
בתשובה למיץ פטל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי דווקא רצו הטייסים להגיע לתפוצה מקסימלית, ו''ידיעות'' ניצל את מעמדו כעיתון הגדול במדינה כדי להציב להם תנאי של בלעדיות?
_new_ הוספת תגובה



שאלה מוסרית
נמרוד פינסקי (יום ראשון, 28/09/2003 שעה 16:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי שאלה בשביל אותו טייס קרב שרואה בעיניו מכונית ובה שני מחבלים אשר אחראים למותם של יהודים.
האם אותם ''טייסים'' יכולים להחליט שהם משאירים את המחבלים ללכת לדרכם ולהרוג עוד אנשים, ולישון טוב באותו לילה?
האם מבחינה מוסרית הם ירגישו שע''י הסירוב הם הצילו חיים?!
כמובן שלא. לכן הסיבה המתבקשת היא שבהשקפת אותם ''טייסים'' אין לנו מה לחפש ביהודה, שומרון ועזה. מבחינתם ''שנשאיר אותם לחיות בשקט''. אין שום סיבה אחרת. אין כאן עניין מוסרי.
הם חושבים, בטעות, שחזרה לגבולות של 67' יפסיקו את המלחמה. זהו וויכוח פוליטי ותו לא.
המזל שלנו שנכון לעכשיו הם פחות אחד, רק תשעה מהם עוד משרתים בצבא ורק אחד מתוך כל החותמים השתתף בקושי בפעולה אחת ביו''ש ועזה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי