|
כריש שחור / טור שבועי | |||||
יורם המזרחי (שבת, 18/01/2003 שעה 3:23) | |||||
הצגת המאמר בלבד |
הריחוף נעשה מחוץ לעולמו של הקב''ה | |||
|
|||
ראשית לכל, מאד הצטערנו לקרוא שכבודו נוטל כדורים משככי כאבים. כי כל היתר, מנקודה זו ואילך, מתגמד ונעשה תפל. מה שמחריד בנושא זה, שיושבים פקידים בתל-אביב - לא אומר מדושני עונג, אבל הפתגם בערבית אומר: מי שידו באש, אינו דומה למי שידו במים - להם לא ב ו ע ר כי הם סובלים כאבים. ולאחר מכן, אנו קוראים עליהם שהם מוכים ו/או נפגעים. חבל. לענייננו, הדתיים שלנו לא עשו משבר, כי כל נושא חילול השבת לא נעשה בעולמו של הקב''ה, אלא מחוצה לו. להזכירך, יורם יקירי, ר' יוסף קארו מחבר ה''שולחן ערוך'', בעל התואר ''הפוסק האחרון לכל בית ישראל'', חיבר את ה''שולחן ערוך'' במאה ה- 16 - ובאותה תקופה, המחשבה שכדור הארץ הוא עגול, רק המחשבה, היתה בחזקת כפירה בבורא. ולכן לא התייחס הרב הנכבד, לנושא החלל. יתר על כן, הרב שלמה גנצפריד, שחיבר את קיצור ה''שולחן ערוך'' כשלוש מאות שנה לאחר ר' יוסף קארו, רק תימצת את הקודקס הגדול, ולא חידש דבר. אז גם אצלו ב''קיצור'' לא יכולת למצוא דבר וחצי דבר על הלכות התנהגות בחלל. לפי האמונה באותם ימים, מי שהגיע לחלל, הגיע לעולם שכולו טוב, ולא חלו עליו יותר כל ההגבלות המרסנות את היחיד כלפי בוראו, שכן זה האחרון נטלו אליו ויש לו עליו שליטה מוחלטת. להשכלה כללית: ר' יוסף קארו נולד בטולדו שבספרד בשנת 1488, ונפטר בצפת ב- 1575. בעל המאמר באנציקלופדיה העברית יודע לציין כי הרב קארו: ''הוא מהאישים הבודדים שתרומתם היתה מכרעת לעיצוב הנורמה הדתית של חיי הפרט והכלל בעם ישראל, בכל התקופה התקופה הארוכה - רצופת הפירודים וההתגודדויות - מגירוש ספרד ועד ימינו''. ר' שלמה גנצפריד (1804 - 1886), נולד ונפטר בעיר אונגוור שבהונגריה. היה מראשי המדברים של היהדות האורתודוכסית נגד הרפורמה הדתית, בכנס שנערך בשנת 1869 בבודפשט. חיבר ספר דקדוק עברי בשם ''לשון הזהב'' כמו כן חיבר ספר ''קסת הסופר'', המורה את דיני כתיבת ספרי תורה. חיבורו הגדול שהביא לפרסומו גם בימים אלה, הוא קיצור השולחן ערוך של ר' יוסף קארו. ולך יורם יקירנו, חן חן על רשימה משובבת ומחכימה. | |||
_new_ |
רמת ההבנה של שניכם | |||
|
|||
לק''י לנוכח רמת ההבנה והידע של שניכם בנושא שבו אני כן מבין אני מתחיל לפקפק האם יש טעם ללמוד ממכם משהו בנושאים שבהם אני לא מבין כמו שעשיתי עד עכשיו. שהרי יתכן שגם בנושאים אלו רמת ההבנה שלכם היא אותה רמת הבנה שאתם מפגינים כאן רק שבנושאים ההם אני לא יכול לבחון אתכם. לרועי השבתי ענינית לפי רמת ידיעותי ומי שרוצה יסתכל שם - אבל איתכם אין טעם לדון. אליצור | |||
_new_ |
כמה הערות ושאלה אחת | |||
|
|||
1) פולארד הוא בוגד ומרגל, ועל כך אין מחלוקת. מעניין שבארצות-הברית ישנם בוגדים ומרגלים, ואילו בישראל אין. יש רק לעג וגרשיים ומרכאות כפולות ומכופלות, ולעולם אין בוגדים. ''פושעי אוסלו'' אינם קיימים, אלא רק משל היו, ואילו התלהבות לאומנית זה שריר וקיים. 2) ההתייחסות אל שירי נעמי שמר כאל 'התלהבות לאומנית' היא אנכרוניזם ''שמאלני-אוסלואידי'' תפל למדי. הנה לדוגמא ''שיר לאומני-פטישיסטי של פולחן מטורף של עצים, אבנים ואדמה'', שנגנב על-ידי אלכסנדר פן או ממגרותיה של נעמי שמר, או מתוך סליק תרבותי באחת ממחסניותיו של משה לוינגר. אדמה-אדמתי/אלכסנדר פן לזכר אלכסנדר זייד אדמה-אדמתי רחומה עד מותי רוח רב חרבוניך הרתחי ארשתיך לי בדם שאדם ונדם על גבעות שיך אברק וחרתיה המחול בגלים יעגל עיגולים עורי שמש - לעד בחרתיה ביומי ולילי לי יהוד עמלי על גבעות שיך-אברק וחרתיה כאן צמרות הזיתים מזמרות זה ביתי אבן אבן תלחש הכרתיהו הרה, הורה שלי יבולי מבשילים על גבעות שיך אברק וחרתיה בשבועה לוהטה את שבויה לי עתה זה הלב את נדרו לא ירתיע כי צווני חרות האדם הפשוט על גבעות שיך אברק וחרתיה 3) פולארד, עם כל היותו בוגד ומרגל, ישנם בוגדים ומרגלים שריגלו למען מדינת אויב (רוסיה הסובייטית למשל) מוצהרת, ולא למען ''סתם'' מדינה זרה (ישראל) שהיא גם בעלת ברית בטעות. אך למרות הכל, פולארד זוכה ליחס גרוע הרבה יותר. זוהי הביקורת, ושום ציניות מפולפלת לא תוכל לענות עליה. 4) לא תמכת באוסלו?! אנא פרט, נמק והסבר. | |||
_new_ |
אריה, מעשי ממשל שנבחר על ידי הרוב ופעל לפי דין | |||
|
|||
לא יכולים להחשב כפשעים. מעשי ממשל חוקי כל עוד לא פגעו בחוק לא יכולים להיות מוגדרים כפשע. בדיוק כמו שלבלגים אין זכות לעשות זאת גם לך לא. אחרת הריבונות רלוונטית רק אם זה מתאים לך - מה עם השאיפות, והזכויות שלי? האם רק לך ולאלו שמאמינים כמוך מותר לטעות? | |||
_new_ |
אין אלא להסיק, שהנך גרופי של השוקולד המריר | |||
|
|||
העיסוק הזה שלך, בעיניינו של העולם התחתון הגברי והנשי בחלל תוך פיזור ארסיות וערסיות תמוה. אהבתי יותר את הניתוח שלך לגבי הטיסה לחלל בעוד נשמתך הדואבת יוצאת לעיירות הפיתוח והחינוך כאן אצלנו. אותן טענות נשמעו כלפי ארה''ב בשולחה את האסטרונאוט הראשון שלה, בעוד רחובות ניו יורק ואחרים מוצפים בהומלסים, הפער המעמיק בין העני לעשיר וכו' וכל מיני מכאובים חברתיים שם שלא באו על פתרונם. אבל לך היה נח להשוות את אילן שלנו (בלי מרכאות) ליורי גאגרין הרוסי. פולארד נתפס ונאשם בריגול וזה חלק מסיכוני ''המקצוע'' והוא ידע. השדולה למענו חייבת להמשיך ו''לנדנד'', אך לא מתוך התפיסה של ''מגיע לנו'' שכן מעלנו באכסניה של בעלי ברית. (מי לא מועל?) אלא מתוך כך שאינו זוכה ליחס אנושי דווקא אצל מטיפי האנושיות הגדולים. ולא, אין מקום להשוואה בינו לבין וענונו !!! ככל שאני יותר ויותר קוראת את ''פינותיך'' אני מסיקה, כי נשארת מקובע בשנים ההן כשפרשת מאצלנו ועדיין נותרת עם התזה של ה''שלנו'' ''אנחנו'' ''מגיע לנו''. כמה קל לצאת מן העדה ולהשקיף עליה עם תוכחות ומענות. אני רק תקוה שבהרצאותיך בדרכך מכאן לשם ובחזרה, אינך מצדד בזכות הפיתוח המדעי העיראקי היות ועדיין, הוא לא גילה תוקפנות כלפי העם היושב בציון. ואנחנו הרי מגיבים לתוקפנות כשמתרחשת ולא כזו שרק מרחפת. אז יורם, במקום להתעצב על עוולותינו, ספר סיפורים ממלחמות היהודים והאוקראינים בוויניפק. | |||
_new_ |
מי שיודעת....אני לא יודע מי את? ודבריך | |||
|
|||
הבל מוסת מעניין איזה ניתוח הצלחת לבצע במאמרי/דעתי...תוצרת מיקסר של מי שמנסה לגרוס ובעצמו מתנדנד.על הבחור בשחקים אני חוזר ואומר שמחת זקנתי. לו היית קוראת עד הסוף היית מגלה שהתרסתי נגד סה''כ המירוץ האוולי לחלל וכשכתבתי על תחלואי עולם וצרותיו לא הצמדתי הדברים לישראל אלא למציאות הכוללת. באשר למצב החמור במשק העבודה הישראלי,בעיירות הפיתצוח וכו' - הדבר מן המפורסמות ומנתוני העוקבים הישראלים דווקא,או שמא בדעתך אלמונית חביבה,להתנצח גם עם ממצאיהם!? מכל מקום היה מלבב לקרוא (ברחמים) הערותיך כל טוב והבה נתפלל יחד ''שהבחור הטוב שלנו'' יחזור לטרא-פרמה וגם..לטרה-סנטה. | |||
_new_ |
גם אני מתחבאת בגלל שאינני רוצה מיטרדים בדוא''ל | |||
|
|||
אני מבינה בהחלט למה את מתחבאת בלי שם מלא.אני גם כן ואני דווקא מהשמאל.מה שכתבת על פולרד זה שטויות.מאיפוא את יודעת שהוא לא מקבל יחס אנושי? מה את יודעת על התנאים שלו? הוא אסיר בבית-סוהר פדרלי עם הרבה מאד זכויות .יותר ממה שיש בכלא אחר ואולי אפילו בבית סוהר של ישראל.על ועננו יודעים שהוא חי במצב לא טוב ותנאים שבוקשי עוברים נורמה בין לאומית.זה קבל עונש על מה שעשה וזה קבל עונש אבל להודיע שפולרד מקבל יחס לא אנושי בבקשה תסבירי לי ולקוראים האחרים -חברתך בלי שם מלא. | |||
_new_ |
שלום חברה שלי | |||
|
|||
תודה שהזכרת לי, בקרוב אבכה בעבור וענונו. לגבי פולארד, הרי לא תרצי להלאות אותי ביבוא לינקים לגבי תנאי מאסרו (לפחות עד לא מזמן). (חברות לא מלאות). מה הייתי עושה בלי חברות? אגב קלייר, שיר יפה של סיימון וגרפונקל | |||
_new_ |
מכובדי המתלהם | |||
|
|||
אני מבינה שאתה נתון בסערה, אם של רגשות או אחרת. אחרת, אין הסבר לעובדה שאתה תוקף אותי דווקא במקום שהוחמאת על ידי (הטיסה אל החלל אל מול המצב על פני האדמה). מה הבעיה בדיוק להגיב לגופו של הכתוב ולא לגופו של הכותב? על פי תגובותיך, גם בפתיל של ''השלום עם בטחון'', אז השיטה אצלך היא -- ככל שתעלוב ותצלוף אמת דיברת? נניח, לרגע קט, שאני מסכימה עם הניתוח שלך כי שרון הוא פאשיסט. מתי השמאל ראה במנהיג הימין כלגיטימי? פעם אחת!?! לא מזמן הצהיר מצנע כי לא ישב בממשלת אחדות עם שרון. והנה היום אנו מתבשרים (walla) כי הוא מוכן כבר לשבת בממשלת אחדות, אבל בתנאי שהעבודה היא המובילה. אז זה כבר לא אישיותו של שרון שמפריעה לו? זו כבר לא הדרך של ה''אין דרך''? כלומר, גם מצנע חוטא בחטאי ה''כיסאולוגיה''? נו, אם בארזים נפלה השלהבת... ניחא לו כתבת על מבטך לשקט באזור ''עם בטחון''. מצחיקה ההתמדה של ה''שלום'' בעוד הצד השני שאמור להסחף עמך לריקוד עם זאבים, פשוט דוחה את ההצעות. מצד אחד אתה מקיא את ''בני עמך'' ומצד שני מתעקש שהאוייב המר יחבק ויאהב אותך. מוזר... אגב, איני קיצונית ומוקצנת לאף דרך. קשובה, בוחנת ובהתאם מגיבה. לא מקובעת, לא מניפה דגל של ''אני תמיד צודקת''. אמנם צעירה ממך, אבל כדאי שתפנים ''מכל מלמדיי השכלתי ומתלמידיי...'' יש הגורסים כי גבולות מדינת ישראל צריכים להיות כגבולות ההבטחה ''ארץ ישראל'' (והם מיעוט) יש הגורסים כי גבולות המדינה כמו אלה שלפני 67' וגם בין גורסים אלה קיימת מחלוקת לגבי מה הדרך? כזו שמוסרת מבלי לקבל. או כזו של ''קח ותן''. יש גם כאלה שפשוט מיואשים כי לא מתקיים בינינו שיח של בני תרבות. המיואשים עדיין לא הצדיקו מעולם את דרך הטרור (כפי שעושים...) וכידען מופלג והיסטוריון מהולל אתה הרי יודע הכל. אם כך למה עמדתך במיעוט בקרב מדינת ישראל? | |||
_new_ |
כן, ושכחתי | |||
|
|||
שאילן שלנו (בלי מרכאות) יחזור ל-Terra Nostra | |||
_new_ |
בנושא מצנע המתנדנד ספרי זאת לקלייר .... | |||
|
|||
מענין באיזה צד הוא קם בבוקר? | |||
_new_ |
בצד בו לא נמצא שרון - אני מקוה | |||
|
|||
הטעות של מפלגת העבודה לאחר ההפסד ב 99 היה שהם זחלו לממשלת אחדות במקום לתת לשרון להתרסק מול המציאות לבד, ולהכין אלטרנטיבה. לו כך היו נוהגים, מצבנו כיום היה הרבה יותר טוב. אבל לא בוכים על חלב שנשפך, ונכון עושה מיצנע שהוא בונה את עצמו כאלטרנטיבה, ולא כנספח. אם לא בבחירות האלה, אז בבחירות הבאות הוא ירכיב את הממשלה. | |||
_new_ |
אין כל ערובה וביטחון שמצנע ישאר בראש אם יפסיד | |||
|
|||
פואד ואחרים כבר מחדדים את החרבות. ותודה לאל שאפילו תקשורת אוהדת לעבודה לא מצליחה להקהות את הרעש הבוקע ממטה המפלגה. | |||
_new_ |
סוריא מה זה שייך לנושא ובאיזה צד את קמה חשוב? | |||
|
|||
_new_ |
כל בחירה שהיו עושים לנציגנו בחללית היתה מועדת | |||
|
|||
לביקורת. כך שבחירתו של איךן טובה, כי עד היום אני קורא רק את ביקורתך על הבחירה. אילן נבחר בשל כישוריו כטייס והידע ההנדסי הרחב שלו וגם משום שהוא עמד לסיים את שירותו הצבאי. היום בגיל 49 הוא כבר פנסיונר של הצבא וככל הנראה ימשיך את דרכו בסוכנות החלל הישראלית, וימשיך את קשריו עם נאס''א. אחריו בודאי יבואו עוד אסטרונאוטים, אולי בקצב איטי, ואז יוכלו להשתלב מדענים, מהנדסים ובעלי מקצועות המתאימים לטיסה ולנושאי המחקר בחלל. אבל אין ספק שבתהליך ראשוני ויחסית קצר (של שנתיים לימודים ואימונים לטיסה) היה מתאים להציב טייס בעל עבר עשיר של פעילות מעל הקרקע. * כמה שישראל יותר צודקת ככה האנטישמים יותר מתרגזים ורועשים ומעמדה של ישראל 'לא טוב'. אז שיתרגזו. * פגיעתו של פולרד בביטחון ארה''ב זניחה ביותר. הוא העביר מידע לארץ ידידה לארה''ב, ורק בתחומים הנוגעים לאוייביה של ישראל. השמועות כאילו פוחרד מכר מידע לאחרים הן סתם פרופוגנדה כדי למנוע ממנו חנינה כלשהיא. לעומת זאת, ארה''ב שפטה הרבה בוגדים אמריקאים-נוצרים שמכרו מידע רגיש הפוגע בביטחון הלאומי האמריקאי לאוייבתה הגדולה מכל - בריה''מ. בינהם אפילו היה אחד ראש הדסק הרוסי ב-CIA, והללו קיבלו עונש קל יותר יחסית מזה שקיבל פולרד. בל נשכח את התערבותו הגסה והבלתי אתית של שר ההגנה האמריקאי באותה עת, שהתערב בהליך המשפטי, ווידא שפולארד יקבל את מקסימום העונש. אין צורך לומר ששונא ישראל זה קספר ווינברגר, הוא דור שני של יהודים שהתנצרו בגולת אמריקה, ולכן חש צורך נפשי להפגין את נאמנותו למולדתו באמצעות דריכה וסיבוב העקב על היהודי פולארד. אופייני מאוד. | |||
_new_ |
יורם, הקטע הנוסטלגי מרגש מאד יחד עם זאת | |||
|
|||
לא הייתי מדבר כך על יצירותיה של נעמי שמר גם הן מייצגות ''שירי תום-נעורים שהלך ונעלם...'' | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |