פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שש וחצי - מחר יום הולדת
ישראל בר-ניר (יום שישי, 19/09/2003 שעה 6:16)


שש וחצי - מחר יום הולדת


ד''ר ישראל בר-ניר




משפט מפורסם זה מהמערכון של הגששים היה הדבר הראשון שעלה בראשי למקרא הידיעה על חגיגות יום ההולדת של שימעון פרס ביום א' הקרוב (21 לספטמבר). לארוע, כפי שמסופר בחדשות, הוזמנו כל גדולי עולם.

שום דבר אינו ממחיש יותר טוב את תיאטרון האבסורד ששמו ''תהליך השלום'' מאשר שמעון פרס. בשבת שעברה (13 לספטמבר) מלאו עשר שנים לאוסלו. היארצייט הזה עבר כמעט ללא כל התייחסות בעיתונות הישראלית (ראיתי איזה מאמר וחצי על הנושא בג'רוסלם פוסט, אבל מעט מאוד ישראלים קוראים את העיתון הזה). העיתונות הישראלית מצאה לנכון לתת כיסוי נרחב לארועי ה 11 לספטמבר. זה ארוע בעל משמעות עולמית ללא כל ספק, אבל זה עדיין ארוע שאפילו לא מתקרב במידת הטראומטיות שלו לאוסלו מנקודת השקפה ישראלית. אבל בתיקשורת הישראלית – יוק. לא שווה אפילו איזה מאמר מערכת קטן. אפילו שמעון פרס עצמו, שביותר מהזדמנות אחת התייחס לאוסלו כאל גולת הכותרת של חייו הפוליטיים, מעדיף לשתוק. כמו גלעד שרון בחקירת המישטרה, פרס וכל תומכי אוסלו בתקשורת שומרים על ''זכות השתיקה''. אם נתייחס ברצינות לקביעתו של היועץ המישפטי אליוּקים ש''רק מי שיש לו מה להסתיר שומר על זכות השתיקה'', מה זה אומר בהקשר הנוכחי?

בניגוד ליום ההולדת של אוסלו שהפך ליארצייט – יתום ללא אב, חזקה עלינו שיום הולדתו של שמעון פרס הבא בסמיכות ייחגג בקול ענות תרועה ושלא יחסרו שושבינים ללוות את חתן המסיבה.

בהזדמנות חגיגית זאת אני רוצה להתייחס למאפיין אחד בקו החשיבה של פרס, ממנו נדבקו ממשיכי דרכו, שעולה עכשיו מחדש בהקשר עם השאלה מה לעשות עם הקדוש מהמוקטעה.

אחת מתרומותיו של פרס לאוצר החוכמה האנושי היא ש''לא צריך ללמוד מן ההיסטוריה''. נישמע טיפשי? גם אני חשבתי כך כשראיתי את זה בכתובים. כדי להיות בטוח שזו לא סתם השמצה, חיפשתי את המקור (הדברים נאמרו בראיון לג'רוסלם פוסט, משום מה זה לא הופיע בעיתונות העברית), וגיליתי להפתעתי שזה לא כל כך פשוט. המשפט המלא של פרס היה בערך כך ''לשם מה ללמוד מן ההיסטוריה? כדי לא לחזור על שגיאות העבר. האם זה ימנע שגיאות אחרות? אז אם ניגזר עלינו לעשות שגיאות, מה זה כבר משנה אילו שגיאות נעשה?'' זה אולי לא כל כך חכם, אבל קצת קשה להיתווכח עם היגיון כזה.

ההיגיון הזה מהווה היום את התשתית לפולחן של ''ערפאת ואין בילתו''. ישראל נמצאת היום בפני הברירה של ''או ערפאת או הסדר''. המשוואה היא ''ערפאת חי = אין (ולא יהיה) הסדר; ערפאת מת = [אולי] יהיה הסדר''. אבל סינדרום פרס קובע שיש ''האופציה השלישית'' – לדבר ישירות עם ערפאת. לשאלתי האם במשך כל שנות אוסלו דיברו עם פופאיי, או עם מי דיבר פרס במשך השנים בהן כיהן כשר החוץ בממשלת שרון הראשונה, אף אחד לא נותן תשובה ישירה. מה שאני שומע זה ''ערפאת הוא מנהיגו הנבחר (נו, מילא) של העם הפלשתינאי'', או ''כמו שהערבים לא מסרבים לדבר עם שרון, ישראל לא צריכה לסרב לדבר עם ערפאת (השוואה המדברת בעד עצמה)'' (אברהם תירוש, ''מעריב'' מאתמול, 18 לספטמבר).

למעשה מה שמיסתתר מאחרי הטעונים האלה הוא הגיונו של פרס: ''נכון שמדיבורים עם ערפאת לא יצא כלום, אבל גם מדיבורים עם מנהיג פלשתינאי אחר קרוב לוודאי שלא ייצא כלום. אז אם ניגזר עלינו לנהל משא ומתן ללא תכלית מה זה כבר משנה עם מי מדברים?'' כמו במקרה הקודם, זה אולי לא כל כך חכם, אבל קצת קשה להתווכח עם היגיון כזה.

אז בואו ונשיק כוסית לפרס להגיעו לגבורות, ונאחל לו שיזכה לאריכות ימים ויגיע עד ל-‏120. אולי רק עדיף, שלטובת עם כל עם ישראל, את אחרית ימיו יבחר לעשות במקום אחר – כי מדינת ישראל קצת קטנה עליו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יש גם יום הולדת לעולם
נסים ישעיהו (יום שישי, 19/09/2003 שעה 13:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומעניין מאד שיום ההולדת לתהליך החורבן חל כל כך סמוך ליום ההולדת של אדריכל החורבן ושניהם חלים ימים ספורים לפני יום ההולדת של העולם.
_new_ הוספת תגובה



הבה נאחל לשמעון פרס אריכות ימים
סוחר נדל''ן (שבת, 20/09/2003 שעה 9:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולו רק שיראה עד כמה הוא טעה ... עד כמה ערפאת אינו רלוונטי לשלום.

פרס הוא איש אנטי-הסטורי הוא איש של המחר. בכל צעדיו מרגע שהפך לפוליטיקאי בכיר שקולו נשמע ונחשב, בערך מאז 1974 הוא הראה שהוא מנסה ללכת ע''פ הזרם המרכזי, ממוצע סקרי דעת הקהל כפי שהוא נוהג לפרשם ולהעצים את המוטיבים שהוא נושא את דגלם.

כאיש שאינו למד מן העבר ומנסיונם של אחרים הוא מבסס את נימוקיו על ציפיות מהעתיד, על ''מזרח תיכון חדש''. הוא מנתח את דרכיו על שיטת ה'אילו' וה'אולי'. בכך הוא חוזר ונופל על אותם נסיונות שהיו בעבר ושמהם הוא מתעלם.

אצל פרס נאמר אין החכם לומד מנסיונם של אחרים, אלא רשאי הוא להתחסן מהם בדרכו שלו.
_new_ הוספת תגובה



אין פיגועים
אויל מרודך (יום שני, 22/09/2003 שעה 8:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמתם לב שבימים האחרונים אין פיגועים ואין (כמעט) אירועים?
הייתכן שזו תוצאה של שיחת טלפון בערך כזאת:

פרס: אהלאן יאסר, יא עיני יא רוחי, מה קורה במוקטעה? השלום למבוקשים?

ערפאת: חאמדוליללה יא סאחבי הכול טוב, ברוך השם...

פרס: יאסר, תעשה טובה, יש לי השבוע יומולדת, עם הרבה אורחים מכל העולם, חברים שלנו, כולם מהגבארדייה של השלום, בחיאת ראסק, אל תקלקל לי עם איזה פיגוע לא יפה. חכה איזה שבוע שבועיים, טוב? ואם ירצה השם, ביומולדת ה-‏80 שלך נשתה לחיים במוקטעה.

ערפאת: שמעון מחמל עיני, אל תדאג, עלא ראסי!

וכו' וכו'

תרחיש סביר?
_new_ הוספת תגובה



אין פיגועים
תדיר אן (יום שני, 22/09/2003 שעה 14:21)
בתשובה לאויל מרודך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עראפת היה אורח כבוד במסיבה של פרס.
הוא שוחרר מן המוקעטה,והגיע מחופש לאיש עסקים מרוקני למסיבת השחיתות.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי