פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גרורות הסרטן
אורי אבנרי (יום שישי, 31/10/2003 שעה 16:48)


גרורות הסרטן

אורי אבנרי




במלחמת ששת-הימים נרצחו מאות חיילי צה''ל בשעה שהסתערו על מדבר סיני, הגדה המערבית ורמת הגולן.

במלחמת יום-הכיפורים נרצחו יותר מאלפיים חיילי צה''ל בשעה שהגנו על שטחי הכיבוש.

במלחמת לבנון, שנמשכה 18 שנים, נרצחו יותר מאלף חיילי צה''ל בשעה שכבשו את דרום-לבנון.

הם היו מופתעים מאוד לדעת שהם ''נרצחו''. אולי היו נעלבים. הם הרי לא היו יהודים חסרי-ישע בגטו, שנפלו קורבן להשתוללות של קוזאקים שיכורים. הם נפלו כחיילים במלחמה.

עכשיו חזרנו לגטו. חזרנו להיות יהודים נפחדים, מיסכנים. גם כשאנחנו לובשים מדים. גם כשאנחנו חמושים מכף רגל ועד ראש. גם כשיש לנו טנקים, מטוסי-קרב, טילים ואופציה גרעינית. גוואלד! הצילו! רוצחים אותנו!

השימוש בפועל ''רצח'' לגבי חיילים קרביים הנהרגים בעת מילוי תפקידם הוא חידוש של האינתיפאדה הנוכחית, בעידן אריאל שרון. הוא בלט מאוד בשבוע האחרון, בעקבות שני אירועים צבאיים.

בכפר הפלסטיני עין-יברוד נהרגו שלושה חיילים כאשר נכנסו למארב. משימתם הייתה לאבטח את הכביש המוביל להתנחלות הסמוכה עופרה, מצפון לרמאללה. הם פיטרלו ברגל, חמושים, ברחוב הראשי של הכפר, בנתיב קבוע. בדרך חזרה ארבו להם שלושה לוחמים פלסטיניים, פתחו באש, הרגו שלושה, פצעו אחד, ונמלטו.

זאת הייתה פעולת-גרילה קלאסית. לא טרור. ללא פגיעה באזרחים. פעולת לוחמי-גרילה נגד חיילים חמושים באיזור כבוש. אילו זה קרה לחיילים גרמניים בצרפת או לחיילים צרפתיים באלג'יריה, לא היה עולה על דעתנו לומר שהם ''נרצחו''. אך בטלוויזיה הישראלית אמרו הכתבים הצבאיים שהשלושה ''נרצחו'' על-ידי ''מחבלים''.

כעבור כמה ימים קרה מקרה חמור עוד יותר. לוחם פלסטיני יחיד חדר להתנחלות נצרים ברצועת-עזה, פרץ למחנה צבאי והרג שלושה – חייל ושתי חיילות. במרדף אחריו נהרג התוקף.

גם במקרה זה אמרו הכתבים הצבאיים בטלוויזיה, בלי למצמץ, כי השלושה ''נרצחו'' בידי ''מחבלים'' שביצעו ''מעשה טרור''.

רצח? טרור? נגד חיילים לובשי-מדים? בתוך התנחלות מבוצרת?

כדאי לנתח מקרה זה, כדי להבין את כל המערכה הצבאית הנוכחית.

נצרים היא התנחלות קטנה ומבודדת על שפת הים, בלב רצועת עזה, רחוקה מכל התנחלות אחרת. היא הושתלה בלב ריכוז של מיליון ורבע פלסטינים, מחציתם פליטים, באיזור הצפוף ביותר בעולם. גדוד שלם של צה''ל מגן על 60 משפחות המתנחלים, וזה לא מספיק. כדי להגיע אליה יש לחצות את כל רצועת עזה לרוחבה, וכל התנועה היא ברכב משוריין. עד כה כבר נהרגו יותר מעשרים חיילים בהגנה על ההתנחלות האחת הזאת ועל הדרך אליה.

מטורף? המתנחלים עצמם טוענים שהיישוב הוקם ביוזמת צה''ל כדי לשמש עמדת תצפית ושליטה. אם זה כך, הוא איבד את ייעודו מזמן. גרעין הקנאים הלאומנים-דתיים, שהקים את היישוב, התנדף מזמן. במקומו באו הרפתקנים, המסכנים את עצמם ואת ילדיהם – ויחד איתם את החיילים והחיילות, שאין להם ברירה. הממשלה מקריבה אותם על מזבח ההתנחלות.

הסובלים העיקריים הם, כמובן, הפלסטינים. מי שמתקרב להתנחלות - נהרג. כל מה שעמד או צמח בסביבה, ולאורך הדרך, נהרס ונעקר מזמן. השבוע פוצץ הצבא שני בנייני-מגורים פלסטיניים, בני 12 קומות כל אחד, במרחק של כמה מאות מטרים מנצרים, בטענה שאפשר ''לצפות'' משם על הנעשה בהתנחלות. זהו תהליך אופייני: כמו סרטן בגוף ההורס בהדרגה כל מה שמסביבו, כל התנחלות הורסת בהדרגה את סביבתה במעגל מתרחב והולך.

אפשר לתאר את התהליך באופן סכמטי כך: 1. על גבעה כלשהי מוקם ''מאחז'', קרוואן או שניים, בלי אישור הממשלה. 2. מדברים על סילוקו. הממשלה מכריזה שלא תסבול מעשה בלתי-חוקי שכזה. 3. הצבא שולח חיילים כדי להגן על המאחז, בטענה שאי-אפשר להפקיר יהודים בשטח עוין כל עוד הם נמצאים שם, גם אם שהותם שם היא בלתי-חוקית. 4. מאותה הסיבה מחברים את המאחז לרשתות המים, החשמל והטלפון. 5. הדיון בממשלה נדחה, ובינתיים המאחז מתרחב. 6. הממשלה מכירה בעובדה הקיימת והמאחז הופך להתנחלות חוקית. 7. המושל הצבאי מפקיע שטחי-אדמה מעובדים נרחבים כדי לאפשר את התפתחות ההתנחלות. 8. נסלל ''כביש עוקף'' כדי לאפשר למתנחלים ולחיילים גישה בטוחה. לשם כך מפקיע הצבא שטחי-אדמה גדולים נוספים מהכפרים הפלסטיניים הסמוכים. רוחב הכביש, יחד עם איזור-הביטחון שלו, 60-80 מטרים. 9. פלסטינים מנסים לפגוע בהתנחלות העומדת על אדמתם. 10. כדי למנוע פגיעה בהתנחלות, מוכרז השטח סביבה, ברדיוס של 400 מטר, כשטח-ביטחון, שאסור לפלסטינים להיכנס אליו. כרמי-הזיתים והשדות באזור זה אובדים לבעליהם. 11. זה מגביר את הפיגועים. 12. לשם הביטחון, עוקר הצבא את כל העצים העלולים לשמש מסתור למי שמתכוון לפגוע בהתנחלות או בכביש-הגישה. זה נקרא ''חישוף''. 13. נהרסים כל הבניינים שמהם ניתן לפגוע בהתנחלות או בכביש. 14. נהרסים כל הבניינים שמהם אפשר לצפות בנעשה בהתנחלויות. 15. כל המתקרב להתנחלות נהרג, בטענה שהוא בא לרגל או לבצע פיגוע.

כך זורעת ההתנחלות הרג והרס סביבה ברדיוס גדל והולך. חיי הכפרים הפלסטיניים בסביבה הופכים לגיהינום. הם מאבדים את מקורות פרנסתם. מאות כפרים כאלה מוצאים את עצמם לחוצים בין שתי התנחלויות ויותר, המתקרבות אליהם מכל הצדדים, ולעיתים מגיעות עד לחצרות בתיהם. חייהם ורכושם נעשים הפקר לכנופיות המתנחלים.

תהליך זה נמשך כבר עשרות שנים בכל רחבי השטחים הכבושים. זוהי מיתקפה איטית, מתמשכת, יומיומית, סמויה מהעין הישראלית. בשנה האחרונה נוספת אליה ''גדר ההפרדה'', מפלצת החודרת עמוק לתוך הגדה המערבית כדי ''להגן'' על ההתנחלויות. היא הופכת את חייהם של מאות אלפי פלסטינים כמעט בלתי-אפשריים.

הגדר אמורה לעלות כ-‏10 מיליארד ש''ח. מחיר כל ההתנחלויות אינו ניתן לחישוב, והוא מגיע למיליארדים רבים מדי שנה. הוא הורס בהדרגה את החברה הישראלית.

קל יותר לחשב את המחיר בדם. הריגת החייל ושתי החיילות בהתנחלות נצרים גרמה להלם. ישראלים רבים מתחילים לשאול – אולי בפעם הראשונה – למה? בשביל מה?

אבי אחד מהרוגי המארב בעין-יברוד אמר ש''זוהי רולטה ישראלית!'' אמה של חיילת שנהרגה בחברון זעמה בשידור חי: ''היא נהרגה בגלל המתנחלים!'' יש סימנים רבים של התפכחות בציבור, ואפילו בצמרת צה''ל.

האם זה מבשר שינוי בדעת-הקהל?

זו יכולה להיות, סוף-סוף, התחלת התפנית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אותי הפתיעה העובדה שעל מחבל בנצרים אתה לא אומר שהוא ''נרצח''.
אלירז (יום שישי, 31/10/2003 שעה 20:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואגב, התקשורת השתמשה במילה ''נהרגו'', ולא במילה ''נרצחו'' בשני הפיגועים האחרונים.

________________________

פוליטי- http://polity.portan.co.il
_new_ הוספת תגובה



בזמן האחרון אני מוצא עצמי יותר ויותר
רמי נוידרפר (שבת, 01/11/2003 שעה 10:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פעמים מסכים עם מר אבנרי. כל מילה מכתבתו אמת. העצוב הוא שבניתוח הנכון של המציאות עיוור אבנרי לחוטין לסבלם של הישראלים ולמעשי הטרור הנפשעים של הפלשתינים..
הסכסוך הישראלי פלשתיני איננו שחור ולבן - הוא שחור ושחור
_new_ הוספת תגובה



תגידו לי
נמרוד פינסקי (שבת, 01/11/2003 שעה 13:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אסור לחייל בצבא ישראל להסתובב חופשי בשטחי ישראל?!
השטחים האלה נכבשו לפני 36 שנה ומאז הם שייכים למדינת ישראל.
למה אנחנו צריכים לתת שטחים ששייכים לנו משום שתושבים באותם שטחים רוצחים אותנו?
איזו מדינה נורמלית תיתן חלק משטחיה משום מתושבי המקום מתנקלים לתושבי שאר חלקי הארץ?

הבעייה היא לא שאנחנו שם, אלא שהפלסטינים שם. זה המחדל. מה לעזאזל הם עושים שם אחרי 36 שנה? למה לא העברנו אותם עדיין למדינה שלהם?

הדוגמה של ההתנחלות אומנם מוכיחה כי אי אפשר לגור אריה וכבש באותו בית, אך השאלה את מי תוציא? את זה שמדינתו מחזיקה באותם שטחים, או זה שמדינתו נמצאת מעבר לנהר ושם יושבים אחיו-העם של אותה מדינה?
_new_ הוספת תגובה



מכתבך מוכיח את בורותך
רמי נוידרפר (שבת, 01/11/2003 שעה 15:10)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ה''שטחים'' האלה נכבשו במלחמה . על פי החוק הבינלאומי והחלטןת האו'' עלינו לסגת מהם.
אם שכנל יאיים עליך ואתה תיכנס ותשתלט על ביתו גם 36 שנים של שהיה בלתי חוקית לא יהפכו אותך לבעל הבית
ולשלתך את מי תוציא - את השכן שפךשת לביתו משום שאתה מחזיק בבית או אותך - התשובה ברורה.
_new_ הוספת תגובה



רמי. אתה שוכיח שהערבים הם שנלחמים בנו.
חזי (שבת, 01/11/2003 שעה 15:48)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע לא לראות את הסכסוך כהחלפת אוכלוסיה ?

האם ליהודי מדינות ערב: עירק, מצרים, תימן, מרוקו ועוד לא היו בתים וזכויות קרקע בארצות מומאם ונאלצו לנטוש אותם בגלל עוינות הערבים, אחרי קום המדינה ?

מדוע אתה מתעלם מאמת זאת ?
_new_ הוספת תגובה



רמי. אתה שוכיח שהערבים הם שנלחמים בנו.
רמי נוידרפר (שבת, 01/11/2003 שעה 16:33)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני יודע שהיהודים עלו למולדתם ארץ ישראל , כלומר המעטים שרצו בכך...
איזו מין צביעות גזענית זו - לגירוש עם ממולדתו - גירוש בניהעם הפלשתיני החיים כאן זה מאות שנים מארצו תקרא - חילופי אוכלוסין?
ואם יציעו הפלתינים כמו שהציעו בעבר הרחוק - כי היהודים יחזרו לארצות הולדתם - איך תקרא לזה?
לאוקראינית שמתגיירת אצל איזה רב יש זכות לגור כאן ולערבים לא???
ונניח שאפילו , בגזענותך הנבערת הרצחנית (כי זה מוביל לרצח) והחשוכה אתה אומנם בעד גירוש העם הפלשתיני מארצו, אתה יכול לצפות תרחיש כחשהו בו הדבר יתאפשר?
_new_ הוספת תגובה



הערה
נמרוד פינסקי (שבת, 01/11/2003 שעה 18:26)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למילה ''גזענות'' אין שום מקום בתגובה שלך והסיבה האמיתית שהכנסת אותה היא משום שהתקשורת והשמאל החדירו לך אותה לתודעה במשך השנים.
כדאי שתחשוב על המשמעות האמיתית של המילה.
_new_ הוספת תגובה



רמי. אתה שוכיח שהערבים הם שנלחמים בנו.
חזי (שבת, 01/11/2003 שעה 19:50)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה אולי לא יודע, אבל היהודים בארצות ערב אולצו לברוח ממקום הולדתם בגלל רדיפות של הערבים.

ניבולי פה שלך לא יעשו אותך צודק.
_new_ הוספת תגובה



לרמי
נמרוד פינסקי (שבת, 01/11/2003 שעה 18:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי התאוריה שלך אנחנו צריכים לחזור לפולין משום שכל שטחי הארץ אשר מוחזקים בידי יהודים, נכבשו בשלב מסויים.

זהו אבסורד להשוות את המלחמה ב-‏67' לשכן שתוקף אותך... אין שום קשר בין השניים. אם כבר, אפשר לומר כי השכן תקף אותך, אתה לקחת בעלות על ביתו (מה שקרה בפועל ובצדק) ואז נתת לו להישאר בבניין. בהנחה שהשכן עדיין מתנקל לך יש לך את כל הזכות להעיף אותו מביתו.
משום שאיני עד כדי כך אכזרי ואיני רוצה בעונש קולקטיבי, אני בטוח שעלינו לדאוג לכל הפליטים שנעביר. נמצא להם דיור ותנאים טובים בארצם.
כל הישארות של שתי אוכלוסיות עויינות על אותה ארץ לא תביא ל-ע-ו-ל-ם שלום. בטח לא כזה שרוקחים ליצני השמאל המדיני הישראלי וכנופיית טוניס הפלסטינית.
_new_ הוספת תגובה



מוסר של גנבים
רמי נוידרפר (שבת, 01/11/2003 שעה 19:00)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכן תוקף אותך ואתה לוקח את ביתו?
מוסר של גנבים
_new_ הוספת תגובה



טוב, בו נהיה אינפנטילים
נמרוד פינסקי (שבת, 01/11/2003 שעה 23:55)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נניח שמדובר בבניין משותף. עכשיו נניח שהדירה של השכן, כמו כל הבניין, היתה פעם שלך. בא איש רע בדמות בעל בית חדש וגירש אותך מהבנין שלא בצדק.

עברו 3000 שנה ואתה כבר זקן וחוזר לבניין כי מצאו ששם אתה באמת רוצה לחיות, ובצדק. שם מקומך.
אי הצדק הוא שאתה לא יכול לקבל את כל הבניין משום שברובו כבר חיים לא מעט זמן אנשים אחרים. אתה מתפשר על דירה אחת בלבד. עכשיו, בתוך הדירה כבר יש אנשים שהגיעו ביחד איתך ושניכם מחליטים להיות שותפים. שני חדרים, דירה אחת. אממה, השכן מעבר למסדרון מתנכל לך ומאיים על חייך. גם אתה עושה לו חיים קשים והדבר מגיע עד לסכנה של חיים ומוות. ברור לך שבאותה דירה אינכם יכולים לחיות בהרמוניה ושלום! מישהו חייב ללכת. אז אתה מציע לו לעבור לדירה ממול-שם יש מקום, תושבי הדירה הם חברים טובים והבעיה היחידה היא שלא בא להם כ''כ להכניס עוד איש לדירה, למרות שזה אפשרי ביותר.

המסקנה היא שאנחנו והפלסטינים חיים כיום באותה ארץ. ''גבול'' דמיוני שיחצה איכשהו את הארץ לשניים ועוד החלק השני יהיה מופרד (עזה ויו''ש).

כך אי אפשר לחיות, במיוחד ששני הצדדים מאיימים על כל אחד על חייו של השני. אחד העמים חייב לעזוב-זה ברור.
אני לא מתכוון לעזוב את הארץ הזאת. היא קדושה לחלקים נרחבים בעם שלי.

הטרנספר הוא כואב ועצוב, עם כל הכנות, אך הוא הדרך היחידה שנוכל להביא שלום על האיזור העקוב מדם הזה. שבענו ממלחמות! איני עושה זאת מתוך שנאה או גזענות, אלא מתוך רצון לשלום.
_new_ הוספת תגובה



חבר'ה, כל מי שרוצה ללמוד דמגוגיה
סוחר נדל''ן (יום שני, 03/11/2003 שעה 12:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוזמן לקרוא את רשימת של אורי אפנרי.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי