|
פסגות אמיתיות ותהומות דמיוניים | |||||
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום רביעי, 12/11/2003 שעה 17:01) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
נסים ישעיהו, יש לי כבוד לאנשים מאמינים | |||
|
|||
אני לא יודע אם התנהלו בפורום הזה דיונים לוהטים בנושא דת ואמונה. שמתי לב שלמאמר הקודם שלך, לא היתה אפלו תגובה אחת. מה שאני רוצה לשאול אותך, מה הזכות של אדם דתי, אשר אינו רוצה לעבוד, לדרוש מהמדינה לממן אותו ואת ''לימודי'' התורה שלו ? מדוע ''לימודים'' אילו לא ייעשו בשעות הערב, אחרי העבודה ? האם אי פעם נעשה במדינת ישראל משאל אמיתי בשביל לבדוק איזה אחוז מהתושבים (אשר לא אמורים להיות נתמכים) רוצה לשלם לאותם רבבות תלמידי ישיבות ? אני מכיר את התשובה ''תלמידי הישיבות מתפללים בשבלך'' תנסה לתת תשובה יותר רצינית. אני לא צריך את ''הפרוטקשן'' הזה. | |||
_new_ |
גם אני לא צריך את ''הפרוטקשן'' הזה. | |||
|
|||
אבל זה לא כל כך דת, זה פוליטיקה. כשם שהמדינה אינה אמורה לסבסד סטודנטים באוניברסיטאות כך היא אינה אמורה לסבסד תלמידים בישיבות; אבל כל עוד אלה הכללים - לא פלא שבמקום כללים יש לנו קללות ה' ישמור ויציל. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
יש הבדל גדול בין אוניברסיטאות לישיבות | |||
|
|||
יש הבדל גדול בין אוניברסיטאות לישיבות א - בישיבות לא רק שלא השלמים שכר לימוד, אלא גם משלמים להם ''שילמדו''. ב - האוניברסיטאות מכשירות את הסטודנטים לעבודה פרודוקטיבית, שתועיל לחברה (למעט פקולטות ''חופולוגיה''). ג - לא נתקלתי בהרבה ''יצירות'' של תלמידי ישיבות, שיועילו לחברה. אני מבין מדבריך שיש לנו ''קללת ה''' כיוון שאין מספיק תלמידי ישיבות ? האם זה לא נקרא ''פרוטקשן'' ? | |||
_new_ |
רואים שאתה חדש בפורום | |||
|
|||
אז נלך צעד צעד ובסדר שלך: בעבר התנהלו כאן ''דיונים לוהטים'' בנושאי אמונה והלהט דעך; אולי כי הוא היה די חד צדדי, כי סירבתי להתלהט. התוצאה היא שלא מרבים להגיב למאמרים שלי וזה בסדר גמור. אם משהו לא ברור – יש תגובות. אם הכל ברור – אין תגובות. על החלק הבא בדבריך אני מעדיף לדלג; אינני עוסק בנושאים אלו ויש אתרים שלמים שזה עניינם. נסה את האתר של ''ערכים'' למשל. נעבור לתגובה האחרונה: בישיבות כן משלמים שכר לימוד; בכולל – בד''כ לא משלמים. מדובר באנשים נשואים בד''כ הזוכים למלגת קיום בסיסית. האוניברסיטאות מכשירות את הסטודנטים לעבודה פרודוקטיבית שאמורה להועיל, קודם כל לסטודנט עצמו כאשר יצא לשוק העבודה. התועלת לחברה אינה העניין עצמו אלא תוצר לוואי שישנו או אינו לפי המקרה והעניין. אינני יודע בכמה יצירות של סטודנטים שיועילו לחברה נתקלת, אבל לעצם קיום העם היהודי בחורי הישיבות תורמים תרומה מהותית; מה שלא ניתן לומר על הסטודנטים ככאלה. וחוץ מזה, רבים בעם ישראל אוחזים (עדיין) במנהג המשונה לאכול מזון כשר דווקא, ורצוי למהדרין. יש גם כאלה המתעקשים שאת טקס נישואיהם יערוך דווקא רב ולא דוקטור; רבים גם רוצים שיהיה בסביבה מוהל לעת הצורך ואינם מסתפקים ברופא מנתח. יש אפילו כאלה המחפשים עבור בנם מי שידריך וילמד אותו קצת יהדות לקראת הגיעו לגיל מצוות. ויש מי שרוכשים עבורו תפילין. ויש בתים רבים שבפתחיהם מותקנות מזוזות. מה לעשות – אנשים משונים. כל אלה ועוד רבים, הם מוצרים של בחורי ישיבות לשעבר. ואחרון חביב; כתבת: ''אני מבין מדבריך שיש לנו ''קללת ה''' כיוון שאין מספיק תלמידי ישיבות?'' אינני יודע כיצד הבנת כזאת מדבריי, אבל ברור שלא קראת הרבה מאמרים קודמים שלי; מצורף קישור אחד לנוחותך. בעצם, שניים: דיון 1653 בחירת נתיב אל יעד מוגדר מראש. דיון 1642 מסתרי הבחירה החופשית. ולענייננו כאן, מה שכתבתי הוא שהכללים שהמדינה קבעה הופכים לקללות כי זהו טבעם של כללים הנקבעים ע''י פוליטיקאים ואינטרסנטים למיניהם. גם על כך יש כמה וכמה מאמרים בארכיון אבל להפעם זה מספיק. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
טעות בידך | |||
|
|||
התועלת לחברה של בוגר אוניברסיטה אולי אינה עניינו של הסטודנט אבל היא מובטחת. כל תוספת לכוח העבודה היא תוספת לתועלת החברה (אלא אם הוא לא מייצר כלום....). גם בחור הישיבה דואג קודם כל לענייניו ובמעשיו ודאי תורם לסביבתו (אם אני אוהב זאת או לא) על פי איזה קריטריון, נסים, אתה מחליט שהסטודנט, ככזה, לא תורם לעצם קיום לעם היהודי? אולי זהו בחור הישיבה שלא תורם.........? הניסוח שלך מאד חד צדדי, מגמתי ואקסיומתי. | |||
_new_ |
היכן הטעות? | |||
|
|||
בקטע הראשון אין לנו מחלוקת; לא טענתי שהסטודנט אינו מועיל לחברה. לקיום העם היהודי תורם מי שפועל להעמקת המודעות היהודית; זה יכול להיות סטודנט או מי שאינו סטודנט, אבל אין זו המגמה של האוניברסיטאות. בחור הישיבה בחר (או בחרו עבורו) בדרך של העמקת המודעות הנ''ל והדוגמאות שהבאתי משקפות זאת. קיום יהודי מחייב ברית מילה ועוד כמה עניינים שהזכרתי וגם כמה כאלה שלא הזכרתי; את אלה לא מספקים הסטודנטים. יש להניח שעניינים אלו אינם בראש סדר העדיפות של האוניברסטאות המכשירות את אותם סטודנטים. אז הם לומדים כמה עניינים שבסוף – אולי – יועילו לחברה, אבל לקיום היהודי ככזה – אין בכך שום תועלת. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
מודעות יהודית | |||
|
|||
''לקיום העם היהודי תורם מי שפועל להעמקת המודעות היהודית...'' ההבדל הוא במהות של המושג מודעות יהודית. | |||
_new_ |
אשמח לראות את ההגדרה שלך למושג 'מודעות יהודית' | |||
|
|||
_new_ |
ההגדרה שלי למושג 'מודעות יהודית' | |||
|
|||
מודעות למהות של העם היהודי. המהות הזאת כוללת את ההיסטוריה והמסורת של העם ואת העתיד. מאחר וחלק ניכר מההיסטוריה של העם לא היתה ממש הפרדה בין הדת והעם הרי שהדת היהודית היא חלק מן המהות של העם. מאחר ואני חילוני הרי עבורי הדת יש לה משקל אחר מאשר למי שמאמין. | |||
_new_ |
נבל ברשות התורה | |||
|
|||
ישעיהו , מוצא בפרשת אברהם וישמעאל את מה שאין בה ''הפרדות מן הרע''. ישמעאל , שאלוהים ברך אותו , ישמעאל , שהיה מפוייס עפ אביו (כתוב בתורה שהיה נוכח בהלווית אביו במערת המכפלה) נעשה בפיהם של ישעיהו ויבר מרעיו סמל פוליטי לתאוות ההשתלטות , הגזל והגירוש של המתנחלים. הנה הפנים שמוצא בפרשה זו הרב זלמן מלמד - מראשי רבני יש''ע ומן המיליטנטים שבהם, מורו הרוחני של ערוץ 7 המטיף להשמדת עם וגירוש רצחני של הפלתינים מארצם ומבתיהם: הנה כך מוצא הרב מלמד צידוק לגירוש כפוי של הערבים מארצם בפרשה שלפנינו: ''הגדרת התפקידים בין בני אברהם אבינו צריכה להיות ברורה: יצחק הוא ממשיך דרכו של אברהם, עליו מוטלת עבודת הקודש של המשך המגמה האלוקית בעולם. ישמעאל, בן האמה, נועד לסייע ליצחק למלא את תפקידו. כאשר יש בלבול בתפקידים וישמעאל דורש לעצמו זכויות שוות בירושת אברהם אין ברירה, כי אם: ''גרש את האמה הזאת ואת בנה''. מעשה אבות סימן לבנים, גם לנו, כבני אברהם אבינו, מכיון שירשנו ממנו את תכונת אהבת החסד הגדולה שניחן בה, קשה לעכל את הציווי - ''גרש את האמה הזאת ואת בנה''. ואף-על-פי כן, צריך שיהיה לנו ברור כי למן הרגע שבו יש נסיון של ישמעאל לחרוג מתפקידו המקורי, ולדרוש שויון זכויות בירושת זכותו של אברהם אבינו בארץ הקודש, חל עלינו הציווי האלוקי לשמוע בקול שרה אמנו - ''גרש''!'' | |||
_new_ |
לנסים ורמי. | |||
|
|||
לנסים- יישר כוח על המאמר המחכים. לרמי - אין זה כל כך חשוב מה אתה חושב על התורה,הקב'ה והיהדות בכלל. אין הם זקוקים לאישורך או לאישורו של כל אדם אחר. מי שמבין-מבין ומי שלא מבין-יבין גם כן,אולי מאוחר מדי אולם בסופו של דבר יבין. איך אומרים - במוח או בכוח.דעותיך אינן חדשות וההסטוריה היהודית מלאה בכופרים וקטני אמונה. כתבתי לא מזמן באתר זה שהדבר היחיד שההסטוריה מלמדת אותנו זה שאיננו לומדים דבר מן ההסטוריה. מעניין לדעת איזה הבדל אתה רואה בין חיפה ויפו ובין חברון ושכם. | |||
_new_ |
ליהודה דוכן | |||
|
|||
הדבר היחידי שההיסטוריה מלמדת אותנו הוא שלא ניתן ללמוד דבר מן ההיסטוריה. אני רואה הבדל גדול בין חיפה ובין חברון. חיפה מוכרת בכל העולם כעיר יהודית במדינה היהודית היא מדינת ישראל. חברון מוכרת בכל העולם כעיר פלשתינית העתידה להיות בשטח המדינה הפלשתינית. כל ניסיון לשנות מצב עניינים זה , על ידי קיצונין חמאסיים או מתנחלים משיחיים , יוביל לשפיכות דמים מיותרת ודינו להיכשל. הפלשתינים יכולים להסביר עד מחר שחיפה היתה בהיסטוריה שנה עיר ערבית , והיהודים יכולים לטעון בלהט שחברון עיר האבות היתה לפני 2000 שנה עיר עברית. מן ההיסטוריה הזו לא ניתן ולא צריך ללמוד מאומה. אני משוכנע ששכנעתי אותך , בדיוק כפי שאתה שכנעת אותי... | |||
_new_ |
לשיטתך, שפיכות הדמים אינה מיותרת | |||
|
|||
לוד היא עיר ישראלית בשל טבח שבוצע בתושביה הערבים ב-1948. חברון היא עיר פלשתינאית בשל טבח שבוצע בתושביה היהודים ב-1929. אז אם כך אתה מחליט על פני הדברים, מדוע אתה מוצא ששפיכות הדמים היא ''מיותרת''? | |||
_new_ |
לרמי - ההסטוריה חוזרת. | |||
|
|||
ההסטוריה חוזרת על עצמה פעם אחר פעם מפני שבני אדם/עמים/לאומים אינם משנים מעיקרם את אופיים. אלא מה,יש אנשים שאינם לומדים ממנה לקח וכך חוזר הגלגל על עצמו במחזוריות אין סופית,גם מלחמות העולם חוזרות על עצמן והמלחמה הבאה לא תאחר לבוא. אני ממש שמח לשמוע שאתה רואה הבדל בין חיפה לחברון אולם לצערנו אין לך שותפים בצד השני גם אם אתה משלה את עצמך. חברון לא תהיה חלק ממדינה פלשתינית מהטעם הפשוט שמדינה כזאת לא תקום לעולם,לעומת זאת ההתנחלויות תלכנה ותתרחבנה ומי שהדבר לא מוצא חן בעיניו,איך אמר פעם ידיד השמאלנים,שילך לשתות מהמים המעופשים של עזה. אולי לא שמת לב אבל מלחמת השחרור של מדינת ישראל עדיין לא הסתיימה והיא תסתיים בע'ה רק עם בוא הגאולה - אם אתה מסכים לכך או לא. | |||
_new_ |
לרמי - ההסטוריה חוזרת. | |||
|
|||
ההסטוריה חוזרת ומדינת היהודים תלך לגלות בפעם השלישית. | |||
_new_ |
יא מוסטפא,יא מוסטפא.... | |||
|
|||
...לצערי אנני יכול להמשיך את מילות השיר משום שלא תהיה זאת האמת. עם ישראל עדיין נמצא בגלות-גלות רוחנית,הוא לא יעזוב ולא יוגלה עוד מארץ הקודש אולם לצערנו רובו יושמד במלחמה הבאה. הנבונים יחזיקו בתורה ובגמילות חסדים ויזכו לראות את הגאולה. | |||
_new_ |
צודק... | |||
|
|||
המשך השיר עוסק בישות לא קיימת וברגשותיה. חלקים ניכרים בעם ישראל עדיין מאמינים באמונות שאבד עליהן הכלח. זוהי הגלות הרוחנית האמיתית. היא קיימת לא רק בקרב עם ישראל. סימן ההיכר למשיחי השקר היא הנבואה שלעולם אינה נוקבת במגבלות זמן ולכן לעולם לא ניתן לסתור אותה, כדוגמת: יבוא יום ודרקון ורוד יבלע את כדור הארץ. זו אמירה שאינה ניתנת להפרכה. | |||
_new_ |
ליובל - מה בוער לך ? | |||
|
|||
מדוע אתה חסר סבלנות? מדוע אתה רוצה לראות בעיניך את אחרית הימים? אפילו התנאים הקדושים אמרו שהם מעדיפים שלא להיות בדור הגאולה משום גודל הזוועות שיעברו על עם ישראל באותה עת. מוזר שאתה מדבר על אמונות שאבד עליהן הכלח. מוזר,משום שככל שהמדע מתקדם מגלים המדענים שלא יתכן שהעולם נברא במקרה וכל התאוריות המגוחכות מתנפצות אחת לאחת. מוזר,משום שאדם משכיל כמוך ממשיך לאחוז בדעות לא מבוססות ומסרב לחקור ולהכנס לעובי הקורה.מוזר,משום שכל בר דעת ח-י-י-ב לראות ולהבין את המתרחש במציאות הסובבת אותו. אני מניח שרוב הכופרים בתורה ומצוותיה עושים זאת מתוך חשש שמא יגלו שחיו בטעות כל ימיהם ומן המחויבות שיאלצו להתחייב בעקבות כך. תקון טעות - נביא שקר הוא נביא שדווקא כן מנבא ונוקב בזמנים ורק כך ניתן לגלות שהוא נביא שקר. | |||
_new_ |
ליובל - מה בוער לך ? | |||
|
|||
אני חסר סבלנות? אני רק טוען שנבואותיך הן נבואות שקר ונתתי בהן סימנים. הסימנים שלך לנבואות שקר הם שונים, ואין זה מקרי. זה גם מתקשר לויכוח שלנו לעניין המדע. אתה טוען שכל מה שניתן לבדוק את אמיתותו ולהפריכו הוא שקר. אני טוען שכל מה שלא ניתן לסתור אינו יכול להיחשב טיעון רציני. הדעות שלך על מדע ניזונות מבורות (''העולם נברא במקרה'' ועוד הבלים ממין זה). ואני חוזר על טענתי. יבוא יוםך ודרקון ורוד יבלע את כדור הארץ. | |||
_new_ |
ליובל - האר נא את עיני. | |||
|
|||
כנראה שאין טעם לשוב ולומר שאין אני מביא מדברי עצמי אלא מדברי הנביאים ואתה תשוב ותסטה מן העיקר ותפנה אל הטפל. אם כבר ירדת מהתאוריה הטיפשית שהעולם נוצר כתוצאה מפיצוץ מקרי בחלל (תאוריית המפץ הגדול של סטיבן הוקינג) מהי התאוריה העכשווית שאתה מאמין בה על בריאת העולם? אם לא בנו מהקופים אז מי הם אבותינו ? אמבות? ג'וקים? תולעים? איך נוצרו זוגות זוגות? במחשבה שניה,תעזוב,אין לי חשק לעסוק בשטויות. מי שאינו יודע מאין בא ולאן הוא הולך,דעותיו אינן מעניינות אותי יתר על המידה. שיהיה לך ערב טוב ואל תשכח לאכול בננה לפני השינה. | |||
_new_ |
ליובל - האר נא את עיני. | |||
|
|||
לילה טוב גם לך, ואל תשכח למלמל פסוקים חסרי שחר ולכוון אותם לזאוס אבי האלים (או איך שאתה קורא לו בגילגולך הנוכחי), כראוי למי שחושב שהוא בא מעפר ולשם הוא הולך. | |||
_new_ |
סכנה קיומית. | |||
|
|||
הבוקר,בדרכי חזרה מביה'כ לביתי נכנסתי למכולת השכונתית לקנות מס' מצרכים. בעל המכולת,קווקזי כבן 50,שבדרך כלל מקבל את פני בחיוך ובבדיחה היה הפעם רציני כשהוא שקוע בקריאת עיתון.''קראת?'' שאל כשהבחין בי.''לא'' עניתי ''אתה יודע שאני לא קורא עתונים''.''קח,תקרא את הכותרת'' אמר והושיט לי את העיתון (ידיעות אחרונות,כמדומני). 'סכנה קיומית' זעקה הכותרת הראשית.''מה הבעיה'' שאלתי כשאני מחזיר לו את העתון מבלי לקרוא את הכתבה.בעל המכולת ענה בקול נרגש- ''בתוך שנה תהיה לאירנים פצצה גרעינית וישראל תהיה בסכנה קיומית של ממש''. ''נו'' שאלתי ''אז מה הבעיה?'', הקווקזי היה על סף התפרצות ''מה,אתה לא מבין מה פרוש הדבר?'' שאג לעברי.''בוודאי שאני מבין'' עניתי ''השאלה היא אם אתה מבין מה פרוש הדבר ומה יש לעשות בקשר לכך''.''צריך להפציץ אותם'' אמר ללא היסוס. ''נו,ואם הם יפציצו אותך בחזרה עם אטום או ביולוגי'' הקשתי עליו. ''אני לא יודע'' אמר ופנה לשרת לקוחות אחרים. האם אתה יודע מה צריך לעשות,ד'ר רבינוביץ'? | |||
_new_ |
סכנה קיומית. | |||
|
|||
כן, ידוע לי מה צריך לעשות. אדם בן תרבות, מן הראוי שיקרא עיתונים. | |||
_new_ |
ממש כפי ששיערתי. | |||
|
|||
לא היתה לך,אין לך ולא תהיה לך תשובה. בכל אופן לא עיניינית ולא אינטליגנטית. מדוע אנני מופתע? | |||
_new_ |
ממש כפי ששיערתי. | |||
|
|||
כיליתי בעניינך מספיק תגובות ענייניות. | |||
_new_ |
יא מוסטפא,יא מוסטפא.... | |||
|
|||
יא דוחאן דוכני כמו שאלה הנבונים מהתורה גלו בפעם הראשונה והשניה הם יגלו בשלישית. רק אם יפתחו את עינהם וליבם להאמין במוחמד הם יגאלו. | |||
_new_ |
רמי, בכל נושא של דיון אתה חוזר לערבים ? | |||
|
|||
רמי, בכל נושא של דיון אתה חוזר לערבים ? אני לא מספיק מכיר את דיעותיך, אבל יש לי הרושם שאתה מסוג ''יפי הנפש הסהרוריים''. האם הערבים לא גרשו את היהודים שחיו בארצות ערב ? אתה יודע שלא היה ניתן ליהודים במצרים, בעיראק, בלבנון, בסוריה, בתימן, במרוקו, בתוניס ועוד, לחיות בארץ מושבם, בגלל ההתנכלות אליהם מצד הערבים, כתוצאה מהקמתה של מדינת ישראל ? האם הם לא גורשו משם ? מי היום מגרש את הערבים ? זה רק בראש שלך. | |||
_new_ |
רמי, בכל נושא של דיון אתה חוזר לערבים ? | |||
|
|||
חזי - לצערי זה לא רק בראש שלי. אומנם , אתה ואני יודעים שזה לא יקרה, אבל בקרב הציבור המתנחלי ומנהיגיו הרוחניים יש תקווה לפיתרון כזה. ראה ציטוטי למעלה , ויש עוד רבים , אם תרצה אשלח לך את המאמר הראשי מערוץ 7 לפני שבועיים, הקוא במפורש , חד וחלק , להתקפות באש טנקים ותותחים על ערי הפלתינים כדי שיברחו או יהרגו. אכן בתקופת מלחמת השחרור גורשו ערבים רבים ויהודים רבים מבתיהם. זה אומר שצריך לעשות את זה גם עכשיו? אני מקווה שרק שוליים סהרוריים חושבים כך. באשר ליהודי עיראק , כפי אתה בוודאי יודע , היתה שם מחתרת ציונית שביימה התקפות והשליחה פצצות על בתי עשק של יהודים על מנת ''לעודד'' אותם לעלות לארץ. גם זה היום לא היה קורה... | |||
_new_ |
לא צריך לאבד את הראש | |||
|
|||
בכל מחנה יש קיצוניים קיצוניים שהם חריגים. אני חוזר ואומר, הבעיה שהערבים אינם רוצים להשלים עם קיומה של מדינה יהודית. במצב כזה אין ליהודים ברירה אלא להמשיך להלחם על קיומם. להלחם על הקיום זה אומר גם ''להדוף'' את האוייב אם אין בררה. זה מה שנקרא ''מלחמה''. מה לעשות ? | |||
_new_ |
Divided we fall | |||
|
|||
I read that unity in Israel is one of the most important tasks that we as a nation should strive for in order to bring redemption. The article that I read was in regards to Shemot 26:11. There are many more places in the Torah that allude to this principle. My point is as follows: I think that the religious people that claim to know that most of the Jewish people will die in the next war and only those that ate Kosher food and kept the Shabat will remain alive actually postpone redemption because they creating divisions and allianation within the Jewish people. No one knows how redemption will be realized. We should remember that most secular Jews are unable to reconnect with their Jewish heritage because of deeply rooted misconceptions. We should strive towards bringing them closer to Judaism, even if it is just a little closer and we should avoid making statements that would make them hate the Jewish heritage. | |||
_new_ |
Divided we fall | |||
|
|||
דני, היהדות הדתית נטשה מזמן את קירוב הלבבות כמטרה. דוגמא פשוטה: שום אדם דתי לא יכול לאכול בביתי, משום שאינני מקפיד על חוקי הכשרות. חוקי הכשרות עצמם כפי שהדתיים מקפידים ליישם אותם אינם דומים לאלה שבתורה. זו המצאה חדשה. אברהם אבינו היה יכול לאכול אצלי בכיף. הדתיים החדשים לא. | |||
_new_ |
הרב הראשי לארץ ישראל אכל | |||
|
|||
בקיבוץ של השומר הצעיר..... בזמנים ההם הם התייחסו להלכה על השבת אחרת. | |||
_new_ |
הרב הראשי לארץ ישראל אכל בקיבוץ של השומר הצעיר | |||
|
|||
מה הגישו לו שם? | |||
_new_ |
מה הגישו לרב הראשי? | |||
|
|||
צר לי לאכזב אותך כי אינני זוכר היטב את כל הסיפור שסיפרה לי אימי שכבר נפטרה לפני לא מעט שנים. זאת אומרת שמעתי את הסיפור לפני הרבה שנים. אני מניח שהוא אכל דברים לגביהם קל יותר לסמוך שהם כשרים הגם שהוגשו במטבח לא כשר. נדמה לי שמול השיקול מה לאכול עמד גם השיקול איך מגיבים להכנסת אורחים. כמה רבנים ראשיים שכיהנו אחריו או רבנים אחרים בכלל שקלו או ישקלו אפשרות כזאת? אבל יותר חשוב נסים מה יעשו או עושים האנשים הפשוטים בהקשר הזה. | |||
_new_ |
אני מודה שלא הבנתי | |||
|
|||
האם מישהו נתקל בבעיה עם שומר כשרות שסירב לאכול מזון כשר שהוגש לו במקום שאינו שומר כשרות בדרך כלל? באופן אישי, אני מעדיף לא להטריח איש בעניין ומסתדר בלי לאכול במקומות שאינני סומך על כשרות המזון שם. אבל אם נעשו סידורים המקובלים עלי – למה לא? חוץ מזה, איני מדיר רגלי מקיבוצים או מבתים שאינם שומרים כשרות; אם מזמינים אותי ויש באפשרותי – אני מגיע. מה שמפריע לי וזה בעקר לאחרונה, הוא דווקא עניין הלבוש שהפך להיות בלתי צנוע באופן צעקני ואולי אף דווקני, אבל זו בעיה פרטית שלי ומעולם לא ביקשתי ממישהו (או מישהי) לעשות משהו בעניין. שבוע טוב ומבורך, נסים. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |