פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
במעלה או במורד?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 28/04/2005 שעה 1:45)


במעלה או במורד?

נסים ישעיהו



בחיי כל אדם יש ימים, או לפחות רגעים של גֵּאוּת; אירועים שלא שוכחים. אירועי שיא. כך זה גם בחיי אומה. יש המכנים זאת חוויה מכוננת. משהו שמלווה את האדם (או את האומה) מאז היותו ועד בכלל.

כך מתייחס עם ישראל ליציאת מצרים, וכבר דיברנו על כך לא אחת; את יציאת מצרים זוכרים לא רק בחג הפסח, אלא בכל יום כמה פעמים. הרי כך מצווה התורה בפירוש בפסוק המתייחס לקרבן פסח ולחג המצות:
(דברים ט''ז) ג לֹא-תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ, שִׁבְעַת יָמִים תּאכַל-עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם ענִי, כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם; לְמַעַן תִּזְכּר אֶת-יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כּל יְמֵי חַיֶּיךָ:
הצלע השניה של הפסוק אומרת בפירוש כי זיכרון זה אינו עניין לחג הפסח לבדו; הרי כתוב בפירוש כּל יְמֵי חַיֶּיךָ.

לאדם יש נטיה טבעית לחגוג את ימי הזיכרון של החוויות המרכזיות בחייו. לכן חוגגים ימי הולדת, ימי נישואין ועוד. גם אומה נוטה לחגוג את ימי הזיכרון שלה, וזו אולי הסיבה לכך שרבים מאלה שאינם מקפידים כל כך על שמירת מצוות התורה, מקפידים מאד על עריכת סדר הפסח על פי מיטב המסורת.

כל כך מקפידים, עד שמתעורר הרושם כי ליל הסדר הוא עיקרו של חג הפסח, וכמעט שאין אחריו כלום. אבל האמנם זהו שיאו של החג?

בחגיגות ימי הולדת של ילדים, מקובל השיר שעיקרו הוא: גדלתי בשנה. נו, זו באמת סיבה טובה לחגוג; הילד גדל בשנה ובמהלך השנה למד המון דברים חדשים, רכש מיומנויות חדשות וכעת הוא יותר מוכן ויותר בשל לחיים עצמאיים. אולי זה יקח עוד איזה זמן, אבל הוא בדרך הנכונה. כך לפחות מקווים המבוגרים החוגגים את יום הולדתו.

ומחשבה זו נכונה גם לגבי ימי הולדת של מבוגרים – אם הם נותנים לעצמם דין וחשבון על השנה שחלפה בחייהם, וכיצד מה שקרה או לא קרה בשנה זו – ישפיע על חייהם בשנים הבאות.

ומה קורה בימי זיכרון של אומה, לשם מה הם דרושים? אם הם מבטאים שיא כלשהו, הרי אחרי השיא באה ירידה, אז על מה החגיגה?

בעוד כשבועיים יחגגו אצלנו את יום העצמאות של מדינת ישראל; לא קוראים לו יום זיכרון; מונח זה יוחד ליום שקודם לו, יות הזיכרון לחללי צה''ל, אבל האמת היא שזהו יום זיכרון; רק יש זיכרונות שמחים ויש פחות. זה אמור להיות יום זיכרון שמח והשאלה היא, לשמחה מה זו עושה?

וכמובן, אותה שאלה ניתן לשאול לגבי חגיגת סדר פסח. בעצם, תופעה זו קיימת כמעט בכל תחום; יש שיא ואחריו באה נפילה או לפחות ירידה; ענייננו הוא לחיות עם הזמן, אז נתמקד ביחסנו למועדי ישראל שעל פי לוח השנה העברי.

מוכרת התופעה של יהודים הפוקדים את בית הכנסת בכניסת השבת ונעדרים ממנו במהלכה; באים בערב יום כיפור לתפילת כל נדרי, ונעלמים שוב עד לתפילת נעילה. כאן דוקא יש התקדמות, באים גם בסוף היום הקדוש; אבל הכלל הוא, שמשתתפים במה שנחווה כשיא ומשם שבים לשיגרה המשעממת.

האמנם שיגרה משעממת? האם זה מה שמציעה לנו התורה, חגיגה מפוארת בליל הסדר ושיעמום מתמשך עד ליל הסדר הבא? אולי אם נבין את מהלך השבת, נבין גם את כל היתר; אחרי הכל, רשימה זו מתפרסמת לקראת שבת שהיא גם היום השביעי של חג הפסח. האם שיאה של חוויית השבת הנו בכניסתה?

ובכן, ההפך הוא הנכון; מצד האדם זה אכן עלול להיות כך, אבל מצד קדושת השבת – זו הולכת ומתגברת, ומגיעה לשיא דוקא לקראת צאת הכוכבים של מוצאי שבת. שעה זו מכונה רַעֲוָא דְּרָעֲווין (רצון הרצונות). זו השעה בה מאירה קדושת השבת במלוא עוצמתה, הרבה יותר מאשר בכניסתה. וכך זה בכל עניין של קדושה.

סדר פסח אינו השיא של חג הפסח, הוא רק הפתיח; בדיוק כשם שחג הפסח, החג הראשון בלוח העברי, אינו שיא החגים בתורה; השיא הוא דוקא באחרון החגים הכתובים בתורה – חג הסוכות, עם שמחת תורה בסופו.

ילכו מחיל אל חיל

אגב, גם אדם שנולד, אין זה שיא החיים שלו; דוקא פטירתו מן העולם היא השיא. לכן חוגגים ימי הילולא של צדיקים שעשו עבודתם בשלמות בעולם הזה, ואין נוהגים לחגוג את ימי הולדתם.

ליל הסדר מאזכר את עצם היציאה ממצרים; זה היה מהלך שנעשה ''לא על ידי מלאך ולא על ידי שרף ולא על ידי שליח'' אלא הקב''ה בכבודו ובעצמו ירד כביכול לגאול אותנו. שום מלאך לא היה מסוגל לבצע שליחות זו, כי המשימה היתה כבדה מדי עבור מלאכים. על כן בא הגילוי הגדול ש- ''נגלה עליהם מלך מלכי המלכים וגאלם''.

אז מבחינת הגילוי, זה אכן היה גילוי עצום של אור אין סוף בעולם, אלא שגילוי זה משול ללידת תינוק; אכן, שמחה רבה, אבל רק התחלת הדרך. בגילוי זה של יציאת מצרים נולדה אומה חדשה, עם ישראל כעם בן חורין, אבל כמו בכל לידה, זו רק התחלת הדרך. צריכה להיות שמחה בתחילת הדרך, אבל עיקר העניין הוא בדרך עצמה, בחתירה אל היעד.

חג המצות נמשך שבעה ימים;
(שמות י''ג) ו שִׁבְעַת יָמִים תּאכַל מַצּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַה':
בשביל מה צריכים שבעה ימי חג? לא מספיק לחגוג יום אחד, כמו שחגגו בפסח הראשון, במצרים? מה עוד שלאור דברינו עד כאן, שיא החג אמור להיות ביום השביעי דוקא, לא בליל הסדר שכבר חלף; מהו אם כן השיא של חג המצות? מבחינה רעיונית-רוחנית, הכוונה.

בשביעי של פסח קרע ה' את ים סוף בפני בני ישראל, וזה גילוי אלוקי גדול יותר מאשר יציאת מצרים; זה גם נעשה לעיני כל העם ממש.
(שמות י''ד) כב וַיָּבאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמאלָם: ... כט וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמאלָם:
היציאה ממצרים היא עניין חשוב ביותר, אבל רק בתור מהלך מקדים. יציאת מצרים כשלעצמה אינה מבטיחה דבר. אפשר לצאת ממצרים ולהישאר בתודעה של עבד, ואפשר גם סתם לתעות במדבר בלא לבא אל ארץ נושבת.

קריעת ים סוף בשביעי של פסח, פתחה בפני עם העבדים צוהר אל החירות האמיתית. שם הם ראו בעינים כי אין עוד מלבדו, וכי גם העולם המכוסה ונעלם בתוך המים – הכל הוא עניין אחד; בכל שולטת מלכותו של ה' אחד ושמו אחד. שם הם הגיעו למסקנה שביטאו בשירת הים:
(שמות ט''ו) יח ה' יִמְלֹךְ לְעלָם וָעֶד:
וזו מסקנה לא פשוטה בכלל, כי רבים מוכנים להודות ש-ה' מָלַך; פחות מוכנים להודות ש-ה' מֶלֶך; רק מעטים מכריזים בפה מלא שמלכותו אינה מוגבלת והיא קיימת לעולם. כאן כולם הכריזו על כך פה אחד.

גם היה ברור להם כיצד תתגלה מלכותו של ה' לְעלָם וָעֶד:
יז תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ אֲ-דנָי כּוֹנֲנוּ יָדֶיךָ:
כאשר זה יתממש, או אז כולם יקבלו עליהם את מלכות ה'; כבר אז היה ברור להם כי הנסים הגדולים שראו במו עיניהם, אינם תכלית לעצמם, אלא יש תכלית עתידית ואליה יש לחתור.

דומה כי מה שחסר אצלנו זו התכלית; ספק אם יש מישהו במדינה הזאת שיודע להגיד מהי התכלית של עצם קיומה. אם אין תכלית, גם אין חתירה לתכלית והכל הופך סתמי ומשעמם.

בתודעתם של ציונים רבים, חגיגות העצמאות אמורות להיות, לפחות שוות ערך לחג הפסח; דומה כי בפועל, מי שחוגג את יום העצמאות, לא ממש יודע מה לעשות עם החג הזה. זה כאילו יום מנותק מכל הקשר; הוא וודאי מנותק מן ההקשר ההיסטורי של עם ישראל.

ברובד הגלוי – התכנים של חג הפסח, כל כולם אומרים הקשר היסטורי; ברובד שניסינו להראות ברשימה זו, התכנים של חג הפסח מבטאים את החתירה העקבית אל התכלית, אל הגאולה האמיתית והשלמה.

בשביעי של פסח, לאחר שקוראים בתורה את סיפור קריעת ים סוף ושירת הים נוהגים בכל קהילות ישראל לקרוא את שירת דוד כהפטרה. וכך מסיים דוד המלך את שירתו:
(שמ''ב כב) נא מִגְדּוֹל יְשׁוּעוֹת מַלְכּוֹ וְעשֶׂה-חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ לְדָוִד וּלְזַרְעוֹ עַד-עוֹלָם:
כל הנסים שנעשו לו ועליהם אמר שירה, הכל נועד לתכלית אחת, להביא לימות המשיח שיתגלה מיד ממש ויגאלנו, אמן.

ורק כך יהיה טוב ליהודים, וגם לכל האחרים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני מסכים-אבל...
ע.צופיה (יום חמישי, 28/04/2005 שעה 11:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מסכים לכל הכתוב מבלי להכנס לדקויות של פרשנות זו או אחרת,אבל מדוע יש בצבוריות הישראלית זרמים שאינם מכבדים ארועים לאומיים כגון ימי זכרון יום העצמאות וכו,.
האם בגלל שהם יותר יהודיים מאחרים,חילונים למשל או אולי שאין להם חלק מרכזי בארגון האירוע? או אולי מסיבות אחרות? מעניין .
_new_ הוספת תגובה



בחייך ע צופיה אל תיתמם
רמי נוי (יום שישי, 29/04/2005 שעה 12:04)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב שומרי המצוות בארץ - מה שקורין החרדים, אינם מכירים אלא בחגים היהודיים על פי ההלכה ורואים במדינת ישראל לכל היותר מין שלטון זר...

בכל המגזר החרדי לא תמצא אחד החוגג את יום העצמאות.

באשר ל''מכבד'' אני מניח שדווקא רבים מהם כן מכבדים את חגינו וימי הזכרון שלנו, ורק מעטים , כמו ''העדה החרדית'' יוצאים באופן אקטיבי נגדם.
_new_ הוספת תגובה



בחייך ע צופיה אל תיתמם
ע.צופיה (יום שישי, 29/04/2005 שעה 12:29)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלף,אני מיתמם בכדי לגרות אותך להגיב.
מה שמרגיז אותי שהמאמר אשר בסך הכל די מענייןורציני,בוחן את חג הפסח-''חג חירותינו''-רק מההיבט הדתי ומתעלם לחלוטין מההביטיים הלאומיים.
וזוהי ,לטעמי, הגישה שמובילה ,בסוף הדרך''להתעלמות מחגים לאומיים ''טהורים'' וימי זכרון ללא היבט דתי-בניגוד למשל לצום גדליהו.
הניתוח הדתי התמים לכאורה של מאורעות שונים בהוויה היהודית,אינו תמים כל-כך .
המעטים האלה שאתה מזכיר אם לא תהיה ''תגובה חילונית נאותה'' יהפכו במהרה לראש חץ בענין.
_new_ הוספת תגובה



לא בדיוק
פרקש (שבת, 30/04/2005 שעה 17:56)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המגזר החרדי מתפצל בהכרתו במדינת ישראל.

קודם כל אף חרדי לא רואה את ממשלת ישראל כשלטון זר. כי אם כך היה, אז זו היתה חצי צרה. הבעיה שהסרבנים בתוכם לא מכירים כלל בגאולה ובתקומה בטרם המשיח בא. ולחלקם זה מעורר בעייה בהגדרת המדינה. זה מתנגש עם פרשנותם את מלכות ישראל וקץ הימים.

לעומת זאת, חלק מהחרדים אמרו, אם אנחנו לא חוגגים עם המדינה אז לפחות נשתלב בה ונדאג למגזרינו, כדרך שכל המגזרים האחרים פועלים. ונציגיהם יושבים בכנסת ישראל, אגודת ישראל, כמעט מתחילתה, ודגל תורה. חלקם אפילו מכבד את יום העמצאות בתפילה ובברכה ומיעוטם אפילו בהנפת דגל.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה
רמי נוי (יום ראשון, 01/05/2005 שעה 2:00)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החרדים לא מכבדים את יום העצמאות לא בתפילה לא בברכה ובוודאי שלא בהנפת דגל. הציונות הדתית כן, ואם אינך מכיר את ההבדל, אני תמה עליך
_new_ הוספת תגובה



אני לא שולל את מה שעכשיו אתה אומר
פרקש (יום ראשון, 01/05/2005 שעה 13:32)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא מה שאמרת בהודעתך הקודמת. חוץ מזה בקרב החרדים יש חלקים רחבים שמכבדים את יום העצמאות ויום הזכרון. למרות האיום הסמוי והגלוי של נתורי קרתא האוריגינלים, שהם שונאי הציונות ומטיפי שינאתם לה גם בקרב הגויים.

הציונות הדתית אינה חרדית כי אם לאומית.
_new_ הוספת תגובה



הבעיה שלך רמי היא, שאתה רואה את החרדים
ישרא-טק (יום שלישי, 03/05/2005 שעה 2:12)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמקשה אחת. והם לא. יש כאלה שמכבדים את יום הזכרון ואפילו את חג העצמאות. ואפילו יותר ממספר החילונים שלא מכבדים את חגי היהודים.
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים-אבל...
נסים ישעיהו (יום שישי, 29/04/2005 שעה 13:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

יש להניח שזה דומה ומקביל לכך שיש זרמים שאינם מכבדים את השבת ומועדי ישראל.

אל השבת כל אחד מתייחס איך שבא לו וגם ליום העצמאות ולימים אחרים.

אבל כבר היה כאן דיון בנושא דומה לפני כשנתים וחצי דיון 763

ואת דעתי תוכל למצוא בהמשך הפתיל, כאן: תגובה 10126
_new_ הוספת תגובה



שאלה לניסים ישעיהו
רמי נוי (יום שישי, 29/04/2005 שעה 12:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ללא התיחסות לתוכנן של דרשותיך, האם יש סיבה לכך שאתה מגביל את המקורות לציטוטים שלך לתנ''ך בלבד ןלתורה בעיקר? מה עם הגמרא והמדרשים? אני משוכנע שאתה בקי בכל אלה, לפחות יותר מרוב הקוראים כאן...

חג שמח לך ולבני ביתך
_new_ הוספת תגובה



שאלה לניסים ישעיהו ותשובה
נסים ישעיהו (יום שישי, 29/04/2005 שעה 14:37)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

זה סתם עניין אקראי של נוחות או עצלות. הנה כאן דיון 2718

למשל, יש יותר הסתמכות על המקורות החז''ליים והפרשניים.

העניין הוא, שמקורות אלו עצמם נסמכים על התורה שבכתב, כידוע.
_new_ הוספת תגובה



לאו דווקא.... ישנם הרבה מדרשים
רמי נוי (יום שישי, 29/04/2005 שעה 14:59)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפים ומענגים אינם מסתמכים על התורה שבכתב, לפחות לא לדעתי
_new_ הוספת תגובה



לאו דווקא.... ישנם הרבה מדרשים
נסים ישעיהו (יום שישי, 29/04/2005 שעה 15:31)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד

אני לא מכיר כאלה, אבל זו אינה ראיה.

אשמח אם תביא דוגמא.
_new_ הוספת תגובה



אבהיר את כוונתי
רמי נוי (יום שישי, 29/04/2005 שעה 18:03)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הרבה מדרשים ואגדות, חלקם העוסקים בתנאים ובאמוראים בעצמם, וחלקם אגדות עך התנ''ך ונושאים רבים אחרים, שכולם אינם נזכרים בתורה. זכותך כמובן להאמין שכל אלה דברי אלוהים חיים.

מה שעוד אני רוצה לומר שמצער (בעיני לפחות) שה''חילונים'' לא מכירים מספיק את המורשת הזו ואני אשמח אם תשלב יותר בדבריך מן התורה שבעל פה...

כל זאת מבלי להכנס לעניין השקפותיך הפוליטיות ...

לחג הפסח הבאתי כמה מדרשים ואגדות מן הגמרא שאהבתי , שלעניות דעתי מוסיפים להנאה שבקיום מצוות סיפור יציאת מצרים

_new_ הוספת תגובה



אבהיר את כוונתי
נסים ישעיהו (יום שלישי, 03/05/2005 שעה 15:34)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

זה אכן נחמד מאד ואולי גם משפיע בדרך כלשהי, אבל אותי מעניינת התכלית של הדברים.

לכל פסוק כמו גם לכל מדרש או אגדה, יש איזו תכלית שבעבורה נכתבו והגיעו אלינו. את התכלית הזאת אני מחפש.
_new_ הוספת תגובה



ולא נותר לנו אלא לשאול על מה ולמה
עמיש (יום ראשון, 01/05/2005 שעה 15:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנו אוכלים ביצים קשות במי מלח בליל הסדר
_new_ הוספת תגובה



ולא נותר לנו אלא לשאול על מה ולמה
ע.צופיה (יום שני, 02/05/2005 שעה 17:10)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה,אתה לא יודע?
בזמן שעברו בים סוף המים הגיעו עד המתנים וכתוצאה מכך התקשו הביצים.
זה מהמקורות,נשבע.
_new_ הוספת תגובה



ויש כאלה
ישרא-טק (יום שלישי, 03/05/2005 שעה 2:15)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהיו נמוכים כל כך עד שהתקשה להם השכל עד היום הזה.
_new_ הוספת תגובה



ולא נותר לנו אלא לשאול על מה ולמה
נסים ישעיהו (יום שלישי, 03/05/2005 שעה 15:27)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

בקערת הסדר יש כמה דברים שהם לזיכרון; הביצה היא זכר לקרבן חגיגה שהיו מקריבים לפני קרבן פסח.

את בשר קרבן החגיגה אכלו לפני שאכלו את בשר קרבן הפסח; הפסח נאכל רק כקינוח סעודה (ולזכרו אוכלים את האפיקומן בסוף הסעודה).

מי מלח נועדו להתמיה את התינוקות כדי שישאלו ''מה נשתנה''.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי