פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה ליובל רבינוביץ, 06/09/02 2:52)
יובל, קצת הגזמת לטעמי אם כי יתכן שהטעם שלי
נסים ישעיהו (יום שישי, 06/09/2002 שעה 15:49)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ממש מעניין אותך.

לא אתייחס לכל דבריך במסגרת זו שלא לפגוע באנשים רבים על לא עוול בכפם. אציין טיעון תמוה (בלשון המעטה) אחד בלבד וממנו אפשר להקיש על כל היתר:

אי עמידה בצפירה, כלומר הימנעות ממעשה, מול שריפת ספר תורה שזה מעשה מתועב בפועל... באמת יובל, הגזמת.

מילא אם היית משווה שריפת ספר תורה למעשה בפועל כגון שריפת הדגל (אם הוא אכן מקודש בעיניך).

השנאה תמיד משבשת את ההגיון.

שנה טובה וכל טוב.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



מה ההבדל בין מעשה ומחדל?
יובל רבינוביץ (שבת, 07/09/2002 שעה 18:52)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן שהשנאה משבשת את ההיגיון, אך אינני רואה את הרלוונטיות לטיעונים שלי.

אינני רואה הבדל עקרוני בין הימנעות ממעשה לבין מעשה. אי כיבוד זכרו של מי שנפל בהגנה על המולדת הוא מעשה מתועב ומעורר סלידה. לולא הסובלנות החילונית לא היית רואה הבדל בין מעשה זה לבין שריפת ספרי תורה.

אני לא רואה כל הבדל, פרט לכך שהאחד מהם מותר על פי חוק והאחר אסור. גם הפרזיטיות החרדית ועמידתם על דם הנופלים במלחמות ישראל מעוגנת בחוק.

אגב, האם האנשת ספרי קודש היא דבר יהודי? זו אינה שאלה פרובוקטיבית. אני בכנות שואל על המקור לכך שספר תורה הוא דבר שמתייחסים אליו כמו אדם. אסור להשמידו, ואם הושמד - קוברים את שרידיו וכדומה. מהו המקור ההלכתי לכך?

הרי אדם שמת הוא דבר ייחודי. ספר תמיד ניתן להדפיס מחדש.

שנה טובה לכולם, ולמאמינים - גמר חתימה טובה.
_new_ הוספת תגובה



ההבדל בין מעשה למחדל
נסים ישעיהו (יום שני, 09/09/2002 שעה 3:21)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא ההבדל שבין רצח לבין אי הגשת עזרה רפואית למי שזקוק לה.

אם וכאשר תהיה תהלוכה עם ספר תורה באזור מגוריך ואתה תמשיך לשבת בפני ספר התורה - זו יכולה להיות השוואה לאי עמידת החרדים 'בשכונותיהם' בזמן הצפירה. אם תנהג כך בשכונה חרדית - זה כמו חרדי הממשיך ללכת ברמת אביב ג' בזמן הצפירה.

באופן אישי, וכמי ש''זכה'' לעמוד דום במשך שעות במשמר כבוד לזכר הנופלים (בשרות הסדיר), אני חושב כי טכסי הזיכרון שאומצו על ידי המדינה אין בהם עודף כבוד לנופלים. אין בהם כבוד בכלל. מה שיש בהם זה פולחן השכול והמוות. כך זה בנוגע לקדושי השואה וכך בקשר לחללי מערכות ישראל.

כשהצפירה ''תפסה'' אותי בנסיעה, עצרתי ועמדתי דום ליד הרכב כדי לא להעליב אף אחד. אבל אני משתדל שזה לא יקרה לי, כי, כאמור, אינני רואה בכך כבוד לנופלים וזאת בלשון המעטה.

בעם ישראל ישנה מסורת גם בנוגע ליחס אל נופלים. בעם ישראל אין טכסי זיכרון כאלה כי החיים הם קדושים, לא המוות.
החילונים, במסגרת ההתנערות מכל המיושן, התנערו ממסורת ישראל ואימצו לעצמם טכסים חדשים.
החרדים מקפידים לשמר את המסורת ואינם מוכנים שיכפו עליהם, בביתם ובשכונתם, מנהגים מחודשים.
הדתיים לאומיים מנסים לאחוז בשני הקצוות...

הבנתי כבר שיש לך הרבה טענות אל החרדים ואינני בטוח אם זה הזמן והמקום להתייחס לכך; אבל דומני שאתה מכניס לסל אחד ערבוביה שלמה של השקפות עולם תחת אותה כותרת: חרדים. כדאי לנסות להבחין בין ''חרדיות'' אותנטית לבין התדמית והאינטרסים הפוליטיים במסווה של חרדיות.

בנוגע לספרי קודש, הם קדושים כי כתוב בהם דבר ה' בדיוק כשם שהאדם - חייו קדושים כי יש בו צלם אלוקים. לאחר מותו - פוקעת קדושתו (פרט ליחידי סגולה, צדיקים אמיתיים) והקבורה נועדה למנוע את פולחן המוות; מישהו עלול לסרב להיפרד מאדם אהוב שמת... ספרי קודש נשארים קדושים גם לאחר שנפגמו והם טעונים גניזה או קבורה במקרה שכתובים בדיו על קלף.

בברכה לגמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה
נסים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי