פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''שם הגדולים החדש''
ע. צופיה (שבת, 11/08/2007 שעה 19:54)


''שם הגדולים החדש''

ע. צופיה



כחובב ספרים ישנים, נמצא בידי ספר בשם שם הגדולים החדש, שיצא לאור בשנת 1864.

כריכת הספר
לחיצה על התמונה תגדיל אותה במסגרת נפרדת ולחיצה נוספת תגדיל אותה שוב.
הספר למעשה מונה (לפי סדר הא-ב) שמות של רבנים, חכמים וקדושים תוך ציון זמנם, מקום הולדתם ותפקודם, פרי עטם וכן ייחוסם.
מעניין לשים לב ללשון הכתיבה.
מדהים לקרוא את מספרן הרב של הקהילות היהודיות, בעיקר במזרח אירופה, אשר לכל אחת היתה ישיבה ואב בית דין ונושאי משרות אחרים. דבר המעיד על כמות התושבים ומעמדם הכלכלי אשר אפשר את אחזקתם של המוסדות הללו.

הרי מקבץ שמות (ההדגשות הן שלי) מתוך הספר:
... הרב מו''ה אבי עזרא זעליג הרב הגדול צדיק וחסיד מפורסם אבד''ק גרעניץ. והוא אבי הגאון החסיד מו''ה חיים מאיר יחיאל ז''ל האבד''ק קאזניץ ומאגלניצא. ונח נפשי'' שנת תקצ''ה (1835)...

... הרב הגאון אבלי מלאדמיר, גאון מפורסם בדורו, אבד''ק לאדמיר, בן החסיד והעניו מו''ה בונם ז''ל בהגאון המפורסם בדורו מו''ה מאיר זק אבד''ק לבוב. והובאו דבריו כמה פעמים בספר הלכה אדם מישראל לנכדו הגאון מו''ה ישראל ז''ל. גם בסוף הספר הנזכר הרבה חידושים בשיטת תגרי-לוד. גם בספר אהל יוסף לנכדו הגאון מו''ה יוסף יאסקי אבד''ק פאדקמאן בן הרב הלכה אדם מישראל בשיטת נשר...

... הרב מו''ה בצלאל ראנשבורג הגאון המפורסם חריף ועוקר הרים חד מבי דינא רבא דק''ק פראג תלמיד מובהק של הגאון מאור הגולה בעל נודע ביהודה ושקיל וטרי עמי. בתשובותיו גם עם הגאונים מהרז''ך ומוהר''מ סופר ונזכר בתשובותיהם כמה פעמים. חיבר ספר הורה גבר על מ. הוריות גם עשה הגהות על ש''ס ונדפסו...

... הרב מו''ה גבריאל דילריאו ס''ט הרב הגדול והכולל החכם השלם ר''מ דק''ק לווארני בזמן הגאונים בעל לחמי תורה ובעל פחד יצחק ונמצא בהסכמתו על פסק הגאון מוהר''ש מורפורגי ז''ל בספרו שמש צדקה...

... הרב מו''ה (אברהם) גרשון קיטווער רב חסיד וקדוש ומקובל אלוקי גיסו של רבינו הבעש''ט זי''ע ולבסוף ימיו נסע לאה''ק והיה שם ביחד עם הרב הקדוש אור החיים וכ''כ הרב חיבת ירושלים וז''ל ושמעתי מספרים שהיה ביחד עם הרב הקדוש מוהר''ח עיטר ז''ל וכו' עוד שם וז''ל ושמעתי שהרב ר' גרשון קיטווער אמר קינות בט''ב נגד מקום המקדש ונתעלף כמה פעמים מהמרירות עד שבקושי הקיצו אותו כדרך מתעלפים עכ''ל. והגאון הגדול כוכב המזהיר מו''ה יהונתן אייבשיץ ז''ל בעת שלחו את הקמיעות להרב המקובל אלקי כמוהר''ר חיים ירוחם ווילנא מעתיק שם את מה שכתבו חכמי קאסטנטינא על הרב הזה כמה רב חילו בחכמת הקבלה שם מעתיק ג''כ את דברי הרב הנזכר וז''ל וכ''כ הרב החסיד המפורסם מופלג בתורה ומקובל אלוקי כמו''ה אברהם גרשון קיטווער וז''ל האחד הוא, החכם השלם והכולל זה סיני מקובל אלוקי פום ימלל רברבין יציבא דארעא ודבורו עושה רושם כו גם הגאון מאור הגולה בעל נודע ביהודה מזכירו במהדורא קמא אה''ע ס ע''ג לשבח ולתהלה וז''ל מחמד עיני וחמדת לבי בר פתחי ובריבו חכם עדיף מנביא ליש ולביא ה''ה כבוד אהובי ידיד נפשי וחביבי אהוב למטה ונחמד למעלה הרב המופלא ומופלג בתורה ובחסידות לו עשר ידות שושן סודות החכם והשלם והכולל חסידא קדישא נר ישראל עמוד ימיני פטיש חזק כבוד המו''ה אברהם גרשון נ''י קבלתי מכתבו הטהור ושמחתי בשלומו הטוב ונתתי שבח להשי''ת אשר לא עזב את חסידו ולא יעזבנו ורגלי חסידיו ישמור וכל טוב בעדו יגמור עד כי אתא בוקר ואמר שומר אכי''ר וכו'...

... הרב מו''ה דוד מלעלוב הוא הרב הגדול המפורסם בישראל איש אלקים קדוש יאמר לו, תלמיד הרב הקדוש מו''ה אלימלך זצ''ל מליזענסק ותלמיד מובהק להרב הקדוש מו''ה יעקב יצחק זצ''ל הרב מלובלין עמיתו וחבירו להגאון הקדוש היהודי מפרשיסחא זצ''ל מחותנו.
אין ערוך לקדושתו ופרישתו. אהבתו לישראל ודביקתו לאלקיו אין להעלות על הספר כי מי ימלל אהבתו ומי ישמיע קדושתו וגם עליו האירו משמים להאיר על הארץ, ללמד לישראל את הדרך ילכו בה ולהשמיעם דברי אלקים חיים. ובנו הוא הרב ח''ק, מו''ה משה מלעלוב זצ''ל חתן היהודי הקדוש זצ''ל אשר אח''כ קבע ישיבתו באה''ק תוב''ב ונח נפשי דרב שנת תקע''ד (1814) זי''ע...

... הרב מו''ה (צבי) הירש מזידיטשוב הוא המאור הגדול חסידא קדישא ומקובל אלוקי, צדיק יסוד העולם, תלמיד מובהק של הרב הקדוש יעקב יצחק מלובלין זצ''ל חיבר ספרים רבים, מהם עטרת צבי פי, הזוהר, פרי קודש הילולים, בית אלקים, סור מרע ועשה טוב, ועוד חבורים בכתובים ורבים מישראל בקשו תורה מפיו ונקרא אל שמים לאור באור החיים שנת תקצ''ו (1836) זצלה''ה...

... הרב מו''ה (משה זאב) וואלף גאון גדול ומפורסם בדורו סיני ועוקר הרים מאור הגולה אבד''ק טיקטין ודק''ק ביאליסטוק ויצא שמו על פני הארץ בחבורו היקר מראות הצובאות והוא בן הרב המפורסם מו''ה אליעזר אבד''ק הלוסק בהגאון מו''ה יוסף אבד''ק בה''ל ודק''ק סלוצק בהגאון החסיד מו''ה מנחם מענדל אבד''ק מינסק בהגאון החסיד מופת דורו מו''ה משה זאב שהיה אבד''ק מינסק וגליל סמילאוויץ ואח''כ נתקבל לק''ק פיורדא בהגאון המקובל אלוקי מו''ה יודל אבד''ק קאוולי ולמעלה בקודש גאוני עולם ונין ונכד לשני עמודי התווך אשר כל בית ישראל נשען עליהם מהר''ל מפראג והרמ''א ז''ל זי''ע והגאון הנזכר השקיל וטרי עם הגאונים ר''ע איגר ורש''י בעל חמדת שלמה וחיבר ג''כ ס, אגודות אזוב דרושים נפלאים וחדושים על רבינו יהונתן ז''ל ועוד כמה חיבורים והמה בכתובים...

... הרב מלאדי (שניאור זלמן) הוא הגאון האלוקי רבן של ישראל אור עולם מאור הגולה אשר אור תורתו ורוח קדושתו האירו כל פני תבל, ממזרח שמש עד מבואו. אין חקר לתבונתו. ושבח המגיע לכתביו הקדושים בנגלה ובנסתר גלוי לכל באי עולם ובכל קצווי הארץ מלאה תהלתו וממעינות תורתו וחכמתו ישתו כל העדרים, עדרי צאן קדשים וכל בית ישראל ילכו לאורו. הגאון קדוש ישראל הרב מלאדי היה תלמיד מובהק להאשל הגדול שר התורה עיר וקדיש ר. בער המגיד ממעזריטץ ומראוונא ובו בחר רבינו הגדול הנ''ל לשים המשרה על שכמו מלאכת הקודש ספרי השולחן הערוך. הפציר בו עד בוש ואמר לו ראיתי כי אין נבון וחכם כמוך לירד לעומקה של הלכה לעשות מטעמים ולהוציא לאור תמצית ופנימיות טעמי ההלכות בלולים מכל דברי ראשונים ואחרונים ומזוקקים שבעתים לערך שולחן לפני כל אחד ואחד פסק ההלכה המתברר ויוצא מכל דברי הפוסקים עד חכמי זמנינו עתה. בוא ברוך ה. קום ועשה חיל בתושי. ויקרא שמך לברכה בכל ישראל ויגזור אומר ויקם, והרב הקדוש נשא פניו ותכף התחיל בעודנו יושב בשבת תחכמוני במקום הקודש רבינו המגיד ז''ל. שם הואיל באר את התורה הזאת, המה הש''ע אשר ערוכים ושמורים המה לכל בני ישראל לדורותיהם. ובמיעוט שנים שנים נגמר כל האו''ח בשני לוחות כתובים.

רבינו הרב זצלה''ה אחרי אשר נתבקש רבו הגאון קודש הקדשים המגיד ממעזריטץ לישיבה של מעלה בא לחסות בצל קדושת הגאון עיר וקדיש חכם הרזים מו''ה מנחם מענדל מוויטעפסק זצלה''ה. ואחרי אשר הוא הגאון הק. רמ''מ הנ''ל לבחור למושב לו האד''ק נסע עימו גם רבינו הרב בצוותא חדא. ובבואם לעיר סטאמבל לנו שם במלון כי בא השמש. ויהי בלילה בא אליו איש קדוש נורא מאוד מחכמי הקדמונים אשר מנוחתו כבוד בסטאמבל שנים רבות ואמר לרבינו הרב, בני תדע כי הגיע העת אשר תקח המשרה על שכמך להיות רב ומורה בישראל וכל בני מחוז וואלין מצפים לשמוע דברי תורתך לגלות להם דברי אלוקים חיים אשר כסם עתיק יומין ולהורותם הדרך אשר בה תשכון אור ובאברתך תסוכך עליהם ע''כ שוב למקומך ויהי ה. אלוקיך עמך.
ואם תמאן לשמוע בקולי אזי מחר אתה עמי.

ויהי בבוקר לקח רשות מרבו גם סמך אותו בשתי ידיו ונתן מהודו עליו וישם לדרך פעמיו לנסוע לביתו ובבואו לביתו קבלו אותו בשמחה רבה ומהיום ההוא והלאה באו אליו עדרים עדרים לבקש תורה מפיו ונהרו אליו מכל עבר ופינה רבבות אלפי ישראל לשמוע מפיו דברי אלוקים חיים מדי חודש בחודשו ושבת בשבתו הראה להם באספקלריא המאירה. ובעוה''ד נח נפשי דרב שנת תקע''ג (1813) ד''ך טבת זי''ע...

... הרב מו''ה חיים מירינדו ס''ט הרב הכולל בעה''מ ס. יד נאמן חדושים וס. דקדוקי חבירים וס. קונטרס השמות הנקרא רוח נאמן והיה מקובל גדול...

... הרב מו''ה חיים מודעי הגאון המובהק החכם השלם חד מחכמי קאסטנטינא בימי הגאון בעל נודע ביהודה ושקיל וטרי בהדי. ומזכירו בתשובותיו במ''ק יו''ד ס. פ''ז- פ''ח...

... הרב מו''ה יהודה אשכנזי ס''ט הרב הכולל. חיבר ספר יד יהודה על שיטות הש''ס בדרך הפלפול ונדפס ע''י בנו מו''ה רפאל אשכנזי אבד''ק איזמיר והיה גדול בתורה מאוד כאשר נראה מתוך חבורו...

... הרב מוהר''ר יוסף פרנאדיס אפריקאנע ס''ט הגאון המובהק רב ועצום אב''ד בעיר רבתי ק''ק ליווארני בימי הגאונים בעל לחמי תורה ובעל פחד יצחק וגם הוא עמד לימין צדקו של הגאון מוהר''י איבשיץ בעת המחלוקת הידועה...

... הרב מו''ה (ארי יהודה) לייב תאומים הגאון הגדול המפורסם בדורו אבד''ק בראד והקרייז בן הגאון המפורסם מו''ה יוסף תאומים שהיה אבד''ק אוסטראווצי ואח''כ הונף והורם לראש ישיבה ודרשן בק''ק פוזנא ואח''כ נתקבל לק''ק לובלין בהגאון הגדול בדורו מו''ה ארי ליב תאומים אבד''ק קרעשוב בהגאון הגדול בדורו מו''ה פייבל תאומים אבד''ק פרעמסלא בהגאון הנשגב בעל קיקיון דיונה זכר כולם לחיי עד ויחוסם מבואר אצלם כמה פעמים.
הגאון מו''ה ארי י ליב תאומים היה גם בן בתו של הגאון החסיד מו''ה נתן נטע אבד''ק טורבין שהיה חתן הגאון הרב ברוך ראפפארט אבד''ק פיורדא שהיה חתן הגאון החסיד מו''ה משה אבד''ק הוראדני ה''ה ספר תפילה למשה שהיה בן בתו של הגאון רבן של כל בני הגולה רבי העשיל המפורסם. והגאון הנזכר היה בימי הגאונים מהר''מ בנעט ומהר''מ סופר ומוהרא''ז מרגליות וסיעתם וחיבר ספר גור ארי יהודה וספר אילת אהבים וספר יעלת חן...

... הרב מו''ה מנחם מענדיל מוויטעפסק הוא המאור הגדול הגאון האמיתי, איש אלוקים קדוש מאוד ונעלה, תלמיד מובהק של הגאון אלקי מו''ה דוב בער המגיד ממעזריטץ, ונדפס ממנו ספר פרי הארץ, ואיזה שנים קודם מנוחתו קבע ישיבתו בארץ הקדושה תוב''ב והיה מגיד מישרים בטבריא וגם שם לא נטש את עמו ותלמידיו שבחו''ל ושלח להם כמה מכתבים עצות נפלאות בעבוהש''י והם נדפסים בסוף ספרו פרי הארץ וגם בספר המיוחד אגרת הקודש ודבריו כלפיד אש בוערים והיתה שם מנוחתו, ובספר תניא לתלמידו הגאון האלקי מו''ה שניאור זלמן הרב מלאדי נדפס שם מה ששלח לאנשי עה''ק לנחמם בכפלים על פטירת רבו הקדוש הנ''ל ושמעתי שנשאר ממנו חבור גדול על התורה והוא בכ''י זי''ע...

... הרב מו''ה עוזר הדה הגאון המובהק החכם השלם רב ועצום הד מחכמי קונשטאנטינא בימי הגאון בעל פחד יצחק וגם עמד לימין צדקי של הגאון מוהר''י אייבשיץ ז''ל...

... הרב מו''ה פתחיה גאון גדול ומפורסם בדורו אבד''ק פפדימ בימי הגאונים הרב שב יעקב והרב כנסת יחזקאל וסיעתם ועשה הגהות על ספר הכוונות להאר''י ז''ל שחבר מהר''מ טרינקי תלמיד מובהק של האר''י ז''ל ונדפס בק''ק יעסניץ ושם בהקדמה כותב אשר ההגהות הנזכרים נעשו בעת צרה בהיותו חבוש בבית האסורים בק''ק פרנקפורט כ''ג ימים...

... הרב מו''ה (יעקב) קאפיל הוא המאור הגדול המקובל הנורא האלקי מק''ק מעזריטץ בימי רבנו הבעש''ט, חיבר ספרים יקרים ונוראים מאוד והם סידור קול יעקב וס. שערי ג''ע...

... הרב מו''ה רפאל הגאון המפורסם בדורו בן הגאון עמוד ההוראה בעל חלקת מחוקק ז''ל חתן הרב המופלג מו''ה אייזיק אבד''ק ווענגראב והוא הוציא לאור את חיבור אביו הגאון ז''ל בתוספת ביאורים לדברי אביו המחבר ז''ל ומ''מ ספרים שהביא ברמז, ונכדו הוא הגאון בעל תוספת שבת ז''ל...

... הרב מו''ה שאול הוא הגאון הגדול החסיד המפורסם בדורו אב''ד ור''מ דק''ק האג, חתן הגאון הגדול בדורו מו''ה לייב אבד''ק אמשטרדאם גיסו של הגאון החסיד מו''ה שאול אבד''ק הנ''ל ויש לו תשובה בספר אור ישראל להגאון מו''ה ישראל ליפשיץ ז''ל ושמענו נפלאות מהפלגת תורתו תנצב''ה...

... הרב מו''ה שלמה מקארלין הוא הקדוש מופלג בקדושה ושמענו מקדושתו ופרישתו נפלאות.
תלמיד הגאון אלקי מו''ה דוב בער המגיד ממעזריטץ נבג''מ. תלמיד מובהק של הרב הגדול קדוש עליון מו''ה אהרן מקארלין זצ''ל. והעוה''ר נהרג באמצע תפלתו ע''י איש חיל אחד בעת המלחמה וי''ח אמרו עליו שהיה משיח בן יוסף זי''ע...



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מעניין לציין שהספר משנת 1864
חזי (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 7:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התאריך מופיע למטה בספרות זעירות.
_new_ הוספת תגובה



טעות מערכת
המערכת (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 7:48)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו
אכן היה צריך להופיע בצמוד לשם הספר תאריך הוצאתו לאור ולכן זה יתוקן בהקדם. מצד שני, כפי שכתוב מתחת לתמונה ניתן לקבל הגדלה שלה בה ניתן לראות ולקרוא את הכתוב על דף הכריכה.
_new_ הוספת תגובה



גדולים או לא אבל לא ראו את הנולד.
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 10:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערה:
העם היהודי הורגל לחיות בגלות בארופה ואפילו נהנה ממנה ולא רצה אפילו לחשוב לעלות לארץ ישראל.
ואדי, היה זה חילול השם!

הם, המנהיגים הגדולים של ציבור גדול, היו צריכים כולם לצאת מהגלות ולהעלות את כל היהודים לארץ ישראל.
אם היו עושים כך, השואה לא היתה באה לעולם.

הציונים החילונים, לעומת זאת, כן ניצלו.
_new_ הוספת תגובה



גדולים או לא אבל לא ראו את הנולד.
ע.צופיה (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 13:19)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בודדים שבבודדים הם המנהיגים שראו את הנולד.
רוב ה''גדולים'' המצוינים בספר הם רבנים שכיהנו כראשי קהילות,גדולות כקטנות,ודאגו בעיקר לקיום ולהישרדות היומיומית של בני קהילתם.
יצויין לזכותם כי מלבד צרכי הקיום היומיומי הם לא דאגו לרווחתם האישית או לרווחת בני משפחתם.
מהשואה ניצלו ,או לחילופין, ניספו,גם ''חילונים'' וגם''חרדים'' באופן שווה למספרם בכלל בית ישראל.
_new_ הוספת תגובה



אז מה? היו בכל זאת יהודיםלפני שבאו הציונים?
מושה עמישביץ (יום שני, 13/08/2007 שעה 21:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אז מה? היו בכל זאת יהודיםלפני שבאו הציונים?
ע.צופיה (יום שני, 13/08/2007 שעה 21:51)
בתשובה למושה עמישביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים מכובדים מאוד.
גם ציונים, אם לא במעשיהם, בליבם!
_new_ הוספת תגובה



כמה היו?
מושה עמישביץ (יום שני, 13/08/2007 שעה 21:56)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

2 שבאו למות ולהיקבר בהר הזיתים? זה לא נחשב.זה לא נקרא שהיה אז עם יהודי
_new_ הוספת תגובה



כמה היו?
לוי (יום שני, 13/08/2007 שעה 22:23)
בתשובה למושה עמישביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באו שלושה ולא שנים צריך לדיק .
שאל את ד''ר סיון .
_new_ הוספת תגובה



כמה היו?
ע.צופיה (יום שלישי, 14/08/2007 שעה 2:50)
בתשובה למושה עמישביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ציוני הוא:
1. יהודי שחי בארץ ישראל
2.יהודי ששואף או חולם לחיות בארץ ישראל.
3. יהודי שמכיר בחשיבות הרבה שיש במדינה יהודית וחיים יהודיים בארץ ישראל ועושה ככול יכולתו לעזור.
כמה היו?
הרוב היו!
_new_ הוספת תגובה



יש כאן עוות
חזי (יום שלישי, 14/08/2007 שעה 6:23)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אילו לא הקריטריונים הנכונים.

להזכיר לכה,
רוב היהדות ראתה בגלות ''צו אלוהי'' אשר חייבים לקבלו.
הייתה אפילו כפירה של ''דחיקת הקץ'' כאשר יהודים ניסו לסיים את הגלות ''מוקדם מדיי''.

להזכיר רק את המצווה לגולי בבל '' טעו כרמים ושתו את יינם''...
_new_ הוספת תגובה



יש כאן עוות
ע.צופיה (יום שלישי, 14/08/2007 שעה 8:25)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהדות קבלה את גזרת הגלות כ''צו אלוהי'' עקב הנסיבות.
כמו כל דבר ביהדות: 70 פנים לו. גם בקשר לצורת הגאולה ,כולל פרטים טכנים שונים.
הרי ירושלים ,בית המקדש וציון הן המילים הנפוצות והמשמעותיות בכל תפילה.
מה מגלם יותר מזה את השאיפה לעלות לארץ ישראל?
גם בחלק מה''רזומה'' של הרבנים שציינתי בכתבה תמצא לא מעטים שעלו בשלב זה או אחר של חייהם לארץ ישראל (''אה''ק-ארץ הקודש לפי הגדרת המחבר).
_new_ הוספת תגובה



יש כאן עוות
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 15/08/2007 שעה 7:20)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''היהדות קבלה את גזרת הגלות כ''צו אלוהי'' עקב הנסיבות.''

איך הגעת למסקנה הלזה?

היהודים אוהבים לחיות בגולה.
אפילו התרגלו לזה.
לחזור לארץ?
רק לאחר השואה... רק אז עלו..וגם אז לא כולם.
_new_ הוספת תגובה



יש כאן עוות
ע.צופיה (יום רביעי, 15/08/2007 שעה 7:42)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מוכרים לי מקרים שיהודים הלכו לגלות מרצון.
האם לך מוכרים מקרים כאלה?

נדמה לי שאתה היית בין אלה שתמיד טענו שהציונות לא חידשה כלום ,כי כל הזמן הייתה עליה.
_new_ הוספת תגובה



יש כאן עוות
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 15/08/2007 שעה 8:15)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''נדמה לי שאתה היית בין אלה שתמיד טענו שהציונות לא חידשה כלום ,כי כל הזמן הייתה עליה.''

לא.
אני נגד הציונות משום שהיא מנסה לעקור את היהדות מהיהודים.
_new_ הוספת תגובה



יהודים לא הלכו לגלות
יונה הנביאה (יום שישי, 17/08/2007 שעה 21:36)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים נסעו לגלות, או בספינות או על גבי חמורים, סוסים וגמלים... בתחבורה ציבורית של הימים ההם....
_new_ הוספת תגובה



מרצון?????????????
ע.צופיה (יום שישי, 17/08/2007 שעה 22:45)
בתשובה ליונה הנביאה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מרצון?????????????
יונה הנביאה (שבת, 18/08/2007 שעה 21:09)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם מרצון. נדמה לי שהרומאים שאלו כל גולה אם הוא מעוניין לשחק בקולוסיאום או רוצה להיות צלוב..... אבל יהודים תמיד מעו בעולם אם בכפיה ואם מרצון
_new_ הוספת תגובה



מרצון?????????????
ע.צופיה (שבת, 18/08/2007 שעה 22:21)
בתשובה ליונה הנביאה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה החוכמה? הציעו מנוי לשנה לקולוסיאום !
אין אדם שהיה מסרב.
אולי בר-כוכבא.
_new_ הוספת תגובה



על הספר ''שם הגדולים החדש''
ע.אונים (יום ראשון, 19/08/2007 שעה 17:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הספר חובר על ידי ר' אהרן ולדן וכפי המודפס בשער יצא לאור בווארשא. מאז הודפס פעמים נוספות:תר''ם- 1879/80 -וארשא;תשכ''ח, תש''מ - ישראל; תשמ''ו - ברוקלין-ישראל (ואולי בעוד מקומות) - מכאן המסקנה שאכן זה ספר חשוב לידיעת תולדותיהם של חכמים ורבנים במאות ה-‏17 - 18 בפולין הונגריה ועוד. כמצויין בשער הספר הוא מחולק לשני חלקים=שני ספרים א) מערכת הגדולים=תולדות הרבנים ב) מערכת הספרים= תולדות מחברי הספרים שנזכרים בספר.
הערה חשובה: לספר יש המשך בשם: ''יכבד אב'' שהודפס בתרפ''ג=(1923) פיעטרקוב, וחברו משה מנחם ולדן (וואלדען) מקיעלץ, (כנראה הבן של ר' אהרן הנ''ל ), ובו יש הוספות על תודות רבנים. (אם תכנס לאתר הקטלוג של ספריית אוניברסיטת בר-אילן תוכל למצוא פרטים נוספים)
_new_ הוספת תגובה



על הספר ''שם הגדולים החדש''
ע.צופיה (יום ראשון, 19/08/2007 שעה 18:08)
בתשובה לע.אונים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה מקרב-לב על המידע החשוב.
נכון הספר מחולק לשני חלקים. בשלב זה הבאתי קמצוץ מהחלק הראשון.
אם זמני יאפשר,אביא בעתיד קטעים גם מהחלק השני.
_new_ הוספת תגובה



על הספר ''שם הגדולים החדש''
ע.צופיה (יום ראשון, 19/08/2007 שעה 18:14)
בתשובה לע.אונים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלה:
בעמוד הראשון של הספר, המופיע בכתבה, במקום ציון שנת ההדפסה היהודית מצויין ''בשנת ''גדולי ישורון'' לפ''ק''.
אני מבין שההגדרה ''גדולי ישורון'' באה לציין שנה מסוימת בהקשר מסוים,אולי של פרסום ספר חשוב, ראיתי זאת בעוד ספרים ישנים שיש לי.
האם באפשרותך להסביר לי את פשר הענין?
_new_ הוספת תגובה



על הספר ''שם הגדולים החדש''
ע.אונים (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 0:37)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לע.צופיה, לשאלתך בדבר הכיתוב: ''בשנת גדולי ישורון לפ''ק'' משמעותו בקשר לתאריך הדפסת הספר. יש למצוא את הערך המספרי של האותיות (המרכיבות את המילים ) המודגשות( = בלשון חכמים גימטריה) בספר זה: גדולי=53 (ג=3+ד=4+ו=6+ל=30+י=10) ישורון=572 (י=10+ש=300 ו=6+ר=200+ו-‏6+ן=50);צרוף הערך המספרי של שתי המילים= 625 ובאותיות:תרכ''ה (ת=400;ר=200;כ=20;ה=5) זוהי שנת הדפסת הספר בפעם הראשונה, כפי שציינתי בתשובתי הראשונה.
לפ''ק אלו ראשי תיבות של המילה לפרט קטן שמציינות כי מניית השנים הן ללא שנות האלפים מבריאת העולם (חמשת אלפים שנה בימינו להן רומזים בראשי תיבות: לפ''ג; עיין מילון אבן שושן)
בעבר, וגם בימינו, נהוג בשערי ספרים שתוכנם דתי לציין את שנת ההדפסה, לפי הספירה היהודית (ולא לפי הספירה הכללית, הלועזית שמונה לשנותיו של ישו) בציטוט פסוק(או מילים) שתוכנן ברכה, או רמז לדבר טוב, או רמז לתוכן הספר ועוד, ומדגישים אותיות שהגימטריה שלהן(חיבור ערכן המספרי) מציינת את שנת ההדפסה.
[הספירה הלועזית נדפסה בגב השער,או לא נדפסה כלל - תלוי במידת פיקוח השלטונות הנכריים על הדפסת ספרים יהודיים ובתקופות השונות].
_new_ הוספת תגובה



על הספר ''שם הגדולים החדש''
ע.צופיה (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 6:42)
בתשובה לע.אונים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה, למדתי משהו חשוב וחדש.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי