פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
רגע בלתי-נשכח
אורי אבנרי (יום ראשון, 16/11/2008 שעה 9:00)


רגע בלתי-נשכח

אורי אבנרי



כשסיפרת את זה לאנוואר סאדאת, הוא צחק: ''ברגע שהדלת של המטוס שלך נפתחה, כל הישראלים עצרו את נשימתם. אני גר ברחוב ראשי בתל-אביב, ובאותו רגע הבטתי החוצה. הרחוב היה שומם לחלוטין. שום דבר לא זז, מלבד חתול אחד, שגם הוא בוודאי חיפש מכשיר טלוויזיה.''

מחרתיים ימלאו 31 שנה לאותו רגע, אחד הגדולים בחיינו.

בעיניו של ישראלי זה נראה כך: בין מצריים וישראל שרר מצב של מלחמה. בשלושים השנים הקודמות פרצו ביניהן ארבע מערכות גדולות, שבהן נהרגו אלפי ישראלים ורבבות מצרים. השנאה בין העמים הייתה עמוקה. גמאל עבד-אל-נאצר, קודמו של סאדאת, נקרא בישראל רשמית ''הרודן המצרי'', וילדים שרפו בובות בדמותו במדורות. ההסתה של רדיו קהיר נגד ישראל הייתה לשם דבר. רק ארבע שנים לפני כן, ביום כיפור, ערכו המצרים התקפת-פתע על ישראל והנחילו לה, בשלב הפתיחה, מפלה אדירה.

והנה, בלי הקדמות, קם לפתע נשיא מצריים בפרלמנט שלו והכריז שהוא מתכונן לטוס לירושלים ולעשות שלום. רבים לא האמינו למשמע אוזניהם. הרמטכ''ל חשב שזו מלכודת. רבים האמינו שזו תחבולה.

ואז הוא הגיע. הדבר שלא-ייאמן קרה ועינינו הרואות. בתאריך היסטורי: 17 בנובמבר 1977, התייצבה כל צמרת ישראל בנמל-התעופה. המטוס המצרי נחת והתקרב לאטו אל השטיח האדום. הכבש הוצמד אליו. לרגע זה נראה כמחזה סוריאליסטי. ואז נפתחה הדלת, ובה עמד המנהיג המצרי, תמיר, זקוף ורציני, וחצוצרות צה''ל הריעו לכבודו. רגע חד-פעמי.

חיפשתי דוגמה לאירוע כזה בהיסטוריה. לא מצאתי. גם נחיתת האדם הראשון על הירח לא תשווה לו.

סאדאת עשה מעשה שפשוט לא היה כדוגמתו.

השבוע נזכרתי במעשה הזה בהקשר אקטואלי, בלי קשר למשמעותו הפוליטית.

כשישבנו ודיברנו, חבורה של ידידים, על סיכויי השלום. מישהו אמר ששום משא-ומתן לא יישא פרי אם לא נביא לשינוי דעתם של רוב הישראלים על הפלסטינים. אחר פקפק באפשרות כזאת ואמר שגם משבר גדול לא יועיל - אחרי המשבר חוזר כל אחד לדעתו הקודמת, כאילו לא קרה כלום.

אמרתי: רוב העמדות של אנשים אינן נובעות ממחשבה רציונאלית, אלא ממעיינות הרגש. במצב של סתירה בין השניים, המחשבה ההגיונית מתאימה את עצמה לתבנית הרגשית הקיימת. כדי לשנות את השקפתו של אדם צריכים, על כן, לפנות גם לעולמו הרגשי.

הייתי זקוק לדוגמה מוחשית, ואז נזכרתי ברגע של סאדאת.

סאדאת עשה את זה. הוא פנה אל רגשותיו של כמעט כל אדם בישראל.

המעשה הנועז יצר את ההלם הרגשי והתודעתי, שבלעדיו לא היה השלום עם מצריים אפשרי. סאדאת כבש את הלבבות של עם שלם. רגשות שהתקבעו במשך עשרות שנים נמסו כמו חמאה בשמש, ופינו את מקומם לראייה חדשה לגמרי. אנשים ששנאו את המצרים - ואת כל הערבים בכלל - חיבבו אותו ממבט ראשון. מאותו רגע והלאה הוא יכול היה לדבר ולשכנע - הייתה לו ההקשבה המלאה של הציבור הישראלי ושל כל ישראלי לחוד.

עד לאותו הרגע שרר בישראל קונסנזוס מוחלט שאסור בשום פנים ''לוותר'' על חצי-האי סיני. שזאת תהיה התאבדות ביטחונית. שנאבד את ''העומק האסטרטגי'' החיוני. משה דיין, שכיהן כשר-הביטחון וכאליל תורני, אמר שהוא מעדיף את שארם-אל-שייח' בלי שלום על שלום בלי שארם-אל-שייח'. איש לא היה מוכן לוותר על הנפט של חוף סיני. שרי מפלגת-העבודה הקימו את גוש ההתנחלות ב''פיתחת רפיח'', ובה העיר ימית, היפה והמתוכננת מכל ערי ישראל החדשות. ואילו סאדאת עצמו היה ידוע כמי ששיתף פעולה עם הנאצים במלחמת-העולם השנייה ואף נכלא בשל כך.

וכל זה נמחק בן לילה. מי צריך את סיני, מי צריך את שארם-אל-שייח' (מי זוכר שקראו לה ''אופירה''?), מי צריך את הנפט, מי צריך את פיתחת-רפיח - כשאפשר לקבל תמורתם של השלום? הכול הלך, הכול פונה, ונותרו רק התצלומים מהצגתו הילדותית של צחי הנגבי בראש מגדל ומהצגתו הפתטית של מאיר כהנא שנשבע למות בבונקר.

אין ספק שסאדאת היה גאון. הייתה לו חוכמה שהיא מיוחדת למצרים, חוכמה של 6000 שנות היסטוריה, שבה ראו את הכול והתנסו בכול. זה לא אומר שלא עשה טעויות גדולות, שלא שגה באשליות, שלא השמיע גם דברי איוולת גמורים לצד דברי חוכמה, לפעמים באותו המשפט.

אבל מי שהכיר אותו פנים אל פנים הרגיש שלפניו דמות היסטורית.

איך הגיע למעשהו? כפי שהוא סיפר לי (ולרבים אחרים), הייתה לו הארה כמעט מיסטית. הוא היה בדרכו בחזרה מביקור אצל שליט רומניה, שבו הציג למארחו שתי שאלות: האם אפשר להאמין למנחם בגין? והאם בגין מסוגל לממש את החלטותיו? ניקולה צ'אוצ'סקו ענה בחיוב על שתיהן.

ואז, בטוסו מעל להר אררט בתורכיה, היכה בו הרעיון: מדוע לא לבוא לירושלים ולדבר ישירות אל אזרחי ישראל אצלם בבית, מעל בימת הכנסת?

זהו סיפור יפה. אבל הוא לא כל-כך מתאים לעובדות. סאדאת לא היה אדם נאיבי, וגם לא מהמר. לפני שעשה את הצעד הגורלי, הוא פתח במשא-ומתן סודי עם בגין. סגן-ראש הממשלה המצרי, חסן תוהמי, נשלח בסודי-סודות למרוקו כדי להיפגש עם משה דיין, שר-החוץ של בגין. דיין הודיע לו חד-משמעית שבגין מוכן להחזיר את כול חצי-האי סיני, עד הגרגיר האחרון.

(כאשר פירסמתי זאת בשעתו, זה הוכחש על-ידי שני הצדדים. ערב מותו לפני כמה שבועות אישר בנימין ג'יבלי, מקורבו של דיין, שזה אכן היה כך.)

במלים פשוטות: עוד לפני המחווה הדרמטית, לפני התחלת המשא-ומתן, ידע סאדאת שהוא יקבל בחזרה את כל הטריטוריה המצרית שכבשה ישראל. הוא הלך על בטוח.

זהו הצד השני של המטבע: הצד הישראלי. יוזמת סאדאת לא הייתה מצליחה לולא עמד מולו מנחם בגין.

כאשר ראיתי את שניהם ביחד עלה על דעתי שקשה לתאר שני אנשים שונים יותר.

סאדאת היה אדם אימפולסיבי, בעל חזון רחב. הוא לא התעניין בפרטים. הוא האמין באנשים. הוא היה מצרי בכל רמ''ח אבריו, בן הכפר.

בגין היה יהודי בן יהודי, שמעולם לא התאקלם לגמרי בישראל החדשה, עורך-דין באופיו, אדם שדיקדק בפרטי-הפרטים של כל ניסוח, חשדן מטבעו.

אבל לשניהם הייתה תכונה חשובה משותפת: הם היו טיפוסים דרמתיים. הם אהבו את המחווה הגדולה והאמינו בכוחה. הם היו מודעים לכך שהם שחקנים על בימת ההיסטוריה. לשניהם היה הכישרון לנגוע ברגשות העמוקים של בני-אדם.

לבגין הייתה אידיאולוגיה קבועה ונוקשה. היא התבטאה במפה מסוימת של ארץ-ישראל, כפי ששורטטה על-ידי הבריטים כאשר קיבלו את המנדט על הארץ. לא היה לה קשר למפת ארץ-הקודש כפי שהצטיירה בתנ''ך, אך היא התקבלה על-ידי זאב ז'בוטינסקי ושימשה כסמל לארגון הצבאי הלאומי, זמן רב לפני שבגין קיבל את הפיקוד עליו.

לפי מפה זו, עבר-הירדן שייך לארץ, אבל חצי-האי סיני אינו שייך. גם רמת-הגולן אינה שייכת. לכן היה קל לבגין לוותר על סיני, ולדעתי היה מוותר על הגולן, אילו התפתחו הדברים אחרת.

אבל בגין לא היה מסוגל להחזיר את הגדה המערבית. אוטונומיה לתושבים - כן. יחס הוגן לערבים - בהחלט. הרי ז'בוטינסקי עצמו קבע שאם נשיא מדינת-היהודים יהיה יהודי, ראש-הממשלה צריך שיהיה ערבי - וגם להפך. אבל נסיגה מהגדה? בהחלט לא.

סאדאת היה בטוח שהוא מוביל את בגין להקמת מדינה פלסטינית. בגין אמנם הכיר רשמית ב''עם פלסטיני'', אבל מייד הוסיף שהכוונה היא ל''ערביי ארץ-ישראל''. המצרים חשבו אחר-כך שישראל מעלה באמונם. גם דיין התפטר מהממשלה לאות מחאה, כשראה שבגין אינו מגשים את החלק הפלסטיני של ההסכם. אבל מי שהכיר את בגין ידע שאינו מסוגל לנהוג אחרת. (ביליתי כמה שעות טובות בניסיון להסביר לשר-החוץ בפועל, בוטרוס בוטרוס-ראלי, אדם אינטליגנטי מאין כמוהו, מה זה בגין, מהי מפת ארץ-ישראל שלו ומה זו ''אוטונומיה'' במילון הרוויזיוניסטי.)

העניין הפלסטיני היה סלע המחלוקת, שגרם לשלום הישראלי-המצרי להחמיץ.

להחמיץ, אך לא להיעלם. בסך הכול, זהו סיפור של הצלחה עצומה.

די לישראלי לדמיין לעצמו מה היה קורה אלמלא היה סאדאת יוצא למסעו ההיסטורי. כמה מלחמות היו פורצות מאז? כמה חיילים ואזרחים משני הצדדים היו נהרגים ונפצעים? כמה מאות מיליארדים היינו נאלצים להשקיע בהגנה על הגבול הדרומי? לאיזה כיוון הייתה מצריים מובילה את העולם הערבי כולו?

די בדוגמה קטנה: בימים האחרונים ערכו המצרים תמרון ימי, הגדול בתולדותיהם. בעיתוני ישראל הוא זכה בכמה שורות. אלמלא השלום, כל פעמוני-האזעקה היו מצלצלים בישראל. הרי הצי המצרי גדול מהצי שלנו, ובעבר הנחית עלינו מכות מכאיבות.

היו שאמרו בשעתו: זהו השלום של סאדאת. הוא ייעלם עם סאדאת. החזרנו את כל סיני, ומחר יקום פרעה חדש שלא ידע את בגין, ויתקיף אותנו. והנה נרצח סאדאת (ולאו דווקא בגלל השלום עם ישראל), ויורשו שומר על השלום בקפידה.

אך חשוב משינוי המפה הפוליטית היה שינוי המפה הפסיכולוגית. כפי שאמר סאדאת עצמו, הגורם הפסיכולוגי בסכסוך הישראלי-ערבי חשוב מכל שאר הגורמים גם יחד.

נכון, סאדאת לא הצליח להביא את הציבור הישראלי לשינוי עמדתו כלפי העולם הערבי, ובמיוחד כלפי העם הפלסטיני. ההתנגדות הרגשית לכך הייתה חזקה מדי, ועמדתו של בגין עצרה את התנופה ברגע שהגיעה לבעיה הפלסטינית. ההתייחסות הישראלית לגדה המערבית אינה דומה להתייחסות למדבר סיני. החלק הזה של הסכסוך עמוק וארוך יותר אף מהסכסוך המר עם מצריים.

אבל סאדאת הוכיח דבר אחד, שהוא חשוב בעיניי מכל דבר אחר: ניתן לשנות את התחושה של ציבור שלם. ניתן לחתוך את הפלונטר באיבחה נועזת אחת. לשם כך דרושים מנהיגים, אצלם ואצלנו. ומנהיגים כאלה עשויים להופיע לפתע פתאום, במקום הכי לא-צפוי ובזמן הכי לא-צפוי. והופעתו של ברק אובמה, מין סאדאת אמריקאי, תוכיח.

החוויה הרגשית האישית החזקה ביותר שלי אחרי חתימת הסכם-השלום הייתה בקהיר. בגין הזמין אותי להשתתף בסעודה החגיגית שנערכה על-ידי סאדאת בארמונו. במהלך הסעודה הציג אותי מח''ט גבעתי לשעבר, שמעון אבידן, לפני גנרל מצרי, שפיקד ב-‏1948 על העמדה שממנה ירו ופצעו אותי.

לחצנו ידיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יהודים רוצים שלום
סתם אחד (יום ראשון, 16/11/2008 שעה 11:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם מנקים את הרשימה מכל השקרים הרגילים,התעמולה ומחטאים את כל נגעי האיגו של האבנרי הידוע מספרו של שלום כהן וממקומות אחרים- מתקבלת התמונה הברורה שגם אבנרי מודע לה

היהודים רוצים שלום
הערבים רוצים מלחמה

ברגע שבא ערבי (לא מצרי בן ששת אלפים שנה) ואומר שהוא רוצה שלום - הוא מתקבל בברכה.
_new_ הוספת תגובה



אבנרי, אתה תמים כמו ילד בגן...
סתם אחד (יום ראשון, 16/11/2008 שעה 15:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המצרים עדיין לא השלימו עם קיומה של מדינת ישראל.

לא צריך למנות הוכחות בשטח שזו מטרתם, לחיסול המדינה היהודית.

הם (בצדק) לא יכולים במצב כוחות של היום , להסתכן בכיבוש חוזר של סיני. הפעם כבר לא יקבלו אותו חזרה...

חזי
_new_ הוספת תגובה



חזי, אתה תמים כמו ילד בגן...
סתם אחד (יום ראשון, 16/11/2008 שעה 17:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבנרי הוא מכונה - חסרת כל ערכים ומוסר- של תעמולה.
הוא מעריץ את היטלר וגבלס בשל היכולות האלה וגם מחקה מאותם מאז היה בן שבעה עשרה וכתב בבטאונים ימניים קיצוניים.
כל מה שהוא עושה זה לשמן את המכונה שהיא הוא עצמו.עכשיו זה כבר פאתטי כי הוא נעשה משעמם עד לזרא.נותרה רק קליפה.

ספינר
_new_ הוספת תגובה



חבורת מסיתים קטנים
סתם אחד (יום שני, 17/11/2008 שעה 13:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצער מאד להיווכח שאף לא אחת מהתגובות לדברי אבנרי היא לגופו של ענין. הדבר מעיד כמובן על משקלם הסגולי של הכותבים, שרק ''אורבים'' לעוד מאמר של אבנרי כדי להלעיז ללא קשר לכלום.
נכון עושה אבנרי שאינו טורח להגיב לאנשים קטנים אלה (חזי, ספינר וכו').
ולגופו של הענין - אני הייתי בעזה לאחר האינתיפאדה הראשונה, כאשר נפוצה בשורה על מגעים לשלום בין הצדדים. שפשפנו את העיניים בתימהון כאשר עשרות ילדים פלשתינים רצו אלינו והעניקו לנו ענפי זית...
אבנרי קלע בדיוק ללב הענין - צריך אכן מנהיג אמיתי (ערבי ו/או ישראלי) שיעשה מעשה שיטרוף את כל הקלפים.. ואולי כך יקרה יום אחד, ותהי תקווה לאיזור המדמם הזה.
_new_ הוספת תגובה



[•] חבורת מסיתים קטנים
סתם אחד (יום שני, 17/11/2008 שעה 14:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רגע,חבר מעזה -
מנהיגי החמס הם לא מנהיגים אמיתיים?
ומנהיגי החיזבאללה הם לא מנהיגים אמיתיים?
או שאולי אתה מתכוון שמנהיג שאינו חושב כמו אבנרי הוא לא למנהיג אמיתי.
האם אתה בכלל יודע מיהו ומהו אבנרי?
[•]... ולכן לא תמצא איש שמאל שמתקרב אליו.תפיסת עולמו היא התפיסה הנאצית.האנשים שהוא מעריץ הם היטלר וגבלס.
[•]... וזו יכולה להיות גם התשובה למה אינו עונה למבקריו הקטנים והקטנונייים
_new_ הוספת תגובה



אתה כנראה עיוור .
סתם אחד (יום שלישי, 18/11/2008 שעה 6:44)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מכיר את אבנרי כמו את דירת מגורי . יכולותיו ומיגבלותיו .
נכון הוא שאבנרי לא עונה . נכון הוא שיש כאלה שמקללים אותו או משתמשים בעלבונות כלפיו . אבל נכון גם שהוא עושה את זה לאחרים . התייחסותו לחלק גדול בעם היא לפחות חסרת יושר אינטלקטואלי . מצד שני הוא סניגור קבוע לערבים שהם או אויבים או יריבים או מתחרים שלנו .

אבנרי אינו מוכן להעמיד לבחינה פרטנית ,פירור אחרי פירור את דיעותיו המדיניות ובוודאי שלא את השקפותיו המוסריות-פילוסופיות .
הסיבה לכך אינה משקלם הסגולי ''הנמוך'' של המגיבים או היותם ''קטנים'' . הסיבה היא הגנה של אבנרי על עצמו ואישיותו הפנימית שאינה סובלת ביקורת מזולתו . הוא מסתפק בביקורת עצמית שלה הוא הגיע ללא נתונים מספיקים ולה הוא אינו נותן ביטוי חיצוני .
פחדו הגדול של אבנרי אינו פיזי . זה לא מפחיד אותו . פחדו הגדול הוא שיתברר לו ממרום 83 שנותיו שהוא הלך בדרך שגויה ושהיה בידו כלי אדיר שהוא עשה בו שימוש לא מספק את הצרכים הנכונים . שהוא לא שירת את האמת .
_new_ הוספת תגובה



לא אריה , אתה כנראה עיוור .
סתם אחד (יום שלישי, 18/11/2008 שעה 7:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה, אריה עירן, הוא זה שעשה שימוש בהיכרותך האישית את אורי אבנרי
כדי להשמיצו ברבים.

אתה הוא זה הסובל מעיוורון האופייני למי שכל חייו מדד את הצלחותיו
ביחס להצלחות הקולגות שלו, ותמיד מצא שנכשל.

אבנרי יצר מחייו מפעל שיש לו משמעות מעבר לחומר, מעבר למקום ומעבר לזמן.
בעוד שאתה, אריה, ממשיך להגיב באופן קטנוני לכך שאבנרי אינו מגיב לאלה
שמקללים אותו מבוקר ועד ערב. וביחוד נראה שחורה לך שאבנרי אינו מגיב
לשטויות שאתה כותב. האם עלה אולי בדעתך שיש מי שקורא את הדברים
שמתפרסמים באתר? אתה כותב כמו מישהו שמשרבט לעצמו סודות ביומן.
התנהגותך מזכירה את הביטוי 'כסומא בארובה'.
_new_ הוספת תגובה



מה שכתבתי כך הוא .
סתם אחד (יום שלישי, 18/11/2008 שעה 17:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבנרי אינו מתמודד עם הביקורת על דיעותיו באופן פרטני . אינו בוחן אותם באופן לוגי . משתמש בכל טריק רגשני כדי להשפיע על קוראיו אך לא בבדיקה המקובלת אצל אנשים ראציונליים .

המיפעל שייצר אבנרי הוא אסון לאומי יהודי .
הוא מבוסס על הבנה שגויה של המציאות , הבנה שבאה מראיה חלקית , לא שלמה .

אדם כמותו שאינו רואה בשכול והאבדן של היהודים בשואה אסון שזקוק לתיקון הוא כל מילה שלילית שתעלה בדעתך .

הלעג שהוא מפנה כלפי דיעותי , ניסיונו לחשוף את מצבי המשפחתי , כאילו זה טיעון או חלק מהדיון , מעידים שאין לו טיעונים נקיים ישירים עיניניים ולוגיים .

הישענות על אריסטו שמת לפני 2300 שנה ועל קאנט שמת לפני 200 שנה במקום על מציאות ביולוגית חיה ונושמת זה ממש פאטטי .
_new_ הוספת תגובה



''מה שכתבתי כך הוא .''
סתם אחד (יום רביעי, 19/11/2008 שעה 3:43)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כל מה שאריה עירן כתב אכן ''כך הוא'', הרי שצפויים לנו חיי צפיפות בגטו
יהודי מהים ועד הירדן שבו המשטרה כל יכולה והכנסת כבר מזמן פוזרה.
הרי האיש כלל אינו מבחין בין הרהורי ליבו והמציאות הפוליטית-חברתית
שלנו.

''הלעג שהוא מפנה כלפי דיעותי , ניסיונו לחשוף את מצבי המשפחתי...''

משום מה אריה עירן השתכנע לאחרונה שיוסלה הוא אורי אבנרי, ולכן הוא
מייחס לאבנרי דברים שיוסלה כתב. בתחילה הבלבול הזה שיעשע את יוסלה,
אך זה מתחיל להוות מטרד, היות וכבודו של אורי אבנרי במקומו מונח, ואיננו
זקוק, לא למליצי יושר, ולא למתחזים. לכן יוסלה מכריז בזאת שהוא מדבר רק
בשם יוסלה ובשם יוסלה בלבד. והיות ויוסלה הוא דמות ספרותית, יהא זה בגדר
טעות בהבנת הנקרא לייחס ליוסלה זהות אחרת.

ולענייננו. עירן כותב:
''אדם כמותו שאינו רואה בשכול והאבדן של היהודים בשואה אסון שזקוק
לתיקון הוא כל מילה שלילית שתעלה בדעתך .''
ובכן עירן טוען שמותר לו לכנות את אורי אבנרי בכל ''מילה שלילית'' שתעלה
בדעתו. והוא מנמק את ההצהרה הגורפת הזאת בכך שאורי אבנרי ''אינו רואה
בשכול והאבדן של היהודים בשואה אסון שזקוק לתיקון.''

לא צריך להיות גאון כדי לדעת שהתיאור של אבנרי כמי שמפחית מגודל האסון
של השואה הוא שקר מארץ השקרים הנבזיים. ורק מוחו הקודח של אריה עירן
מסוגל לכתוב שטות כזאת ברצינות.

''הלעג שהוא מפנה כלפי דיעותי , ניסיונו לחשוף את מצבי המשפחתי ,
כאילו זה טיעון או חלק מהדיון .''

כאן עירן מתייחס לשאלה שנשאל בתגובות קודמות:
האם הכוהן הגדול של הפרו ורבו היהודי לא רק נאה דורש אלא גם נאה
מקיים? האם מוכן אריה עירן לגלות לנו כמה ילדים יש לו, וכמה נכדים?
זה לא נסיון ''לחשוף'' את מצבו המשפחתי של עירן, אלא שאלה פשוטה
ורלוונטית מאד כאשר האיש מתרוצץ בחוצות חיפה עם שלטים לריבוי הילודה.
האם זה כל כך מעליב לשאול את מי שמטיף לכולם להרבות בילודה כמה
ילדים יש לו בעצמו? נראה ליוסלה בשלב זה שאפשר לשפוט לפי תגובותיו
הנשנות של אריה עירן בעניין זה מהי מציאות הפרו ורבו אצלו. משום מה עירן
לא תופש כלל שכאשר הוא מנסה לשכנע אותנו להפרות ולהתרבות יש בכך
משום חדירה לרשות הפרטית של כל אחד ואחד מאיתנו. ועירן לא לא תופש
כנראה שכאשר מרוב התלהבות הוא מסגיר פרטים על המצב המשפחתי של
אנשים ידועים במטרה לכופף להם את הזרוע ו'להוכיח' כביכול שאינם תורמים
לילודה, הוא באמת 'חושף מצב משפחתי' ללא כל זכות. וכך כאשר קרא יוסלה
שאריה עירן העלה במסגרת אחד מכתבי ההשמצה על אורי אבנרי את העובדה
שלאבנרי אין ילדים, רתח יוסלה. איזו חוצפה, חשב יוסלה, יש לאריה עירן
להעלות פרט אישי כל כך (בהתבסס על היכרותו האישית את אבנרי) כדי כביכול
'להוכיח' שאבנרי לא תורם לילודה. לא סתם חוצפה, אלא ניבזות שאין שכמותה.
שפל המדרגה האנושית. מעשה חלאתי, מעורר קבס ממש.
וכך מרגיש יוסלה, ואין לדברים קשר לאבנרי אלא בשל השימוש שאריה עירן
אוהב לעשות בשמו של אבנרי בכל הזדמנות. הנושא כאן כלל אינו אבנרי, אלא
המוסר הירוד כל כך של אריה עירן. ואם עירן מאמין עכשיו שיוסלה הוא אורי
אבנרי, מה טוב. זה רק מראה עד כמה עירן אובססיבי ביחס להשמצות שהוא
מעלה על הכתב - הוא חייב לדעת בביטחה מיהו בדיוק המכותב, וזה שיוסלה
הוא דמות ספרותית תמיד הביא לעירן את הסעיף. עכשיו שהוא חושב ש'גילה'
את זהותו ה'אמיתית' של יוסלה, עירן מפזז ברחובות חיפה שיכור מעצמו.
ומדוע? כי הידיעה, או הזיהוי ה'סופי', משרים על זה הסובל מחרדות קיומיות
שלווה ובטחון - מראית עין של יציבות נפשית. כל זמן שעירן - השור בחנות
החרסינה - נאלץ להתמודד אל מול יוסלה המסתורי משהו, חש כמי שעומד על
רצפה חלקה ביום גשם -ועוד בשיפוע. אך זה מה שעירן מפספס מההתחלה:
הקסם של הכתיבה שלא לצורך העניין אלא לצורך הכתיבה בלבד. ובנוסף,
הכתיבה והדיאלוג כאמצעי לשנות את בן-השיחה.

אך הכיף הזה של מציאת פתרונות ריטוריים בזמן האמת של שיחה באתר, חולף
על פני עירן כמו ענן של בוקר ללא כל רישום. הוא חושב בהתאמצות כיצד
יכפה את דעתו בעניין זה או אחר על הקוראים היגעים של 'ארץ הצבי', עם פטיש
או בלי. הכתיבה לא חשובה, גם לא הכתיב. הגישה לא חשובה, גם לא הנימוס
או האתיקה. העיקר לחדור כמו במשגל אינוס לתודעה של הקורא עד שהלה
יאנק ויודה לעירן על שאנס את דעתו.

יוסלה התרשם עד כה שעירן בכל זאת אוהב לכתוב, אך גם שעירן רתם את
עגלת הכתיבה שלו למשימות המינכנהאוזניות שלו. אולי אם עירן יקדיש קצת
יותר זמן לקריאה ולכתיבה וקצת פחות לאינוס דעתו של הקורא המזדמן, אולי
ילמד למצוא בכתיבה את מה שהוא מחפש כרגע בכל המקומות הלא נכונים.
_new_ הוספת תגובה



''מה שכתבתי כך הוא .''
סתם אחד (יום רביעי, 19/11/2008 שעה 4:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הצלחת לשכנע אותי שאריה כתב שטויות

נהפוך הוא, הערותיו על הלמוט הרבה יותר משכנעים

הלמוט לא מגיב להערות שמופנים כלפי מאמריו זו עובדה.

יוסלה זה הלמוט והלמוט זה יוסלה שהיא דמות ספרותית

טראגית מהשואה.

וזו דמותו שלו
_new_ הוספת תגובה



''מה שכתבתי כך הוא .''
סתם אחד (יום רביעי, 19/11/2008 שעה 4:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנסיון שלך לכתוב בגוף שלישי קצת חורק.
לך אל יוסלה, עצל, למד דרכיו וחכם.
_new_ הוספת תגובה



פיל פילון אפו ארוך. רק אתמול נוללללללללללללללללללללללללללללללללל
סתם אחד (יום שני, 17/11/2008 שעה 22:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המסיתים כמו פיל. דורכים על חרסינה ומפליצים. פההה
סתם אחד (יום שני, 17/11/2008 שעה 22:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי