פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סיפורו של ווטו
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 07/07/2002 שעה 3:28)



סיפורו של ווטו, או האם יש תוקף להחלטות
מועצת הביטחון

ד''ר ישראל בר-ניר





בימים אלה מתחיל לתפקד המוסד הקרוי בית הדין הבין
לאומי לפשעים (International Criminal Court). מוסד האמור להצעיד אותנו צעד נוסף לקראת התגשמות חזון ישעיהו ''וגר זאב עם כבש''.

אמנם הנושא כבר זכה להיתייחסות בפורום הזה, אבל מאחר וקרוב לוודאי שישראל תהיה הנושא העיקרי, אם לא הבלעדי, של פעולותיו של הגוף הזה, כדאי לבדוק קצת איך דברים מתפתחים באירגונים מסוג זה. איך המעצמות ומדינות אחרות שיכולות לגייס מספיק תומכים דואגות לכך שכללי המישחק לא יחולו עליהן.
מעמדה של ישראל באו''ם ובמוסדותיו השונים, והיחס לו היא זוכה שם הם דוגמאות מצויינות.
זכות הווטו שיש למעצמות במועצת הביטחון הוא נושא סיפורנו. מועצת הביטחון היא הגוף הביצועי של האירגון, וכפי שזה מנוסח במגילת האו''ם עליה האחריות לקיום השלום והביטחון בעולם. להלן הניסוח המקורי כפי שהוא מופיע במגילת האו''ם:

In order to ensure prompt and effective action by
the United Nations, its Members confer on the
Security Council primary responsibility for the
,maintenance of international peace and security
and agree that in carrying out its duties under
this responsibility the Security Council acts on
.their behalf


במועצת הביטחון יש 15 חברות, בהן חמש המעצמות שהן ''החברות הקבועות'', ועוד עשר חברות המתחלפות כל שנתיים. אומנם כל אחת מחברות האו''ם יכולה להיבחר למועצת הביטחון, ישראל מעולם לא זכתה לכבוד הזה, וגם אין שום סיכוי שהיא אי פעם תזכה לו. צריך לזכור שעד שסין העממית התקבלה לאו''ם, טייוואן ישבה שם על תקן של מעצמה, וגם שבהשוואה לארה''ב ורוסיה, צרפת ואנגליה אינן בדיוק מעצמות. אבל לא זה העיקר. מה שחשוב זה שלכל אחת מהמעצמות יש זכות ווטו, הזכות למנוע קבלת החלטה כל שהיא ע''י המועצה (זה נועד להבטיח שהמעצמות לא תהיינה כפופות לאותם כללים המחייבים מדינות מן השורה). לשם כך עליה להצביע נגד אותה החלטה.

זה מה שאתם חושבים? ובכן זה לא בדיוק כך. להלן מה שכתוב בנוסח המקורי של מגילת האו''ם:


Decisions of the Security Council on all non procedural
matters shall be made by an affirmative vote of
nine members including the concurring votes of
.the permanent members


אינני עורך דין, ואני יודע שמומחיותם של עורכי דין היא למצוא בטקסט נתון את מה שאין בו, אבל כאן הנוסח הוא פשוט וחד משמעי. החלטה שלא כל חמש החברות הקבועות הצביעו בעדה לא התקבלה. אין צורך להצביע נגד. מספיק שחברה קבועה תימנע מהצבעה כדי שהיא תיפול.

אז איך בכל זאת התגלגלו דברים למקובל היום שרק הצבעה נגד היא בחזקת ווטו? הסיפור התחיל בימי מילחמת קוריאה. כשפרצה אותה מילחמה, ארה''ב הגיבה מייד (הנשיא טרומן לא ראה צורך לחכות עד שתתארגן ''קואליציה''), אבל היא בכל זאת רצתה לפעול תחת גיבוי בין לאומי והיתה מעוניינת בחסות האו''ם. לשם כך היתה דרושה החלטה של מועצת הביטחון שבה היתה לרוסיה זכות ווטו. מטעמים שלה, רוסיה לא היתה מעוניינת להחריף את העימות עם המערב, ובמקום להצביע נגד, העדיפה פשוט להחרים את ישיבות המועצה שדנו בנושא, מתוך ביטחון מלא ששום החלטה לא רצוייה לה לא תוכל לעבור בהעדר הסכמה של כל חמשת החברות הקבועות. ארה''ב, שאז יכלה להעביר באו''ם כמעט כל החלטה שנראתה לה (כמו הגוש הערבי היום), הצליחה להמציא איזה פילפול משפטי (הפרטים לא ברורים לי עד היום) על פיו כדי שווטו יהיה ווטו, לא מספיק להימנע אלא יש להצביע נגד. וכך נוצר התקדים שממשיך להיות תקף עד היום. אבל מאחר ובניסוח המקורי של מגילת האו''ם לא הוכנס כל שינוי, זאת שאלה מעניינת איך זה יעבור אם מי שהוא ימצא לנכון לערער על תוקפה של החלטה כזאת או אחרת של מועצת הביטחון. לפי הערכתי למעלה ממחצית מההחלטות של מועצת הביטחון התקבלו כשלפחות אחת מהחברות הקבועות נמנעה מהצבעה.

למיטב זיכרוני, החלטה 242, האמורה להוות את הבסיס של כל הסדר עתידי באזור, התקבלה בהימנעותה של רוסיה (ייתכן שאני טועה כאן, אבל רוסיה הגישה הצעה משלה, הדומה בכל להחלטה 242, פרט לדרישה שישראל תיסוג מכל השטחים שניכבשו במילחמת ששת הימים. הצעה זו נידחתה ע''י המועצה. ולמרות שלא הצלחתי לאתר את פרטי ההצבעה על החלטה 242, אני כמעט בטוח שרוסיה נמנעה). אם זה כך, אז להחלטה 242 אין כל תוקף, ללא כל קשר לאיך שמפרשים אותה.

לסיום, כדאי לציין שגם הווטו לא תמיד מבטיח חסינות. ב- 1956, בעת מיבצע סואץ, שתי המיני מעצמות, צרפת ואנגליה, השתמשו בזכות הווטו שלהן כדי למנוע קבלת החלטות של מועצת הביטחון בגנות התקפתן על מצריים. ארה''ב, בשיתוף פעולה נדיר עם רוסיה, כינסה מושב מיוחד של העצרת הכללית, לו הואצלו סמכויות המועצה לצורך העיניין, ושם לווטו לא היה כל תוקף. עד היום, אחת הסיבות לכך שצרפת תמיד חותרת תחת מדיניות ארה''ב, היא תוצאה של אותה השפלה. חלק לא מבוטל מהעויינות של צרפת כלפי ישראל, נובע מזה שבתודעה שלהם (כמו אצל הערבים) ישראל היא שלוחה של ארה''ב.


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


חוק הזהב הוא שבעל הזהב קובע את החוק
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 07/07/2002 שעה 17:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמרך לכשעצמו בהחלט מעניין, אך אינני חושב שבמקרה בית הדין הבינלאומי בהאג תוכל ישראל לתמרן עצמה החוצה כפי שאולי המעצמות הגדולות וחברות מועצת הביטחון הקבועות יכולות לעשות זאת, ובוודאי עושות זאת.

ישראל נקלעה, ככל הנראה, למצוקה של ממש כתוצאה מהקמת בית דין זה - ואינני רואה אפשרויות תמרון רבות בשאלת חוקיות ההתנחלויות ושאלות אחרות, בין אם ישראל תנסה להשפיע בנקודה זו מבפנים או מבחוץ.

שאלת הקונצנזוס הישראלי היא זו שעומדת למעשה על הפרק, שפירושה באיזו מידה ילכו ישראלים בעלי אוריינטציה שמאלנית ויתלוננו קבל עם ועדה נגד פעולות מדינתם. זהו מצב חדש, ודומה כי יורם המזרחי כבר הביע את דעתו בבעייה חדשה ובלתי מוכרת זו.
_new_ הוספת תגובה



חוק הזהב: ובעברית ''בעל המאה הוא בעל הדעה''.
מוטי צביאלי (יום ראשון, 07/07/2002 שעה 20:43)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעת את ''אמנסטי אינטרנשיונאל'' מזדעקת על הרג של עשרות חוגגי החתונה באפגאניסטאן לפני שבוע ע''י חיל האוויר האמריקאי? הם לא הבינו שהמשתתפים ירו ''יריות של שמחה''...כנהוג.
אם כי נוהג זה הוא פסול בעיני הרי שבארץ ישראל כבר מודעים לנושא הזה. וכידוע,על מנת למגר טרור צריך להבין את האויב וללמוד אותו טוב. הערבים בינינו השכילו מזמן..רק אנחנו עם ה''מרכבה וסימניה 1,2,3,4'' עם מיגון,בלי מיגון,עם נ''ט ובלי נ''ט מרשים לעצמנו ''אוסלואים'' למיניהם.ושמעון פרס, עם הקול המאנפף שלו:''אני לא חייב התנצלות לאף אחד. הייתי תמים, טעיתי''. ממש גדול..! בצבא תמיד למדנו:''דע את האויב''...אף פעם לא למדנו:''חנך את האויב''. המטלות שלנו בתור מדינה אינם לחנך את האויב..אלא להשמר ממנו ככל האפשר. הרי טרור הוא טרור, רצח הוא רצח,
ו400 מעבדות לחומר נפץ בשכם ?הרי זה לא הולך ברגל. חבל שלא התעוררו מקודם.בא ונמשיך ללמוד וללמד לשמור ולעשות.בוא נמשיך ללמוד את העבר לפרטיו ודקדוקיו ונשליך את הלקחים לעתיד. ובהצלחה.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק בהחלט
ישראל בר-ניר (יום שני, 08/07/2002 שעה 5:07)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש בישראל רבים החושבים שישראל היא ''מוישה גרויס''. אבל כפי שאמרת, ישראל איננה ארצות הברית.
מה שיש לקוות זה שהעימות המתפתח בין ארה''ב לבין הגוף החדש יוציא לו את הרוח מהמיפרשים וידחוק אותו לשוליים.
בשלב זה נראה שלארה''ב אין כל נכונות להתפשר בנושא, ושהם לא יהיו מוכנים להסתפק באיזה תרגיל מילולי. נקווה שהם יעמדו על כך שתהיה הגדרה ברורה והגבלה של סמכויות בית הדין.
אין ספק שספירומנים למינהם כבר מכינים ''כתבי אישום'' כיד הדימיון הטובה עליהם. עוד נזכה לראות הרבה סמרטוטים בנושא הזה.
_new_ הוספת תגובה



בר ניר - תודה על הסקירה. המסקנה הינה בהתאם לאפרים
ראובן גרפיט (יום ראשון, 07/07/2002 שעה 19:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קישון בסיפורו על משחק הפוקר שלו כאשר הוא קובע באופן דינמי את הכללים. לאלה שלא קראו את הסיפור משנות ה 50 של המאה הקודמת. אעשה זאת בשפתי ולא בשפתו המצחיקה של קישון ובתמצית רבה. אחד מזמין את חברו לשחק פוקר בעל פה. אומר המזמין לחברו בחר מספר , אמר 10, עונה לי הראשון, 11, ולכן זכיתי. בסיבוב הבא בוחר השני 13 (המספר הגבוה ביותר) אומר לו הראשון ''בן גוריון'', זהו הג'וקר וזוכה שוב. כך היא ארצות הברית. דמינו לעצמכם שארצות הברית היתה נוחלת מפלה נוסח גרמניה במלחמת ויאטנם. מה גדולה וארוכה היתה רשימת התביעות כנגדה בגין פשעי מלחמה.רצח עם, שימוש בגזים. שריפת ערים ושובים, השמדת יערות. הרג ללא משפט של אזרחים ועוד אבל ארצות הברית תמיד תשלוף את ''הבן גוריון שלה'' דוגמה נוכחית התנגדותה שחייליה יעמדו למשפט בגין פשעי מלחמה.
_new_ הוספת תגובה



האיזון הקדוש - עוד בנושא בית הדין הבין לאומי
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 09/07/2002 שעה 9:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להבהיר שוב מה מצפה לישראל מהמוסד החדש האמור להיות הגון ואובייקטיבי ולהביא לימות המשיח, אתאר כאן שתי אפיזודות.
הראשונה מניסיוני האישי. אחרי הסכמי הבינים שבאו בעיקבות מילחמת יום הכיפורים, עשיתי את תקופות שרותי האחרונות במילואים כקצין קישור לאו''ם בסיני. זה היה לפני שהתחיל תהליך השלום עם מצרים, וכל מגע ישיר בינינו לבין המצרים היה בחזקת טאבו. היו כתוצאה מכך לא מעט אי הבנות ותקריות שלא הגיעו אומנם לפתיחה באש, אבל סיפקו הרבה תעסוקה לאנשי האו''ם. יצא לי לשוחח הרבה עם הקצינים של יחידות האו''ם שהיו כולם מארצות סקנדינוויה. זכורה לי במיוחד שיחה ארוכה עם איזה גנרל נורבגי, בעיקבות אחת התקריות האלה, כשהדו''ח אותו הוא הכין נראה לי קצת מופרך (זה בלשון המעטה). היתה לו תפיסה מעניינת של תפקידו. ''אנחנו,'' כך אמר לי ''חייבים להיות אובייקטיביים. אלה ההוראות שלנו.'' ''אם הבינותי אותך נכון,'' שאלתי אותו ''אז לדעתך כתיבת דו''ח בו נאמר שצד זה או אחר אשם בהפרת ההסכם או בגרימת התקרית, זו נקיטת עמדה לטובת הצד השני?'' ''בהחלט,'' הוא ענה ''הטלת אחריות על אחד הצדדים תפגע באובייקטיביות שלנו.'' ''ומה אם אין שום ספק מה קרה ואחד הצדדים נושא במלוא האחריות?'' שאלתי. הוא חזר על תשובתו הקודמת ''איננו רשאים לכתוב דו''ח ממנו ישתמע כאילו אנחנו מעדיפים את אחד הצדדים.'' זה היה כמו לדבר אל הקיר. הפרוש שאנשים אלה נותנים למושג אובייקטיביות או עמדה מאוזנת (מה שזכה בתקופת קלינטון לכינוי Even handed approach
והפך להיות אבן הפינה של גישת משרד החוץ האמריקאי לסיכסוך), הוא שאו ש''אף אחד לא אשם'', או ש''שני הצדדים אשמים באותה מידה''. היתייחסות אמיתית למה שקורה במציאות איננה באה בחשבון כי היא מחייבת נקיטת עמדה, ולכן איננה יכולה להיות ''אובייקטיבית'' מעצם ההגדרה.
דוגמא שניה לגישה של ''ללא משוא פנים'' היא מתקופה יותר קרובה לימינו - דו''ח מיטצ'ל. כדי להזכיר נישכחות, וועדת מיטצ'ל מונתה ע''י הנשיא קלינטון זמן קצר אחרי פרוץ מליחמת אוסלו, כניסיון להביא להפסקת האלימות לפני שהדברים יצאו מכלל שליטה. הוועדה הוגדרה כוועדה לבדיקת העובדות (Fact Finding) ולכן לא היה לנשיא קלינטון כל קושי לשכנע את ברק להסכים להקמתה ואף להתחייב לקבל את מסקנותיה. מאחר ולא היה כל ספק לגבי השאלה מי פתח במילחמה ברק לא חשב שיש לו מה לחשוש מממצאי הוועדה. לקח לוועדה כמעט חצי שנה לסיים את החקירה והדו''ח שלה התפרסם במאי 2001. בד בבד עם הקביעה הסתמית ש''האלימות חייבת להסתיים'', הדו''ח קורא לישראל להקפיא את בניית ההיתנחלויות. נושא ההיתנחלויות שעד לאותו רגע לא הוזכר ואפילו ברמז ע''י אף מנהיג פלשתינאי בהקשר לפרוץ המילחמה, הפך כבמטה קסמים לנושא המרכזי. הפלשתינאים, שמכל הדו''ח קראו רק את הפיסקה הזאת, קפצו על זה כמוצאי שלל רב. כך הם זכו לאליבי. מאותו רגע יש להם מלוא הלגיטימציה להמשיך ואף להסלים את האלימות. ההיתנחלויות אשמות הכל. להזכירכם, אין בהסכמי אוסלו ולו מילה אחת על ''הקפאת ההיתנחלויות''. נכון שבמשך שנות התהליך הועלו דרישות חוזרות מגופים שונים (אף פעם לא מהפלשתינאים עצמם!) לעשות זאת כ''מחווה'', אבל ההיתייחסות היחידה להיתנחלויות בהסכמי אוסלו מדברת על כך ש''גורלן של ההיתנחלויות יוכרע במשא ומתן על ההסדר הסופי של הסיכסוך''.
אז מה פתאום הנושא מופיע בדו''ח של וועדת מיטצ'ל? שוב ''האיזון הקדוש''.
מאחר ואחרי פירסומו, דו''ח מיטצ'ל זכה להרבה תגובות, ולא כולן חיוביות במיוחד, מיטצ'ל עצמו, ביחד עם אחד מחברי הוועדה ,וורן רודמן, ראו חובה לעצמם לפרסם הסבר. הם עשו זאת באמצעות מכתב למערכת שהתפרסם בניו יורק טיימס ב 24 למאי 2001, בו הם מפרטים את המנדט של הוועדה. להלן הנוסח המקורי באנגלית, כפי שהופיע בניו יורק טיימס:

the creators of our committee, were explicit
in insisting that we limit our inquiry
to those events that began in
September 2000 and that we
not assign blame

צריך לפרש באופן מאוד רחב את המושג ''ארועים שתחילתם בספטמבר 2000'' כדי למצוא קשר כל שהוא להיתנחלויות. יתרה מזו, את הדרישה ''לא להטיח אשמה'' חברי הוועדה הבינו כדרישה ''לא להטיח אשמה באחד הצדדים''. בקיצור, כמו עם הגנרל הנורבגי, על מנת להראות נייטרלי אסור לנקוט עמדה, ואם נאמר בדו''ח מה שהוא הניזקף לחובתו של אחד הצדדים יש לאזן זאת באמצעות הוספת מה שהוא לחובתו של הצד השני, ואם אין דבר כזה מן המוכן, יש להמציא אותו.
התוצאה הסופית של כל התרגיל הזה היתה דו''ח עליו כתב העיתונאי תום פרידמן (אדם שבדרך כלל ממעיט לכתוב דברים חיוביים על ישראל, וששרון עבורו הוא מוקצה מחמת מיאוס) במאמר מערכת בניו יורק טיימס שהדבר היחיד שראוי לעשות בו זה ''לאסוף את כל העותקים שלו לערימה גדולה, ולהבעיר מדורה שלפחות תסייע בקצת לארה''ב להתגבר על מצוקת האנרגיה שלה''.

a report fit to be made into a big
pile, and set ablaze into a gigantic
bonfire so as to make a small
contribution to the Bush energy
plan (''It Only Gets Worse'', by Thomas L. Friedman, NY Times,
May 22, 2001).

ככה זה היה תמיד באו''ם ובכל מיקרה של מעורבות בין לאומית, באותם מקרים בהם לא הטילו את מלוא האשמה על ישראל (כשאפשר להאשים את ישראל בצדק או שלא בצדק, ''האיזון הקדוש'' נעלם לפתע). זה לא יהיה שונה בבית הדין הבינלאומי.
_new_ הוספת תגובה



בדוגמת האו''מניק שהבאת לא היה איזון אלא איבה.
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 09/07/2002 שעה 9:27)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האיש היה מוטה כנגד ישראל, וצידד בצד שכנגד.
ניתקלתי בגישה זאת אצל גויים שרצו ''לדפוק'' אותי בגלל יהדותי, אף שהייתי צודק בעניני. גישתם היתה קור אדיב כביכול, והחזרתי שוב ושוב לאותה אמירה סתמית ביסוד גישתם. זאת הן משום שידעו שאני צודק, והן משום רצונם להמנע מוויכוח עם יהודי הנתפס כבעל יכול אינטלקטואלית לקידום ענינו, תוך דחיית מצב כזה על הסף.
_new_ הוספת תגובה



אך ''גישת האומ''ניק'' לא תעבור בבית משפט, שם כללי
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 09/07/2002 שעה 9:28)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדיון והברור הם בראש וראשונה אינטלקטואליים.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל, אתה באמת מאמין שבית הדין הבינלאומי
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 09/07/2002 שעה 10:24)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהיה ''בית מישפט'' כפי שאתה ואני מבינים זאת?
_new_ הוספת תגובה



איני יודע. ולכן איני שולל על הסף אפשרות כזאת.
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 10/07/2002 שעה 6:15)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעניין זה היצגתי במאמרי ''הפוליטיקה כאמנות האפשרי''
את לוגיקת הדמיון של ''עולמות אפשריים''. כבר ציינתי שבית משפט כזה לא הוקם אד-הוק לשיפוט מקרה ספציפי, כדוגמת בית הדין בנירנברג, 1946 . הוא לא הוקם ספציפית לדיון בנושא הסכסוך הפלשתינאי-ישראלי.
לכן יוצף בתביעות רבות מאד מכל פינה בעולם שם ניטשת לוחמה, כשכל צד לוחם ינסה כאן לתפור ליריבו תיק של ''פשעי מלחמה''. לכן השופטים עשויים להיות רלטיביים, סקפטיים וביקורתיים בגישתם, ומכאן שיפעלו כשופטים בכל בית דין הדן בתביעות רבות ומגוונות.

בנוסף, רלטיביות זאת השמה דברים בפרופורצייה מאזנת תגבר בוודאי, משום שלפניהם תקדימים של פשעים מובהקים נגד האנושות, כדוגמת טבח מאות האלפים מצד מילושביץ וקלגסיו, ואפילו מרתפי העינויים הסיטונאיים
בהם עונו ונרצחו אלפים בצ'ילה וארגנטינה. אפילו במקרה מובהק כזה של מילושביץ, נעשה משפט הוגן ושקול.
בוודאי שאין להתפס להגזמות סביב פעולות שיטור המבוצעות מתוך התמקדות בגורמים טרוריסטיים מסוכנים. אלה נעשו גם באירלנד. ההגזמות באות גם מתוכנו, עקב מגמה לא מודעת ''להרגיש כמו גדולים'' או ''ככל הגויים''.
_new_ הוספת תגובה



ההנאה נוכח ניבול הפה של האחות ג'ורג-ללא-דופי
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 10/07/2002 שעה 10:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בענין בית הדין בהאג, הרי כאן יש להזכר בטענת אלכסנדר מאן, אודות המוסר המשולש. מכיוון שהטפנו לאירופים, תוך העלאה תכופה של נושא השואה (דומני בתקופת ממשל ברק, קיבל העניין תנופה מחודשת), הרי שסביר שתהיה מגמה אירופית (וישראלית) להראות שגם הישראלים המטיפים, חוטאים בפשעי מלחמה.

זאת בדומה לאותו סרט אנגלי מלפני מספר שנים, אודות תוכנית הטלויזיה לילדים של ''האחות ג'ורג'. זאת, רחומה, אימהית ומוסרית בתוכניתה יותר ממרי פופינס הדגולה, מתגלה במציאות כליידי בריטית קשוחה למדי, שכל מילה שנייה שלה היא הטייה של Fuck . הסרט שואב את משיכתו עקב הניגוד הזה.

הפתרון: העלאת הטייה אפשרית זאת למודעות. להציג גם את האפשרות שיש מגמה להגזים בנושא ''פשעי מלחמה ישראלים'' כהנגדה מלאכותית לפשעים שבוצעו כנגד העם היהודי
_new_ הוספת תגובה



כלל בלוחמה: חיקוי. היריב נעשה ''דומה'' לך, בכך שהוא
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 10/07/2002 שעה 10:57)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לומד את דרכי מחשבתך, ומפעיל את הטקטיקות והגישות שפיתחת - כנגדך. יוצא שגישה כלשהי הננקטת באפקטיביות, הופכת עד מהרה לחרף פיפיות, לאחר שהיריב מאמץ אותה.
יוצא מכאן שמצב הלוחמה מחייב ליצירתיות מתמידה כל העת.
_new_ הוספת תגובה



המתעייפים מיצירתיות מתמדת - מתחילים לדגול בעוצמה
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 10/07/2002 שעה 10:58)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבר קרה לנאפוליאון לאחר נצחונותיו המבריקים בזכות היצירתיות והברק האינטלקטואלי.

הוא ניתפס ל''כשל העוצמה'' והחל לרכז כוחות גדולים תוך הסתמכות על העוצמה שהושגה כביכול, ווויתור על היצירתיות. כאן החלו כשלונותיו, כולל המסע לרוסיה ב- 1812 .
כך גם איוולת סטלינגרד וקורסק של הצבא הגרמני, לאחר שמוחות מבריקים כגנרל גודריאן פוטרו, בעקבות נצחונותיהם הגדולים, בטענה שהם אינדיבידואליסטים חסרי להט אידאולוגי. ההנהגה הנאצית החלה להסתמך על העוצמה בלבד, החל מסוף 1942 , דבר שהביא לכשלונות ענק.
_new_ הוספת תגובה



בית הדין הפלילי הבינ''ל בהאג
אבנר בן בסט (יום שישי, 12/07/2002 שעה 2:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אירופה החליטה להתחיל להיות מעצמה החל מ- 1 ביולי 2002 ולהתמודד על הבכורה מול אמריקה, רוסיה וסין. בתאריך זה התחיל, פ ו ר מ ל י ת, לפעול בית הדין הפלילי הבינ''ל, עליו הוחלט במסגרת אמנת רומא 1998. פעילותו של בית הדין ב פ ו ע ל אמורה להתחיל בסביבות אפריל יולי 2003. במהלך אותה עת ילכו ויצטברו התלונות בארכיוני ממשלת הולנד, עד לתחילתם של הדיונים.

חוקת בית הדין האירופאי הבינ''ל מאפשרת להעמיד לדין כל אדם, בכל תפקיד, על שלושה מיני עבירות:
א. השמדת עם.
ב. פשעים נגד האנושות.
ג. פשעי מלחמה.

לגבי פשעי טרור ותוקפנות ארגונים חמושים כנגד אזרחים, נכשלה הועדה המכינה של האו''ם לגבש דיעה אחידה בהתנגדות מדינות ערביות, ולכן לא הוכנס הסעיף לסיכום החוקתי של בית הדין הפלילי הבינ''ל.

ישראל, כמו רוסיה, סין ומדינות נוספות, חתמה הצהרתית על האמנה זו, אבל טרם אישררה אותה. מצב עניינים זה מעמיד את יחסי בית הדין מול המדינות שלא אישררו את האמנה זו (וישראל בתוכן) בתחום האפור. לא ברור כלל מה תהיה עמדת בית הדין כלפי תלונות נגד אישים ישראלים, וכיצד יפעל בית הדין בתלונה נגד מדינה או אדם ממדינה שלא אישררה את האמנה הזו. מבחינה משפטית ומוסרית העניין מסובך ומורכב ביותר. מבחינה פוליטית וכוחנית העניין פשוט בהרבה, ויתכנו מחלוקות שיסגרו ברמות הפוליטיות בין הצדדים. האישרור חייב לעבור תהליכי חקיקה: אישור ממשלה, הצבעות בכנסת וחתימת הנשיא. בינתיים החליטה הממשלה שלא לאשרר את האמנה הזו עד שיתבהרו מספר נושאים שבדיון ביננו לבין הועדה המכינה של האו''ם.

ארה''ב משכה את חתימתה הריאשונה על הצהרת רומא, כדי להגן על עצמה ועל מעמדה ולא להיפתח לתביעות רנדומליות של לפחות 70 מדינות בשלב זה. ע''פ האמנת רומא, אפשר יהיה לתבוע את ארה''ב על פעילות כוחותיה הצבאיים ברחבי העולם. אין המדובר רק בכוחותיה הנמצאים בקוסובו שהתייצבו שם ע''פ קריאת אירופה והאו''ם, אלה כוחות שלום נוספים המצויים בכעשרים נקודות משבר ברחבי העולם, כולל ברמה''ג ובסיני. גורמים בכירים בממשל האמריקאי הזהירו לאחרונה את ישראל כי היא תהיה אחת המטרות הראשונות של בית הדין הפלילי הבינ''ל, והמליצו שישראל לא תסתפק באי-אישרור חתימתה על אמנת רומא, אלא שתלך צעד נוסף ותמשוך את חתימתה המקורית מהאמנה עצמה. (ידיעות אחרונות, 3.7.2002).

רעיון הקמת בית דין פלילי בינ''ל הוא רעיון מבורך ואציל. אך לצערינו במבנה הפוליטי הגלובלי ובמוסר הכפול הנהוג גם במדינות אירופה, נראה שבית הדין הזה יממש את עקרונותיו על פי האינטרסים האירופאים, ככל שיהיו, בבוא יום הדין. מקובל על כל אדם שפוי ובר לבב שישראל אינה עושה כל עבירה בסעיפים שהוזכרו לעיל, אך פרשנות אירופאית, פרשנות של מדינות העולם השלישי ושל ''הלא-מזדהות'', שלא להזכיר פרשנות ערבית-אסלאמית, מערבת בשיקולי הדין גם שיקולים פוליטיים ולאומיים. האווירה שנוצרת סביב בית הדין הזה אינה נקיה מחורים שחורים, בהם יכולה לבוא לידי ביטוי אנטישמיות, שנאת ישראל ואהדה ל'קורבן' המתאבד הערבי, ההולכת ופורחת בשנים האחרונות באירופה ובעיקר בחוגי הימין והשמאל הקיצוניים.

אירופה רוצה ל''עשות שוב את ההיסטוריה'', אך האם היא באמת כשירה לזה ? האם היא באמת יכולה להוביל את המהלך הזה ? אירופה נכשלה לכל דרכה ההיסטורית, ובעיקר במאה ועשרים. שתי מלחמות עולם ושואה אחת הספיקה לכולם. אז שלא תציע לנו לחזור על המלחמות שלה ועל הכאב שלנו. תארו לכם, כמה נצטרך לסבול לאור העובדה שאמנת השלום ה ג ל ו ב ל י ת הראשונה נחתמה בהאג ב- 1899.

יש לציין שבית הדין, בשלב זה, עדיין לא הוקם. אין לו שופטים, תובעים, מינהלה או אפילו בניין. בעצם לא ניתן לדעת את אופיו העתידי, אלא להעריך ולשקול ע''פ הנתונים והמאפיינים הקיימים כיום בידינו. מנסיוני המקצועי, אני מאמין שבית הדין הזה יעבוד ע''פ קריטריונים מקצועיים, אך גורמים פוליטיים אינטרסנטיים יישאבו לתוכו וינסו להסיט אותו מדרכו ותיתכן השפעה מצטברת ואיטית של אינטרסים לאומיים שונים על נושאי השיפוט ועל החלטות בית הדין. כלומר, תהליך הפוליטיזציה הוא כמעט בלתי נמנע, משום אופי הדיונים שיתקיימו בו.

ישנם שני סוגי סיכונים לישראל, האחד שאנשים ינסו לקחת אירועים שאינם פשעי מלחמה וינסו לשווקם כפשעי מלחמה על ידי שקרים, דמגוגיה, עדות מפוברקת, הצגה מגמתית או סילוף. כך נעשה לדוגמה באירוע ג'נין. במקום שסוריה תשב במועצת הביטחון ותדרוש שמזכ''ל האו''ם ישלח ועדת בדיקה, היא תוכל מעתה להגיש תלונה על 'טבח בג'נין' לבית הדין. במקום שהעניין ייסגר תוך יומיים בעקבות מהלכים הישראליים והעובדות מהשטח, כעת יתכן, בסבירות גבוהה, מסע השמצה הנשען על כרעי כתב אישום מפוברק שילווה את ישראל חודשים ושנים, עד אשר יוכרע העניין בבית הדין. וההכרעה, לא תמיד על צד הצדק. לעומת זאת, אף אחד לא יבוא עם סוריה בחשבון על שחיסלה ב- 1982 20,000 אנשי האסלאם הסוני (''ג'יהאד אסלאמי'') החופשי וממשיכה עדיין לדכא שכבות אוכלוסיה נרחבות בשיטחה הריבוני ובלבנון.

הסיכון השני נוגע לעבירה אחת בחוקה, שנשתלה במיוחד עבורנו. מצרים, בראשות מספר מדינות ערביות, הכניסה לחוקה סעיף שאוסר להעביר אוכלוסיה לשטח כבוש, 'במישרין או בעקיפין'. כלומר אפשר יהיה לשפוט לא רק את מי שהעביר אזרח לשטח כבוש, אלא גם את הממשלה שתמכה או שאיפשרה את המהלך, את שר האוצר שנתן הקלות במיסוי למתנחלים, את מנהלי הבנקים שפתחו שם סניפים ואת החייל המגן על חייהם של המתנחלים ואת חברת 'שטראוס' המספקת לשם מזון. בעצם כמעט את כולנו.

יש לציין שגם סעיף זה מתחיל רק עם כניסת בית הדין לפעולה ואישרור ישראל את ההאמנה. כל הפעולות שנעשו לפני כן, אינן שפיטות, ע''פ אמנת רומא. סטטוס זה יוצר מצבים מגוחכים, שלכאורה אינם מסתדרים עם המציאות והמוסר החזקים מכל חוק אנושי. למשל, מה תהיה דינה של אם יהודיה היולדת ילד החל מהיום ואילך. האם יש לעקל לה את הילד ולהכניסה לכלא, ע''פ דיני האג ? מה יהיה דינו של נהג 'תנובה' המוביל מוצרים להתנחלות אריאל ? האם ישלם על כך במשרתו ? האם שולחיו, מנהלי 'תנובה', יועמדו לדין פלילי ? אלו דוגמאות קיצוניות, אפילו שנראה שבית הדין הזה לא יירד לרמת פירוט ופרט כזו. אך בתנאים קיצוניים הכל יתכן.

מה שממתן את הסיכוי הוא שכדי להרשיע את ישראל בעבירה, בית הדין יצטרך לקבוע שהשטחים הם אכן כבושים, וכך הוא מתערב ביסודות הסכסוך הישראלי-ערבי בקביעתו מי צודק בסכסוך ההיסטורי. דרך אגב, סוגיה זו לא נידונה ולא הוכרעה בשום ערכאה משפטית. בית דין חכם לא מכניס את עצמו להכרעה בסוגיה מדינית-פוליטית חריפה כל כך. ואפילו שמסתמן שבית דין זה יהיה ערל לב, הרי טיפש איננו.

בכל מקרה, נותרו בעיות משפטיות אותן ישראל רוצה להבהיר בטרם תאשרר את האמנה:

א. הפעילות בהתנחלות לא ייחשבו כ''פשע מלחמה''. אין כל בסיס בחוק הבינ''ל להגדרה מסוג זה במקרה זה. בדיונים שנערכו בשנתיים האחרונות, משפטני הועדה המכינה של האו''ם הלכו והולכים לקראת התביעות של ישראל וכבר גובשו מספר הבנות.
ב. ישראל רוצה להבטיח שלא תידרש לספק מידע מודיעיני רגיש ובכך תפגע ותסכן את ביטחונה הלאומי.
ג. ישראל מוטרדת משיטת בחירת השופטים, שהיא שיטה גיאוגרפית אזורית. בשיטה זו אין סיכוי שייבחר גם שופט ישראלי.
ד. הנשיא, רוה''מ, השרים וחברי הכנסת חסינים ממשפט לכל עניין שבתפקידם. כלל לא ברור איך בית הדין מתייחס לחוק זה,גם מול מדינות אחרות.

ושוב, סכנת הפוליטיזציה קיימת, אפילו שהמשתנים בה לא ידועים כעת. המשתנים בחוקי המשחק לא קבועים ולכן רק ניתנים לחיזוי עם אפשרות לנוע לכאן או לכאן תוך כדי בניית בית הדין. כמו בכל ארגון מגה-פוליטי המשתנים נולדים, מתקיימים ומתוקנים מיד עם תחילת פעולתו ויציאתו לדרכו החדשה של בית הדין. ראו את האו''ם לדוגמה שהיו בו כוונות טהורות אך הוא מכר את עצמו לשטן דקדנטי של בעלי השררה וכוח. בשלב זה לא ידועים האנשים שיתפקדו לארגון, צורת העבודה שלהם, סוג התלונות ודרך הטיפול הטכני-משפטי בהם וכיוצ''ב. העניינים לא סגורים והם מתגבשים כעת ויתגבשו עד אשר בית הדין יתחיל פעולתו ויריץ את משפטיו הראשונים.

ובלי טוב אי אפשר לסיים. אמנת האג קובעת בצורה ח ד-מ ש מ ע י ת ו ב ר ו ר ה שתי הגנות עקרוניות שיקשו על הגשת תביעות נגד ישראלים.

הגנה ראשונה היא ''אמנת רומא קובעת שאי אפשר לפתוח בהליך נגד אזרח ישראלי (נגד אזרח במדינה מאשררת) בלי הסכמת ישראל (המדינה המאשררת) או בלי הסכמת המדינה שבשטחה המעשה קרה''. לכן כל מה שעושים הישראלים בתחומי הקו הירוק ואיזורי B ו-C מוגנים משיפוט בינ''ל, במידה וישראל התחילה הליך שיפוטי מול העבירות המתקיימות שם בטרם הוגשו ואושרו התלונות באותם עניינים על שולחנו של בית הדין בהאג. לעומת זאת, מעשים שיתרחשו בלבנון, יוכלו להיות מאושרים לשיפוט ע''י לבנון.

מנגנון ההגנה השני הוא ''עקרון המשלימות''. העקרון קובע שבית הדין לא יטפל בתיק שישראל (המדינה הנתבעת או שבשיטחה נמצא הנתבע) כבר טיפלה בו, או החלה לטפל בו, או הוגשה נגדו תביעה והחלה חקירת משטרה בעבורו, או בהליך כלשהו של העמדה לדין, אלא אם כן התובע בהאג חושב שהמדינה 'עושה תרגילים' ושההליכים אינם הליכי אמת. והעניין הזה הוא די מסובך למעקב, לקביעה או להוכחה.

תהליכי הגלובליזציה החלו כבר לפני כ- 400 שנים, עם 'שלום וסטפליה' של 1615. אז מעצמות אירופה החליטו לשתף פעולה ברמה מוגבלת כדי לא להפריע האחת לשניה בבניית כוחן. תהליך זה גרם בין היתר להוצאת האנרגיה לכיוון ה'עולם החדש' עם כל המשתמע מכך (עבדות, קולוניות, ניצול כלכלי של החלש). מערכת יחסים זו המשיכה לתפקד עם תימוכין שונים עד לסוף מלחמת העולם הראשונה, אז הוקם ''חבר הלאומים''. ב- 1945 הוקם האו''ם כלקח ממלחמת העולם השניה ומתפקוד לקוי של 'חבר הלאומים', שלא מנע את המלחמה. לכאורה גופים אלה אמורים לספק צדק, משפט, הגנה וביטחון לכל חבריו, לפרט ולכלל. אך הארגונים האלה כשלו, בכך שנגררו לפוליטיזציה סקטוריאלית חמורה, תוך העדפת המדינות להן רוב אידיאולוגי באירגון. תהליך דומה סביר שיתחולל עם הזמן גם עם בית הדין הפלילי הבינ''ל.

כמו כן יהיה מעניין לבחון את התייחסותו של בית הדין הזה למעשי הרשות הפלסטינית, רשות אשר ראשיה מעורבים ומפעילים אירגוני טרור המבצעית תקיפת אזרחים, נשים, זקנים וילדים. וגם את מעמד המדינות האירופאיות התומכות כספית ברשות חבלנית זו. גם בכך ייבחן בית הדין הפלילי הזה.

ב סיכומו של עניין אני רוצה לומר, שאין דין הגיגית הזו כהר. אפשר וצריך להתמודד מול הפונקציה הזו, וצריך לראותה כתהליך הכרחי בגלובליזציה הנוהגת בעולמנו מזה כעשר שנים. אם התהליך הזה לא יהיה תהליך שיחזק את הצדק והמשפט הבינ''ל הוא יקרוס מעצמו. מדינות נפגעות, בצדק או שלא בצדק, יתנערו ממנו ויפגמו במעטפת הרגישה והחלקה העוטה כ ע ת את בית הדין. ישראל צריכה להמשיך במאבקה הצודק והמוסרי למימוש זכותה להתקיים בביטחון ובשלום ע''פ מיטב שיקולה ההיסטורי, מדיני, פוליטי, אסטרטגי, כלכלי ומישפטי. גם אם החברות והמדינות מולה היא מתמודדת נגועות במוסר כפול, בחוק ארכאי ובאי רדיפה אחר צדק ומוסר מקובלים. גם בית דין פלילי בהאג לא יוכל לרפא את תחלואי הפונדמנטליזם והארכאיות המאיימת על כל העולם החופשי.

קישורים:
יהודיה: http://images.maariv.co.il/cache/ART313953.html
האג: http://www.haguepeace.org
מלחמת: http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/hague.html
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי