פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בין אנטבה לטהראן
שלמה גזית (שבת, 19/11/2011 שעה 10:00)


בין אנטבה לטהראן

אלוף (דימ.) שלמה גזית



פעולת החילוץ של בני הערובה באנטבה תוכננה לפני למעלה משלושים וחמש שנים, בנסיבות שונות לחלוטין מן הנסיבות בהן מתנהל כיום הדיון הציבורי בהקשר של מתקני הגרעין באיראן. ובכל זאת, מה יכולים אנו ללמוד מאותו מבצע?

באנטבה עמדה ממשלת ישראל, בראשות יצחק רבין ז''ל, בפני הצורך לקבל החלטה קשה. הכול היו שותפים לרצון לשחרר את בני הערובה ולראותם חוזרים בשלום לבתיהם, אלא שנדרשה הכרעה קשה וכואבת בין ניהול מו''מ עם החוטפים ושחרור אסירים על פי הרשימה שהגישו לבין ניסיון חילוץ צבאי על כל ההשלכות והסכנות שבמבצע כזה.

בנושא האיראני עומדת שוב ממשלת ישראל, בראשות בנימין נתניהו, בפני בחירה קשה. עליה לבחור בין השלמה עם הפיכתה של איראן למעצמה גרעינית לבין מבצע צבאי שמטרתו סיכול תוכנית הגרעין האיראנית.

בשני המקרים – ההחלטה הנדרשת היא של הדרג המדיני. זו החלטה שבסמכותו ובאחריותו המוחלטת. ואלו הדרג הצבאי-מקצועי – זה חייב למלא אחר ההחלטה שתתקבל ולהשתדל לבצעה בנאמנות מוחלטת.

עד כאן, הכול לכאורה פשוט וברור. אולם לכאורה בלבד.

נחזור לחמשת הימים שקדמו למבצע החילוץ באנטבה.

מה שהיה ברור, ומה שאיש גם לא העלה על הדעת, זו החלטה והוראה של הדרג המדיני לצה''ל לצאת למבצע חילוץ צבאי כל עוד לא באו הרמטכ''ל וגורמי צה''ל והודיעו לדרג המדיני כי גיבשו תכנית חילוץ והם מאמינים כי התוכנית אכן ברת-ביצוע.

למן הרגע הראשון, עוד לפני שניתנה לכך הנחיה מדינית, החל הדרג הצבאי בתכנון. גורמי התכנון, ללא יוצא מן הכלל, ובראשם מפקדת חיל האוויר, העלו והציגו תוכניות שונות, אלא שאחת לאחת נדחו התוכניות כבלתי מעשיות. על אף התכנון הבלתי פוסק, איסוף המודיעין ואף לאחר תרגול מיוחד של הנחתת מטוסים בשדה בו מסלול הנחיתה איננו מואר, לא הייתה תוכנית פעולה מגובשת עד לבוקר השבת, ה-‏3 ביולי. וגם אז, משהציג הרמטכ''ל את תוכנית הפעולה לראש הממשלה, עברנו חקירה צולבת במשך שעה, על מנת לברר את כל התקלות העלולות להתעורר ולשבש את התוכנית במהלך המבצע.
ראש הממשלה אישר את תוכנית המבצע רק לאחר שהשתכנע כי היא ברת- ביצוע. הוא ידע שהאחריות למבצע – לטוב ולרע - מונחת כולה על כתפיו.

מכאן לאנלוגיה לתקיפת מתקני פרויקט הגרעין האיראני. ביחסי הגומלין שבין שני הדרגים, אין הדרג המדיני יכול להורות על תקיפה אלא אם:
  • מצליח הדרג הצבאי לשכנע, על פי המודיעין שבידו, כי תקיפת המתקנים באיראן אפשרית וכי התקיפה אכן תביא לשיתוק הפרויקט הגרעיני, ולעיכוב ולדחייה משמעותיים, של לפחות מספר שנים, בהשגת הנשק הגרעיני.
  • מציג המודיעין את אפשרויות התגובה הצבאית האיראנית, הן התגובה הצבאית הישירה והן התגובה באמצעות בני בריתה.
  • יצביע הדרג הצבאי כיצד מסוגלת ישראל להתמודד עם תקיפה כזו, ומה חוסנו של העורף הישראלי לעמוד בכך.
יש, ויהיו כמובן, שיקולים רבים נוספים, בעיקר במישור המדיני, אותם יידרש הדרג המדיני לשקול קודם שיקבל החלטה לכאן או לכאן. שיקולים אלה אינם מעניינו של הדרג הצבאי.

אכן, ההחלטה שתתקבל תהא תמיד של הדרג המדיני, הוא המוסמך לקבל את ההחלטה והוא שיקבלה. יחד עם זאת - אין להעלות על הדעת החלטה על תקיפה שלא תהא מגובה בתוכנית שהדרג המקצועי-המבצעי תכנן, הציג וגם מאמין בה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני חושב אחרת
המשורר (יום ראשון, 20/11/2011 שעה 9:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שהכי קובע הוא הצורך.
ישראל מוכרחה וחייבת להסיר את האיום האטומי של איראן.מכיוון שכך-
לא חשוב עלות,לא חשוב הדעה של העולם,לא חשוב כלום.
שוב האו''ם מאכזב.אין לסמוך על האו''ם וה''סנקציות'' שלו.
ברוסיה שולטים אוליגרכים שמרוויחים מיליארדים מעסקאות שונות ולכן תמיד יתמכו באיראן.כנ''ל סין.
לרוסיה וסין אין בעיה להקריב את הפיון הקטן ששמו ישראל.
ועוד לא דיברנו על אנטישמיות.
_new_ הוספת תגובה



עוד ביטוי של חשיבה ''בתוך הקופסא''
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 21/11/2011 שעה 16:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כפי שכתבתי בעבר אני חוזר וכותב
את פרוייקט הגרעין האירני אפשר לעצור , כמעט בלי חומרי נפץ !
מה שנחוץ לזה הם אנשים בודדים - אולי תריסר .

בלי מטוסים . בלי פצצות , בלי ''פיקוד מעופף'' .

זו דוגמא נוספת לטענתי ''יש נשק - אין שכל''
_new_ הוספת תגובה



עוד ביטוי של חשיבה ''בתוך הקופסא''
המסביר לצרחן (יום רביעי, 23/11/2011 שעה 0:34)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתכוון לג'יימס בונד?
_new_ הוספת תגובה



עוד ביטוי של חשיבה ''בתוך הקופסא''
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 23/11/2011 שעה 7:59)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא .
אני מתכוון למחלת הדבר Yersinia pestis.
שחרור מכרסמים הנושאים את פרעוש הדבר Nosopsyllus fasciatus ליד או בתוך מתקני הגרעין האירנים יגרום לעצירת העבודה שם .
_new_ הוספת תגובה



השאלה המשמעותית ביותר היא
המסביר לצרחן (יום חמישי, 24/11/2011 שעה 22:53)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה עוד לא גייסו אותך כדי שתראה להם איך לעשות את העבודה הזאת ?!?!
_new_ הוספת תגובה



השאלה המשמעותית ביותר היא
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 25/11/2011 שעה 17:34)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משתי סיבות
1 - אני לא במערכת .
2 - גנרלים לא אוהבים שטוראים מראים להם שהם טועים .
_new_ הוספת תגובה



בין אנטבה לטהראן המרחק הוא כ-‏4000 ק''מ
גלעד היפתחי (יום שני, 28/11/2011 שעה 20:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כך גם המרחק בין שחרור חטופי אנטבה לתקיפה אפשרית באיראן. שתי הפעולות נובעות מ''החלטה קשה''.

יחד עם זאת, בעוד שלא היה חיוני מבחינה אסטרטגית לשחרר את חטופי אנטבה הרי שהשמדת תשתיות הגרעין האיראני היא חיונית בעליל. בעוד שתזמון מבצע אנטבה היה הכרחי ומיידילפי השעון של החוטפים, הרי שמבצע תקיפת הגרעין הוא הכרחי אבל לא מיידי. ככל שמבצע חילוץ החטופים היה מורכב מבחינה מבצעית וטכנית, תקיפת האתרים הגרעיניים באיראן תהיה מבצע מורכב הרבה יותר. ככל שמבצע אנטבה היה מוגבל ומדוד בזמן, הרי שמבצע התקיפה באיראן לא יהיה מוגבל בזמן ויידרש עד השמדת האתר האחרון שברשימת היעדים.

אטען באנלוגיה לטענות שלמה גזית ואומר:
* הדרג המדיני יכול להורות לדרג הצבאי לתקוף את המתקנים באיראן משום שלישראל יכולות תקיפה כאלה. אבל כמובן שהצורך בתקיפת הגרעין האיראני הוא צורך ישראלי חיוני, ולא חשוב מי יתקוף, באמריקאים או הישראלים. הפקודה לדרג הצבאי לתקוף היא תוצאה של שקלול כל האינטרסים המדיניים, ביטחוניים, אזוריים וגלובליים של ישראל.

* הדרג המדיני יקבע לדרג הצבאי את מטרות המבצע לפי המודיעין הידוע לדרג המדינה מאמ''ן ומהמוסד.

* הדרג המדיני ינחה את הדרג הצבאי להציג בפניו מספר אופציות להשגת המשימה, שמתוכן תבחר אחת המתאימה ביותר לאותה שעה. הפקודה תתעדכן באופן שוטף ע''י המפקד והקמ''ן (במקרה הז מדובר על צוות גדול של אנשי מבצעים ומודיעין כשבראשם מפקד אחד שילווה את המשימה) שיופקדו על המשימה.

* סביר שמעבר למספר יעדי גרעין הכרחיים ידרשו הכוחות התוקפים לפגוע באתרי צבא איראני נוספים, כמו שדות תעופה וסוללות נ''מ, אם כי ידוע לכולנו שיכולותיהם של האיראנים בתחומים האל די ירודות. סביר גם שהתוקפים יצטרכו לאתר משגרי שיהאב-‏3 שנמצאים בשטח ושלהם יש מספר טילים בדרך קבע במחסני הפריסה. כאן מדובר במבצעי ירוט מורכבים, שהאמריקאים לא היו מסוגלים להם במלחמת המפרץ הראשונה ב-‏1991 בעיראק, אבל בטכנולוגיות של היום ישראל (והאמריקאים) מסוגלים לאתר משגרים גם בלילה ולתקוף אותם מיד.

* הגנת העורף - הדרג הצבאי יצביע על דרך ההתגוננות של האזרחים כלקח נלמד מ-‏1991 וייערך במקביל לתקיפה לתת סיוע נדרש לאזרחים. מבחינתי, אין צורך שהדרג הזה יפעל בצורה יוצאת דופן בטרם ישראל (או ארה''ב) פעלה ראשונה, כדי לא להסב את תשומת לב האיראנים. מנגד, יהיה נכון שישראל תכניס דרך קבע תרגילי התגוננות אזרחית אחת לשלושה חודשים, כל פעם במקום אחר, כדי להרגיל את האוזניים של המקשיבים לפעילות מתמשכת של ההגנה האזרחית, וכדי שפעילות עתידית לא תהווה חשד אם תהיה קשורה בהכנות למבצע התקיפה. צריך לזכור שיכולתם של האיראנים לשגר טילים לישראל אינה עולה על יכולתם של העיראקים ב-‏1991 ואילו יכולתה של ישראל ליירט את הטילים לאחר מעופם השתפרה ב-‏100%. מה גם שתקיפות, מארבים וצייד למשגרים איראנים, תפחית את תפוקת השיגורים. בכל מקרה, ככל שהאיראנים ישגרו טילים ככה הם יאזלו להם, ומצד שני הם יתנו סיבה לתוקף להמשיך ולתקוף באיראן ולא רק את המשגרים.

אני מעריך שחלק מהדברים שלעיל כבר בוצעו בצה''ל. צה''ל הגיש דיווחים וסיכומים לממשלה, והממשלה כבר הנחתה את צה''ל להגיש הצעות אופרטיביות. אני מעריך שהממשלה והצבא מדסקסים את זה באופן יומיומי וקבוע מזה כמה שנים. להווי ידוע שפקודה קיימת חיונית, אבל אין הכרח שהיא גם תתבצע. כי בסופו של דבר מי שישרוק לתחילת הפעולה תהיה באופן פורמלי הממשלה ובאופן לא פורמלי ראש הממשלה.
לשם כך צריכים להתקיים כמה תנאים הכרחיים וכמה תנאים לא הכרחיים אבל רצויים פוליטית. תנאי הכרחי יכול להיות למשל שהאיראנים החליטו להאיץ בייצור החומר הגרעיני כך שתוך שבועות מספר הם משלימם את התהליך ומעמידים את כל העולם בפני העובדה מוגמרת (עדיין אפשר לתקוף כל עוד החומר הגרעיני הזה לא הופך להיות ראש נפץ, אבל לתקיפה כזאת יכולה להיות משמעות אחרת).תנאי לא הכרחי הוא שהתוקף באמת יחכה על שהאו''ם יכריז שכל הניסיונות להטיל סגר על איראן לא הצליחו להרתיע אותה. כלומר, זה שתוקף לא חייב לחכות להצהרות פוליטיות שיכולות לתמוך בצורך לתקיפה. אפשר גם לתקוף מחר כי אז הסיכוי להצליח בפחות מאמץ גבוה יותר, בהנחה שהאיראנים עדיין בעצם לא מצפים לתקיפה. משמעות הדבר שהתוקף לא מחכה לכל משחקי הדיפלומטיה הדו-פרצופיים של ארגוני או''ם לא-רלוונטיים למינהם. למשל, תקיפת האתר הגרעיני בסוריה היה בשלב די מוקדם יחסית של תוכנית הגרעין הסורית. התקיפה לא גרמה למסע גינוי לישראל, ולא בגלל שאולמרט וציפי היו אז בממשלה, כי כל המדינות הכירו בעובדה שלישראל יש סיבה מוצדקת להגן על עצמה כמו כל מדינה אחרת.

לכן, אני מכריז בזאת שאני נותן את קולי לממשלה שתתקוף באיראן, ובתנאי שכל הפיצוצים המסתוריים באיראן לא יספיקו להשיג את המטרה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי