פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דברים בשם מקבלי פרס ישראל תשע''ב
יעקב אחימאיר (יום שישי, 18/05/2012 שעה 12:00)


דברים בשם מקבלי פרס ישראל תשע''ב

יעקב אחימאיר



נתבקשתי לשאת את דברם של כלות וחתני פרס ישראל, ורק ביני לבין עצמי יודע אני עד כמה התחבטתי עד למעמד זה. בשם כלות וחתני הפרס, עלינו להודות לשר החינוך גדעון סער על כי אימץ את החלטות ועדות השופטים שמצאו אותנו ראויים לפרס ישראל. לתודה עמוקה, ראויות ועדות השופטים אשר התחבטו רבות בשאלה, את מי עליהם להכתיר. היו הרבה מאד ראויים, אבל צריך היה להכריע ואנו הוכתרנו. במוצאי יום העצמאות, עלינו להוסיף ולהיות מודעים לשאלה, מדוע אנו כאן, בערב זה? מי זיכה, לא רק אותנו, אלא את כלל אזרחי ישראל? עלינו לזכור, כי בעוד אנו חוגגים ועולצים, בטרם נחזור לשיגרת החיים, ימשיכו לדמוע עיניהן של משפחות רבות, רבות מדי, שיקיריהן הקריבו את חייהם במאבק שקיצו עדיין אינו נראה, למען תחיה המדינה.

המאבק לא תם לא רק בשדות הקרב. המאבק לא תם גם על עצם זכותה של מדינת ישראל להתקיים. קוראים לכך: המאבק על הלגיטימציה של קיום מדינה. יותר ויותר טוענים כי ישראל היא מקור הצרות של העולם. הלוואי, כך יש האומרים והמפללים, אילו רק היתה נעלמת ישראל, אילו רק היהודים היו זרויים ופזורים, ולא מרוכזים ברובם בישראל, היה עולמנו טוב יותר, עולם של שלום ושלווה. היש מי ששמע כי כך אומרים על האיראנים, או על הצפון קוריאנים, שאילו הם היו מפוזרים ביבשות ובארצות לא להם, עולמנו, אין ספק, היה מקום שלו יותר? לא. את זאת אומרים רק על מדינתנו. אנו רואים עד כמה מדינות, אירגונים בינלאומיים וגם חוגים אינטלקטואליים, שוללים את זכות הקיום של מדינת ישראל.

יש המבקשים למחוק בכח את ישותנו מעל פני האדמה. יש אומרים זאת בגלוי. ובתגובה יש מי שמעלילים, כי ישראל היא שמאיימת על שלום העולם. יש לומר בבירור את האמת העובדתית הפשוטה, הידועה לכל מי שזוכר, וכל מי שחי כאן, יודע או זוכר: המאבק הזה לא החל רק אחרי יוני 1967, אלא אחרי מלחמת ששת הימים המאבק רק החריף והעצים. אבל מציאות זו איננה צריכה להותיר אותנו לישב בחיבוק ידיים. כי לבד מן המאבק נגד הדה-לגיטימציה, עלינו לעמול למען תיקון עצמי שלנו, בבית פנימה. קודם כל, עלינו להיות בסדר עם עצמנו. אנו מתגאים בכך שאנו הדמוקרטיה היחידה בסביבה שלנו. אבל עדיין איננו ראויים לתואר: ''וילה בלב הג'ונגל''. ג'ונגל מסביב כן. לג'ונגל הזה קוראים משום מה ''האביב הערבי''. לא ידעתי שכך נראה אביב. אבל גם הבית שלנו איננו ''וילה'', בוודאי לא כאשר קורסים עמודי תאורה שהוכנו לטקס כה מרכזי, והקצינה הילה בצלאלי שילמה בחייה על עיקר אמונה בתרבות החיים שלנו, העיקר ש''יהיה בסדר''.

ישראל היא דמוקרטיה, אבל דמוקרטיה משמעה לא רק ויכוח שיש בסופו הכרעה באמצעות בחירות חופשיות. דמוקרטיה זה עניין של יום-יום. וכאשר משתתפים אנו בהליך הדמוקרטי, ביום הבחירות, באותן דקות של התייצבות בקלפי נכרתת ברית: ברית בינינו, בעלי זכות ההצבעה, לבין הנבחרים אשר להם מעניקים את הקול שלנו. וזוהי מהותה של ברית זו: אנחנו, המצביעים, מלאנו את חלקינו. אתם, הנבחרים שלנו, אם הצלחתם להגיע לשלטון גם באמצעות הקול שלנו, אתם חייבים למלא את חלקכם: לממש את מה שהבטחתם לנו בעת שחיזרתם, ביקשתם את קולותינו. הרי האדישות, הציניות ואפילו השחיתות הציבורית, גורמים המסכנים את משטרנו הדמוקרטי, רק יגברו אם אתם, הנבחרים, תסטו מן הדרך שהובטחה לנו, תבגדו בנו. עלינו, ובהשראת ההנהגה, רק לחזק את הערכים החשובים ביותר, הבסיסיים ביותר, שעליהם נתכוננה המדינה היהודית, הציונית, ערכים עליהם חלמו אבותינו.

ואלה כמה מן הערכים: כיבוד החוק, שלטון הרוב אך תוך כיבוד המיעוט, כי הרי יום אחד אני הרוב, ויום אחר אני המיעוט. ויש להיזהר בכבודו של מי שנמצא בתוכנו: בין אם מדובר בשחקן כדורגל ערבי או אפריקני, ובין אם מדובר בשופט נוצרי-ערבי בבית המשפט העליון. הם, אינם יכולים להגיב בעלבון על עלבון. עלינו לנהוג בסובלנות. ואביא דברים בשמו של אדם, אבי המנוח, אב'א אחימאיר, שגאה אנוכי להיות בנו. וכה כתב לפני מלחמת ששת הימים: ''הגויים נכשלו בפתרון שאלת המיעוטים הלאומיים בכלל, ושאלת המיעוט היהודי בפרט. אבל כלום הצליח עם ישראל בפתרון שאלת המיעוטים הלאומיים שבתוכו? כלום מצטיינים אנו בסובלנות דתית ולאומית? כלום יש לנו הרצון והכשרון לרדת לסוף דעתו של הגר הגר בתוכנו? כלום לא שכחנו במהירות מפתיעה שגרים היינו בארץ מצרים?''. סוף הציטוט. ואוסיף, כן לסובלנות ולסבלנות, אבל לא עד כדי סיכון החיים.

התקשורת החוקרת והמדווחת, העיתונות, היא מסד חיוני במשטר הדמוקרטי. בלעדיה אין דמוקרטיה. ועל כן, אל לו למחוקק להגבילה. אך שומה גם עלינו, העיתונאים, להטיל ריסונים על עצמנו: להיזהר בכבודו של אדם, ולזכור: לכל אדם, קטן כגדול, יש שם. ואזרח זכאי כל עוד לא הוכח אחרת. ואם שגינו, עלינו להתנצל. אנו, העיתונאים, יכולים למלא תפקיד אדיר בשיפור שיגרת חיינו, גם בלא לוותר כהוא זה על אחד מיעודינו: חשיפת המכוער, השחיתות. כך רק נחזק אמון במקצוענו. נדווח ללא חשך, ללא חשך, על חצי הכוס הריקה, אך בל נסתיר את חצי הכוס המלאה. זהו חצי מלא מאד. בחצי הזה אפשר להתגאות ולא רק ביום העצמאות. וכן, יתכן מאד שהמאבק בשחיתות יהיה יעיל יותר אם תישלל השתתפות בחיים הציבוריים ממי ששואף לשוב ולהיבחר, גם לאחר שריצה עונש שיש עימו קלון. זהו עוד פן במאבק למען התיקון העצמי, הפנימי, שאנו זקוקים לו מאד בבית שלנו. זו הלגיטימציה שנעניק אנו, לעצמינו, ללא היזקקות לגושפנקא של אחרים.

ואחזור, גבירותי ורבותי, באיחור של שנים רבות, על מה שאמרתי בוודאי בדרשה בבית הכנסת, לפני ששים שנה: תודה להורי הנערצים שהביאוני עד הלום. תודה לכל משפחתי התומכת, האהובה עד אין קץ. מזל טוב לחברי, כלות וחתני פרס ישראל. ואני חותם במשאלה להנהגה שלנו: אנא, עשו עוד ועוד כדי לחזק את תחושת הגאווה המפעמת בי, ולא רק בי, הגאווה להיות אזרח מדינת ישראל. תודה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תודה לך על הדברים שהבאת לכאן .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 18/05/2012 שעה 18:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש בדבריך נושא אחד שעולה שוב ושוב - הלגיטימציה של מדינת ישראל מצד אחד ותליית הסבל בעולם באשמתנו , היהודים .
הזכרת את צפון קוריאה , את אירן ויש אחרים , סוריה למשל , או סודן או סומאלי ועוד .
מענין לשים לב כי גרמניה שפתחה פעמיים במלחמה כלל-אירופית עם הנזק הנלווה , אינה נחשבת ''רעה חולה'' עולמית .

מדוע ?

זו אינה שאלה פילוסופית , אלא שאלה קיומית עבורנו .
לדעתי יש לכך כמה סיבות , אבל העיקרית לדעתי היא היותנו מעטים או חלשים .

לא דומה ההתנהגות כלפי אירן או סוריה או צפון קוריאה האוחזת בנשק גרעיני , או מדינות הנפט השונות , להתנהגות כלפי ישראל והיהודים .

לדעתי קיום של עם יהודי בן 100 מיליון יהודים ישנה את היחס הכלל עולמי כלפינו .
במיוחד היחס של עמי אירופה ושל הנוצרים בכלל .
לדעתי אפילו הערבים והמוסלמים יראו בנו אז אויב ולא ''שטן קטן'' .

לזה אפשר להגיע - אם רוצים .
זו רק ביולוגיה .
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
יובל רבינוביץ (שבת, 19/05/2012 שעה 1:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

„התקשורת החוקרת והמדווחת, העיתונות, היא מסד חיוני במשטר הדמוקרטי. בלעדיה אין דמוקרטיה. ועל כן, אל לו למחוקק להגבילה. אך שומה גם עלינו, העיתונאים, להטיל ריסונים על עצמנו: להיזהר בכבודו של אדם, ולזכור: לכל אדם, קטן כגדול, יש שם. ואזרח זכאי כל עוד לא הוכח אחרת. ואם שגינו, עלינו להתנצל.”

משוואה נחמדה: העיתונאים ידווחו באחריות ובמקצועיות והמחוקק לא יגביל אותם.
השאלה היא מה לעשות כשזה אינו קורה. אם העיתונאי מכפיש, משקר, פוגע בפרטיותם של המסוקרים, גם כשאינם דמויות ציבוריות, האם על המחוקק להתערב?
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
ע.צופיה (שבת, 19/05/2012 שעה 9:04)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמשתמע מדבריו: כן!
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
דוד סיון (שבת, 19/05/2012 שעה 9:46)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על מה הסתמכת בדבריו של אחימאיר?
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
ע.צופיה (שבת, 19/05/2012 שעה 10:32)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה עניין של הבנת הנקרא. אין, לדבריו, להגביל את התקשורת אם העיתונאים יגזרו על עצמם ''משמעת עצמית''. המסקנה היא שאם לא, אזיי יש להגביל זאת בחוק.
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
דוד סיון (שבת, 19/05/2012 שעה 11:34)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו רק אחת מן המסקנות האפשריות.
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
ע.צופיה (שבת, 19/05/2012 שעה 16:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איש איש ומסקנתו.
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
בצלאל פאר (יום ראשון, 20/05/2012 שעה 15:26)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אם העיתונאי מכפיש, משקר, פוגע בפרטיותם של המסוקרים... '' הוא עובר על החוק ואפשר לתבוע אותו ולהעמידו לדין.
המחוקק לא יגביל עיתונאי בחוקים מיוחדים , אבל כל עיתונאי הוא קודם כל אזרח וכל חוק חל גם עליו.
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
ע.צופיה (יום ראשון, 20/05/2012 שעה 17:34)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספר זאת לעיתונאים. זה חדש בשבילם.
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
יובל רבינוביץ (יום שני, 21/05/2012 שעה 16:28)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מדבר על תביעה אזרחית? נחמד, אבל אזרח מן השורה אינו בעל כלים להתמודד עם גוף תקשורת גדול.

מדוע המשטרה והפרקליטות לא פותחים בהליכים פליליים מול מי שעבר על החוק?
כי זה יצא קצת מוזר כשהשוטר מדליף ל„כתבנו לענייני משטרה” ש„כתבנו לענייני משפט” ייחקר באזהרה על כך שפרסם מה שהודלף לו על ידי אותו גורם עצמו.
_new_ הוספת תגובה



האיזון בין התקשורת והמחוקק
בצלאל פאר (יום ראשון, 27/05/2012 שעה 13:54)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תביעה אזרחית בבית משפט לתביעות קטנות היא הליך יחסית קל וזול. אני משער שאזרחים או ארגונים יכולים להתאחד ולתבוע עיתונאים ועיותנים.

מבחינת האזרח התובע לא חשוב לו מיהו המקור שהדליף ידיעה אמיתית או שיקרית לעיתונאי. אני מתכוון שהנזק בכתבה X לאזרח/ים Y הוא נזק או פגיעה שאפשר להגדיר, לתחם ולהוכיח. במקרה כזה לא חשוב מיהו מקור אותה ידיעה או שבכלל זוהי המצאה של העיתונאי (ואני מאמין שהבה עיתונאים ממציאים חדשות ומסווים זאת במאמרי פרשנות ובמשפטי התניה).
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי