פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקלחת המפלגתית רותחת
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 01/12/2012 שעה 11:00)


הקלחת המפלגתית רותחת

ע. צופיה



לקראת הגשת רשימות המועמדים לחברות בכנסת הבאה רותחת הקלחת הפוליטית-מפלגתית ואירוע רודף אירוע.


הליכוד-ביתנו

ההכרזה הדרמטית על הליכה משותפת לבחירות, החלטה שמבחינת נתניהו משמעותה כפולה. ראשית, שלילת האפשרות מ''ישראל ביתנו'' להציע מועמד שונה לראשות הממשלה, בפני הנשיא לאחר הבחירות, מלבד נתניהו. שנית, ''ירושת'' המפלגה (ישראל ביתנו) במקרה שאביגדור ליברמן, מייסדה ומנהיגה, יאלץ לפרוש מהחיים הפוליטיים עקב החלטה משפטית.

לפריימריס בליכוד ובעבודה יש מסורת ''מפוארת'' עתיקת יומין של דילים וקניית קולות. די אם נבחן את דפוסי ההצבעה, בכפרים ערבים או בערים חרדיות או בתכונה ייחודית שמאפיינת את יום הבחירות במפעלים שונים בארץ, בכדי להבין כי משהו לא תקין בטכניקה של השיטה.

אז היו בחירות מוקדמות בליכוד ולמרבה ההפתעה לא היו הפתעות. אמנם מספר שרים לא נבחרו, אך אם נזכור שחלקם (מרידור ובגין) נטשו בעבר את הליכוד וחזרו אליו לאחרונה (לקראת הבחירות של 2009) הרי מצביעי הליכוד באו עימם חשבון ואין בזה משהו מיוחד. זה אופייני לכל המצביעים בכל המפלגות.

התקשורת הסיקה מבחירתם ומיקומם של חברים מסוימים כי הליכוד ''זז'' ימינה. עוד דימוי תקשורתי מטעה שבא לשרת מטרות פוליטיות של העורכים. התוצאות בבחירות בליכוד משקפות את דעת הקהל התומכת במפלגה זו. אם נשווה זאת לבחירות דומות בעבר נמצא דווקא תזוזה שמאלה. רוב הנבחרים אינם מדברים על סיפוח אלא על סוג כזה או אחר של פשרה עם הפלשתינאים.

בימים הקרובים תקבע מפלגת ''ישראל ביתנו'' את מועמדיה לכנסת ובכך תושלם הרשימה המשותפת לבחירות הקרובות.


עבודה

מפלגת העבודה ויתרה במודע על מצע ייחודי בנושא המדיני-בטחוני ומזדהה לחלוטין על ''הקונצנזוס'' שבו שותפים ליברמן, נתניהו, מופז, לבני ולפיד. מנגד היא מנסה להעביר את הדיון הציבורי לנושאים כלכליים-חברתיים בו, לדעתה יש למפלגה אמירה ייחודית. מאחר וסוג דיון כזה אינו מתאים ליתר המתמודדים, ספק אם היא תצליח בכך.

בבחירות המקדימות שנערכו אתמול במפלגה התברגה בצמרת קבוצה של צעירות וצעירים, ''כוכבי תקשורת'', שללא ספק קורצים לגילאים 20 – 40. מנגד ''נעלמו'' מרשימת המפלגה כל אנשי הצבא שכה אפיינו אותה בעבר. מעניין יהיה לראות אין יגיב ציבור הבוחרים המסורתי של המפלגה לשינוי הדרסטי הזה. מעניין כי למרות שכל מנהיגות המפלגה התחלפה (בהשוואה לחמש או יותר שנים בעבר) עדיין יצר הפלגנות מפעפע ומבעבע ללא הרף.


יאיר לפיד

גילוי נאות: איני מצליח להבין כלל את האנשים שרצים להצביע עבור מפלגתו של יאיר לפיד. ככול שאני בוחן את האיש איני מצליח למצוא בו משהו ממשי מלבד חיוך כובש. לכן התופעה נראית לי כמשיחיות-שקר קלאסית.

אני בהחלט יכול להבין את האישים ''הקופצים על עגלתו'' בכדי להצטרף לרשימת מועמדיו לכנסת. זהו קיצור דרך נפלא להגיע לב הפוליטיקה הישראלית.
''בדיחות'' מפלגתיות כאלו היו לנו בעבר. די אם נזכיר את ''צומת'', ''הדרך השלישית'', פלאטו-שרון וגם שינוי וד''ש למרות הצלחתן הגדולה התבררו לבסוף כעורבא-פרח פוליטי.


ציפי לבני

ציפי לבני גילתה ''שטח מת'' גדול בין הימין והשמאל והיא מנסה להשתלט עליו. ולמה כוונתי: כפי שהזכרתי קודם גם מפלגת העבודה וגם יאיר לפיד נמנעים, בצדק מבחינתם האישית, לעסוק בעניינים מדיניים-ביטחוניים. הם גם לא הצליחו לגייס לשורותיהם אנשים בעלי שיעור קומה העוסקים או שעסקו בתחום זה. כך שלמחנה המרכז-שמאל אין דובר בר-סמכא בעניין שיתמודד בשמם ביעילות כנגד אמירות הימין. פה נכנסה לתמונה ציפי לבני כמי שהייתה מועמדת רצינית לראשות הממשלה, שנים רבות שרה, גם שרת חוץ שנפגשה עם רמי-עולם ומנהיגים פלשתינאים רבים ולכן נחשבת לברת-סמכא בנושאים מדיניים.

המפלגה בראשותה שואפת לשאוב אליה את כל אותם הבוחרים בשמאל שרואים בנושא המדיני כנושא החשוב יותר מהנושא החברתי וכן בוחרים בימין שאינם אוהדים את הדמויות החדשות ברשימת הליכוד-ביתנו לכנסת.
בעייתה של הגב. לבני (ושל המקבילים האחרים שלה בשמאל) היא האגו הנפוח של ''אני ואפסי עוד''. אם תדע לכווץ אותו, ''לרדת לעם'' ולהרכיב רשימת מועמדים טובה לבחירות יש לה סיכוי להנהיג את ''גוש השמאל'' להתמודדות שווה מול הימין.


אהוד ברק

גם לפרישתו המפתיעה של אהוד ברק מהפוליטיקה יש השפעה על הנעשה בשטח זה. ראשית, מפלגה פחות, שנית צמצום הפיצול במחנה. אך בעיקר השארת השטח המדיני במחנה השמאל בבלעדיות לציפי לבני.

אהוד ברק היה האיש שהשפיע במידה הרבה ביותר על ההתנהלות המדינית של המדינה לאחר רצח רבין וכפועל יוצא מזה גם על ההתנהלות הכללית של המדינה:
  • די אם נזכיר את הפינוי מלבנון, דבר שלא צלח בידם של שמיר, פרס, רבין ונתניהו.
  • די אם נזכיר את תכנית השלום שלו בקמפ-דיויד שמשמשת בסיס לכל תכניות השלום מאז ועד היום.
  • די אם נזכיר את ''הדחת'' אולמרט.
  • די אם נשווה את ביצועי הצבא (שהוא היה אחראי עליו כשר ביטחון) ''בעופרת יצוקה'' וב''עמוד-ענן'' לעומת מלחמת לבנון השנייה.
אני מקווה שהסיבות לפרישתו היו אלו שמנה ולא אחרות.

איני מתייחס ליתר המפלגות כי לטעמי הן ''סטטיסטיות'' במאבק בין הגושים ואין בידן את האפשרות לתמרן ביניהם.
עד הבחירות נותרו לנו כחמישים יום. אני משוכנע שנחזה בתהפוכות נוספות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  התזוזה ימינה בליכוד  (דוד סיון) (16 תגובות בפתיל)
  הערה אישית .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  בדיחה מיוחדת הוא שאול מופז .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  כולי סקרנות מה יקרה עם מפלגה ששמה ''התנועה''  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (2 תגובות בפתיל)
  יש עתיד עם יאיר לפיד .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  ציפי לבני הולכת שמאלה?  (בצלאל פאר) (6 תגובות בפתיל)
  את פלסטין יש לחסל .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  האיש עם המשקפת הלך אצל האשה עם האגו .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי