פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
רגע של אמת
שלמה גזית (שבת, 12/04/2014 שעה 8:00)


רגע של אמת

אלוף (דימ.) שלמה גזית



''תג מחיר'' איננו המצאה של חבורת הצעירים הקיצונים, שומרי גבולות הארץ. אלה, רק נתנו לצעדיהם את השם. מדיניות זו, שתמציתה: אין עוברים בשתיקה, אין מבליגים על פעולת אויב עוינת וכואבת, מדיניות זו אומצה כבר בשנות ה- 50' של המאה החולפת, אלא שאז כונתה בשם ''תגמול'' או ''גמול''.

מה שקרה השבוע בישוב יצהר היו שתי פעולות ''תג מחיר'', בזו אחר זו. פעולת ה'תג מחיר' הראשונה ניזומה ע''י שר הביטחון וצה''ל. הריסת המבנים הבלתי חוקיים, בתגובה על ניקוב צמיגי רכבו של מפקד חטיבת השומרון בעת ביקורו ביישוב. עד לאותו ערב, ננקטה מדיניות התגובה הישראלית רק אל מול הפלסטינים, רק כתגמול על כל ירי מרגמה או רקטה הנורית מתחומי רצועת עזה. שם ואז, איננו מתפלאים כאשר תגובת ירי שלנו זוכה לתגובת ירי נגדית, ואולי אף חמורה יותר. והנה, ראה זה פלא – גם תושבי יצהר לא הבליגו, ולא השלימו עם ענישתם על ניקוב הצמיגים.

מיה וביה, תגובתם הייתה מיידית. בצדק – בראייתם הם – בחרו שלא לפגוע ולא להעניש פלסטינים. הם החליטו לפגוע ולהעניש את נציגיהם של אלה שהיו אחראים להריסת הבתים.

כיתת החיילים, שאוהלה וציודה נהרסו, בחרה בצדק שלא להתנגד. ההסבר שקיבלנו – איש לא הכינם איש לא תידרכם כיצד להגיב ולהתמודד עם איום מסוג זה. וטוב שלא תודרכו וטוב שלא ניסו למנוע בכוח את הפוגרום.

ישראל נמצאת היום על ספו של עימות אלים, על ספו של עימות בין המדינה וכוחות הביטחון שלה לבין ציבור קיצוני ואלים המבקש לממש את ארץ-ישראל הגדולה והשלמה, אפילו צעדים אלה אינם מאושרים ואינם מגובים ע''י השלטון.

כיתת החיילים ביצהר יכלה להתנגד בכוח ואולי אף למנוע את הריסת המאחז שלהם במקום, היא יכלה להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות ואולי אף לפעול בהתאם להוראות הפתיחה באש – תחילה אזהרה, אח''כ, אם יידרש, ירי באוויר, ואם גם בכך אין די – ירי המכוון לפלג הגוף התחתון. המפקד במקום שקל אחרת. הוא הבין כי אין דין הפגנה והתפרעות פלסטינים כדין הפגנה והתפרעות יהודים.

מה שקרה השבוע ביצהר איננו מקרה חריג ויוצא דופן, זו הייתה התפתחות בלתי נמנעת בתהליך שהחל סמוך לאחר מלחמת ששת הימים. חזרנו לימים של ''טרום-המדינה'', לימים של ארגונים ותנועה אשר לא קיבלו את מרות המוסדות הלאומיים של היישוב היהודי, כאשר אלה יזמו, פעלו ובקשו לקבוע עובדות בשטח. זו התפתחות שניתן היה לצפותה והיו רבים שאכן צפו והתריעו מפניה.

הגענו לרגע של אמת. שוב אין הממשלה חופשית להתעלם ולדחות דיון ואימוץ מדיניות. כל יחידת חיילים המשרתת והמוצבת בשטח עלולה להיקלע מחר לסיטואציה דומה, והיא מבקשת הוראות פעולה ברורות וחד-משמעיות: כיצד תגיב אל מול מתפרעים יהודים.

הבחירה קשה וברורה – על הממשלה להכריע בין הפעלת כוח על כל המשמעויות של עימות כזה לבין ויתור, השלמה וכניעה.

מחרתיים בערב נשב לליל הסדר, נשוב ונשאל את ארבע הקושיות. זו אפוא השעה לאחל לכל ידידינו חג שמח.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


כניעה ורפיסות כמדיניות
הזוהר הצפוני (שבת, 12/04/2014 שעה 22:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כניעה בכל החזיתות.היא מדיניות ידועה של רוב ממשלות ישראל.ולא חסרות דוגמאות:
א.כניעה לקסאמים ולרקיטות
ב.עקירת גוש קטיף.כניעה טוטאלית לחמאס.
ג.הבריחה מדרום-לבנון
ד.הכניעה לסודאנים
ה.עסקת שחרור שליט,טננבאום ועוד
ו.כניעה לבדואים בנגב
ז.כניעה לאיראן.התקיפה שמדברים עליה שנים.עוד לא קרתה
ח.כניעה לטייקונים ובעלי ההון,תספורות,שכר מנהלים וכו'
ט.כניעה לוועדים הגדולים.ח.חשמל, נמלים,תאגידי המים
י.כניעה לעלויות הבטחון.משכורות,נכי צה''ל.
_new_ הוספת תגובה



כניעה ורפיסות כמדיניות
הזוהר הצפוני (יום שני, 14/04/2014 שעה 12:33)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למדיניות הכניעה,שמות רבים:
הבלגה,איפוק זה כוח.הכלה.צה''ל השיב אש למקורות הירי...
אנחנו נגיב במקום ובזמן שייראה לנו...(כלומר,אף פעם).
ידינו הארוכה תשיג את המחבלים(ואחרי שנשיג אותם.ניתן להם תנאים טובים בכלא,ונשחרר אותם בעסקה הקרובה...).

אפילו פיתחנו והמצאנו נשק של כניעה-כיפת ברזל לכניעה.מיגונית,גדר הפרדה.
_new_ הוספת תגובה



כניעה ורפיסות כמדיניות
בצלאל פאר (יום רביעי, 16/04/2014 שעה 0:29)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מסכים איתך בעניין גדר ההפרדה שהוקמה לשווא, כבר לקראת סוף עונת ההתפרעויות של הפלסטינים. היום פלסטינים רבים דרכה יום יום לא חוקית כדי לעבוד לא חוקי בישראל. מה שמונע מאותם ערבים לבצע פיגוע הוא רצונם להרוויח כסף טוב שהם אינם יכולים להשיג תחת שלון הרש''פ. אבל מה מונע טרוריסטים מקצוענים לעבור אותה? כי הם יודעים שהם יתפסו בדרכים אחרות בסיכוי גבוהה בדרכם לפיגוע. וכל זה בגלל שצה''ל שוהה ברחבי אזורי B ו-C (ופושט לתך A כשצריך). יכולתנו לבלום טוב יותר את הטרור מיו''ש הוא שילוב בין מצבם הכלכלי הטוב יותר של ערביי הרש''פ ובין יכולתה הטובה מאוד של ישראל לאחר התעוררות של פעילות פח''עית מהר מאוד יחסית.

''כיפת ברזל'' היא דבר אחר. מדובר במשפחת טילים שמבוססת על פריצת דרך טכנולוגית של תעשיות ביטחוניות ישראליות (פיתוחים במנועי הטילים, פיתוח קונספציית שיגור חדישה שמאיצה את הטיל למהירות גבוהה מהסטנדרט הרגיל בזמן קצר מאוד וגם מקצרת בכך את זמן המפגש בין הטיל המיירט למטרה האוירית שבאה מנגד ועוד פיתוח אלקטרוני נוסף). כך גם טילי ה''חץ'' לטווח ארוך וה-''שרביט קסמים'' לטווח בינוני. מדובר בסך הכל במספר מערכות שתפקידם להגן על המרחב האוירי של ישראל בזמני מלחמה.

הגנה על תושבים בעת החדשה אינה רק תקיפות על האוייב, אלא גם הגנה על האזרחים. העובדה שישראל ראתה צורך במערכות הגנה כאלה, אינו אומר שהיא לא פיתחה גם מערכות התקפה. מאחר ששום דבר לא פורסם על זה, אין טעם שאדבר עליהן. בכל מקרה, ישראל מוגנת היום הרבה יותר טוב מאשר היתה מוגנת ב-''עמוד ענן''. כל דקה שעוברת ישראל משתפרת בצעדי ענק, באופן שאף מדינה בעולם לא מגיעה לרמת ההגנה - באמצעי הגנה והתקפה, כמו ישראל.
_new_ הוספת תגובה



הדוקטור פדהצור בקיצור
הזוהר הצפוני (יום רביעי, 16/04/2014 שעה 10:05)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדוקטור המנוח.ראובן פדהצור,התנגד למערכת כיפת ברזל.ואני מסכים איתו.אילו הנימוקים שלי:
א.מערכת כיפת ברזל,היא הישג טכנולוגי מדהים.ענק.אבל איוולת צבאית.
ב.כל המערכת היקרה הזאת.שעלתה מיליארדים שקלים.לא מסוגלת להרוג מחבל אחד.היא 100 אחוז פאסיבית.אפס יוזמה.
לא במקרה.אף צבא שפוי בעולם.לא ישקיע מיליארדים במערכת כזאת פסיבית.למעט סינגפור הזעירה.
ג.בהפוך על הפוך,אני בעד המערכת.(אבל הרגע היית נגד...)מדוע?
כאשר הצבא שלך פאסיבי.והממשלה שלך כנועה.עדיף לתושבי הדרום.שתהיה להם לפחות,הגנה של ''כיפת ברזל''.

לסיכום-
אני בעד מערכת כיפת ברזל.לאור ההסתייגויות שאמרתי.
_new_ הוספת תגובה



הדוקטור פדהצור בקיצור
בצלאל פאר (יום שלישי, 29/04/2014 שעה 17:59)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז הדוקטור המנוח טעה. אז מה? הרי הוא היה בד''כ דעת יחיד בעניינו, ובהרבה דברים הוא טעה בגדול.

א. איך ''הישג טכנולוגי מדהים'' יכול להיות ''איוולת צבאית''? מה רע שבהשקעה של מיליון שקל תגן על אלפי בני אדם ותמנע נזר של מאות מיליוני שקלים ואולי יותר?
דרך אגב, מפעל ''ראדא'' באשדוד פיתח מתקן יורה-לייזר שמסוגל להשמיד רקטות וכל דבר שמתעופף בגבהים נמוכים מגובהי היירוט של ''כיפת ברזל'' ועד לרדיוס של 30 ק''מ !!! זוהי מערכת ראשונה מסידרה, שגם מתפקדת פונקציונלית היטב בתנאי קרב, גם אמינה וגם יש לה חפיה בגובה הירוט בין הקרקע לבין גובהי ההעסקה של ''כיפת ברזל'' (כך ''כיפת ברזל'' חופפת בגבהים עם ''קלע דוד'' שסוללה ראשונה צפויה להגיע מארה''ב עוד השנה, ו''קלע דוד'' חופף בגובה על הספקטרום של ''החץ''. בצורה כזאת מעטפת ההגנה של טילי קרקע-אויר, נותנים הגנה טובה על ישראל. כמובםן שלכך אנחנו צריכים להוסיף את יכולת התקיפה האוירית והטילית שלנו שמיועדת להשלים את ההגנה).

ב. המערכות האלה לא נועדו להרוג מחבלים, אלא למנוע הרג אזרחינו וחיילנו. הריגת התוקפן הוא חלק מההגנה, ומתביצע במקביל להגנה הפאסיבית של טילי הקרקע-אויר.

ישראל כבר הרוויחה מההמצאות שלה והפיתוחים שלה. אמריקה לא משלמת סתם כבר יותר ממיליארד דולאר על ייצור הטילים האלה לישראל, כי אמריקה בכך הפכה לשותפה של ישראל גם על הטכנולוגיות החדשות אבל גם על מי ישראל יכולה למכור אותן. מבחינה כספית ישראל חוסכת הרבה כסף, אבל ארה''ב מרוויחה הרבה יותר, כי היא מקבלת לידיה את הטכנולוגיות והתוצרים מוכנים כבר, ובכך היא לא צריכה היתה להוציא עשרות מילארדי דולר לחשיבה יותר, פיתוח טכנולוגיות, ניסויי היתכנות. את אלה כבר עשתה ישראל מהר הרבה יותר מהנהוג באמריקה ובהרבה יותר זול. התופעה הזאת היא אחת מהמודלים לשיתוף הפעולה הצבאי בין ארה''ב לישראל, בו ארה''ב מרוויחה או חוסכת לעצמה מיליארדי דולרים בגלל ישראל. ויש לי הרבה דוגמאות נוספות בשטחים שונים.

ג. אני שמח שבהפוך על הפוך הגעת למסקנה הנכונה. והמסקנה היא לא רק ''כיפת ברזל'', אלא כל מערך ההגנ''א.
_new_ הוספת תגובה



משהו לא מסתדר ברגע של אמת של שלמה גזית
בצלאל פאר (יום רביעי, 16/04/2014 שעה 0:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההשוואה בין ''תג מחיר'' למבצעי התגמול של שנות ה-‏50...... 'תג מחיר' זו פעילות שנעשית ע''י קבוצה וקיצונית בחברה הישראלית ורוב החברה מתנגת לפעילות הזאת. פעולות התגמול בוצעו ע''י הממשלה והצבא (וגם אם לפעמים הצבא חרג מהפקודות) באופן מוסמך וחוקי ובתמיכת רוב רובו של הציבור.
לכן מפתיע ששלמה גזית מכנה את הריסת המבנים הלא חוקיים ע''י הממשלה כ''תג מחיר''.

ישראל לא נמצאת היום על ספו של עימות אלים עם ציבור קיצוני ואלים, כי היא כבר נמצאת בעימות עם אנשי 'תג מחיר'. אבל אין כל חשש שהסכסוך הזה יתרחב, כי אנשי 'תג מחיר' הם מספר מצומצם של פעילים, שרוב המתנחלים מייחלים שיצאו להם מהורידים. למדינה בהחלט יש את הכוח להילחם בהם, אבל הבעיה היא כרגיל בהבאה לדין, כי כדי להכריע דין ולהרשיע צריכים ראיות מעבר לכל ספק. לשב''כ יש קושי בעקרון מול הקבוצה הקטנה הזאת, וגם אם יש נגדם עדויות מהקלטות או צילומים לא תמיד אפשר לחשוף אותם לפני הנתבעים, כדי לא להסגיר את מקורות המודיעין ובכך להפילם.

בינתיים הפתרון נראה סביר. מג''ב השתלטו על בית המדרש ביצהר. אני משוכנע שמי שצריך עושה את עבודתו נאמנה כנגד פרחחי ''נוער הגבעות''.
המקרים האלה הם חריגים ביותר. מה שמתאר שלמה גזית כתהליך שהחל מלחמת ששת הימים לא קשור כלל לתהליך של ''תג מחיר''.
ההתיישבות היהודים ביו''ש אומנם יזמה הרבה, ורבים מהאחזותיה אושרו גם בדיעבר על ידי המדינה, אבל אנחנו חייבים להזכיר שגם שלמה גזית עצמו בתפקידו כמתאם הפעולות בשטחים לא עשה הרבה כדי לעצור את המתנחלים. רבים מהפוליטקאים גם בשמאל הציוני בכלל תמכו במתיישבים. כולל שמעון פרס.
לעומת זאת פעילות ''תג מחיר'' החלה בהקשר של אי התערבות הממשלה והצבא נגד הפרות והתנכלות של ערבים ליהודים ביו''ש. מאחר שצה''ל לא הגיב להתנכלות הערבים החליטו אותם פרחחים לקחת את החוק לידיהם. עכשיו כשצה''ל הופעל נגדם, הם החזירו מלחמה.

הממשלה הכריעה שלא חייבים להפעיל כוח ולהיכנס לעימות קשה. בינתיים המג''בניקים פינו את בית המדרש ורוב ''נערי הגבעות'' חזרו לבתיהם. חלקם תחת חקירה ובמעצר. חלקם שוחררו ע''י שופט למעצר בית.
_new_ הוספת תגובה



אלה לא סתם פרחחים
דוד סיון (יום רביעי, 16/04/2014 שעה 8:35)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדות הן שנוסחה אסטרטגיה, שיש ציבור שמאורגן לפעול על פיה ויש מערכת שמופעלת לקרוא את הציבור הזה לפעולה בעת ''הצורך''.

יש לציבור הזה מנחים ומצדיקים מבוגרים שמהווים חלק מהנהגת המתנחלים.

פעילות ''תג מחיר'' החלה בעקבות אותה החוברת שפורסמה ב-‏2006.
_new_ הוספת תגובה



אלה לא סתם פרחחים
בצלאל פאר (יום שלישי, 29/04/2014 שעה 18:04)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש ציבור ויש ציבור. ציבור ה'תג מחיר' יכול למנות 5 אנשים, 10 אנשים או 100 אנשים ורב, זה עדיין לא 'ציבור המתנחלים', 'ציבור הדתיים' או 'ציבור הימנים'. מה עוד שהציבורים האלה מתנגדים לפעילות אנשי 'תג מחיר' ותובעים מהשב''כ והמשטרה למצוא כבר את החבר'ה האלה.

החוברת היתה חלק מהאוירה שנוצרה באינתיפאדה שהממשלה לא עושה הכל כדי להגן על המתנחלים ומעטים מהם או גם מתושבי ישראל עצמה החליטו לקחת את החוק לידיים. על בסיס זה פורסמה גם אותה חוברת. כך שלא החוברת הניע את ה'תג מחיר'.
_new_ הוספת תגובה



אלה לא סתם פרחחים
דוד סיון (יום שלישי, 29/04/2014 שעה 19:08)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שוב אתה חוזר לשימוש בהכללות גורפות, לדמגוגיה.

במציאות יש ציבור שנוהג לפי האסטרטגיה שנוסחה בחוברת והודגשה בעל פה על ידי מציגי החוברת.

מטרת החוברת היתה להפיץ אסטרטגיה שתפגע באמצעות עבירות ופשעי אלימות ביכולת של ממשלת ישראל לפנות התנחלויות. לא היה לה שום קשר להגנה על ''המתנחלים''.

''מעטים'' כפי שאתה משתמש בו הוא מושג מכובס. לא מדובר במעטים שלא מוכרים על ידי מי שצריך לדעת. כאסמכתא ראה את דבריו של דני דיין שהוצגו כאן.

החוברת הפיצה לציבור הרחב אסטרטגיה שאותה מבצעים לא מעטים מתושבי ההתנחלויות ואנשי ''תג מחיר''.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי