פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המוסד נגד המגזין ''בול''
אלי אשד (יום שני, 23/09/2002 שעה 5:23)


בימים אלה מתקיים כנס ''איקון'' של האגודה הישראלית למדע בדיוני. בין מייסדי האגודה היה המתרגם עמוס גפן, שעל שמו נקרא הפרס שניתן במהלך הכנס ליצירות מקוריות ומתורגמות.

בצעירותו, בשנות השישים, היה גפן קשור למגזין ''בול'', מתחרהו של ''העולם הזה'', שהוצא לאור בידי שמואל מאור ששם דגש חזק על אירוטיקה וידיעות סנסציוניות במיוחד, רובן ככולן מומצאות.

המגזין, שאחד מעורכיו היה המשורר איש השמאל מקסים גילן, זכה לפירסום כאשר פירסם ידיעה שקישרה בין סוכנים ישראליים ורציחתו של המנהיג האלג'ירי בן ברקה, מה שהיה נכון אך נשמר עד אז בסוד כמוס. בהתקף של זעם הכניסו הרשויות את עורך המגזין גילן לבית הסוהר, בהתקפה חסרת תקדים על חופש הדיבור, מאחר שהפר את כל כללי הצנזורה. עמוס גפן, שלא נאסר ביחד עם גילן, המשיך לערוך את המגזין. המקרה הפך מאז לאחת מפרשיות היסוד של המאבק של חופש הדיבור כנגד הצנזורה.

אבל... בשיחה שהייתה לי עם מקסים גילן הוא אמר לי שכל הפרשיה בטעות יסודה. הסיבה שעורכי ''בול'' לא פנו בעניין לצנזורה לפני הפרסום היתה מאחר שהם המציאו את הידיעה, על מנת למלא עוד גיליון, כפי שעשו עם אייטמים רבים אחרים. כאשר נודע להם שהסיפור פרי דמיונם היה אמיתי, לא היה קץ לתדהמתם.

לי זה נראה בהחלט מתקבל על הדעת שכל הסיפור היה פרי דמיונם של עורכי ''בול'', שהרי קשה להאמין ש''עיתונאי זבל'' כאלה היו עולים, אפילו בטעות, על פרשה כזאת, שעליה לא עלו העיתונים הגדולים.

אבל נשאלת השאלה : האם היו אנשי המוסד והרשויות מטומטמים עד כדי כך שהם לא תפסו את זה?
התשובה היא, לצערנו, כנראה שכן...

המגזין ''בול'' המשיך לצאת לאור גם בשנות השבעים כמגזין פורנוגרפי לכל דבר, אם כי שמר על הילה של פירסום בגלל אותה פרשה. המו''ל שלו, שמואל מאור, עבר בשנות השבעים לפרסם חוברות טרזן וסיפורי קומיקס בהוצאת ''ש. אור''.
מקסים גילן הפך לאחד ממנהיגי השמאל הקיצוני וגלה לפריז.
עמוס גפן הקים את האגודה הישראלית למדע בדיוני.

עוד על עמוס גפן יש בקישור המצורף.

קישורים:
עמוס גפן


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ואיך שאני שמעתי את הסיפור...  (דינה ביכל-שונרא) (42 תגובות בפתיל)
  השבועון ''בול'', ספור שמת לגמרי כבר מזמן  (רפי אשכנזי) (8 תגובות בפתיל)
  דמיון ובדיון  (גדעון ספירו) (15 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי