|
הגבלות במסגרת החוק | |||||
רועי בלום (יום שלישי, 24/09/2002 שעה 2:58) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
הצדק הוא יחסי | |||
|
|||
ולא קבוע. והחוק בא לפשר בין אדם לרעהו, בין אדם לחברתו. חוק המהירות לדוגמה לא בא לדכא את חופש הפרט להחליט באיזו מהירות הוא יסע, אלא בא להנהיג מקדם התנהגות מוסכם בין כל הגורמים הנעים על גבי הכבישים. ההתעקשות למגבלות המהירות השונות היא התעקשות שלא במקום, כי בכל מערכת משפטית מדינתית נקבעים מגבלות ע''פ הנסיון המשפטי-היסטורי באותם מקומות. החוקים באים להגן על ערך גבוה (חיי אדם) אל מול הגבלת ערך נמוך יותר (למשל: חופש נהיגה ונהיגה חופשית), והפרמטרים נקבעים ע''פ סבירות - התנהגות האדם הסביר בנהיגה סבירה אל מול תנועת מכוניות סבירה. איכות הפרמטרים הנלקחים בחשבון הם: הנהג הממוצע, הרכב הממוצע והכביש הממוצע. שיפור באחד הרכיבים האלה, יוכל להוריד מגבלות הכובלות את הנהג הממוצע (למשל מהירות הנסיעה). אלא שאנחנו רואים שבעשרים-שלושים השנים האחרונות חלו שיפורים מדהימית בנושא הרכב, שיפורים מינוריים בנושא הכבישים ונסיגה בנושא רמת הנהיגה. | |||
_new_ |
צדק יחסי | |||
|
|||
כאשר אתה טוען כי הוא צריך לתת מקדם מוסכם נשאלת השאלה מוסכם על מי? ועל סמך מה? הטיעונים שלך נכונים שדבר לא השנה השאלה היא למה, מה הוא הגורם שגורם לקפיאה של המערכת כאשר יש סיבות לשינוי כמו שציינת. מה הם הגורמים שקבעו מראש , את התנאים ועל סמך מה הם ניקבעו? ואם לא ראוי לשנות במידה והתנאים השתנו כמו שציינת. לכל מקרה אני מסכים אם זה שיש צורך בהגבלות, אני לא חושב שההגבלות הקיימות היום נכונות או צודקות. אני גם לא רואה כי הדבר משתנה או שיש כלל רצון לשנות אותו. או שלא מתייחסים לחוק (מהירות) או שלא מתייחסים לניפגעים ממנו, (מי שמתחת לגיל מסויים). | |||
_new_ |
רועי- לטעמי החוקים הקיימים אינם מספיקים | |||
|
|||
ויש להגביל ביותר דברים, כי הגבולות שהחברה מציבה הם השומרים עליה מפני התפרקות. קח לדוגמא את נושא נהיגת צעירים. מכל המחקרים והסטטיסטיקות שנעשו בארץ עולה כי שעור הצעירים המעורב בתאונות דרכים גבוה משיעורם באוכלוסיה. לדעתי,הגבלות נוספות על אלו הקיימות כיום בנושא היו חוסכות הרבה דמעות ושברון לב. מדוע אתה מתקומם נגד זה ? האם לגיל ולנסיון שרוכש אדם עם השנים אין משמעות ? האם שקול הדעת של נער בן 13 או 16 דומה לשקול הדעת של מבוגר ? האם יש לדעתך לתת לשניהם את אותו והחופש לטעות ? האם נער בן 13 או 16 יכול לשאת בתוצאות מעשיו ? או שבסופו של דבר תוצאות מעשיו ייפלו על סביבתו הבוגרת ? מאחר והנוער הוא עתידנו, אבל לא ההווה שלנו, אז עד לאותו עתיד בו יוכשר הנער לשאת באחריוות כמבוגר, צריכות לחול עליו מגבלות שיכוונו את התנהגותו. רפי | |||
_new_ |
הגבלות | |||
|
|||
שים לב שאני לא טוען שאין להגביל אלא שההגבלה צריכה להגיע רק לאחר סיבה ולא כהגנה מראש. טיעון שיקול הדעת הוא נושא שנגעתי בו. ציינת שני גיליים 13 ו16 , אשאל אותך איפה יש לשים את הקו ואם שם למה? האם שיקול הדעת של נער בן 18 שונה משל דודו שבין שלושה ימים פחות? או של חברו ששלוןשה ימים יותר ? מדוע זה ראשי לשתות אלכוהול ולשני אסור? מי קובע את הגיל ועל סמך אילו נתוניים? האם אי פעם ראית בעינייך מחקר שמראה שבגיל 18 יש איזה יתרונות על 17 או על 20? אני אשמח לקחת את נהיגת צעירים. האם לאדם בגיל 40 שרק למד נהיגה יש יתרונות על בין 15 שלמד נהיגה? אילו יתרונות? האינסטינקט שלו גבוהה יותר או נמוך יותר, איזה חלק מניסיון החיים נותן לו יתרון ואולי בכלל יש לו חיסרון על הצעיר? מתי אדם גומר להיות צעיר? האם לאחר שנה נהיגה או לאחר 10 שנים? וגם זה על סמך מה? מדוע נסיעה מהירה יותר תגרום להתפרקות החברה? מדוע בגרמניה החברה לא מתפרקת? האם יתכן ולא תתפרק החברה אם יקטינו את ההגבלות ועל סמך אילו מחקרים אתה מסתמך כאשר אתה טוען זאת? (או אולי זו תחושת בטן?) שים לב שלא טענתי שאין לשים מגבלות אלא טענתי שעל המיגבלות להיות צודקות ראשית ומגובות במחקרים קודם כל. | |||
_new_ |
למה 18 | |||
|
|||
כי גיל 18 הוא הגיל בו בד''כ מתחיל גיל הבגרות בישראל עם הגיוס לצבא. מאחר והחוק צריך להיות אחיד ולא ניתן לעשות בחינת בגרות אישי לכל אחד, יש לקחת את הגיל בו מירב הנערים הופכים לבוגרים, עוזבים את רשות הוריהם, ומתחילים את דרכם העצמאית. זה שיש כאלה שמתחילים מוקדם יותר או מאוחר יותר לא מוסיף ולא מפחית. בעניין נהיגת הצעירים, המחקר הכי מדוייק הוא מבחן התוצאה. יותר צעירים מעורבים בתאונות דרכים ממבוגרים (באופן יחסי לחלקם באוכלוסיית הנהגים) , האין זה מספיק ? | |||
_new_ |
18 | |||
|
|||
זאת אומרת שלפי מה שאתה כותב במידה ויגיעו ימים בהם לא יהיה צורך בצבא גיל 18 יפסיק להיות מה שהוא היום? נשאלת השאלה אם כך מדוע בכלל מגייסים בגיל 18? מה קורה לאדם לאחר 18 שנים? האם יש מחקרים שבהם ניתן להראות כי ההתפתחות האופטימלית היא בגיל 18 ולא בגיל 21? או 16? האם זה בגלל שאז מסיימים מספר שנות לימוד? מה קורה במידה ומבחינת המחקרים הגיל המתאים ביותר הוא גיל שונה? למשל 17 האם הפגיעה בכל מי שגילו הוא 17 מעלה עד 18 רצויה או ראויה? השלה הנשאלת היא האם הצבא עושה אדם בוגר? האם הוא בכלל מבגר את האדם? ואם כן כמה הוא מבגר תוך כמה זמן ? המאמר שלי התייחס לשאלה בצורה הכללית שלה ולא רק בארץ? מה קורה בארצות אחרות בהן אין צבא האם שם הגיל צריך להשנות? למעשה האם גיל לקיחת האחריות קבוע בצורה כל שהיא האם הוא משתנה? האם מי שחי לפני 200 שנה ומי שחיי היום בגיל 18 הן בעלי אותה בגרות נפשית. המאמר עסק בעיקר בשאלה למה גיל זה ולא אחר? מי קובע ועל סמך מה? ולא האם יש או אין גיל כזה? מבחן התוצאה מראה כי לצעירים יש פי שניים תאונות מבוגרים? הוא שוכח לציין כי צעירים הם בעלי פחות ניסיון בנהיגה ועל כן יש להםם סיכוי גבוה יותר להיפדע מתאונות? מכך יוצא שאם תוריד את גיל הרשיון , זמן הנהיגה של האדם יגדל (כמות שנות הנהיגה שלו) וכך תוריד באופן יחסי את הסיכוי שלו לתאונות. זאת אומרת שאם הסיכוי שנהג יהיה מעורב בתאונה כשנתיים לאחר שקיבל רשיון הרי שככל שהגיל יהיה מוקדם יותר כמות השנים שאותו נהג ינהג אחר כך תגדל בכל מקרה. המחקרים שוכחים גם נתון נוסף שאומר שאכן רוב האנשים שלומדים נהיגה הם צעירים כך שהסיכוי שאדם מבוגר יהיה חסר ניסיון נמוך ועל כן הסיכוי שלו להיות מעורב בתאונה קטן. האם ניתן להבין מתוך מבחן התוצעה מה הוא הגיל הראוי הרצוי ללימוד נהיגה? האם נערך מחקר זה או אחר בנושא? אם כן אשמח לקרוא ואם לא אז כמו כל החלטה פוליטית זה עוד דבר שנגמר בין אנשים שכנראה לא מבינים מספיק אבל בהחלט יכולים להשפיע על חיי כולנו אם נרצה בכך ואם לא נירצה בכך. | |||
_new_ |
המחשב קרס | |||
|
|||
אני מתנצל שאני לא עונה המחשב שלי בבית קרס ויקח מעט זמן עד שיתוקן. | |||
_new_ |
חזר לחיים | |||
|
|||
מה שמאוורר אחד קטן שלא עובד יכול לעשות. | |||
_new_ |
שר הדתות | |||
|
|||
מסתבר ששר הדתות מסכים איתי קישורים: שר הדתות: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2138375,00.h... | |||
_new_ |
רועי - הספור שהבאת רק מדגים כי ברפובליקת הבננות | |||
|
|||
בה אנו חיים, יש דברים הרבה יותר חמורים מפגיעה קטנה יחסית בזכויותיו של האזרח ע''י הגבלות שונות. התנהגותו המבישה של השר , של מאבטחו, ושל המערכת המגבה אותו, צריכה לחייב אותנו האזרחים הנשמרים לנפשותיהם בכביש, להתרחק ת''ק פרסאות מכל מכונית וולוו החשודה כרכב שרד. מסתבר שעל הכביש,(שם כמות הנפגעים להזכירך גדולה מכמות הנפגעים מאשר בסכסוך עם הפלשתינאים) לרכב שרד יש פוטנציאל של מכונית תופת. ראו, הוזהרנו. | |||
_new_ |
מעניין שגם בתאונות הדרכים לערבים יש אמביציות | |||
|
|||
וניתן לקרוא על כך כאן: קישורים: קישור: http://192.115.80.200/articles/1,7340,L-2006355,00.h... | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |