פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מיהו ערבי טוב? דת עיברו-איסלאמית
מיכאל שרון ז''ל (יום שישי, 19/04/2002 שעה 0:26)


נו טוף, שומעים כאן על גייס חמישי וכיוצא בזה איומים קיומיים הנשקפים מערביי א''י. נו, מה לעשות? לגרש? לא ילך במציאות הבינ''ל. אבל האם אין חלק גדול מערבים אלה צאצאי היהודים שנשארו כאן לאחר הגליות הקיסר אדריינוס, ב- 132 לספירה?

יש לנוע קדימה עם תנופה ערכית, שניתן לצקת לתוכה תוכן תאולוגי, במקום להותיר בנפשם של ערביי א''י וקום המתמלא על ידי רגשות עוינים.

הנסיון ''הכנעני'' לעשות משהו דומה עלה בתוהו האנכרוניזם. עלינו לזכור שכאן, בטריטוריה זאת, היה כור היתוך של תכנים דתיים וערכיים עמוקים -הנצרות, הנביאים וכד'.

האם אין התחושות הדתיות/ערכיות /מטפיזיות עניין חי ומתחדש?

יש באיזור זה של העולם ליצור מגמות דתיות, ערכיות ומטפיזיות חדשות שיצקו תוכן חדש לחייהם של תושביה, במקום השממון, והפריעה ההדדית, ורגשות המשטמה ההולכים ומגמדים את כולנו למעין רגרסייה נוראה.

הדבר יעשה על ידי טובי האנשים משני העמים, שארץ זאת הצמיחה.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מין סוג של המרה בכוח?
דינה ביכל-שונרא (יום שישי, 19/04/2002 שעה 0:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תגיד, לא נשאר *שום* דבר מהסיפורים של היהודים על מוראות הגלות שאתה *לא* רוצה לנסות על פלשתינאים?
_new_ הוספת תגובה



תהליך גורף מול תור האלימות והאכיפה הברוטלית
מיכאל שרון (יום שישי, 19/04/2002 שעה 1:11)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המרות הדת ואכיפה דתית, אלימה (האינקוויזיציה הדומיניקנית באירופה ודרום אמריקה) או אלימה פחות,
נעשתה לאחר שדת כלשהי כבר נתגבשה. בלשונו של מאקס וובר, כפייה דתית נעשתה לאחר שהדת עברה את השלב הכריזמתי שלה, והתייצבה בשלבה המוסדי/ביורוקרטי. כאשר היסוד המתסיס, הספונטני והיוצר מקונסטרוקציה גדולה של הרוח נעלם, הרי שבא תורה של הפעולה הכוחנית והמשמימה של תאבי השררה, המגלומנים למיניהם, וכל שאר הנוברים בציציותיו של האינדיוידואל (להלן -הנברנים הכוחניים).

ואילו כאן אני מדבר על תהליך, על מפעל ענק, תהליך סוחף של הווצרות יצירה חדשה וכוללת של הרוח האנושית, על עשייה יוצרת בקנה מידה ענק שיסחוף לתוכו ספונטנית את הטובים שבאנשים.
_new_ הוספת תגובה



ותהליך אשר יהיה, כמובן, חלק מהיהדות...
דינה ביכל-שונרא (יום שישי, 19/04/2002 שעה 1:26)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...משום שאחרת, ישראל לא תהיה מדינה יהודית.

ונדמה לי שזה שורש הבעיה שיש לישראל עם החזרת הפליטים שהיא גירשה מתוך שטחה בשנים 1947-1948
_new_ הוספת תגובה



התקדמות מתוך זיקות קיימות
מיכאל שרון (יום שישי, 19/04/2002 שעה 1:44)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראל הוקמה במולדתו העתיקה של העם היהודי, שם התגבשו ערכי רוח בעלי השפעה מעצבת גבוהה על התפתחות הציוויליזציה כפי שהי מוכרת כיום. מפעל זה הוכר על ידי הקהילייה הבינלאומית עוד בשנות ה- 20. מאידך, האומות הערביות יכולות לממש את ריבונותן שמדינות רבות. אין פה שאלה של נישול זכויות, אלא שאלה של ריבונות. ברור שאיני מציע משהו רדיקלי עד כדי כך שיאופסו 3000 שנים של התפתחות המונוטאיזם. ניתן, יחד עם זאת לגבש כאן מפעל מטפיזי/תרבותי וערכי שלא ינגוד בהכרח את ריבונות הלאום היהודי במדינת הלאום הזו, ממש כשם שמפעל כזה יכול להיעשות על ידי איטלקים קתולים במדינת הלאום האיטלקי כפי שהתגבשה על ידי גריבלדי (למה הרצל נופל ממנו?)
_new_ הוספת תגובה



בוא נבדוק אפשרות אחרת, קלה יותר:
דינה ביכל-שונרא (יום שישי, 19/04/2002 שעה 2:05)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקום להמיר את דתם של כל האוכלוסיה, אולי נגדיר מדינת כל תושביה, מנותקת מדתם.

לכל איש -- קול אחד.

מוסדות המדינה מושתתים על עקרון של הפרדת רשויות, איזונים ובלמים.

שמעתי שהרעיון עובד די טוב בצפון אמריקה ובאירופה.
_new_ הוספת תגובה



מדינכלזרחיה וקלדוניה הדמיוניות
מיכאל שרון (יום שישי, 19/04/2002 שעה 2:23)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קהיליות העמים האנגלו אמריקניות גיבשו במאות השנים האחרונות אוריינטציה פרגמטית ודגש חזק על האינדיוידואל. זאת, בין השאר כתגובה בונה והתנערות מרדיפות דתיות באירופה במאות ה- 13-15 או אף נוסח הנסיון העקוב מדם לרסטורציה של הקתוליות באנגליה בימי מרי טיודור (BLOODY MARY ). מאידך דומה כי ההיסטוריה של האיזור ב- 40 השנה האחרונות מצביעות על מגמות פאן ערביות חזקות, שאף ערביי הארץ, בהיותן אזרחי מדינה זערורית הקטנה מבלגייה, בתוך מרחב ערבי גדול, הושפעו מהן. דומה שבסיס איתן זה של סולידריות פאן ערבית יהפוך את ה''קול הערבי'' במציאות האיזורית, לקול הניתן אוטומטית לאומה הערבית הגדולה. דומני שבכך תופר הסימטריה בין האזרח ממוצא יהודי לאזרח הערבי: היהודי יהיה אזרח של מדינכלאזרחיה הדמיונית, בעוד הערבי יהיה בן הלאום הערבית ובעל זהות וסולידריות מוגדרת היטב. הדבר עתיד להעתים מגמות דוחקניות ולא סובלניות כלפי הלא ערבים כאן (אולי למעט נוצרים שלהם יש גיבוי של מדינות חזקות באירופה או באמריקה).

לא זו הדרך, ושפיכות הדמים הבין אתנית כאן מוכיחה זאת. אין זו רק נחלת האיזור: יריבויות אתניות הינן גורם עוינות חזק בן מאות שנים באירלנד, יוגוסלביה, ספרד ובשורה של מדינות.

ההיבט הריאליסטי מחייב בסיסי זהות פוזיטיביים חדשים, בניגוד לוואקום השורר בדמיונו של צד אחד של ''מדינכלזרחיה'' הדמיונית (בדומה לקלדוניה של גרוצ'ו מרקס)
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי