פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בין צנעא לבריסק
מתנחל שקוף / אליצור סגל (יום שני, 12/05/2003 שעה 22:30)


בין צנעא לבריסק

אליצור סגל




בעקבות המאמר שלי ''היש סיכוי לתרבות הערבית - יהודית?'' נתבקשתי לכתוב משהו שיתאר את המצב הנוכחי של תרבות זו, ולא רק סקירה על העבר.

האמת שקשה לי לכתוב, היות שאני עצמי אינני דובר ערבית יהודית, כי נקלעתי לחוג השפעתה בגיל מאוחר ובבית הספר ובישיבות הגבוהות לא לימדו אותי כלום. אם כי, כמובן, אני מבין מלים וביטויים בעלי משמעות קבועה וחוזרת.

בכל אופן אני מביא פה שתי פסקאות המיצגות בצורה חותכת את ההבדל בין הדרדעיות הצנענית לבין הלומדות הבריסקאית.

הפיסקה הראשונה היא מדבריו של הגאון ר' יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק מבוסטון במסתו ''מה דודך מדוד'', הדנה בדרך לימודו של סבו הגאון ר' חיים הלוי סולובייצ'יק מבריסק. היא נדפסה במספר ספרים שלו ואני העתקתי את הדברים מתוך ספרו ''בסוד היחיד והיחד'', עמוד 227.

השניה היא דברים שאני כתבתי בפתיחה למאמרי ''הלכה וראליה'' בספר הזיכרון לרב יוסף בן דוד קאפח בהוצאת אוניברסיטת בר אילן. כשכתבי את הדברים לא ידעתי כלל על דברי הגרי''ד סולובייצ'יק , הסבו את תשומת ליבי אליהם רק לאחר זמן רב. כמובן שאינני ראוי לעמוד מול הגרי''ד, אבל לא מכוח עצמי אני בא אלא מכוחה של השיטה - האסכולה הדרדעית.

ואלו דברי הגרי''ד סולובייציק (ויושם לב ללשונו המיוחדת ולמונחים הלועזיים המלווים אותה):

מה שנעשה למשל במסכת כלים, המופיעה למשקיף השטחי כגדושת רהיטי בית וכלי המטבח: טבלא ונר, כיסא ושולחן, מיחם וחבית, תנור וכירה, וכו' כאילו לא בא אלא לתאר את כלי המשק הביתי של בני ארץ ישראל בתקופת המשנה - אי אפשר לשער. ר' חיים גילה את המאור שבמסכת זו, הפשיטה מלבושה המעשי, והכניס את המושג במקום העובדה, את היחס ההגיוני במקום הקשר המציאותי, תכנים אידיאליים במקום חפצים ממשייים. כולה ניתקה מן המציאות המוחשית ונדחקה אל עולם רוחני מחשבתי הנוצר על ידי החשיבה ההלכית הצרופה.

כשם שהכניס אינטרפרטציה חדשה למקצועות אלה, כך חיקר ואיזן ופירש על פי מידתו, מידת הקונצפטואליזציה, את כל עניני התורה - דיני מחיצות שבת, סוכה, אוהל המת, וכלאים, הלכות יבום וחליצה, קידושין וגרושין, טוען ונטען, חובל ומזיק, וכן כל כיוצא בהן. כל מקום שנתן את עיניו בו וכל עניין שנגע בו נהפך לתוכן הלכי, אידיאה שכלית ועצם מופשט. דם הקדשים וקטורת יום הכיפורים, כותלי הסוכה, ונר חנוכה, הבאת שליש ומירוח, קצירת העומר והבאתו, כזית חלב נבלה וטרפה, שטרי קניין ושעבוד, מלך וכהן גדול, בגדי כהונה ועולת ראיה, נתלשו מעולם העובדתיות היום יומית, מן החושניות, ונשתלו בעולם אידיאלי שבו התבונה ההלכית הטהורה שולטת שלטון בלי מיצרים, ובו נתפשים ענינים אלה לארכיטקטורה רעיונית - הגיונית מרהיבת עין וצודה נפשות. ההלכה נהפכה למיתודה דידוקטיבית שלמה, שחרג ודחף לה, המסתערת על חפצים ממשיים מצרפת אותם מן המוחשיות ויוצרת בהם מערכת מחשבתית נעלה, בהקבלה להנחותיה ולמושכלותיה הראשוניים, המעורים בפעולת פוסטוליזציה שנמסרה לנו מדור דור עד משה רבינו שקיבל תורה מסיני.


ואילו הדברים שאני כתבתי בפתיחה למאמרי הלכה וראליה לזכרו של מורי:

כיון שגלו ישראל ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה (בבלי חגיגה ה ב). ולא לימוד התורה ואהבת התורה וההתמדה בלימודה בטלו, אלא ההקשר המציאותי שלה. ההבנה של תנאי החיים, ידיעת הצמחים, הכרת המקומות, ראיית בעלי החיים, כל זה הלך ונשתכח. מעברם של מוקדי התורה למזרח אירופה ששם תנאי החיים והאקלים והשפות המדוברות בקרב הגויים שם אינם דומים כלל ועיקר למצב בארץ ישראל הביאו לשבירת מסורת התורה. לפיכך עברו במזרח אירופה לניתוח מופשט של העקרונות ההלכתיים שמאחורי הסוגיות תוך ניתוק הולך וגובר מהמציאות הראלית שלהם. תהליך זה התחזק בגלל שיטת אורח החיים הנקוטה שם שעיקרה ניתוק בין עמלי תורה לבין עמלי פרנסה. היינו העסוקים בתורה אינם עסוקים בעיניני העולם והעסוקים בפרנסתם הרי הם לכל היותר בגדר קובעי עיתם לתורה במקרה הטוב.

משחזרו ישראל למקומם נשארה הזרות במקומה. מבחינות מסויימות אפילו גברה. כבר שמעתי מאברך אחד שאינו מבדיל בין כבש לעז. ובודאי שמי שאינו יודע מה הוא כבש ומה הוא עז אין לצפות ממנו שידע מה הוא ארבה המדבר ומה הוא צלבגב מרוקאי. מבחינות רבות השבר עוד התגבר כיון שעיסוקה של האקדמיה בשאלות אלו תוך ניתוק ממסורת התורה גרם שבעולם הישיבות התחילו להתרחק בכלל לא רק מהראליה הנחקרת באוניברסיטה אלא אפילו מהראליה הפשוטה.

לא כן חלקו של עבד ד' מורי יוסף קפאח, אשר אצלו ידיעת המציאות לעמקה ולרחבה וידיעת התורה לכל מרחביה וענפיה התמזגו לשלמות אחת. במשך כעשר שנים שאלתיו מידי שבוע שאלות קטנות וגדולות בכל ענפי התורה. החל מפרשנות לפסוקים ומאמרי חז''ל ועד שאלות הלכה למעשה בענינים חמורים ככריתות ומיתות בית דין חלק גדול משיחות אלו רשמתי לעצמי למען לא אשכחן במאמר זה אתרכז בשלו סוגיות בלבד והיו הדברים לאור למען הרוצים ללמוד תורת אמת ודברי קודש.

ויתקיים בנו מקרא שכתוב (ישעיה מב טז) - וְהוֹלַכְתִּי עִוְרִים, בְּדֶרֶךְ לֹא יָדָעוּ--בִּנְתִיבוֹת לֹא-יָדְעוּ, אַדְרִיכֵם; אָשִׂים מַחְשָׁךְ לִפְנֵיהֶם לָאוֹר, וּמַעֲקַשִּׁים לְמִישׁוֹר--אֵלֶּה הַדְּבָרִים, עֲשִׂיתִם וְלֹא עֲזַבְתִּים.


אין לי אלא להוסיף שאני עצמי אחד העיורים הללו.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


האין סתירה בין דבריך לדברי סולובייצ'יק?
מי שזוכר (יום שני, 12/05/2003 שעה 23:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מציין את מדת ההפשטה שבדברי הר' קאפח ואילו אתה מציין את הקונקרטיות.
_new_ הוספת תגובה



מי שזוכר לא מבין
מי שמבין (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 4:58)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסולובייצ'יק מתייחס לסבו מבריסק ולא למורהו התימני של אליצור...

מלבד זאת אילו ואילו דברי קשקושים חיים.
כמה חבל שמוחות דגולים כל כך,, אנשים חריפים ידענים כל כך מקדישים את כל חייהם לדיון דקדקני בסוגיות בדויות ולא רלבנטיות של ''ההלכה'' שכל כולה אינה אלא דיון קדחתני בשאלות חסרות ערך,
האדם ממציא לו אלוהים, אחר כך מחבר את דברי ה''אלוהים'' בהמשך מפרש אותם ,ועוסק בכך עד לזרא במשך אלפי שנים
_new_ הוספת תגובה



שאלת תם לאליצור
רמינ (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 8:31)
בתשובה למי שמבין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה היה לדעתך אומר הרמב''ם או מורי קאפח על המקובלים , לוחשי הלחשים, מחשבי הקיצים, הרב כדוריים הרצים לכנסת, מחלקי מים קדושים הנ נח נחמ נחמ מאומנים , כותבי קמעות, מחשבי עתידות בדילוגי מילים וכיוצא באלה?
השאלה היא כדי לדעת ולא כדי להקניט, ובמילים אחרות, האם ניתן להתייחס לזרם זה כזרם רציונלי ולא רק דעתני?
_new_ הוספת תגובה



לרמי נ'
אליצור סגל (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 11:20)
בתשובה לרמינ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
את השאלה שלך כבר שאל אותי רפי גטניו בפתיל הארי פוטר בארץ הדרדעים שבפורום - ראה את דברי מורי שהעתקתי שם (ראה קישור מצורף) כתגובה. הכתובת למעלה
אליצור

קישורים:
תשובה מפתיל הארי פוטר: דיון 757
_new_ הוספת תגובה



יתכן והחמצתי את הנקודה הזו
מי שזוכר (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 8:55)
בתשובה למי שמבין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל אני לא מקבל את הטענה כי עיסוק עיוני בנושאים פילוסופיים הוא דבר הבל מיותר. להערכתי פילוסופים קובעים את המציאות בה אנו חיים יותר מכל אדם אחר אלא שהתהליך הוא ארוך ומפותל.
_new_ הוספת תגובה



בקריאה נוספת, אכן טעיתי ודבריו של אליצור
מי שזוכר (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 8:57)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באו להדגיש את ההבדל. כנראה שהייתי עייף אתמול בלילה כשקראתי.
_new_ הוספת תגובה



מי שזוכר... הודית בטעות!
אריה פרלמן (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 21:31)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רשמתי לפני נקודת זכות לטובתך...

כאשר אעלה לגן עדן - אפקיד אותה בידיך למען ייקלו עינוייך באש הגהינום...
_new_ הוספת תגובה



יהיה לך מזה משעמם שמה בגנעדן...
מי שזוכר (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 22:29)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תחשוב עוד פעם על העסק.
_new_ הוספת תגובה



למה משעמם? משעממם לך ללמוד ערבית בכניסה?
אליצור סגל (יום רביעי, 14/05/2003 שעה 8:05)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דומני כי טעית בבדיחה, הרי לך הנוסח המקורי
מי שזוכר (יום רביעי, 14/05/2003 שעה 13:34)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גברת אחת, במיטב שנותיה באה לברליץ ובקשה ללמוד צרפתית. שאלו אותה למה, ענתה להם כי נודע לה שבגן העדן מדברים צרפתית והיא מבקשת להתכונן.
אמרו לה - ומה אם תגיעי לג'יהנם, ענתה להם:
''פולנית אני כבר יודעת''.
_new_ הוספת תגובה



למי שנדמה לו שהוא מבין
אליצור סגל (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 11:24)
בתשובה למי שמבין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
הביטוי ''מורי'' אין משמעו המורה שלי. מבטאים אותו במלעיל וזהו תואר כבוד לרב תימני. הוא לא היה המורה שלי והלואי והיה - אני רק אחד מקטני עבדיו.
יתר הדברים אינם ראויים לתגובה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הרחקת לכת מאוד, מי שמבין
אריה פרלמן (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 21:29)
בתשובה למי שמבין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אלפי השנים של הדיונים בפילוסופיה ובאמנות יוון הן קישקוש אחד גדול?

הרי תרבות יוון מבוססת על אמונה באלילים!

האם יצירותיהם של גדולי אמני הרנסנס, דה-וינצ'י, מיכלאנג'לו וגו' - הן ''קישקוש''?

האם האורטוריות של הנדל והמיסות של באך ומוצרט הן ''גבבה''?

והרי כל הדברים הללו לא היו באים לעולם ללא אלוהים, או ''אלוהים'' - אחת היא.
_new_ הוספת תגובה



אחרי אלפי שנות אידיוטיות, סוף סוף מישהו שמבין.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/05/2003 שעה 1:50)
בתשובה למי שמבין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הערה כללית
אליצור סגל (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 11:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כנראה שהנושא הזה מענין אנשים רבים. הססתי רבות האם להעלותו לפורום. אני לא חושש לשלוף ציפרניים כשצריך לדעתי אבל לא כאן. לא בנושא שהוא בנפשי. אם אני ארגיש שזה הופך לזירת התכתשות לא מכובדת אני אעבור לנושאים אחרים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מבחינתי אל תחדל, אבל אם זה בנפשך - אל תתחיל
מי שזוכר (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 16:02)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



התחלתי כי זה חשוב לעוד אנשים וחבל שיפסידו
אליצור סגל (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 21:05)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ההחלטה היא שלך, תחשוב שאדם אחד בלבד
מי שזוכר (יום שלישי, 13/05/2003 שעה 22:30)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ילמד, ישכיל, יחשוב, יהנה, יחפש עוד וכו'.
מספיק אחד וכבר השגת רבות.
ואלו דברי האחרונים בעניין.
_new_ הוספת תגובה



מי שזוכר גם צודק הפעם.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/05/2003 שעה 1:49)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



השתכנעתי - הצדק עם מי שזוכר
אליצור סגל (יום רביעי, 14/05/2003 שעה 8:03)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי