פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מחפשים את הסימטריה
רוני קליין (יום שלישי, 03/06/2003 שעה 20:03)


מחפשים את הסימטריה


רוני קליין




ביום שני ה- 2 ביוני התפרסם ב''ידיעות אחרונות'' מאמר מעניין של סבר פלוצקר שכותרתו ''בגידת האינטלקטואלים''.
המאמר, במובנים רבים, מחזק את הטענה שלי שנים רבות, שחלק גדול מהעולם הערבי, ובמיוחד אצל הפלשתינאים, לא השלים בתודעה עם עצם קיומה של מדינת ישראל.
בקצרה, הכותב מצביע על כך שאפילו האינטלקטואלים בעולם הערבי דוגלים בתאוריה שהיהודים הם לא עם אלא דת בלבד ולכן אין להם צורך במדינה ריבונית משלהם. הציונות לדידם אינה אלא קולוניאליזם אכזר.
הסיכסוך הישראלי פלשתינאי הוא ''לב הבעיה המזרח תיכונית'' כאשר הם מתעלמים מהעדר דמוקרטיה, העדר זכויות אזרח, העדר שוויון לנשים וכו' כגורמים לפיגור העולם הערבי.

אני הייתי ממשיך בנקודה זו:
מעבר למסקנה העצובה שאנו עוד רחוקים מאד משלום אמיתי עם הפלשתינאים - מסקנה שאליה רבים אצלנו כבר הגיעו או קרובים להגיע - אני הייתי מוסיף עוד כמה דברים:
רוב האינטלקטואלים בישראל מחזיקים בדעות יוניות (לא 90% מהם אבל ברור שמעל 50%).
יהיה זה רק טבעי לצפות שההגיון שלנו אינו יתום וגם בצד השני חושבים בהגיון.
למשל, שאין מנוס מפשרה טריטוריאלית כדי להגיע לשלום.
למשל, שהפלשתינאים לא באמת מצפים לממש את זכות השיבה בתוך גבולות ישראל.
וכאשר מתברר שלזרמים גדולים בצד השני יש הגיון שונה - האכזבה קשה.
כעת אנו מבינים שלא מדובר רק באנאלפבתים פנטיים אלא גם בעילית האינטלקטואלית. אז אם בארזים נפלה שלהבת מה יגיעו איזובי הקיר?
אפילו מיעוט אינטלקטואלי המסוגל להביע בתקשורת דיעה שונה מהדעות המקובלות לא קיים. וכדי שיהיה לזה משקל כלשהו נדרש מקבוצת אנשים בעלי מעמד לומר לעם הפלשתיני את האמת.

אז מה כן יש לנו?
ההבחנה הישנה שהימין תמיד עשה.
הקיצונים קוראים בגלוי לחיסולה של מדינת ישראל.
שימו לב, איך מתגברים הפיגועים דווקא כאשר יש סיכוי להתקדמות מדינית. ומה ההגיון שלהם: אנו דוגלים בפתרון צבאי אז לא ניתן הזדמנות, אפילו טקטית, לפתרון מדיני. פתרון מדיני ישאיר את מדינת ישראל קיימת.

הפחות קיצונים דוגלים (לפחות לפי הימין) ב''שיטת הסלאמי''. נשיג קודם מה שאפשר ללא קרב ואת מה שנשאר נשיג אחר כך באמצעים צבאיים, באמצעות הדמוגרפיה או באמצעות זכות השיבה.
שיטת הסלמי לא עמדה עד היום במבחן המעשה, כך שהויכוח עדיין פתוח.

זה מזכיר לי תיחכום יהודי יותר חכם.
בספר הבדיחות היהודיות של דרויאנוב תמיד אהבתי את הבדיחה הבאה:
אב ובנו הולכים לעיר הגדולה ונכנסים לחנות.
האב עומד על המקח עם בעל החנות. מוריד חזק את המחיר. לבסוף חותם על שטר חוב והולך.
בחוץ הבן שואל את אביו: ''אבא, למה כל כך עמדת על המקח? הרי שנינו יודעים שאתה לא מתכוון לכבד את השטר שחתמת עליו''.
האב עונה: ''בעל החנות נראה לי איש הגון. לא רציתי שיפסיד הרבה...''

מעולם לא הייתי איש ימין והייתי מאמץ בשמחה את עמדות השמאל לו רק הייתי משתכנע שהן מעשיות ומביאות בסופו של דבר שלום אמיתי.
אבל כאשר רואים מה קורה בצד השני מבינים שעוד רחוקה הדרך. אפילו האמריקנים לא יצליחו, לצערי, לפתור את הסיכסוך הישראלי-פלשתיני.

כאן חסרה לנו האפשרות השלישית, שהאינטלקטואלים הערבים היו אמורים לייצג:
פשרה טריטוריאלית בהסכם מדיני המסיים את הסיכסוך.

חוסר התקווה שבעמדת הפלשתינים מרכך מאד את חוסר התקווה של הימין הקיצוני אצלנו.
גם הנסיון להבין באמת את הצד השני אינו מגיע לתוצאות טובות במיוחד.
הרי, בסופו של דבר, אנחנו ה''כובשים'' בסיפור. הגיון של ''כובשים'' אינו כמו הגיון של ''נכבשים''. האומנם?
אפילו האירופאים, שאינם חשודים באהבת ישראל, קרובים יותר לעמדה האמריקנית מאשר לעמדה הפלשתינית. והם לא ''כובשים'' או ''נכבשים'' בסיפור.

מה דעתכם?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


לדעתנו מדובר בעוד מאמר מהסוג המכונה
aharon5 (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 14:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''שתיקת הכלבים''.

מה פירוש? השמאל, האליטות, האינטלקטואלים - כבר יודעים היטב שערפאת עבד עלינו בעיניים עם אוסלו. אבל הם כה חוששים מחשיפת ערוותם ברבים, שהם מעדיפים לשתוק ולהמשיך עם הקונספציות הישנות והטובות.

כל שנותר כדי להביא את הידע הזה מכולנו (לחוד) אל כולנו (ביחד), הוא בסה''כ להעלות את השאלה לדיון ציבורי תחת השאלה: הסכם אוסלו - איפה טעינו? (כולם כבר יודעים אך שותקים).

ולכן נשוב ונקרא: ''חשבון הנפש של אוסלו - עכשיו''!

קישורים:
בגידת האינטלקטואלים: http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-1173-2642895,00....
_new_ הוספת תגובה



והנה הקישורים
aharon5 (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 17:51)
בתשובה לaharon5
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה שתי השתיקות הראשונות להנאתכם, בבקשה:

קישורים:
שתיקה 1: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
שתיקה 2: http://www.yesha.org.il/site/tavnit-sml.asp?num=2535...
_new_ הוספת תגובה



טעות
אלברט חומסקי (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 19:13)
בתשובה לaharon5
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית לדבר על ה-שמאל כפי שטעות לדבר על ה-ימין.

שנית עראפת אכן חלאה ופושע מלחמה.

אולם ברם המציאות נשארה כפי שהיתה שני עמים חולקים אותה ארץ ויש למצוא לזה פתרון.

השמאל אם נשתמש בהכללה הזו אינו האישיו .

אגב עראפת הוא ימין לאומני פונדמטליסטי הוא לא שמאל אחת הטעויות אם כבר של השמאל שהאמנו שהאיש מיצג כוחות פרוגרסיבים בחברה הפלסטינית.
הטעות של ה-שמאל היא איפה חבירה לימין פלסטיני דתי איסלמי ופונדמטליסטי.
כמו ב-ה-ימין יש בה-שמאל כוחות צעקניים ,שנרתמו לעזור לימין הפאשסטי הפלסטיני.
_new_ הוספת תגובה



לעולם חוזרת
aharon5 (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 20:25)
בתשובה לאלברט חומסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע זו טעות לדבר על השמאל?
האם אין דבר כזה ''שמאל''?...

אבל אפילו אם נכון הדבר, הרי שגם אתה עצמך נתת את גרסתך שלך לטעות של השמאל (שאני חייב לציין שאני די מסכים איתה), וכך בעצם הפרכת את טעותך.

ובאופן ענייני לנושא:
אכן השמאל המוסרי שלנו תומך בטרור הפלסטיני (אם ננסה לתרגם את דבריך למילים פשוטות).
_new_ הוספת תגובה



זה שלא השלימו עם קיומנו באיזור- זה נכון.
טרה 101 (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 19:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל- האם אנחנו חייבים להשלים עם זה ? או לנסות תמיד ללכת לקראת האפשרות שקיומנו כאן מובטח-רק אם נתנהג כמו בני אדם ?
שני העמודים שעליהם נשענים המתיישבים- הם שניים.
אלהים וקדושת הארץ. בשמם הם מציקים לשכניהם.
העמוד השלישי שעליו הם נשענים הוא תולדות ההתיישבות בארץ עד 67 וגם קודם- אינו רלבנטי יותר ובעבר לא היו יחסים כאלה. מספיק נגרם נזק ב- 1948.
כעת נגרם נזק לדורות והרוגים מצידנו יותר מאשר תועלת. כבר עשר שנים מדברים על פינוי-ובסוף זה יקרה.ביי הוק או ביי קרוק. או שתהיה 'נכבה' שניה אבל מלחמה תמיד יודעים איך היא מתחילה ולא יודעים איך היא נגמרת.
_new_ הוספת תגובה



לקליין: ברוב עמי העולם אם לא בכולם, המשכילים-
רפי אשכנזי (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 20:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--והאינטליגנציה בכלל, הם נושאי הדגל של המאבק הלאומי. לא צריך להיות הסטוריון גדול בשביל אבחנה זאת. יש רק עם אחד בו המצב לא כך והוא העם היהודי היושב בציון. המצב של האינטליגנציה הערבית הוא הוא המצב הטבעי המקובל בעולם, וכן,כן, הם נושאים את המאבק האמיתי {מבחינתם} על כתפיהם כי זהו הנראטיב של עמיהם והם אינם מבלפים{!}. יחס האינטליגנציה הערבית משקף נכון את סיכויי לוליינות השלום שלנו
ואכן סיכוייהם להצליח אכן קלושים. המיין- סטרים אצל הערבים מבוטא נכון ע''י אותה אינטליגנציה שאתה ופלוצקר קשה לכם עימה.
המצב קשה אך צריך לראותו ולהבינו, ללא הנסיון ליפותו כשהוא לא כזה.
_new_ הוספת תגובה



תגובה לרפי אשכנזי
רוני קליין (יום חמישי, 05/06/2003 שעה 1:27)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. תפקידה של האינטליגנציה אינו לייצג את המיין-סטרים אלא להפעיל את האינטלגנציה של עצמם ולהגיע למסקנות אינטלגנטיות יותר ממוכר החמוצים מהשוק.
ב. אם אינטליגנט ערבי מתקשה לזהות שהיהודים הם עם כבר 5000 שנים, והתנועה הציונית היא תנועה לאומית - אך ברור לו שהפלשתינאים הם עם למרות שאין לו הסטוריה של עם - אז זה עצוב.
לידיעת קוראינו:
אם אני לא טועה, נאצר היה הראשון שהשתמש במונח ''יישות פלשתינאית'' בשנת 1958. אנו נאלצים להכיר בקיומו של העם הפלשתינאי רק עקב העובדה שמאז שנות ה- 60 הפלשתינאים החליטו שהם עם.רק אז הוקם אש''פ.
אבל בכל זאת אנו מכירים. כי אין לנו ברירה. זה נתון.
ג. גם טענתך כי בהסטוריה האינטליגנציה הובילה את התנועות הלאומיות היא מטעה.
בפועל, תפקיד האינטלגנציה הוא לדבר ולכתוב. אין קשר ברור בין זה להישגים לאומיים. לפעמים יש ולפעמים אין.
לידת הלאומיות הצרפתית היתה בפריצת המהפיכה הצרפתית.
אז מי פרץ לבסטיליה? אינטלקטואלים? פשוטי עם שקראו את הספרים של האינטלקטואלים?
במה תרמו האינטלקטואלים הגרמנים ללאומיות הגרמנית?
נסיונות כושלים במהלך 1848!
בסופו של דבר גרמניה נוצרה כאשר פרוסיה השתלטה עליה.
בסין היה להם תפקיד. ביפן לא היה להם תפקיד.
לא הייתי עושה כאן הכללה.
עצם השימוש בהכללה לגבי קבוצות גדולות של בני אדם מטיל ספק רב אם מדובר באינטלקטואל אמיתי או בסתם אידיוט שקרא כמה ספרים של אידיוטים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



לקליין: לאט לך בחלוקת ציונים. תודה על התשובה.
רפי אשכנזי (יום חמישי, 05/06/2003 שעה 14:34)
בתשובה לרוני קליין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לרפי אשכנזי: בהחלט לא התכוונתי אליך
רוני קליין (יום שני, 09/06/2003 שעה 21:21)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בדברי הבוטים על אנשים העושים הכללות לגבי קבוצות גדולות של בני אדם (נקודה עקרונית אצלי שמציקה לי מאד).
אם הובנתי שלא כהלכה - אני מצטער מאד ומתנצל.
_new_ הוספת תגובה



לרוני קליין: שמחתי על הודעתך, תודה מקרב לב.
רפי אשכנזי (יום שני, 09/06/2003 שעה 21:55)
בתשובה לרוני קליין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי