פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פחדי המציאות או מוראות הדמיון?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 19:00)


פחדי המציאות או מוראות הדמיון?

נסים ישעיהו




עשרים שנה חלפו מאז ברח יעקב מפני עשו ועתה הוא שב הביתה. התוכנית המקורית דיברה על זמן קצר בלבד (בראשית כז, מד): וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר-תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ: כדברי אמו. אבל במציאות, העניין נמשך הרבה יותר מימים אחדים, עשרים שנה ליתר דיוק. עשרים שנה זה הרבה זמן, אבל האם זה מספיק כדי שעשו ישכח את כעסו על יעקב? האם שובו של יעקב לא יעורר מחדש את הטינה הישנה ואת נקמנותו של עשו?

יעקב חושש מאד והוא מנסה להקדים תרופה למכה אפשרית:
ד וַיִּשְׁלַח יַעֲקב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל-עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם: ה וַיְצַו אתָם לֵאמר כּה תֹאמְרוּן לַאדנִי לְעֵשָׂו כּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקב עִם-לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד-עָתָּה: ו וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדנִי למְצא-חֵן בְּעֵינֶיךָ:
(רש''י): גרתי. לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר; אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, שהרי לא נתקיימה בי. ד''א [דבר (פירוש) אחר] 'גרתי' בגימטריא תרי''ג, כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי''ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים:
או בעברית פשוטה, אין לך שום סיבה לכעוס עלי כי אין קשר בין מה שיש לי לבין הבכורה והברכה שכביכול לקחתי ממך. לי יש את השליחות שלי בעולם והיא אינה מתחרה או נוגעת בך כך שאנחנו יכולים לחיות בשלום זה עם זה.
(רש''י): ויהי לי שור וחמור. אבא אמר לי מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, [אבל ברכה] זו אינה לא מן השמים ולא מן הארץ:

למצא חן בעיניך. שאני שלם עמך ומבקש אהבתך:
גם יעקב וגם עשו הם יהודים על פי ההלכה, אבל עשו בחר בדרך חיים של גוי ויעקב, כמו יהודי טוב, מנסה למצוא חן בעיני הגוי, שלא יכעס עליו ויפגע בו חלילה.

היערכות יסודית לקראת סכנה דמיונית

המלאכים שבים משליחותם ומדווחים: ז (...) בָּאנוּ אֶל- אָחִיךָ אֶל-עֵשָׂו וְגַם הלֵךְ לִקְרָאתְךָ וְאַרְבַּע-מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ:
(רש''י): באנו אל אחיך אל עשו. שהיית אומר 'אחי הוא' אבל הוא נוהג עמך כעשו הרשע; עודנו בשנאתו.
דיווח זה מעורר חשש כבד בלב יעקב והוא נערך לבאות כאשר הוא לוקח בחשבון התפתחויות שונות; דבר ראשון הוא מתארגן למלחמה:
ח וַיִּירָא יַעֲקב מְאד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת-הָעָם אֲשֶׁר-אִתּוֹ וְאֶת-הַצּאן וְאֶת-הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: ט וַיּאמֶר אִם- יָבוֹא עֵשָׂו אֶל-הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה:
(רש''י): והיה המחנה הנשאר לפליטה. על כרחו כי אלחם עמו. התקין עצמו לשלשה דברים לדורון לתפלה ולמלחמה. לדורון – ותעבור המנחה על פניו. לתפלה – אלוקי אבי אברהם. למלחמה – והיה המחנה הנשאר לפליטה:
לאחר שנערך למלחמה, פונה יעקב אל ה' בתפילה:
י וַיּאמֶר יַעֲקב אֱלֹקֵי אָבִי אַבְרָהָם וֵאלֹקֵי אָבִי יִצְחָק ה' הָאמֵר אֵלַי שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ: יא קָטנְתִּי מִכּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל-הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: יב הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי-יָרֵא אָנכִי אתוֹ פֶּן-יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל-בָּנִים: יג וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת- זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרב:
וכעת הוא פונה לניסיון פיוס בעזרת ממון רב:
יד וַיָּלֶן שָׁם בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיִּקַּח מִן-הַבָּא בְיָדוֹ מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו: טו עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים: טז גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם שְׁלשִׁים פָּרוֹת אַרְבָּעִים וּפָרִים עֲשָׂרָה אֲתֹנת עֶשְׂרִים וַעְיָרִם עֲשָׂרָה:

פחדי שווא

ממה הוא חושש, אבינו יעקב? הרי בשבוע שעבר ראינו כי ה' מבטיח לו (בראשית כח): טו וְהִנֵּה אָנכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ:

אמנם עשרים שנה חלפו מאז, אבל רק לפני זמן קצר התגלה אליו ה' שוב ואמר לו: (...) שׁוּב אֶל-אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ וְאֶהְיֶה עִמָּךְ: (בראשית לא, ג), אז ממה יש לו לחשוש?
(ברכות ד/א): אלא שאמר יעקב אבינו אוי לי שמא יגרום החטא.
איזה חטא כבר יכול להיות ליעקב אבינו שבגללו תּוּפָר, חלילה, ההבטחה הכפולה של ה'? פירושים שונים נאמרו בסוגיא זו ומהם: יעקב החניף לעשו בשלחו אליו את המלאכים וקראו 'אדוני'; בכך החניף לרשע והעניק לו כוח להזיק לו. ומדוע כפל הלשון: וַיִּירָא יַעֲקב מְאד וַיֵּצֶר לוֹ? כי עשו תכנן להתנקש בו לאחר מות אביהם, וחשש יעקב כי תנועת עשו לקראתו מבשרת כי יצחק נפטר כבר וצר היה לו על כך.

חז''ל כדרכם, אינם עושים הנחות לאיש, גם לא ליעקב אבינו:
(ילקוט שמעוני): רבי הונא פתח: (משלי כו) יז מַחֲזִיק בְּאָזְנֵי- כָלֶב עבֵר מִתְעַבֵּר עַל-רִיב לֹא-לוֹ: משל לארכיליסטים [שודד בכיר] שהיה ישן בפרשת דרכים, ועבר מישהו והעיר אותו; אמר לו: 'קום לך דבישא שכיח הכא' [מסוכן לישון כאן]. קם השודד ותקף את זה שהעירו. א''ל הגיעך רע כי הערת אותי. כך אמר לו הקב''ה [ליעקב], לדרכו היה [עשו] מהלך ואתה משלח אצלו ואומר לו כּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקב, מגיע לך להיענש על כך.
(רמב''ן): ועל דעתי גם זה ירמוז כי אנחנו התחלנו נפילתנו ביד אדום, כי מלכי בית שני באו בברית עם הרומיים (ספר החשמונאים א ח) ומהם שבאו ברומא והיא היתה סבת נפילתם בידם, וזה מוזכר בדברי רבותינו ומפורסם בספרים (יוסיפון פרק סה):

בימים ההם בזמן הזה

מתוך הנחת יסוד שהתורה היא נצחית וכל מלה בה נוגעת לנו היום כמו אז, בכל שבוע מחדש אנו מנסים למצוא בפרשת השבוע את המסר שהוא אקטואלי עבורנו. כאשר התורה מאריכה כל כך בפרטים בסיפור המפגש בין יעקב לעשו ובכל הפרטים שקדמו לאותו מפגש, צריכים לחפש ובע''ה למצוא מה זה אומר לנו כיום.
(רמב''ן): נכתבה הפרשה הזאת להודיע כי הציל הקב''ה את עבדו [יעקב] וגאלו מיד חזק ממנו [עשו], וישלח מלאך ויצילהו. וללמדנו עוד שהוא לא בטח בצדקתו והשתדל בהצלה בכל יכלתו. ויש בה עוד רמז לדורות כי כל אשר אירע לאבינו עם עשו אחיו יארע לנו תמיד עם בני עשו, וראוי לנו לאחוז בדרכו של צדיק, שנזמין עצמנו לשלשת הדברים שהזמין הוא את עצמו, לתפלה ולדורון ולהצלה בדרך מלחמה.
המפגש בין שני האחים נגמר טוב:
(בראשית ל''ג): ד וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפּל עַל-צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ:
מה קרה פתאום? באמת, יש מפרשים שלא נשקו בכל לבו ונרמז הדבר בנקודות אשר מעל המלה וַיִּשָּׁקֵהוּ בספר התורה. אבל ר' שמעון בר יוחאי אומר כאן דבר די מפתיע:
(רש''י): אמר רבי שמעון בן יוחאי, הלכה היא: בידוע שעשו שונא ליעקב, אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו.
כמו בכל הלכה, גם בזו יש יוצאים מן הכלל וזהו המקרה היוצא מן הכלל; הכלל הוא שהגויים שונאים אותנו, וככל שננסה להידמות להם – כן תגבר שנאתם. הדרך היחידה לגרום להם להשלים עם קיומנו ואף לאהוב אותנו, היא להיות אנחנו עצמנו, לא חיקוי זול שלהם.

זהו המסר העולה מן הפרשה הזאת כולה ולא רק מתחילתה כפי שהצגנו כאן. לאורך כל ההיסטוריה אנחנו מקפידים לחזור על אותה שגיאה, ניסיון למצוא חן בעיני הגוי. הגיע הזמן שנתבגר כבר ונתחיל להתאמץ למצוא חן בעיני הבורא יתברך. וכאשר נעשה זאת, אז גם הגויים יאהבו אותנו.

ושיהיה רק טוב ליהודים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


זה דבר מאד משונה
רמי נוידרפר (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 21:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לנסות למצוא חן בעיני מי שהמצאת אותו, ועוד להגיע למסקנה המוזרה הזו מתוך טקסט שאבותיך כתבו אותו...
_new_ הוספת תגובה



מה זה חשוב באיזה 'נייר' אתה מאמין
אפרים (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 21:29)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל אחד יש את ה'נייר' שלו. אני משער שגם ה'נייר' שלך - אמנת או''ם כלשהי, מגילה כלשהיא - שווה קדחת.
_new_ הוספת תגובה



אני לא מאמין בקדושה של שום נייר
רמי נוידרפר (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 22:09)
בתשובה לאפרים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולא במשהו על טבעי שעלי לעבוד אותו
_new_ הוספת תגובה



או שמא הינך מאמין באדם מסויים
אפרים (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 21:33)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל ערפאת, שהוא פרטנר נשגב לשלום של אמיצים, בין אמיצים. שהרי לא תעשה מהלך חד צדדי, כדרך שאולמרט מאיים. לא מה פיתום? אתה תחכה עד שערפאת יבלבל בשפתיו. קול האמת מהמוקטעה, קוראת את חיילי השלום וחלליו לדגל.
עמוד דום שתיקה!
_new_ הוספת תגובה



המהלך חד צדדי של אולמרט הוא טפשי
רמי נוידרפר (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 22:15)
בתשובה לאפרים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שלא הסכמנו לתת לחוסיין תמורת שלום , או לפלשתינים תמורת שלום , ניתן להם ללא תמורה..

אופייני לימין - גם לשלם את המחיר וגם לא לקבל תמורתו מאומה.
_new_ הוספת תגובה



גם אתם שילמתם לערבים את המחיר
אפרים (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 23:05)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וקיבלתם (לצערי, גם קיבלנו) קדחת.

לפחות אולמרט רוצה לשלם פחות. למה לתת לערבים נייר חתום שרק אנחנו נקיים אותו?
עדיך שנקיים מה שטוב לנו ללא כל נייר או הסכמה ערבית, כי אין לנו סיכוי להידברות אמיתית ולהשלמה.
_new_ הוספת תגובה



אין תשובה?
סתם אחד (יום חמישי, 11/12/2003 שעה 22:13)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תגובה 38124
_new_ הוספת תגובה



תשובה - (ואני מסכים עם פרלמן)
רמי נוידרפר (יום חמישי, 11/12/2003 שעה 22:40)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאיפה לי לדעת? אינני מעורב בזה..

אני חושב , וכמעט בטוח שעראפאת בונה על זה שישראל תדחה את הבנות ז'נווה. ברגע האמת אם אי פעם יהיה כזה, הוא לא יחתום עליהן.

הבנות ז'נווה מדברות חד משמעית על קץ הסכסוך ועל כך שלפלשתינים לא תהיינה יותר תביעות. אינני מאמין שעראפאת יחתום על הסכם כזה. בשביל זה יצטרך לקום לפלשתינים מנהיג בעל שיעור קומה שיאמר לעמו את האמת. אינני רואה כזה באופק.

לצערי שרון ואולמרט משדרים לפלשתינים שמה שלא יקבלו תמורת שלום וויתור על הסכסוך (בסדר בסדר אתם לא מאמינים להם שמענו) , הם יקבלו חד צדדית ללא כל תמורה..
_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל חשבתי שאתה מקורב למהלך
סתם אחד (יום חמישי, 11/12/2003 שעה 22:54)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שתי אפשרויות:
1. המשתתפים הפלסטינים לא קיימו את ההבנות עם הישראלים. אם כך, נראה שהם לא יהיו מסוגלים ו/או מעוניינים לקיים את הבנות ז'נבה.
2. הנציגים הישראלים הסכימו שזה יהיה אופי הדברים של הדוברים הפלסטינים בטקס.
היש אפשרות שלישית?
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שניסוח הנאומים לא תואם.
רמי נוידרפר (יום חמישי, 11/12/2003 שעה 23:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל אני אוכל לברר את הנושא ביום ראשון הקרוב עם עמרם מצנע.
_new_ הוספת תגובה



תודה מראש
סתם אחד (יום חמישי, 11/12/2003 שעה 23:16)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז בכל זאת ידעתי למי לפנות! :-)
_new_ הוספת תגובה



תשובה - (ואני מסכים עם פרלמן)
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 11/12/2003 שעה 23:24)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלומר, או שישראל תדחה את הבנות ז'נבה, או שערפאת ידחה אותן. בכל מקרה הן לא יתקבלו.

איך זה מסתדר עם הצהרתך הקודמת: ''מה שלא הסכמנו לתת לחוסיין תמורת שלום , או לפלשתינים תמורת שלום , ניתן להם ללא תמורה''

מי הציע לך שלום בתמורה?
_new_ הוספת תגובה



אז ככה רבינוביץ'
רמי נוידרפר (יום שישי, 12/12/2003 שעה 7:27)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם כל אני לא נביא... הלוואי והבנות ז'נווה כן יתקבלו.
בית ב 1987 היה סיכוי לעשות שלום עם ירדן בתנאים הרבה יותר טובים. שמיר טרפד את זה.
גימל - אכן לדעתי, עמדת שראל צריכה להיות מבוססת על מסמך נוסייבה איילון או משהו דומה - כלומר - ''יתנו יקבלו (הכל) לא יתנו לא יקבלו)
במצב הנוכחי , הפלשתינים רואים שעמדת ישראל היא - לא יתנו - יקבלו יותר.

הבירורת שלי על השמאל , שאני משתייך אליו , שמרוב להיטות להגיע להסכם , אנו מעלימים עין מההפרות של הצד השני. לצערי , וכאן תחלוק עלי , גם אנו הפרנו הסכמים בכל נקודה אפשרית.
הפיתרון - כפיה בינלאומית.

לסיכום - אני תומך בהסכם ז'נווה , למרות שאני חושש כי אין סיכוי שייושם.
_new_ הוספת תגובה



אז ככה רבינוביץ'
יובל רבינוביץ (יום שישי, 12/12/2003 שעה 17:43)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם שני הצדדים מפרים את ההסכמים ואתה רוצה כפיה בינלאומית, אני מבין שאינך דורש מממשלת ישראל דבר.

אז מדוע אתה בא בטענות כל הזמן?
_new_ הוספת תגובה



הטענות שלי הן כנגד השקעות העתק
רמי נוידרפר (יום שישי, 12/12/2003 שעה 19:49)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהתנחלויות, כנגד הכיבוש והדיכוי המרבים שנאה, כנגד שבעת מיליארד השקלים (מפגישה שהייתי בה היופ עם סר הביטחון) בגדר שנאלץ לפרק את כולה, כנגד אלפי הקילומטר של הכבישים העוקפים שאת כולם נמסור עד האחרון שבהם לפלתינים , כנגד הבטחות השווא - שרק נהרוג את עראפאת והכל יהיה בסדר , ושהנ מחר נחסל את החאמאס , ושל שרון יביא שלום.
הימין לא ישלם את כל המחיר על עשרות שנים של עיוורון . כולנו נשלם אותו. כולנו משלמים אותו.
_new_ הוספת תגובה



הטענות שלי הן כנגד השקעות העתק
יובל רבינוביץ (יום שישי, 12/12/2003 שעה 21:53)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוב, הרי כולנו משלמים את קוצר הראות של הסכם אוסלו. ככה זה כשרוצים לחיות במדינה שבה יש מי שמקבל החלטות.

אם נמצה את תגובתך האמוציונלית, אנחנו נותרים עם שתי טענות:
1. אנחנו משקיעים הרבה כסף בתשתית.
2. מישהו הבטיח שאם נהרוג את ערפאת יבוא השלום.

אני לא כל כך מבין על מה יוצא הקצף. באשר להבטחה מס' 2 - אני לא זוכר שנתקלתי בהצהרה כזו של מישהו מקובעי המדיניות מימין או משמאל. זה גם לא נראה מאד הגיוני. גם אם מישהו אמר את זה, התזה הזו לא נבחנה מעולם, ולכן קשה לבוא בטענות.

נשארה הבטחה מס' 1: אנחנו משקיעים הרבה כסף בכבישים עוקפים ובגדר.

הגדר היא בסך הכל מחסום מפני חדירת מחבלים. אם לא היו מחבלים זה באמת היה בזבוז כסף מיותר. אם לאחר שהגדר תושלם יהיו פיגועים כמו בזמן שלא היתה שום גדר, הרי שהיא באמת נכשלה. בסך הכל התזה האומרת שגדר תמנע הסתננויות לתוך ישראל נראית לי סבירה. אם אתה מאמין שלא, כדאי שתפרט מדוע לא.

כבישים עוקפים הם אמצעי להקטנת חיכוך בין פלשתינאים לישראלים. יתכן שזה פועל, יתכן שלא. האם נעשתה בדיקה של העניין הזה?
_new_ הוספת תגובה



To Nisim and Rami.
Dani (יום שישי, 12/12/2003 שעה 3:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

Rami,
You believe in natural circumstances and you don't believe in a reality that is beyond your reality.

If and when you will start understanding what Judaism is, then you will realize that there is nothing ''natural'' about reality. You may come to the simple conclusion that energy and matter are ''natural'' only because you got used to perceive them with your senses. However, from an objective/natural point of view, one might ask: where does matter and energy come from? If matter and energy are somewhere in the middle of nowhere then wouldn't that be quite UN-NATURAL?

_new_ הוספת תגובה



מישו יכול לתרגם לי את הבילבול מח הזה?
עמיש (יום שישי, 12/12/2003 שעה 11:12)
בתשובה לDani
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי