|
מנהיגות מופת | |||||
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 04/03/2004 שעה 0:58) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
ממש מנהיגות מופת | |||
|
|||
''...יהודי לא משתחווה לעבודה זרה ואפילו לא מסתיר את יהדותו.'' זה נאה וזקוף קומה כדבעי. רק בעיה אחת יש בהצהרה הנפלאה הזו, היא אינה מסתדרת עם המציאות. לא רק שמרדכי ואסתר התהדרו בשמות עכו''מיים למהדרין (על שמות האלים מרדוך ועשתורת), להלן מה שנאמר במגילת אסתר פרק ב': [י] לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר, אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ, אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד. יותר ברור מזה לא יכול להיות. כמדי שנה אני נוהג לעצבן חוגים תורניים מסויימים ולהביא להביא קישור לרגל החג למאמר ישן שכתבתי: מגילת אסתר - הסיפור האמיתי: http://www.haayal.co.il/story_178 | |||
_new_ |
אני דוקא לא נוטה להתעצבן ובטח לא מחומר לעוס | |||
|
|||
בס''ד. אשתקד היה על זה דיון כאן תגובה 27700 כמה אפשר לדוש באותן טיעונים? אפילו לטור השבועי חיפשתי זוית חדשה שעוד לא עלתה במאמרים של שנים קודמות. והעיקר שיהיה לכולנו פורים שמח באמת. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
ובכל זאת | |||
|
|||
הייתי רוצה שתרחיב את ההתייחסות למשפט שכתבת: ''...יהודי לא משתחווה לעבודה זרה ואפילו לא מסתיר את יהדותו.'' לאור הציטוט שהבאתי. | |||
_new_ |
ובכל זאת, יהודי נשאר יהודי | |||
|
|||
בס''ד. דבריך נסמכים על קביעות של חוקרים למיניהם ומובילות אותך למסקנות מרחיקות לכת. לענ''ד, עדיין יש יתרון לפרשנות החז''לית, ולו משום קירבת הזמנים לתקופה ולטקסט שמפרשים, על פני הפרשנות המופרכת של אותם חוקרים שבסיס מחקרם מונח באנטישמיות נטו. אבל זו רק הקדמה. כתוב במגילה ''...הדסה היא אסתר...''. שתיהן מלים עבריות כאשר השם הדסה ניתן לה כביטוי לריח טוב של הדס בעוד השם אסתר מבטא את הסתרת הפנים של הקב''ה שחשו היהודים בגלות. מרדכי זה מור דכי. כלומר בושם (ששמו מור או בכתיב חסר, מר) נקי. צריכים לזכור שמדובר בשפות שמיות שההשפעה ההדדית ביניהן הייתה טבעית לגמרי. עכשיו שמישהו יסביר לי מדוע אני צריך להעדיף את הפרשנות של חוקרי התנ''ך הפוסט מודרנים על פני פרשנותם של חז''ל. וכבר הזכרנו את הנחת היסוד האנטישמית של אותם חוקרים שראשוניהם היו גרמנים וצאצאם האידיאולוגי המפורסם ביותר ידוע בשם היטלר. הרי כל מגמתם היתה לקעקע את בנין היהדות בדרך של ''הוכחת'' אי אמינות התנ''ך ופרשנותו החז''לית. למרבה הצער, יהודים רבים מדי נפלו ברשת האנטישמית בלא לדעת כלל כי זהו העניין. וכבר כתבתי על כך אשתקד כי אם נקבל את הפרשנות הזאת נפסיק לחגוג את פורים וגם נפסיק להאמין ולחתור לביטול גזירות המן הנוחתות עלינו שוב ושוב. בעצם, נפסיק חלילה וחס להיות יהודים. לי אין כוונות להפסיק להיות יהודי, וגם אין לי כוונות לוותר על הגשמת החלום להביא לביטול גזירות המן של דורנו ולהביא למצב בו יתקיים כפשוטו הפסוק וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשׂנְאֵיהֶם: אני בטוח שזה אפשרי כי כבר יש תקדימים היסטוריים וזה של פורים הוא הבולט שבהם. הסיבה היחידה שזה לא קרה עד עתה היא, כאמור בגוף הרשימה, שעדיין לא הפנמנו את עובדת היותנו יהודים ואת העובדה שאנחנו כאן בפרט וקיימים בכלל, רק מפני שכך כתוב בתורה. אני גם בטוח כי כך או אחרת, אתי או בלעדי, רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים; אבל אינני מצליח לשכנע את עצמי שלא לקחת ללב את מה שקורה ולהפסיק לראות בכך מטלה אישית. מה לעשות, אני לא מצליח לישון כשיהודים מתפוצצים חופשי. והסיפור של פורים ממחיש בדיוק את מצבנו היום, כולל המנהיגות שצצה, לכאורה, משום מקום כאמור בגוף הרשימה. סליחה על האריכות אבל זה בוער בעצמות. וכדי לא להישאר חייב, הציטוט שהבאת: [י] לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר, אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ, אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד. הפסוק הבא עונה על שאלתך: יא וּבְכָל-יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית-הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת-שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה-יֵּעָשֶׂה בָּהּ: מלך סביר או סתם אדם סביר, רוצה לדעת עם מי הוא מתחתן. מי שמסתירה את זהותה - אינה מועמדת למלכות. נראה לפרש שמרדכי מתהלך שם בציפייה דרוכה לראות אם רק יגרשו את אסתר מבית המלך על סירובה להזדהות או שמא גם יהרגוה. בפועל, לא גירש ולא הרג והיא הייתה אנוסה. מכאן ואילך מרדכי מצפה להבין מדוע זה קרה, מדוע דוקא יהודיה נבחרה למלכה. כאשר נגזרה הגזרה – הוא הבין; על כן הוא אומר לה: וּמִי יוֹדֵעַ אִם-לְעֵת כָּזאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת: (פרק ד, יד) על זה גם עונה אסתר וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי: עד עתה היתה אנוסה לחיות עם גוי ולא נפרדה בכך מיהדותה. אבל אם תבוא אליו אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת - כבר אינה אנוסה ואיבדה זכותה להיקרא יהודיה. כל כך פשוט. בברכה לפורים שמח באמת, נסים. | |||
_new_ |
ממש מנהיגות מופת | |||
|
|||
יובל, לא קראתי את ''הפרשנות'' שלך למגילת אסתר. מה שאותי מצחיק זה הרעיון שיובל רבינוביץ מרגיש מספיק בר דעת על מנת ליכתוב ''פרשנות'' בראש ובראשונה. | |||
_new_ |
ממש מנהיגות מופת | |||
|
|||
די משעשע ש''Dani'' מרגיש מספיק בר דעת לכתוב באתר של גדולים. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |