פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עַל-פִּי ה' יַחֲנוּ וְעַל-פִּי ה' יִסָּעוּ
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 17:22)


עַל-פִּי ה' יַחֲנוּ וְעַל-פִּי ה' יִסָּעוּ

נסים ישעיהו




קצת לא נעים לכתוב עוד פעם, ושוב, על מה שכבר כתבנו רק לפני זמן קצר; אבל מה לעשות – הנושא נשאר בחדשות והוא אף מתלהט מיום ליום. והנושא הוא סיכויו של ראש הממשלה לגבש רוב בממשלה ובכנסת לתוכנית ההתנתקות.

תוכנית זו יסודה בתחושה נפשית שחייבים לנוע. חייבים להתקדם. לא חשוב לאן, העיקר להתקדם. אפשר בהחלט להבין תחושה זו המניעה את ראש הממשלה, השאלה היא רק כיצד יש להתייחס אליה בממד העקרוני. כי בממד המעשי – רבות נכתב ונאמר, גם ע''י הח''מ, על מוזרותה של תוכנית זו ועל סכנותיה המרובות לחיי יהודים בארץ ישראל. נאמרו כמובן גם דברים הפוכים ע''י אנשים שהנעתם הנפשית דומה לזו של ראש הממשלה ואין בדעתנו לשעמם במיחזור הדברים. כאמור, אנו מבקשים לדון בממד העקרוני/רעיוני של תוכנית זו ועל יסוד זה לנסות לצפות את תוצאותיה, ונתחיל בפרשת השבוע:
(במדבר ח) א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-משֶׁה לֵּאמר: ב דַּבֵּר אֶל-אַהֲרן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת-הַנֵּרת אֶל- מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת:
אשתקד עמדנו על כך שהנרות רומזים לנשמות ישראל והארתן משקפת את גילוי אור ה' בעולם. כעת ננסה להבין כיצד זוכה יהודי לכך שנשמתו תאיר ותשקף את גילוי אור ה' בעולם.
(במדבר ט) טו וּבְיוֹם הָקִים אֶת- הַמִּשְׁכָּן כִּסָּה הֶעָנָן אֶת-הַמִּשְׁכָּן לְאהֶל הָעֵדֻת וּבָעֶרֶב יִהְיֶה עַל-הַמִּשְׁכָּן כְּמַרְאֵה-אֵשׁ עַד- בּקֶר: טז כֵּן יִהְיֶה תָמִיד הֶעָנָן יְכַסֶּנּוּ וּמַרְאֵה-אֵשׁ לָיְלָה:
תכלית קיום המשכן היא שתהיה אפשרות של (שמות כה, ח) וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם: שהשכינה תתגלה בתוך כל יהודי כפרט ולא רק במקום וזמן מוגדרים. גילוי השכינה על המשכן במציאות הענן ביום ועמוד האש בלילה, השרתה על כל יהודי את אור השכינה. עמוד הענן ועמוד האש סימנו לכל יהודי את מיקומו המדויק של מרכז גילוי הקדושה והשראת מוקד זה השתקפה והאירה בנשמתו של כל יהודי.

וְשָׁמְרוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת- מִשְׁמֶרֶת ה' וְלֹא יִסָּעוּ:

אבל הרי לא מתכוונים להישאר במדבר, הכיוון הוא ארץ ישראל, אז איך יודעים מתי לנוע ומתי לחנות?
יז וּלְפִי הֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הָאהֶל וְאַחֲרֵי כֵן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבִמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכָּן-שָׁם הֶעָנָן – שָׁם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: יח עַל-פִּי ה' יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל-פִּי ה' יַחֲנוּ כָּל-יְמֵי אֲשֶׁר יִשְׁכּן הֶעָנָן עַל- הַמִּשְׁכָּן – יַחֲנוּ: יט וּבְהַאֲרִיךְ הֶעָנָן עַל-הַמִּשְׁכָּן יָמִים רַבִּים וְשָׁמְרוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת- מִשְׁמֶרֶת ה' וְלֹא יִסָּעוּ:
שהות במדבר אינה דבר נעים כל כך; סביר להניח, ואף נכתב בפירוש, כי מדי פעם איבדו את הסבלנות וביקשו לנוע כבר; נמאס להישאר במקום אחד. אבל הוראת ה' מחייבת ואין לסטות ממנה. גם לא קיבלו הודעה מראש על המועד הקרוב של התנועה או החניה; היו צריכים להיות מוכנים לתזוזה בכל עת. ובעת התנועה – בכל רגע יכלה להתקבל הודעת החניה.
כ וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן יָמִים מִסְפָּר עַל-הַמִּשְׁכָּן עַל-פִּי ה' יַחֲנוּ וְעַל-פִּי ה' יִסָּעוּ: כא וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן מֵעֶרֶב עַד-בּקֶר וְנַעֲלָה הֶעָנָן בַּבּקֶר וְנָסָעוּ אוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה – וְנַעֲלָה הֶעָנָן וְנָסָעוּ: כב אוֹ-ימַיִם אוֹ-חֹדֶשׁ אוֹ-יָמִים בְּהַאֲרִיךְ הֶעָנָן עַל-הַמִּשְׁכָּן לִשְׁכּן עָלָיו יַחֲנוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל וְלֹא יִסָּעוּ וּבְהֵעָלֹתוֹ – יִסָּעוּ:
צריכים להודות שזה לא עניין נעים כל כך; בכל מסע מפרקים את המשכן ובכל חניה מקימים אותו, וזה מלבד האוהלים והציוד האישי שגם בהם יש לטפל. התורה מספרת לנו שהיו חניות ארוכות וחניות קצרות, אפילו של יום אחד. וכנ''ל, בכל חניה מקימים את המשכן שהרי לא יתכן לחנות בלא להקריב במשכן את קרבנות הציבור כסדרם.
כג עַל-פִּי ה' יַחֲנוּ וְעַל-פִּי יְהוָֹה יִסָּעוּ אֶת-מִשְׁמֶרֶת ה' שָׁמָרוּ עַל-פִּי ה' בְּיַד-משֶׁה:
זה כל הענין; טבעי שמבקשים לנוע, להגיע כבר אל היעד הנכסף; אבל היעד נקבע ע''י ה' יתברך וגם את הדרך אליו הוא קובע. תנועה שלא עַל-פִּי ה' בְּיַד-משֶׁה, עלולה להסתיים לא טוב, כפי שנראה להלן.

בִּקֵּשׁ- ה' לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ

נדלג קלות אל ספר שמואל א; לא מזמן נמשח שאול למלך וכבר הוא מסובך במלחמה קשה עם הפלשתי(ני)ם.
(שמואל א, יג) ה וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם-יִשְׂרָאֵל שְׁלשִׁים אֶלֶף רֶכֶב וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת-הַיָּם לָרב וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְמִכְמָשׂ קִדְמַת בֵּית-אָוֶן: ו וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל רָאוּ כִּי צַר-לוֹ כִּי נִגַּשׂ הָעָם וַיִּתְחַבְּאוּ הָעָם בַּמְּעָרוֹת וּבַחֲוָחִים וּבַסְּלָעִים וּבַצְּרִחִים וּבַבּרוֹת: ז וְעִבְרִים עָבְרוּ אֶת-הַיַּרְדֵּן אֶרֶץ גָּד וְגִלְעָד וְשָׁאוּל עוֹדֶנּוּ בַגִּלְגָּל וְכָל-הָעָם חָרְדוּ אַחֲרָיו:
כולם בורחים מפני פלשתים ושאול במצוקה נוראה; כל המהלך הזה התחיל ביוזמה פרטית של יונתן בנו אשר הכה את נציב פלשתים אשר בגבע. הפלשתים הגיבו מיד בעוד הצבא של שאול לא היה מגויס מלבד משמר בן שלושת אלפים איש. על פי טבע – זה בהחלט לא מספיק, אבל נקבעה פגישה עם שמואל וממתינים לו בקוצר רוח שיעשה נס.
ח וַיּוֹחֶל שִׁבְעַת יָמִים לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר שְׁמוּאֵל וְלֹא-בָא שְׁמוּאֵל הַגִּלְגָּל וַיָּפֶץ הָעָם מֵעָלָיו:
האיחור של שמואל הנו קריטי בעיני שאול והמעטים שנותרו עמו, והם מתחמקים והולכים. חייבים לעשות משהו.
ט וַיּאמֶר שָׁאוּל הַגִּשׁוּ אֵלַי הָעלָה וְהַשְּׁלָמִים וַיַּעַל הָעלָה:
את זה היה אמור לעשות במעמד שמואל הנביא או אולי שמואל עצמו היה אמור להעלות העולה.
י וַיְהִי כְּכַלּתוֹ לְהַעֲלוֹת הָעלָה וְהִנֵּה שְׁמוּאֵל בָּא וַיֵּצֵא שָׁאוּל לִקְרָאתוֹ לְבָרְכוֹ: יא וַיּאמֶר שְׁמוּאֵל מֶה עָשִׂיתָ וַיּאמֶר שָׁאוּל כִּי-רָאִיתִי- כִּי-נָפַץ הָעָם מֵעָלַי וְאַתָּה לֹא-בָאתָ לְמוֹעֵד הַיָּמִים וּפְלִשְׁתִּים נֶאֱסָפִים מִכְמָשׂ: יב וָאמַר עַתָּה יֵרְדוּ פְלִשְׁתִּים אֵלַי הַגִּלְגָּל וּפְנֵי ה' לֹא חִלִּיתִי וָאֶתְאַפַּק וָאַעֲלֶה הָעלָה:
שאול לא רואה שום פסול במעשהו, אבל לא כן שמואל:
יג וַיּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-שָׁאוּל נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת-מִצְוַת ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין ה' אֶת-מַמְלַכְתְּךָ אֶל-יִשְׂרָאֵל עַד-עוֹלָם: יד וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא- תָקוּם בִּקֵּשׁ- ה' לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ ה' לְנָגִיד עַל-עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר- צִוְּךָ ה':

שׁוּבָה ה' רִבֲבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל

לא מיד שאול איבד את המלוכה; ניתנה לו הזדמנות נוספת כאשר נשלח להשמיד את עמלק, וגם אותה הוא החמיץ. היתה לו נטיה להכנע ללחצים ואז להסביר עצמו כי בכך הוא מקיים את רצון ה'. אבל זה לא עובד כך; את רצון ה' יש למלא בשלמות וזה לא יכול לקרות אם נכנעים לנטיות אישיות, כולל בניסיון למצוא חן בעיני מישהו.

עולה מכאן כי הממשלה הנוכחית סיימה את תפקידה וזה רק עניין של זמן עד שתוחלף באחרת. האם האחרת תהיה טובה יותר? הלוואי. כדי שזה יקרה – כדי שממשלה תהיה טובה יותר, עליה לנהוג על פי כללי התנועה שנקבעו בפרשת השבוע שלנו:
(במדבר י) לה וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרן וַיּאמֶר משֶׁה קוּמָה ה' וְיָפֻצוּ איְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ: לו וּבְנֻחֹה יאמַר שׁוּבָה ה' רִבֲבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל:
בכל מסע וגם בכל חניה של יהודים, המבט ממוקד בארון, אותו ארון בו מצויות לוחות הברית הכוללות את התורה כולה. משם יוצאות הוראות לתנועה וגם, או בעיקר לחניה. הליכה שלא בעקבות הארון חלילה, מרחיקה את ההולך ממוקד הקדושה של עם ישראל וממילא גורמת פירוד בעם באשר לא מתקיים סָבִיב לְאהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ.

כאשר הולכים בעקבות הארון – אז מתקיים וְיָפֻצוּ איְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ.
(רש''י) משנאיך. אלו שונאי ישראל שכל השונא את ישראל שונא את מי שאמר והיה העולם שנאמר (תהלים פג) וּמְשַׂנְאֶיךָ נָשְׂאוּ ראשׁ, ומי הם – עַל-עַמְּךָ יַעֲרִימוּ סוֹד:
ואם כבר הזכרנו את ארון הברית ומיקוד המבט בו, אולי נכון יהיה להציע כי יוחל מיד בכתיבת ספר תורה כללי בו יהיו שותפים רבים מעם ישראל כל אחד בתרומה קטנה, ובעיקר תושבי גוש קטיף ויתר הישובים ביהודה, שומרון והגולן. הספר יוקדש מראש לזכותם ופעולה זו של אחדות סביב ספר התורה, תבטל בע''ה את כל הגזרות הרעות; מעליהם בפרט, ומעל עם ישראל בכלל.

ובכך נזכה מיד לקיום היעוד שׁוּבָה ה' רִבֲבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל:

וכאשר התורה תוביל אותנו, אז יהיה רק טוב ליהודים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מנא מנא תקל ופרסין'' (דניאל ה, כ''ה) שרון קורע העם והארץ!
יוסי בלום הלוי (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 19:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל שרון שונה מכל מה שהכרנו בהיסטוריה. ניסיתי למצוא תקדים כלשהו למנהיג, שביודעין מאבד את ממלכת ארצו לדעת. היו עמים שאבדו את אדמתם, או אפילו עצמאותם בשל תבוסה במלחמה, אבל אין תקדים שעם הנלחם על חייו ועל חירותו יהיה מוכן למסור את ארצו לאויב בלא קרב, ובעוד כוח עצום לו במותניו וכלי מלחמה אדירים בידיו.

מי שלא מבין מה קרה למדינת ישראל ינסה לתהות על התנהגותה של מרבית הצמרת הצבאית במילואים ובדימוס - זו המרכיבה את האליטות השליטות במדינת ישראל. אליטות אלה מוכנות לוותר על נכסים לאומיים ואינטרסים חיוניים לאויב משום שהיא חדלה להאמין במטרה לשמה קמה מדינה יהודית בארץ ישראל.

נסיגה, ולו מישוב אחד ע''פ התוכנית של אריאל שרון תהיה בבחינת שליפת קובית הדומינו הראשונה והאחרונה מהחומה המתפוררת של מבצר מדינת ישראל. משום כך אסור להכנע לגחמות המטורפות של ראש הממשלה.

מיתוסים ואמונות שווא חסרות בסיס מנחות אל האליטה הזו:
''שמירת הרוב היהודי'' ''הרצון שלא לשלוט על עם זר'', ''לסיים כיבוש משחית'', ''להמנע מאפרטהייד''.

אם תאושר תוכנית העקירה של שרון - הארץ תזדעזע כפי שלא שלא הזדעזעה מעולם בתולדות הישוב החדש בארץ ישראל לפני כ- 130 שנים.

מי שמדבר על המפץ הגדול מדבר במונחים של פוליטיקה קטנה ושל יצירת מפלגות חדשות מרסיסי מפלגות.

אני רואה בעיני רוחי מפץ גדול שירסק לחלוטין את המשטר במדינת ישראל. מפץ זה יכול ויביא לשינוי מהקצה אל הקצה במדינה, אבל גם יכול להביא לאובדן העצמאות אם לא למטה מזה.

על חורבותיהם של עשרות יישובים, בחבל קטיף, יהודה שומרון והגולן, יתנהל קרב מאסף עקוב מדם - אבל שרון, מקורביו, משנאיו-תומכיו במהלך הזה, חיים באשליה שמחורבן זה תצמח ישועה.
טוב יעשו אם יקראו את האמנה הפלשתינאית - הכל רשום בה כמו הכתובת ההיא בספר דניאל, שאז התכוונה הנבואה למלכות בבל הרשעה והיום היא מכוונת למדינת ישראל -

ומספר לנו המקרא: ''ודנא כתבא די רשים מנא מנא תקל ופרסין'' (דניאל ה, כ''ה).
המעשה ידוע: בלשאצר מלך בבל עשה משתה גדול בבית המלכות וחילל את כלי המקדש,
שהובאו מירושלים בזמן החורבן. לפתע מבצבצת פיסת יד, הרושמת על קיר ההיכל את המילים בארמית:
''מנא מנא'' וגומר. איש מבין חכמי בבל לא ידע לפענח את לשון הכתובת,
עד שהובא דניאל לפני המלך, והוא הצליח לפרשה ללא קושי:

על דרך הסמל לא היתה זו אלא נבואת חורבן לבבל:

ה' מנה את ימיה של בבל, שקל את מלכותה במאזנים ומצאו חסר וחילק - בבחינת גזר דין שכבר נחרץ ואין להשיבו..

הוא הדין באריאל שרון, שבטירופו קורע את הארץ לגזרים, עוקר ומחריב לא רק את הבתים, הנחלות והישובים, אלא קורע את הלבבות של היהודים, זורע בהם שנאה, חימה, זעם ועברה שיכחידו כל רצון להמשיך ולהיות עם אחד.
_new_ הוספת תגובה



בקשה לי מכל המגיבים בעלי הרפלקס הפבלובי: אני לא מתכוון ולא דוגל
יוסי בלום הלוי (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 19:54)
בתשובה ליוסי בלום הלוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במלחמת אחים. אז אחסוך לכם את הצורך להתנפל כמו כלבים מורעבים על המילים שלי.

תודה
_new_ הוספת תגובה



יש לך טריק מלוכלך מר בלום
רמי נוידרפר (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 20:16)
בתשובה ליוסי בלום הלוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה לא דוגל במלחמת אחים רק ''חוזה'' מלחמת אחים, משל לאותם נבלים שלא ''הטיפו'' לרצח רבין אלא רק ''חזו'' שרבין ירצח - ואתה מה אתה ''חוזה'' ? אם זו לא מלחמת אחים אז מה זה?
''אני רואה בעיני רוחי מפץ גדול שירסק לחלוטין את המשטר במדינת ישראל''

למה שלא תאמר - אני חוזה בעיני רוחי קבלת ההכרעה הדמוקרטית גם אם לא תמצא חן בעיני?
למה שלא תאמר - ''נאבק כפי יכולתנו בממשלה ובכנסת למנוע קבלת החלטה על נסיגה'' ( ויש לכם סיכוי גבוה מאד לדעתי) ''אך אם תתקבל הכרעה בניגוד לדעתנו נקבל את ההכרעה הזו''
_new_ הוספת תגובה



רמי ידידי, מה לעשות שהוא מכיר אתכם היטב?
עומד על שלו (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 20:18)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מכיר אותנו כחסידי הדמוקרטיה
רמי נוידרפר כלב פבלובי מרייר (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 20:22)
בתשובה לעומד על שלו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שעלולים להיבהל מאיומיו, כפי שנבהל רבין מאיומי הימין אחרי הטבח שביצע גולדשטיין ולא פינה את המתנחלים הנפשעים מחברון.
_new_ הוספת תגובה



רמי, מה קרה?
כהן (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 1:37)
בתשובה לרמי נוידרפר כלב פבלובי מרייר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פתאום התחלת לנבוח?
_new_ הוספת תגובה



ומה זה בבקשה :
רמי נוידרפר כלב פבלובי מרייר (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 20:20)
בתשובה ליוסי בלום הלוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''קרב מאסף עקוב מדם '' - זו לא ''מלחמת אחים''????
ושלא תבין שאני רואה אנשים כמוך שאחי.

השמאל מקבל במשך 37 שנים את ההכרעה הדמוקרטית הדוגלת בהתנחלויות וסיפוח השטחים. השמאל גם יקבל בצער את תוכנית המשך הכיבוש המכונה ''הינתקות חד צדדית'' ואתה אינך מסוגל לקבל אפילו פינוי של , נאמר , נצרים? ךמה?? מה ההתנשאות הזו? מדוע הימין הקיצוני לא מוכן לקבל הכריה דמוקרטית? מה ההיסטריה הצווחנית הזו על קרבות עקובים מדם?
_new_ הוספת תגובה



ומה לעשות שבמשך 37 השנים האחרונות
כהן (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 1:40)
בתשובה לרמי נוידרפר כלב פבלובי מרייר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השמאל לא שלט בכלל. רק הימין התנחל וסיפח. לשמאל לא היה חלק במעשה. לכן אתה צודק כשאתה כותב ''השמאל מקבל במשך 37 שנים את ההכרעה הדמוקרטית הדוגלת בהתנחלויות וסיפוח השטחים'', כלומר, הוא מקבל בלית ברירה. אני משוכנע שאם השמאל היה בשלטו, כי אז הוא לא היה מתיר שום התנחלות.
ותקן אותי אם אתה טועה.
_new_ הוספת תגובה



בוודאי שאתה טועה... בתקופות הקצרות
רמי נוידרפר (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 8:13)
בתשובה לכהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהיה כאן שלטון בראשות מפלגת העבודה היא לא יכלה לפנות התנחלויות מטעמים קואליציוניים וכנראה גם לא רצתה
_new_ הוספת תגובה



בוודאי שאתה טועה... ב''תקופות הקצרות''
יורה בדעת (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 8:45)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק, העבודה היתה רק איזה 5 שנים בשלטון. אבל מפא''י, המערך, שמעון פרס, דליה איציק, משה שחל ועוד ''תכשיטים'' כאלה, היו בשלטון 29 שנים מתוך ה-‏37 שמאז 1967. מתוכן, העבודה הובילה והקימה את הממשלה במשך 15 שנים. ותן לי לרמוז לך, שדווקא באותן 29 שנים, פרחה וצמחה ההתנחלות. לכן אני מכבד את העבודה (על שלל שמותיה).

-----------------------------------

ממשלות בהובלה ובהשתתפות העבודה

* הממשלות ה-‏13 - ה-‏17: 1967-1979 (שלטון בלעדי בהובלת המערך)
* הממשלה ה-‏21: 1984-1986 (שמעון פרס רוה''מ)
* הממשלה ה-‏23: 1984-1988 (שמעון פרס מ''מ רוה''מ)
* הממשלה ה-‏25: 1992-1995 (שלטון בלעדי בהובלת העבודה)
* הממשלה ה-‏26: 1996-1995 (שלטון בלעדי בהובלת העבודה)
* הממשלה ה-‏28: 1999-2001 (שלטון בלעדי בהובלת העבודה)
* הממשלה ה-‏29: 2001-2002 (העבודה ישבו בממשלה כשנה וחצי עד ששמטון ודליה ברחו)
_new_ הוספת תגובה



אל נא באפך, יוסי
נסים ישעיהו (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 23:52)
בתשובה ליוסי בלום הלוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

שרון עושה את מה שהוא עושה בלא לדעת שבכך הוא מסכן את עצם הקיום היהודי בארץ ישראל.

הוא פשוט ממשיך את התהליך שהחל בגין ז''ל וכל אחד אחר במקומו היה מגיע לאותו מקום אם כי אולי בדרך שונה בהתאם לאופיו.

ועל זה בדיוק אנחנו מדברים שוב ושוב, הנחות היסוד של המדינה הזאת מובילות לחורבן ולא משנה מי הוא ראש הממשלה בזמן זה או אחר.

נכון שהנוכחי מסוכן מכולם והח''מ הזהיר מפניו עוד בטרם נבחר בפעם הראשונה; אבל מה זה משנה כעת? כעת יש להתגייס לדרך חדשה ולא להיאחז בדרך הישנה כי היא מובילה לתהום ושום שיפוץ קוסמטי לא יעזור.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים, מכובדי:
יוסי בלום הלוי (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 9:14)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרשה לי לספר לך עד כמה אני מוקיר את נועם כתיבתך, שהיא בבחינת לשון רכה המשברת עצם..
שנינו כותבים על הצרה הגדולה ליעקב, שנפלה עלינו מיד אחים, ואף כי כל אחד מאיתנו מבטא את דעותיו בסגנון שונה, נדמה לי שנקודת המוצא שלנו דומה אם לא זהה.

אתה כאדם דתי כותב בסגנון ובלשון התורה הנקייה משמץ של דבר-בלע ורוע-לשון.
אין זאת אומרת שהעברית ''החילונית'', אם קיימת ישות כזאת, כולה חולין, רוע וזימה. אפשר לכתוב כתיבה נאה גם בעברית שהיא לא בשפתם של תלמידי חכמים. דה עקא, שהעברית החילונית, זו שהשתרשה בארצנו מאז אלעזר בן יהודה ועד בכלל, מצאה לה נתיבות קלוקלות של ניבולי פה פוסט-מודרניסטיים, מתירנות-חסרת-מעצורים, או סתם גסות פה שמקורה בתרבות המיתדרדרת של הציבור החילוני, שאני אישית, נמנה עליו. החמישיה הקאמרית בימי רבין העליזים, ביטאה את התרבות הזו, שהיה בה מרד נגד כל מה שסומן כז'אנר הישן שאבד עליו הכלח: הציונות, ערכי הדת היהודית, ואפילו התרבות האירופית הישנה והטובה שהובאה לארצנו על ידי דור ההורים שלנו.

העברית אכן הפכה לשפה קלוקלת, עובדה שאנשי עט וספר מכל מגזרי החברה עמדו עליה. זוכרים, את ביקורתה של המשוררת דליה רביקוביץ על העברית של אביב גפן?

עוד תרמה לירידת ערכה של השפה העברית,התרבות הפוליטית של המנהיגות המיסדת של מדינת ישראל מאז העליה השנייה.
התנועה הסוציאליסטית על שלוחותיה וזרמיה דברה בלשון המהפכה שהמוטיבים שלה היו אלימות, נחרצות, צדקת דרך אין סופית ורמיסת צלם האנוש של היריב הפוליטי: החל בביטויים כמו ''עולם ישן עדי יסוד נחריבה'', כמוטיב העיקרי באינטרנציונל, וכלה בכינוים שגורים כגון: ''יסודות אנטי מהפכניים, אויבי הקומוניזם, קונטר-רבולוציונר, טרוצקיסט, רביזיוניסט, פורש, טרוריסט, אויב האנושות'' היו עולם נרטיבי שהכין עצמו למחלוקת הקשה של ישראל בשנות האלפיים ולביטויים העכשויים: ''כובש, מתנחל, מתנחבל, מנשל, גזען, פשיסט, יודו-נאצי וכו'). זה החל בביטויים של אנשי מצפן לפני ואחרי מלחמת 6 הימים, והפך לאיטו החל מסוף שנות השמונים לשפה שגורה אף של השמאל ''הרך יותר'', שלום-עכשיו, הנוער העובד ומפלגת העבודה.

למילים יש כוח עצום, וסגנון לא רק שעושה את האדם, אלא מעצב את העולם בו אנו חיים.
כתיבתי האישית הושפעה לא מעט מהתרבות בה חייתי, ועל הזוויות החדות, האש והגופרית שאני מטיח בביקורתי על הרעות החולות של המשטר במדינת ישראל. טוב ששני כותבים בעלי השקפת עולם דומה, יכתבו איש בסגנונו הוא. ובכל זאת, הפנמתי בעזרתך,נסים ישעיהו היקר, מנהג אחד של דרך ארץ, ובכיוון שבו הבעת בפני הדר' דוד סיוון הנכבד, את הסתיגותך מכתיבה לגופו של אדם, ובייחוד על כותבי הדעות עצמם בפורום זה.

חשבתי לעצמי בעקבות דבריך והחלטתי שמהיום אמנע ככל יכולתי מההתכתשויות אישיות על מאמרים ודעות שיפורסמו.

ובבנין הארץ תקומתנו!
_new_ הוספת תגובה



אם זכה ניסים ובזכותו יחדל בלום הלוי
רמי נוידרפר (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 9:47)
בתשובה ליוסי בלום הלוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסגנונו הברוטלי והמאיים , רווי הדם והאש והשטנה, נמצאנו כולנו נשכרים.
_new_ הוספת תגובה



אם זכה ניסים ובזכותו יחדל בלום הלוי
סתם אחד (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 16:34)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''רווי הדם והאש והשטנה'' - ניראה לי שרמי הוא פנסיונר משועמם.
_new_ הוספת תגובה



ואיך אתה קורא לסגנון הזה? אהבת ישראל?
רמי נוידרפר (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 17:40)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''נסיגה, ולו מישוב אחד ע''פ התוכנית של אריאל שרון תהיה בבחינת שליפת קובית הדומינו הראשונה והאחרונה מהחומה המתפוררת של מבצר מדינת ישראל. משום כך אסור להכנע לגחמות המטורפות של ראש הממשלה.''
בלום הלוי כותב , תמיד, בחמת זעם שפוכה , בסגנון מאיים ותוקפני , מהלך אימים במלחמת אחים עקובה מדם - ואחוז שנאה מוטרפת לראש הממשלה , לכל תומכיו , שלא לדבר על המרכז והשמאל במפה הפוליטית בארץ . איך אתה קורא לציטוטים הבאים? ויש עוד המון!!!!

''אני רואה בעיני רוחי מפץ גדול שירסק לחלוטין את המשטר במדינת ישראל. מפץ זה יכול ויביא לשינוי מהקצה אל הקצה במדינה, אבל גם יכול להביא לאובדן העצמאות אם לא למטה מזה.''

''על חורבותיהם של עשרות יישובים, בחבל קטיף, יהודה שומרון והגולן, יתנהל קרב מאסף עקוב מדם ''

''הוא הדין באריאל שרון, שבטירופו קורע את הארץ לגזרים, עוקר ומחריב לא רק את הבתים, הנחלות והישובים, אלא קורע את הלבבות של היהודים, זורע בהם שנאה, חימה, זעם ועברה שיכחידו כל רצון להמשיך ולהיות עם אחד.''
_new_ הוספת תגובה



וכי מה אתה רוצה רמי, הלוי נוקט בלשונכם
חיסור וחיבור (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 20:37)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד תמול שלשום כאשר ראיתם בשרון את אוייבכם הגדול. ואם כן, על מה כי תלין שמרגע שנטה שרון למחנכם, נוקט הלוי לצקוף את שרון בסיגנונכם?
_new_ הוספת תגובה



ואיך אתה קורא לסגנון הזה?
עוד אחד (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 20:49)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מה הדגלים האלה ואיך זה
רמי נוידרפר (יום שישי, 04/06/2004 שעה 1:52)
בתשובה לעוד אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קשור אלי?
_new_ הוספת תגובה



מה היא התחושה הנפשית שלך, נסים?
דוד סיון (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 21:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על איזה מימד עקרוני אתה מדבר?
הנחה בודדת ללא הסבר וסימוכין שמדיניות של שרון מבוססת על ''....תחושה נפשית...[ש]חייבים להתקדם''. על זה אתה מעמיד את כל המאמר - על זה אתה מעמיד מגדל שלם.... ?

מה עם התחושה הנפשית שלך? היכן הטענה-הסבר-הוכחה שהתחושה הנפשית שלך עדיפה?

אם יש דיון עקרוני, זה לא בצורה ישירה אלא על התחושה הנפשית הזאת אצל שאול המלך אבל שום דבר על התחושה הנפשית של שרון. אחר כך אתה מסכם: ''עולה מכאן כי הממשלה הנוכחית סיימה את תפקידה ....''

בעצם שוב חוזר המוטיב הקבוע שלך, שנובע מעמדה פוליטית מאד נחושה, שבעצם אומר הכל: צריך לעשות את דבר ה' בלי שאלות מיותרות. מאחר ואתה מאמין שה' מבקש שנתעקש על שטחים יש לך את האמירה כאן על תחושה נפשית ככיסוי לאמונה האמיתית שלך?
_new_ הוספת תגובה



מה היא התחושה הנפשית שלך, נסים? למה זה משנה לך, דוד?
נסים ישעיהו (יום רביעי, 02/06/2004 שעה 23:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

אינני נוהג להשיב לגופו של אדם ואפילו לא בהתייחסות אישית אליו; אני מעדיף תגובה לדברים אבל בטח שמת לב שאני נוטה להתעלם מהערות רבות.

ההערות שלך הן מן הסוג שאני מעדיף להתעלם ממנו כי הן יוצרות אצלי תחושה של 'טענו חטים והודה לו בשעורים'. אז הנה לך התחושה הנפשית שלי...

הפעם אני מתייחס רק כדי לבקש שבפעם הבאה תבדוק, ואפילו תחשוב קצת, לפני שאתה מבקר אותי בכזאת חריפות.

והנה ציטוט כבקשתך:
- תוכנית ההינתקות של ראש הממשלה שרון מתבססת על העקרונות הבאים:
- יציאה מהקיפאון תוך יזימת מהלך שאינו מותנה בשיתוף פעולה מצד הפלשתינים;
- - ניסיון להוביל למציאות טובה יותר, לפחות בטווח הארוך;

והנה הקישור: http://www.nfc.co.il/archive/001-D-44111-00.html?tag...

אם אתה מבין אחרת את מה שנאמר שם - אשמח לשמוע על כך. עד עתה לא נחשדתי באי הבנת הנקרא, אבל תמיד יתכנו הפתעות.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



המאמר שלך מתחיל מ''תחושה נפשית''
דוד סיון (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 8:10)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מדובר בשאלות לגופו של אדם ולא לגופך שלך. אתה העמדת טיעון על תחושה נפשית ממנה נובעת המדיניות: ''נאמרו כמובן גם דברים הפוכים ע''י אנשים שהנעתם הנפשית דומה לזו של ראש הממשלה ואין בדעתנו לשעמם במיחזור הדברים.''

יש בדברים אמירה סמויה שלך על ''תחושה נפשית יותר טובה.'' הרי על האמירה הזאת בנוי המאמר שלך. לשם כוונה שאלתי. זו לא היתה שאלה אישית.

אם המאמר ב-Nfc שנכתב על ידי עיתונאי, בעיקר התמצית שהוא עשה, מהווה אסמכתא עבורך שיהיה. מדוע אם כן לא טרחת לציין זאת בגוף המאמר? היכן במאמר הנזכר ישנו הטיעון על תחושה נפשית שעומדת מאחורי תוכנית ההתנתקות?

התשובה שלך גוערת בי כאילו אני תלמיד סורר..... תודה רבה!

לבסוף אתה מתלונן על טענות לגופו.... אבל לא נמנע מכך בעצמך ''הפעם אני מתייחס רק כדי לבקש שבפעם הבאה תבדוק, ואפילו תחשוב קצת, לפני שאתה מבקר אותי בכזאת חריפות''.

עדין לא התייחסת להערה העיקרית שלי. זה בסדר - זו זכותך.
_new_ הוספת תגובה



המאמר שלך מתחיל מ''תחושה נפשית'', באמת?
נסים ישעיהו (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 23:26)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

אנחנו כנראה מדברים שפות שונות וזה גורם לאי הבנות. נסה בבקשה להבין גם את השפה שלי.

הנה משפט הסיום של אותה פסקה אליה אתה מתיחס: ''כאמור, אנו מבקשים לדון בממד העקרוני/רעיוני של תוכנית זו ועל יסוד זה לנסות לצפות את תוצאותיה, ונתחיל בפרשת השבוע'':

לא התכוונתי ולא ניסיתי להוכיח הנעה נפשית כלשהי כי הנעה נפשית זה נתון שאינו צריך הוכחה.

והנה ציטוט נוסף מאותו מאמר שהקישור אליו הובא בהערה הקודמת: - ישראל מקווה שהפלשתינים ינצלו מהלך ההינתקות ליציאה ממעגל האלימות ולהשתלבות מחדש בתהליך ההידברות;

הסבר נא לי מה זה אם לא הנעה נפשית למהלך.

אולי תתפלא אבל ההנעה של כל אדם לכל פעולה הנה הנעה נפשית. השכל אינו מניע שום פעולה אבל בכוחו לבקר את הפעולה המתוכננת ולנתב נכונה את ההנעות הנפשיות. ביקורת התבונה, אתה יודע.

כאשר ההנעה הנפשית משתלטת - לא נותנים לשכל להתערב ורק משתמשים בו כמשרת לאותה הנעה נפשית. זה בדיוק מה שקורה כעת בממשלת ישראל ודומני שתיאור זה נכון גם לאלה המתנגדים ל''תוכנית'' ההזויה, לא רק לתומכים.

אני בקושי אחראי למה שאני כותב, אתה רוצה שאהיה אחראי גם למה שאתה קורא? אם קראת בדברי ש-לי יש תחושה נפשית יותר טובה - עשית זאת על אחריותך.

מה שאני מנסה לעשות כל שבוע זה לחפש ולהציג את הלוגיקה. עצם הכתיבה שלי נובעת מהנעה נפשית, אין ספק. תוצאות הכתיבה - אלה אמורים להיבחן במשקפים אחרים לפני שמחפשים הנעה נפשית. קח בחשבון שיתכן לכתוב על עניינים אידיאולוגיים בדייקנות לוגית שאינה נופלת מזו האמורה לשמש בכתיבת מאמרים כלכליים.

המאמר שצוטט מאתר 'מחלקה ראשונה' בתגובה הקודמת, אינו מהווה ולא היווה עבורי אסמכתא; הבאתי אותו עבורך. אני מתבונן בתהליכים בדרכי שלי ומסיק את מסקנותי בלי להתייחס לשאלה אם כתבו על זה או לא ואם זה ימצא חן או לא.

כבר ביקרו אותי בעבר על דברים שאמרתי ותהליכים שצפיתי. הרי לא הצבעתי עבור שרון כי צפיתי את הסכנה שהוא מהווה. וכשאמרתי את דעתי לפני הבחירות בינו לבין ברק כמעט חטפתי מכות...

אז גם כעת יש לי תחזית להמשך ואני די בטוח שהיא תתממש. רק חבל שלא רואים כרגע שום אלטרנטיבה שפויה.

לדעתך אני טועה? שיהיה. גם כשפירסמתי את המאמר שבקישור הבא http://www.nfc.co.il/archive/0017-D-1008-00.html?tag...
טענו שאני טועה. אז אני כבר רגיל.

שבת שלום ומבורך,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



עכשיו אתה מתייחס - וזה משהו
דוד סיון (יום שישי, 04/06/2004 שעה 0:10)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם לא הייתי מנסה להבין אותך לא הייתי מתייחס, שואל-מעיר על המאמר. מה יותר הגיוני לעשות כדי למלא את החורים שראיתי בלוגיקה שלך אם לא לשאול-להעיר על כך? מה שציפיתי היה שתבהיר את החסר לי. לכן אם המאמר של העיתונאי לא היה נחוץ או מועיל וסתם הסית את הדיון.

לפני שאוכל להגיד למישהו שהוא טועה אני צריך להבין אותו וזה לא המצב כרגע ביחס למאמר שלך.

המאמר שפירסמת ב-Nfc לפני כשנתיים (9.4.2004) כתוב בצורה יותר טובה ובהירה. בו אתה מפתח את הנושא צעד צעד לפי סדר לוגי מסויים עד למקום שאתה מסכם.
_new_ הוספת תגובה



מה היא התחושה הנפשית שלך, נסים?
$$$$$$$ (יום חמישי, 03/06/2004 שעה 6:03)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד סיון,
תפסיק כבר עם ההטפות התחביריות שלך, שלא לדבר על שאלותיך הרטוריות.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי