פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נתניהו כדוגמה
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 02/11/2004 שעה 15:00)


נתניהו כדוגמה

האם לבטל את משרד האוצר?

ד''ר דוד סיון



בתחומי הפעילות הציבורית פועלת היד הנעלמה של אדם סמית ממש כמו בשוק החופשי. אלא שבמקרה של הפעילות הציבורית היד פועלת בכיוון הפוך: פקיד במערכת הציבורית שבאמת מתכוון לשרת את האינטרס הציבורי באמצעות הנהגה וטיפוח של מעורבות ממשלתית, יפעל לקידום אינטרס פרטי שלא קשור לכוונה המקורית (מילטון ורוז פרידמן, החופש לבחור, 1988, עמ' 25). למרות הכוונות הטובות יוצא שכרו בהפסדו. מה תהיה התוצאה אם אל הכוונות הטובות יצטרפו אינטרסים פרטיים של הפוליטיקאי?

זוהי אחת מנקודות המוצא לעמדתו של פרידמן בקשר למדיניות המוניטרית. הביסוס הנוסף בא ממחקר בתחום המדיניות המוניטרית. כבר בהתחלת הקריירה המקצועית שלו, לפני קרוב ל-‏50 שנה, הבחין פרידמן שניהול מדיניות כלכלית לפי יעדים קצרי טווח לא משיג את מטרותיו. לכן עדיף לקבוע מראש תקנות המתייחסות למשתנים כלכליים כך שתפקידו של מקבל ההחלטות הרלוונטי יסתכם בפיקוח שהתקנה אכן מבוצעת.

בקשר למדיניות המוניטרית ההמלצה שלו היתה שהבנק המרכזי יוחלף על ידי מחשבים שיותאמו ליצור שיעור גידול קבוע של כמות הכסף (Milton Friedman's speech at the Nobel Banquet, December 10, 1976). מבחינתו עדיף שמדיניות מוניטרית תנוהל על ידי ''טייס אוטומטי'' במקום שיקול דעת - במקום ''ניהול'' הכלכלה. במשך הרבה שנים היה פרידמן בודד במערכה לקידום ההמלצה הזאת וכל המשתמע ממנה. אבל היא היוותה נדבך חשוב במפעל חייו לקידום הרעיונות של כלכלה חופשית וממשל מצומצם.

באו מאורעות שנות ה-‏70 והביאו להתפתחות מודלים כלכליים שהציבו תמיכה תיאורטית-אנליטית לעמדתו של פרידמן. שני כלכלנים שהיו בכוח המוביל של התפתחות זאת היו, כפי שתיארנו לא מזמן (פרס ''נובל'' בכלכלה – 2004), חתני פרס נובל לכלכלה לשנת 2004, פרסקוט וקידלאנד. באורח פלא, בעקבות המאורעות של השבועות האחרונים, מספקת תקופתו הקצרה של בנימין נתניהו במשרד האוצר עוד חיזוק לעמדתו של פרידמן.



בראשית 2003, עוד לפני שראש הממשלה מינה את ממשלתו החדשה, כתבתי כאן ששר האוצר החדש צריך להיות מחוייב להובלת התהליכים הבאים: צמצום ההוצאה הציבורית והגירעון, הקטנת יחס החוב לתוצר ולהמשיך את תהליך ההפרטה (איזה שר אוצר). בהמשך ציינתי מהן התכונות והכישורים שמהווים תנאי הכרחי ליכולתו של שר האוצר לקדם את התהליכים שהזכרנו. אז המלצתי על פרופסור יעקב פרנקל בעיקר בגלל שהוא מכיר את המערכת הפוליטית אבל איננו חלק ממנה והוא בעל ניסיון מוכח בניהול מדיניות כלכלית מוצלחת. אבל ראש הממשלה חשב אחרת ובחר את בנימין נתניהו למלא את התפקיד.

כבר בהתחלת הדרך, באמירות שלו על החלפת הדיסקט ועל בעית הרזה שסוחב על הגב את השמן, הבהיר לנו נתניהו שהוא מחוייב לאותם שלושה תהליכים ולמה שמחכה בהמשך הדרך. לרבים היה ברור אז שזוהי משימה לטווח ארוך, או לפחות לקדנציה שלמה אחת בגלל שלוקח זמן עד שמניעים את התהליכים שציינו. אם להשתמש במושג שנתניהו טבע, לא מספיק להחליף דיסקט צריך גם להתקין את מערכת ההפעלה החדשה (להניע את שלושת התהליכים) וגם לחכות לראות שאין תקלות ואין צורך בתיקונים, או התקנות נוספות. למיטב זכרוני, נתניהו פטר אותנו גם מן הדאגה בהקשר הזה כאשר הבטיח, בעצם, לכהן קדנציה שלמה.

נתניהו אכן הפעיל את כישוריו כדי לקדם את החלפת הדיסקט ואפילו הספיק להתקין כמה מן התוכנות של המערכת החדשה. בין השאר הוא הוביל קיצוצי תקציב משמעותיים והצליח לעצור את צמיחת הגירעון. הוא החל לפעול במרץ לפירוק והפרטה של המונופולים במשק החשמל ובנמלים, יזם את ועדת בכר שתמליץ על דרך לפירוק האוליגופול במערכת הבנקאית ולטיפוח התחרות בשוק ההון, פעל להפרטת בנק לאומי ובנק דיסקונט ועוד (חיכינו 20 שנה, ניאלץ לחכות עוד 20).

עד שעלתה תוכנית ההתנתקות על הפרק הוא פעל בנחישות לקידום היעדים הללו וניצל את כישוריו הפוליטיים לשכנע או ליזום חקיקה שתקדם את היעדים הללו. בתום שנת פעילות אחת אפשר היה להסתכל אחורה די בנחת כי הוא פעל בכיוון ''הנכון'' והיה נדמה שגם ימשיך באותה נחישות. אלא שהמציאות השתנתה בשני היבטים חשובים. ראשית, התברר שבנושא ההפרטה והשינויים המבניים מחכה לו מאבק קשה וארוך שההצלחה בסופו היא בספק. שנית, מאז שעלתה תוכנית ההתנתקות על הפרק צצה גם האפשרות שמזדמן לו מאבק על ראשות הממשלה. היום חצי שנה אחרי כבר די ברור מהי הבחירה של נתניהו. נתניהו הפוליטיקאי הדיח את נתניהו שר האוצר עוד לפני שהושלמה החלפת הדיסקט והתקנת המערכת החדשה שיזם (השר). הוא בחר להשאיר אותנו באמצע הדרך ויצא להסתערות על עמדת ראש הממשלה.

מסתבר שכוונת הפוליטיקאי מסירה אפילו את מראית העין מפעולתה ההפוכה של היד הנעלמה. אם פקיד במערכת הציבורית פועל בכוונה לטפח מעורבות ממשלתית למטרות ''טובות'' ולא מצליח, הרי שמטרת הפוליטיקאי להתקדם בדירוג הפוליטי מאפילה על המטרות האחרות. נתניהו לא ברח אלא בחר לקדם את היעד המועדף שלו.

מהניסיון שרכשנו בשנים האחרונות אנחנו יודעים שנתניהו הוא מן הטובים שכיהנו במשרד האוצר, במיוחד לאחר הקדנציה של סילבן שלום. יחד עם זאת, אם מהלכי המדיניות שיזם, בעיקר מההיבט ארוך הטווח, יופסקו או יעוכבו תיפגע הצמיחה שעדין תלויה רבות בגורמים חיצוניים (ערבויות וצמיחה בארה''ב ובמשקים אחרים). הצעדים שננקטו, והקורבנות שלהם עשויים לרדת לטמיון – שכרו של המשק יצא בהפסדו.



קישורים נוספים:
נתניהו הוא דוגמה טובה לכך שפוליטיקאי בעל השפעה רבה בראש משרד האוצר הוא לא ערובה להצלחה. נתניהו הוא דוגמה בולטת מדוע פוליטיקאי לא יצליח כשר אוצר אם הוא חפץ להתקדם הלאה בסולם הפוליטי. הוא גם דוגמה טובה מדוע עדיף שאת משרד האוצר ינהל מקצוען מחוץ למערכת הפוליטית. כאן גם נסגר המעגל עם המלצותיהם של שלושה חתני פרס נובל לכלכלה.

ברוח המלצתו של מילטון פרידמן ביחס לתפקידו של הבנק המרכזי שקיבלה תמיכה תיאורטית-אנליטית מחתני פרס נובל לכלכלה של השנה, הייתי ממליץ על ביטול משרד האוצר. יותר נכון אני מציע את החלפתו של שר האוצר בתקנות לטווח ארוך שינוסחו בבהירות מרבית. אני הייתי מטיל את המשימה על ''טייס אוטומטי''.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


גבי בחן (יום שלישי, 02/11/2004 שעה 18:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד יקירי
במקום להכיר בעובדה שמר נתיהו הוא שר אוצר מהגרועים שהיו, היותר אידאולוגי מזה שנים (נכון, גם אידאולוגיה של שוק חופשי והתערבות אפסית של הממשלה, מעין מרד הענקים של איין ראנד, שהוא אכן הפוך מכל דבר שמריח אנושיות או חברה, גם זו אידאולוגיה. מר נתיהו הוא שר אוצר גרוע משום שהשגיו אפסיים. כבר הסכמנו שכ 70% מהצמיחה נובעת משינויים חיצוניים. אבל אי אפשר לקחת לנתניהו את הזכות להיות אחראי על הפערים האדירים הקיימים במשק, על האבטלה הגדולה (שאכן אפילו כבר לא מעניינת אף אחד). ואולי יותר מכל, איך מדינה כמו שלנו, שהולכת לטראומה ענקית, ההתנתקות, הולכת אליה כשהיא קרועה בתוך פערי שכר ומעמד המפוררים את כולנו.
לדעתי כדאי שתמצא תחליף ראוי לתורה של מילטון פרידמן, ותחליף ראוי לשר נתניהו
_new_ הוספת תגובה



גבי יקירי
דוד סיון (יום שלישי, 02/11/2004 שעה 20:04)
בתשובה לגבי בחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצערי אינני יכול להסכים איתך:
1. נתניהו עלה על המסלול הנכון,
2. לא חושב שאי-פעם הסכמנו על הערך 70%.
3. נתניהו רק התחיל במלאכה וגם זה בקושי. בעבר (ראה את הקישור במאמר) הצגתי את עמדתי מהו שר אוצר טוב. נתניהו ענה על מרבית הקריטריונים וגם התחיל בכיוון הנכון. יתכן שבסופו של יום אם ימשיך לעסוק בפוליטיקה ליכודית במקום להוביל את האוצר יתכן ויהיה זכאי לתואר שנתת לו.

אבל לא ממש התייחסת להצעה שלי לבטל את האוצר שחוץ מפרידמן יש לה ודאי עוד כמה תומכים בעלי פרס נובל. אולי בכל זאת אתה מוכן...........
_new_ הוספת תגובה



מעניין מה לד''ר יובל רבינוביץ יש לומר
לייזי (יום רביעי, 03/11/2004 שעה 8:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על השינויים בביטוחים הרפואיים שאיראו בשמונה השנים האחרונות.

_new_ הוספת תגובה



טיפול בחולה אונקולוגי
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 03/11/2004 שעה 22:27)
בתשובה ללייזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני יודע מה השייכות לכאן, אבל מילא.

נשאלה שאלה אם חולה אונקולוגי יכול לקבוע היכן יקבל טיפול.

עד כמה שאני יודע, הוא אינו יכול. למעשה, גם שם נכתבה התשובה בכתובת http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage-e... . הקופה יכולה להציע לו מספר ספקי שירות, ומתוכם הוא אמור לבחור. בדרך כלל מקובל לנסות וללכת לקראת המטופל אם יש לו העדפה מסויימת.

ההודעה השניה אינה קשורה לכל העסק, וודאי שהיא מכילה פרטים לא נכונים. מדובר במטופלת שאושפזה בשל התקף קרוהן קשה ונמנעה ממנה תרופה יקרה בשל המחיר. הטיפול המקובל בהתקף קרוהן קשה הוא שילוב של שלוש תרופות, אחת מהן אנטיביוטית. שלוש התרופות אינן יקרות כלל, וסביר שהיא קיבלה אותן. כנראה שגורם כלשהו המליץ על טיפול חריג, ואז גם הטיפול בבקשה הוא כבקשה חריגה.
_new_ הוספת תגובה



נתניהו הוא לא דוגמה
עמיס (יום חמישי, 04/11/2004 שעה 12:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טובה.
_new_ הוספת תגובה



לדוד היקר.
אבי מפראג, צ'כיה (יום שישי, 05/11/2004 שעה 16:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים עם הנאמר בכל ליבי.

לצ'כיה ובייחוד לפראג מגיעים שלושים ושמונה מיליון תיירים בשנה.
אין בצ'כיה שר תיירות.
אף אחד לא חש בחסרונו של שר כזה והתיירות מתנהלת מעצמה.

אני פליט של שיטת הקלקלה הבולשביסטית בישראל.
מיתון, שביתות, מיסים ועוד פעם שביתות ועוד מיסים, מוסר תשלומים עלוב של משרדי הממשלה.
עסק משגשג (מסגריה משגשגת בעבר )שהקמתי בשני ידי בשנות השבעים, קרס, התמוטט, שקע במיתון הקשה שנפל עלינו .
כמה שביתות של פרץ,מכס פקידים פיטרתי את העובדים וברחתי, כן ברחתי לפראג (יש לי אזרחות צ'כית).

לקחתי את בית הדירות המשפחתי שממשלת צ'כיה החזירה לי כיורש חוקי והפכתי אותו יחד עם אשתי, ושלושת בני לבית למלון פנסיון משגשג.

אני היום אוהב ציון אך מרחוק.

ותודה לממשלה המאפיונרית שיושבת בירושליים.
ולהסתדרות ההרסנית של פרץ בתל אביב.
כמוני יושבים יותר מאלף משפחתות רק בפראג.
מלח הארץ, עצמאים קטנים, לשד כל כלכלה מפריחים את הכלכלה הצ'כית.
תעשיינים, בעלי מוסכים, קבלנים, אנשי הייטק, מסעדנים, בעלי בוטיקים, רופאי שיניים, מכל שדרות העם מפרנסים כיום את משפחותיהם בכבוד ומספקים פרנסה למאות אלפי צ'כים.

אנו זוכים כאן בכבוד בהוקרה ובפירגון.
העם הצ'כי השלו, והרגוע הזה מקבל את קיומינו בברכה מתברך ביכולותינו.
בישראל, האכילו אותנו חרא פשוטו כמשמעו.
מס הכנסה שדד אותנו, הרשויות שדדו אותנו, הקנאה אכלה את שכנינו עובדי המדינה, לא פירגנו לנו, גרשו אותנו.

ואתם שם תנסו להסתדר בלעדינו ועם ויקים כנפות ושאר חד הוריות, מקרי סעד, לא חסרים טפילים...

אתם שם חוזרים כנראה לתקופת החלוקה.
נשמח לתרום לכם בעתיד....
_new_ הוספת תגובה



ממש מרגש לקרוא את דבריך
עמיס (יום שישי, 05/11/2004 שעה 19:25)
בתשובה לאבי מפראג, צ'כיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כרגיל - מאמר מנומק ושקול
אריה פרלמן (שבת, 06/11/2004 שעה 0:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא בטוח לגבי ביטול משרד האוצר - אבל יש משהו בהסתייגות ממינוי פוליטיקאי מוצלח כשר אוצר.

בכל אופן - כל תכנית ההתנתקות האווילית וההזויה הזאת גורמת נזקים סביבתיים קשים ביותר - הרבה מעבר לנזקים הישירים, הגלויים והמידיים.

אילולא היה הוגה שרון את התכנית הנואלת הזאת - היה הוא וממשלתו מתפקדים בשלווה יחסית עד נובמבר 2006 ולא רגע אחד קודם.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי