פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הבנק הגדול של אלוהים והקטנים של בני אנוש
צבי גיל (יום שישי, 14/10/2005 שעה 20:47)


הבנק הגדול של אלוהים והקטנים של בני אנוש

צבי גיל



הרשימה מתפרסמת בעת ובעונה אחת באתר המחבר, זרקור.

ערב יום הכיפורים התפרסמה ידיעה בעמוד הראשון של ''הארץ'' שחל גידול של 50% במספר האסירים שחוזרים בתשובה. בגוף הידיעה סופר, בין היתר, כי ''בשבועות האחרונים לקראת יום כיפור עולים משמונה בתי כנסת במתחם (כלא) מעשיהו קולות תפילה: סליחות לקראת הימים הנוראים ותקיעות שופר.באגף הדתי שוהים כעת כ-‏70 אסירים, בהם כאלה שהורשעו בעבירות קשות כרצח, אונס ומעשים מגונים''. הרב הראשי בשרות בתי הסוהר, הרב משה טולדנו, מצוטט כמי שמגדיר את הנהירה אל המדרשות כ''צימאון רוחני''. הדיווח, אפשר לומר, גובל באמפתיה. מנהל כלא מעשיהו, תת-גונדר רמי עובדיה, סבור שלפעילות האגפים התורניים יש ערך שיקומי עליון.

אלמלא הכתבה הייתה מתייחסת לאנשים שהחוב שהם חבים לחברה בכלל ולקרבנותיהם בפרט ושהואשמו בחטאים המוזכרים בוידויי יום הכיפורים, אפשר היה לחשוב שמדובר במנזר בודהיסטי מבודד בהרי ההימלאיה, שם הבידוד גדול יותר ולא באים עיתונאים לסקר את תפילותיהם. מה גם שכליאת אדם היא לא רק לשם בידודו, אלא גם לתכלית של הרתעה. יכול החוטא לומר את מה שדווקא חז''ל עמדו עליו ''אחטא ואשוב, אחטא ואשוב, אין להם מחילה''. במילים אחרות, מי שחושב שכל ימות השנה הוא יכול לפרוץ גדרות של חוק, מוסר, דת וכו', שכן ביום הכיפורים הוא פורע את חובו, טועה.

הדבר החסר בכתבה זאת, ודווקא ערב יום הכיפורים, הוא היכן הכפרות והסליחות לא על חטאים שבין ''אדם למקום'' כלומר בין אדם לאלוהים, אלא בין אדם לאדם. הרי זאת היא הפשיעה הראשונית. היכן הפיצוי, הנפשי וגם החומרי, שהם חבים לאלמנות, ליתומים, לאחים ולקרבנות של מעשיהם הנפשעים? היכן החוב לאדם שאת פתיל חייו קטעו? מדוע לא עורך הרב טולדנו ביקור מאורגן בבתיהם של המשפחות השכולות, או למצער בבתי העלמין שם קבורים הקרבנות. הרי החטא שלהם הוא בראש וראשונה כלפי האדם. זה יכול היה להיות שעור משולב בתרגיל, כמקובל במערכת חינוכית.

אלא שלצערנו, הדת שוב משמשת מקלט לחוטאים, ועוונות שחורים ואדומים, כשלג מלבינים. האם לא שמתם לב כי רבים מן הנאשמים המובאים בפני בתי המשפט בעוון חשד לרצח או קשר לרצח חבושים כיפות? ואני תוהה: מתי החלו לחבוש כיפות, לפני או אחרי, וכל אפשרות אין בה להוסיף כבוד לדת.

בבנק של אלוהים החוב הזה הוא ''כסף קטן''. אצל היושב במרומים יש חשבונות דמים אדירים ש''הופקדו'' כתוצאה מאסונות טבע, רעידות אדמה, הוריקנים, צונאמי, שקטלו רבבות ועוד נהרות של דמים מעשי אנוש כמו בתקופות מלחמות העולם והשואה אשר חיסלו עשרות מיליונים, ביניהם ששה מיליון מבני עמו הנבחר, משום היותם בני העם הנבחר. אצל בני אנוש יש בלוקים עם חשבונות ופתקים כמו במכולת קטנה.

בכך אין בכוונתי להמעיט מן הערך החינוכי הרחב שיש ללימוד תורה, גם מן ההיבט החיובי וגם משלילת ההיבט השלילי כמו מניעת מעשים רעים בין כותלי בית הסוהר. אבל מן התיאור בעיתון ומן ההתבטאות של האסירים והסוהרים, זה מצטייר כערך בפני עצמו. זה דבר פגום מכל הבחינות, ובראש וראשונה במסגרת ההתייחסות ליום הכיפורים.

הפילוסוף היווני הגדול,סוקרטס, נדון למוות בעוון הפרת חוק. הוא סרב לבקש חנינה מכיוון שהוא הפר חוק, שבעיניו היה פסול, אך היה חוק. לפני הוצאתו להורג מיוחסת לו האמירה: סלח להם, אמר, הם לא יודעים מה הם עושים (המשפט הזה מופיע גם בברית החדשה מפי ישוע לפני הוצאתו להורג). ספק אם סוקרטס היה אומר את זה היום.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ש. דהרי (יום שישי, 14/10/2005 שעה 23:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדאי לו לכותב המאמר להתחקות אחר חייו של כל ''פושע'', מלידתו ועד הסוהר. אם יעשה זאת, בודאי ילמד דבר אחד או שניים הן על הסיבות שהביאו את ה''פושע'' לבצע את מעשה הפשע והן את הסיבות שמביאות אותו להופיע לדיון עם כפה ולהתפלל בבית הסוהר. והסיבות לכך שונות בתכלית ממה שסבור כותב המאמר המכובד, המבטא בכך דעה נפשעת ופרימיטיבית, שאין לי כל ספק שתיעלם מן העולם בבוא היום.

ואינני אומר בזאת כלל, שאין לבודד את מי שמזיק לרעהו, אך זאת רק כדי למנוע ממנו לשוב ולהזיק.אל שלדידי הוא ואינו ''פושע'' כלל אלא קורבן, בעיקר של החברה הצינית, הצבועה והמרושעת, שכותב המאמר מבטא אותה היטב.
_new_ הוספת תגובה



תודה למחבר. מאמרך מעולה. ריכוז מאמרים בנושא הפשיעה
מיכאל שרון (שבת, 15/10/2005 שעה 15:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, יום הכיפורים, ארוע דתי, הפך כלי לקידום העבריינות בישראל ההולכת ומתפשטת.

תגובתו של אחד המגיבים, המביע ברוח עבריינית כבדה והרמטית אך חלקלקה ו''נאה'' לשמיעה, הבנה למניעי עבריינים, היא אחד מסממני התקופה, כאשר עבריינים שרכשו השכלה אינסטנט, חודרים גם לאתרי אינטרנט.

בודאי שאין הכוונה ביום הכיפורים בכך שאתה יכול לעבור עבירות כל השנה ולהתמרק בריטואל דתי ביום אחד בשנה, אך רק ברור שהתגברות הפשיעה בישראל, במקביל לצמצום הענישה הפלילית, תטה את משמעות יום הכיפורים לטובת אינטרסים של הפשע המאורגן בישראל.

מלחמתך היא מלחמת מאסף. הפשע המאורגן בישראל, היקפו גבוה, ונפוצות בארץ גם מגמות מתלוות של סאוב מוסרי עמוק ותרבות שקר המלווה בהכפשת אנשים שעדיין מגינים על היושרה, אכיפת החוק בישראל והלוחמה בשחיתות.

ברור הוא שעבריינים כבדים ישכרו גם ''אידאולוגים'' שיעטו מחלצות רוחניות על הפשיעה, הרי מדובר בגילגול של מליארדים רבים, ואין זו בעייה להפיץ גם אידאולוגיה לכאורה רוחנית המגבה את הפשיעה או את הון הסמים הישראלי.

ריכוז מאמרים בנושא הפשע המאורגן והשחיתות בכמה מהיבטיה המרכזיים:

הכורח בהרחבת המשטרה למימדים המקובלים במערב ופריסתה במוקדי עבריינות ופשיעה כלכלית:

בראשית היה החוק
חברה איכותית מסוככת מפשע
הון הסמים

כלכלת הסמים האיזורית ודווח ה-CIA
הפשע המאורגן והטרור
צמוח הגישה הספסרית במקומותינו
שיטת הבלטת שחיתויות מדומות וזעירות כדרך להסיט קשב מלב המאפלייה: שחיתות והסחת דעת

יסודות סדום:

רעב, אכזריות ואטימות בהיקף נירחב בישראל: לא על הלחם לבדו
מעגלי סדום
יסודות סדום בישראל
יסודות קרבון חברתי וכלכלי בישראל
לאמר לא לחושך
צרכנות ונוכלות:

אזרח, דופקים אותך
בני המעיים והעבודה בעיניים
שחיתות האליטות, הממשל ואדמיניסטרציית המדינה וקרטליזם מישקי ניתמך-ממסד

עליצותם של בכירי האדמיניסטרצייה
''שלום עכשו'' וחונטות ההון הקרטליסטי
השיילוקיזם האוליגארכי והשחתת העיתונות
כשהעניין כלל לא פשוט
האקדמייה הישראלית כבסיס שחיתות
האם יש פאשיזם אוליגארכי בישראל?
_new_ הוספת תגובה



תודה למחבר. מאמרך מעולה. ריכוז מאמרים בנושא הפשיעה
Israeli101 (שבת, 22/10/2005 שעה 5:09)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סתם רעיון שימושי? שכתב רק את אותם כתובות למאמרים
שנוגעים בנושא! ה-Impact יגדל בהתאם.
_new_ הוספת תגובה



תודה למחבר. מאמרך מעולה. ריכוז מאמרים בנושא הפשיעה
מיכאל שרון (יום ראשון, 23/10/2005 שעה 3:21)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן ראוי להוציא ספרים שיגיעו לקהל רחב. דבריך נכונים. תודה,
מיכאל
_new_ הוספת תגובה



כותב אחר כאן טרח בסדרת מאמרים
מיכאל שרון (שבת, 15/10/2005 שעה 16:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''להוכיח'' שאין רצון חופשי, ולכן עבריין הצווארון הלבן, הרוצח, האנס האלים, ברון הסמים, הם בהכרח דטרמיניסטי קורבן של הנסיבות והחברה, ולא היתה להם כל אפשרות לנהוג אחרת, או שלא לפתח את הכוונה הפלילית ולפעול כפי שפעלו.
_new_ הוספת תגובה



כלכלה והשקפות
מיכאל שרון (שבת, 15/10/2005 שעה 17:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני סבור שהשקפות ודעות לא תמיד צצות בעלמא מתוך מעין ''שכנוע פנימי''. שהרי כמעט כל השקפה וגישה ניתמכת בבסיס חזק של טעונים, ויכולה לגייס לתמיכה בה טעונים חזקים המבססים אותה.

אלא, שכאשר אנו רואים נטייה בכוון מסויים של גישות, יש לחפש את האינטרסים הכלכליים שהשקפה זאת מגבה. כאשר בחברה כלשהי עולים כוחות כלכליים חדשים, מייד צצות גם ההשקפות והגישות הנותנות גיבוי אידאי למגמות הכלכליות.

כך איפוא, מכיוון שבישראל בשנים האחרונות התעצמו מאד מגמות הפשע המאורגן והון הסמים, והמשאבים הזורמים במסגרתם מהווים כיום חלק מרכזי מהת.מ.ג. (השחור), מוטות השקפות רבות כיום לכוון התומך בכלכלת הפשע והסמים.

כך, יצוצו השקפות דטרמיניסטיות בתצורתם החזקה ביותר (והרי יש בפילוסופיה hard determinism ו-soft determinism ) אלא שכאן שוב תופיע, עם התעצמות כלכלת הפשע, השקפת הדטרמיניזם הקשה בגרסתה הוולגרית ביותר, שכבר נידחתה על ידי רוב ההוגים הנחשבים במערב עוד בשנות ה-‏60 וה-‏70.

גם השקפות הדת יוטו בכוון של תמיכה בפשיעה, תוך עוות ו''פרשנות מחדש'' של השקפות מוסריות איתנות הרווחות במערב, שמיצידן נועדו ליצור אקלים ציבורי הממזער עבריינות. זאת כאשר האמונה הדתית מוצגת בהקשר תועלתני קיצוני (כפי שעושה כאן מגיב באתר, מר דהרי, כמדומני, ואף המוסר נעשה עניין הכפוף לשיקולי תועלת ואושר, אך קצרי טווח (וחשוב להדגיש זאת) בניגוד להשקפות היוטילייניסטים (הפילוסופים התועלתנים) הבריטים, כגון ג'והן סטיוארט מיל או הרברט ספנסר.
_new_ הוספת תגובה



טורדנותו של מיכאל שרון שוב
רמי נוי (שבת, 15/10/2005 שעה 17:39)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מגיעה לשיאים חדשים.

אני מציע ליצור פתיל חדש שיעסוק אך בעוולות הנגרמות למיכאל מם שרון ובפרסומיו הגאוניים, ולהפסיק לזהם את דפי ארץ הצבי בנדדונדיו האינסופיים
_new_ הוספת תגובה



הרי דוגמא מצויינת כיצד מה שנראה
מיכאל שרון (שבת, 15/10/2005 שעה 17:55)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כהזדהות עם כלכלת הפשע והסמים מביאה למצגי שווא, תוך הכפשה אישית וניסיון להציג כיד אינטרס הפשע המאורגן, את הכותב כנגד הפשע וכלכלת הסמים, כאדם עלוב הכותב על ''בעיותיו האישיות''

''העוולות הנגרמות למיכאל מם שרון'' - ראו את השקר במצח נחושה. שהרי לא כתבתי כאן על ''העוולות הנגרמות למיכאל שרון''...

תגידו, וכיצד יתכן שמר רמי נוי קשור בגורמים האלה? הרי מדובר באדם ''מכובד''.

התשובה: תתפלאו. קיימת גם הפריפריה של עולם הפשע, וההתחככות עם ''גיבורי'' עולם הפשע. וקיימים גם אינטרסים עברייניים שאינם כרוכים ישירות בתחום הפשיעה הכלכלית אלא בתחומים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



עכשיו אני כבר קשור בעיניך
רמי נוי (שבת, 15/10/2005 שעה 20:48)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכלכלת הפשע והסמים?
אתה פסיכופת.
_new_ הוספת תגובה



חלקים מתגובתי: אין לי עניין להגיב לכתבן __
מיכאל שרון (יום ראשון, 16/10/2005 שעה 6:41)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פסיכופט לא יכול להיות יוצר בעל תרומות משמעותיות, שכן כתיבתו של פסיכופט היא בנלית וחדורה פראזות ריקות. ועכשו, לאחר שטרחתי לענות ישירות, אומר מה דעתי עליך: ___

אין לי עניין בהמשך ההתדיינות איתך.
_new_ הוספת תגובה



ש''ס: שינוי מהפכני. יתכן שדברי הכואבים והאוהבים הישפיעו
מיכאל שרון (יום ראשון, 16/10/2005 שעה 6:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על דרך הטלטלה.

ידיעה בהארץ היום, כ-‏15 יום אחרי שהתחלתי במשא הזעם שלי. לאוזניים מטופשות ואולי גזעניות אך מתחסדות, הדברים הדהדו ''כגזענות מוכרת''. רק מועטים שמו לב שהיו כאן מסרים בוטים אך חדשים, שנועדו להביא לשינוי דרסטי.

ראו כאן תגובותי הזועמות, השונות מכל מה שהורגלנו, שנועדו בראש וראשונה לנער מחשבתית, לטלטל, ולהביא שינוי לקראת שיפור החברה. זאת מול תגובות חסודות שנועדו להשאיר הנחשלות כמו שהיא, בחסות רטוריקה חלקלקה וצחה.

דיון 3135

דיון 3131
_new_ הוספת תגובה



סבולי שלי!
נעם (יום שלישי, 01/11/2005 שעה 20:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היי סבא אני מתה עליך! קראתי מה שכתבתה על עצמך מרגש!
פשוט אפשר ללמוד ממך כל כך הרבה שזה לא יאומן וגם אתה יודע כל כך הרבה!
תרגיש טוב ורק שמחות
אוהבת נעם–(חליפה)
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי