פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על מכחישי השואה
בועז מושקוביץ ז''ל (שבת, 29/04/2006 שעה 20:00)


על מכחישי השואה

בועז מושקוביץ



המאמר פורסם גם באתרים אגרופיליה ו-ליטרטורה ואחרים.
על הכחשת השואה והחופש האקדמי, על משחררי אושוויץ, שמחקו את זכר הקורבנות והתחזית הפסימית לדורות הבאים.
אחת השאלות, שאנחנו עלולים לא למצוא להן תשובה בדור הזה, היא מהי שיטת הפעולה האחידה וההגיונית, שיש להפעיל נגד מכחישי השואה. האוסטרים כלאו את דייוויד אירווינג לשלוש שנים, אבל עונש דומה אינו מרחף מעל ראשיהם של תועמלני הכחשת השואה המסיבית בעולם הערבי בכלל והרשות הפלשתינית במיוחד. למען האמת, גם ישראל לא מצייצת בנושא הזה, במיוחד כשמדובר ברשות הפלשתינית.

יש דעות בעד ונגד הגבלות משפטיות על הכחשת השואה. קשה לגבש כאן דעה נחרצת אחת, כי כל הנימוקים צודקים בעיניי. מצד אחד, החופש האקדמי המוחלט הינו ערך כה חשוב, שאסור לפגוע בו אפילו כדי להעמיד במקומו איזה עכברוש שוכן ביבים אקדמיים, כדוגמת אירווינג. מצד שני – באיזו אקדמיה מדובר כאן, כאשר כל המטרה של הכחשת השואה היא טיפוח השנאה?

התופעה, שנתגלתה בשואה, כאשר צבא חזק ומאורגן היטב פעל בשיטתיות, על פי תוכנית ממשלתית, למען השמדת אומה מסוימת עד אחרון בניה ובנותיה – אין דומה לה, אבל טבח המוני בוודאי לא הומצא על ידי הנאצים; גם היהודים אינם הקורבנות הבלעדיים של מעשי הטבח.

במאה ה-‏16 צרפתים קתוליים טבחו בהוגנוטים. בליל ברתולומיאוס הקדוש התחיל בפריס והתפשט לערים אחרות טבח, שבו נרצחו על פי האומדן 70 אלף בני אדם, הרוצחים קיבלו חנינה מלאה והאפיפיור ערך חגיגה לכבוד ''הניצחון''. במשך המאה ה-‏17, כל ההוגנוטים, שחיו בצרפת, נהרגו או גורשו. רחוק מהמימדים של השואה, אבל חמור מאד בפני עצמו.

וראו איזה פלא – אין מכחישים! העדים הניצולים מתו מזמן, אין תצלומים וסרטים המנציחים הררי גופות, אין כמות מסמכים מקוריים כה גדולה, כמו שהשאירו הנאצים, לא הוקם מוזיאון מיוחד עם ''היכל השמות'' ומכון מחקר – ובכל זאת, איש אינו טוען, שטבח ליל ברתולומיאוס הקדוש הומצא על ידי ההוגנוטים כדי לסחוט כסף ולהשתלט על העולם.

צבאות ג'ינגיז-חאן הותירו בעוברם באסיה ערים חרבות וגלי עצמות אדם. כך היה גם באירופה, במקומות שבהם עבר צבאו של סוליימן ''המפואר''. כיבוש אמריקה על ידי האדם הלבן לווה בטבח העמים המקומיים. רק האצטקים לבדם איבדו תוך תקופה קצרה כשני מיליון איש תחת החרב הספרדית והחיידקים הספרדיים, שלא היה לאצטקים חיסון טבעי נגדם.

האם מישהו מנסה לנצל את החופש האקדמי כדי להכחיש את הזוועות האלה? לא הכל ברור ולא הכל סגור במדע ההיסטוריה; ישנם ויכוחים, תיאוריות חדשות, המאשרות או מכחישות מאורע זה או אחר, קמות, נעלמות ושוב קמות. אבל ישנם מאורעות מרכזיים, מוכחים ומאושרים.

כמה היסטוריונים מכחישים, שדוכס בורגונדי וילהלם כבש את אנגליה? האם מישהו טוען, שמעולם לא הייתה אינקוויזיציה ואנשים לא עונו ולא נשרפו חיים? הימצא היסטוריון, שיטען, שהעבדים השחורים באמריקה היו שכירים חברי הסתדרות? מדוע דווקא השואה מושכת אליה כל ערב-רב פסיאודו-אקדמי, שמנסה לתפוס עליה טרמפ אלי פרסום עולמי?

יש הכחשות בעולם. התורכים לא לקחו אחריות על הטבח בארמנים, היפנים לא אוהבים, שדורשים מהם להתנצל על מעשיהם בסינים ובקוריאנים, אבל אלה הכחשות פוליטיות, על ידי הממשלות, שאינן רוצות לשאת בעול האחריות למעשים של קודמיהם בשלטון. היכן הפרופסורים המנסים לשכנע, שהתורכים בסך הכל העבירו את הארמנים חיטוי נגד כנים או שהיפנים התנהגו ביבשת על פי אמנת הצופים? אין דבר כזה – הכחשות כאלה שמורות לשואת היהודים בלבד.

הכחשת השואה אינה מחקר אקדמי, אלא פועל יוצא של שחיתות. תמיד יימצאו טיפוסים מתוסכלים, שמאשימים את כל העולם באי-הצלחת הקריירה שלהם ומחפשים נואשות פרסום מהיר וזול. אירווינג יודע, שהכחשת אסונות של ארמנים, טיבטים, קוריאנים או אצטקים לא תביא לו עדת מעריצים. כמה פשיסטים בעולם שונאים דווקא את הארמנים או האצטקים?

לעומת זאת, השמצת היהודים משתלמת וכליאתו של אירווינג אינה אלא תקלה חד-פעמית בלתי צפויה. אחמדינג'אד יודע את מי הוא צריך לתקוף כדי להיראות גבר בקרב מעריציו וכדי להסיח את תשומת הלב משלטון העריצות כאילו-דמוקרטי, שבראשו הוא עומד. כשמדובר לא במחקר אקדמי אלא בזיוף מכוון ובתעמולה פוליטית נמוכה, לא יקרה שום רע אם לא נהיה עדינים עם אירווינגים ופשוט נסגור אותם בכלוב.

מאידך, המשמעות המעשית היא, שנצטרך להגדיר גבול, שבו מסתיים החופש האקדמי ומתחיל הניצול של האקדמיה לצרכים אפלים. הגדרה כזאת עלולה לקחת אותנו למחוזות רחוקים מדי. זכר השואה איננו התחום היחיד, בו מנוצל החופש האקדמי למטרות אפלות. הגדרה כמו: ''עד פה החופש, מפה ואילך הכלא'' – תנוצל על ידי אוליגרכיות נגד החופש האקדמי בכל מחקר, שפועל לרעתן. הסיפוק הקצר מהשתקת אירווינגים יגבה מחיר מתמשך וכבד.


''קורבנות הפשיזם''

הצבא האדום היה זה, ששחרר מהנאצים את מחנה אושוויץ. מאותו רגע ואילך, משך עשרות שנים, מכונת התעמולה הסובייטית לימדה את נתיניה על פשעי הפשיסטים נגד ''האוכלוסייה השלווה''. בחלק ממקומות הטבח, שבהם נרצחו עשרות אלפי יהודים, באזורים שהיו תחת הכיבוש הנאצי, הוצבו לזכר הנרצחים אבנים מגושמות, צבועות בצבע שמן אדום או טורקיז, נושאות כתובת סתמית ''פטריוטים סובייטים קורבנות הפשיזם''.

מי היו הקורבנות האלה ומדוע נרצחו? על זה פשוט לא דיברו. הזכרת היהודים בכל נושא, גם פחות רגיש, נשאה גוון חתרני. מספר הנרצחים הבלתי-יאמן עבר בין היהודים מפה לאוזן, כך גם הסיפורים המעטים, שאנשים העזו לספר לקרובים. התעמולה אהבה להתרכז באויב, אבל לא בקורבנותיו. האויב מביא תועלת, אפשר בקלות לחנך את העם לאמונה, שהמערב – זה כמו אותם הפשיסטים הגרמניים, הסכנה לא פגה, לכן חשוב להתלכד סביב ''ההנהגה הנבונה'' של המפלגה.

בקיץ 1941 הצבא האדום ברח מזרחה בקצב שהגרמנים בקושי יכלו להדביק. ברווח הזמן שבין מנוסת השלטון האדום לבין ביאת השלטון השחור, השכנים האוקראינים היו אלה, שביצעו את טיהור העיירות מהנוכחות היהודית. אפילו החסד של מוות מהיר לא ניתן להם. המציאו להם שיטות מיתה כאלה, שהרוצחים יוכלו ליהנות מייסורי הקורבנות...

חלק מהיהודים הכירו את הגרמנים מפלישתם הקודמת לאוקראינה ב- 1918, כאשר הם היו אדיבים ואפילו מזון לחיילים ולסוסים היו קונים בכסף. המידע על התמורה שחלה בגרמניה בתקופה שבין המלחמות נמנע מהם, אף אחד לא טרח ליידע אותם, שאין להם סיכוי לשרוד את הגרמניים החדשים. הם לא יכולים היו לדעת שעליהם לנוס על נפשם.

גורל המלחמה התהפך, משתפי הפעולה עם הנאצים חוסלו או ברחו. במקום העיירה, שבה חיו סבא וסבתא רבא שלי, נבנה מאגר מים. כל המתים תויגו ''קורבנות הכובשים הגרמנו-פשיסטיים'', ללא שם, זהות ופרטים על נסיבות מותם וללא ציון מספר הקורבנות.

עשרים שנה לאחר תום המלחמה, יצירת זהות בין האויב הנאצי לבין האויב הציוני הייתה קלה והתקבלה בציבור הסובייטי בשיא הטבעיות. האנטישמיות בלאו הכי הייתה חלק אינטגראלי מההתנהגות הקומוניסטית התקינה.

מזעור מימדי השואה בעבודת המאסטר המפורסמת של אבו-מאזן באוניברסיטת מוסקבה, הייתה דבר שבשגרה. הזעם שהיא מעוררת בקרב מבקריו של אבו-מאזן, מסתיר, למרבה הצער, דברים חמורים הרבה יותר: מאז היווסדה של הרשות הפלשתינית ועד היום, מאזינים נתיניה להכחשת השואה כחלק משגרת היום. כל מה שאומר היום אחמדינג'אד מושמע ברשות השידור הפלשתינית כבר 12 שנה ברציפות.


''העשירים'' משלמים את המחיר

הראשונים, שציירו את הקריקטורות על מוחמד, היו אמנים דניים, אחר כך הצטרפו אליהם ופרסמו את הקריקטורות נציגים של מספר אומות נוצריות נוספות. אך כאשר פרץ גל המהומות, ''התשובה'' המוסלמית כנגד ''העלבת הנביא'' הייתה פרסום קריקטורות על... ''מיתוס השואה''. שרפו ורמסו דגלים דניים, אבל קיללו וגידפו את היהודים.

העולם לא שם לב לרמת הנלעגות של התופעה. לשאלה, מדוע קיימת האגדה על העושר היהודי, ישנה תשובה ישנה: ''כי היהודים הם אלה, שמשלמים את המחיר''. מין בדיחה כזאת.

כמה זמן יזכרו את השואה? אני לא מאזין לנאומי יום הזיכרון ולו כדי לא לשמוע את ההבטחות על ''זיכרון עד''. האנושות אינה מסוגלת לזכור שום דבר משך זמן ארוך. יותר מדי זוועות מעשה ידי אדם נגד אדם, נשכחו כלא היו או אינן נתפשות עוד כזוועות. הדור השלישי מכיר את הסבים והסבתות שהיו שם; הדור החמישי יכיר את סבא, שסבא שלו היה במחנה ריכוז. מה יהיה בדור השביעי? יותר אנשים יתייחסו בספקנות למספר ''שישה מיליון'' ויבקשו לצמצם את האירועים.

יבוא יום, שדפי העד, עדויות הניצולים המוקלטות, סרטים, המסמכים והתצלומים ישכבו בארכיונים כחומר לעיון על ידי קבוצות של חוקרים מומחים וסטודנטים יכתבו עבודות על ''התעלמות ממשלת ישראל מהכחשת השואה ברשות הפלשתינית כהודאה בהעדר בסיס עובדתי מוצק לנרטיב השואה''.

קישורים:
הזיכרון הקולקטיבי של החברה האנושית הוא דבר מורכב ולא כל כך יעיל. כדי שהוא ימשיך להתקיים, הוא זקוק להזנה, הזעזוע צריך להתחדש, הלקח צריך לחיות. הלקח המקובל מן השואה, שאסור לרצוח עם וחייבים לקיים את מדינת ישראל, הוא לקח מצומצם ופשטני מדי. זהו לקח כדי לצאת ידי חובה בזול.

העולם לא השתנה מספיק לאחר מלחמת העולם השנייה. הזעזוע היה גדול מדי להכלה בתפישה האנושית, הרצון לחזור לשגרה היה חזק מדי. עם החזרה לשגרה, חזר העולם גם לשגרת הדיכוי, הגזל, הצביעות, המלחמות והטבח.

חברה מושתתת על חרות האדם וחוסר סובלנות מוחלט כלפי רוע ואלימות תציל את homo sapiens מנטיותיו ההתאבדותיות, תסיים את מלחמותיו ותנחיל לו כבוד לזיכרון ההיסטורי. זהו הלקח, שעדיין הוא מנסה ללמוד ומי יודע כמה אסונות עוד יקרו עד שיצליח!?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


למה בדיוק אתה מתכוון במשפט
עמיש (שבת, 29/04/2006 שעה 22:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''עשרים שנה לאחר תום המלחמה, יצירת זהות בין האויב הנאצי לבין האויב הציוני הייתה קלה והתקבלה בציבור הסובייטי בשיא הטבעיות ''
_new_ הוספת תגובה



חשבתי שאפילו אתה לא תתקשה
ישראל בר-ניר (שבת, 29/04/2006 שעה 23:51)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להבין מישפט עברי כל כך פשוט. כנראה שטעיתי.

פחחחחחחחחחח, צצצצצצצצצצצצ, נובמת (בחר את מה שנראה לך . . .)
_new_ הוספת תגובה



חשבתי שאפילו אתה לא תתקשה
עמיש (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 13:27)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע
_new_ הוספת תגובה



למה בדיוק אתה מתכוון במשפט
Israeli101 (שבת, 06/05/2006 שעה 0:05)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בטיבעיות אופיינית, ליכלכת ופישלת בהבנת יסוד!

שאבס אונד שולם.
_new_ הוספת תגובה



האיום: ''השואה החדשה בדרך''
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 6:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ארגונים מוסלמים בארה''ב מקצינים עמדות

חוגי האיסלאם הרדיקלי בארה''ב מקצינים עמדות נגד ישראל בהפגנה מול הקונסוליה הישראלית בניו-יורק קראו: ''השואה החדשה בדרך'' נערכים להפגנות חריפות

המפגינים קראו ''להשמיד את היהודים'', וכך להביא להגשמת הח'ליפות האיסלאמית ברחבי העולם. ''ישראל תהיה מקום שואה חדש ליהודים'', נכתב באחד השלטים. ''ציונים נפשעים, אתם עוד תשלמו על פשעיכם!'', נכתב באחר. ''ענן הפטרייה כבר בדרך'', ו- ''השואה אמיתית בוא תבוא'', הצהירו מובילי ההפגנה.

_new_ הוספת תגובה



האיום: ''השואה החדשה בדרך''
בועז מושקוביץ (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 10:19)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כבר מזמן לא חדש.
ראה:
_new_ הוספת תגובה



לא ברור
דוד סיון (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 13:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בועז, אחרי שקראתי את המאמר שלך לא ברור לי מהי עמדתך.
האם אתה בעד או נגד הגבלות על חופש הביטוי?
אם כן, מהם התנאים להגבלה?
_new_ הוספת תגובה



לא ברור?
סתם אחד (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 13:35)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי תחילת המאמר: ''אחת השאלות, שאנחנו עלולים לא למצוא להן תשובה בדור הזה...''

לא התייחסתי לחופש הביטוי באופן כללי אלא לתחום ספציפי. הצגתי נימוקים בעד ונגד, אין לי דעה סופית משלי.
_new_ הוספת תגובה



תודה
דוד סיון (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 14:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי את המאמר בעיון ולמרות מה שכתוב בתחילתו (''אחת השאלות, שאנחנו עלולים לא למצוא להן תשובה בדור הזה...'') חשבתי שאתה בכל זאת מנסה לנסח עמדה חד משמעית.

כעת זה ברור.

עוד הערה:
הצבא הנסוג לקח איתו אזרחים. דוד שלי שהיה חייל בא לבית הוריו (גרודנו) והציע הסעה למזרח. הוריו (הסבים שלי) לא עלו על ההסעה כי הוא אמר בלי מזוודות.....
1. אינני בטוח באיזה שנה זה היה.
2. משתמע שכבר היתה סיבה לברוח אבל לא מספיק כדי ממש לוותר על רכוש.

משמע היה מידע על סכנה. אבל גם תחושה ש''לי זה לא יקרה....''.
_new_ הוספת תגובה



יש מיליונים של סיפורים
בועז מושקוביץ (יום שני, 01/05/2006 שעה 12:42)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו מדברים על מדינת ענק ואוכלוסיית ענק, שביניה בריכוז כזה או אחר חיו היהודים. הכל היה שונה מאזור לאזור, מתאריך לתאריך, ממשפחה למשפחה. מישהו ידע, מישהו ידע בערך, מישהו ידע משהו לא נכון...
לפני המלחמה, הגרמנים היו בני ברית, במוסקבה נקראו רחובות על שמות המנהיגים הנאציים.
כשפרצה המחלמה כל המבטים הופנו אל סטאלין, אבל הוא שבועיים היה בהלם ושתק.
אחרי המלחמה החלה לפרוח האנטישמיות בנוסח הסובייטי: גינוי ''קוסמופוליטים'', חיסול הסופרים, משפטי הרופאים, והכנת ההגלייה לבירוביג'אן, שלא יצאה לפועל עקב מותו של סטאלין (בפורים 1953).
_new_ הוספת תגובה



נכון אבל צריך להכיר את הספקטרום כולו
דוד סיון (יום שני, 01/05/2006 שעה 15:11)
בתשובה לבועז מושקוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הנה חלק מהספקטרום. בשולי ה''התכנסות'' והעקירה
מיכאל שרון (יום שני, 01/05/2006 שעה 18:34)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה, כך כותב ברנר, ציוני בן העלייה השנייה, על העם היהודי. וכך כותבים יהודים וציונים אחרים:

הסופר יוסף חיים ברנר: ''מה אתם רוצים מהאנטישמים? מדוע לא תאבו להבין את המובן מאליו? את חזון השנאה והבוז לישראל: היהודים הם צוענים, זוהמה, רפש וניוול, ביצה סרוחה, לא אדם, כלבים פצועים''.

אומר ברנר:

הרוח העברי? זה אינו כלום. הירושה הגדולה? אפס ותוהו. הנה זה מאות בשנים ישבנו וכתבנו ספרי פלפול ודרוש, שטות וגועל נפש. זה רוחנו. היגיעה השעה להעריך את עצמנו כהוגן. והערך - אינו גדול.

והוא מוסיף ואומר באשר לכווניות ההיסטוריה היהודית ויחודיותה:

מאות בשנים ירקו אלה (הגויים) המתועבים בפנינו, ואנחנו מחינו את הרוק. כל העמים עבדו ויצרו, להם ולדורות, ואנחנו ישבנו ביניהם על אדמת נכר וטיפלנו בשדים יודעים מה.

לעם היהודי אבדו החושים האנושיים העיקריים אולי לנצח.

אנחנו רצים כעכברים ממקום למקום, איננו מתערים בשום מקום, בשום מקום לא רוצים בנו ואולי בצדק. תמיד התחטאנו לפני ה', נתנו כסף לרוצחינו ורצנו ממקום למקום.. תמיד ובכל מקום טבחו אותנו, ואנו עיפשנו את האויר בדמנו השפוך... היהודי הוא ברייה שאינה מסוגלת למלא בעצמה אף צורך מצרכיה ההכרחיים... נעדרת כל רגש אהבה לאיזה מקום שהוא בכדור הארץ, הברייה שאינה יודעת משום עבודה אנושית.

אכן, ברנר גם כופר מטבע הדברים ב''אתה בחרתנו'': הייתי מוחק מן הסידור של העברי בן הדור את ה''אתה בחרתנו'' בכל צורה שהיא... הייתי מגרד ומוחק את הפסוקים הלאומיים המזוייפים עד לבלי השאיר זכר, כי הגאוה הלאומית הריקה וההתפארות היהדותית מחוסרת התוכן לא תרפא את השבר והמליצות הלאומיות המזוייפות לא תועלנה כלום.

אמר המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק:

בעיר ההרגה:

מנוסת עכברים נסו ומחבא פשפשים החבאו/וימותו מות כלבים שם באשר נמצאו. חלליכם חללי חינם/לא ידענו למה מתם ועל מי מתם ואין טעם למותכם כמו אין טעם לחייכם.
חציר תלוש העם - ואם יש לתלוש תקווה?

ועל בכיים ונאקתם אומר ביאליק: ככה תאנוק אומה אשר אבדה אבדה. פצעיכם נאמנים אבל תפילתכם רמייה.

אל תצטרף אליהם ביללתם, אומר אלוהים למשורר ''יחללו לבדם צרתם - ואתה אל תחללנה. וכאשר פשטתם יד תפשוטו, וכאשר שנוררתם תשנוררו''.

וב''אכן חציר העם'' אומר ביאליק על האופי הלאומי: הוא לא יקום אם לא יעירנו השוט/הוא לא יקום אם לא יקימנו השוד.

וכך מתאר המשורר הלאומי את עמו:

אכן אובד העם, שואף חרפה ורוק,
אין למעשיו יסוד ולפעלו אין חוק.
אלפי שנות חיי נדוד, גלות גדולה מנשא,
התעו אחור הלב, אבדה עצה מגוי.

ואומר אורי צבי גרינברג:

בתכלית הפשטות ובתכלית הגועל, הקרוא לשמחות בחצרות הפריצים, מפליא לרקד ריקודים של קדושה להנאת הפריץ הגוי. הוא, היהודי המטורף המנגן ''ניגונים נפלאים לכבוד הפוגרומים ולהוד הטבחים/ ולכל באי עולם: טיטוסים, פטליורים, מזמר אני את הזמר הנפלא: הוי, בואו אלי, שהשמחה במעוני; ערכתי שולחני מבשרי ודמי לכם וליהוה על אדמת הסלוים''.

היש אלוהים לן שטוב הוא מטיטוס ומני סולדטים על מפתני גבולות? אם ישנו - הוא בכין, הוא פחדן וטוב לו, כלסבא חולה, המחבוא בין עבים/מאימת פוגרומים בעיירות ישראל/מה שיך: אלוה? הי, בכין ופחדן יהוה שלנו על אדמת הסלוים ועושה לו ביצה מבכיו שבכנען.
_new_ הוספת תגובה



הנה חלק מהספקטרום. בשולי ה''התכנסות'' והעקירה
לוי (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 11:31)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למיכאל שרון
דברי ביאליק די מוכרים לי דברי ברנר ואלטרמן פחות .
ביאליק ידע מה שהוא על יהדות והבקורת שלו היא בעיקר על המנהיגות הרופסת .
האחרים שהקשר שלהם ליהדות רופף הרבה יותר מכיל אלמנטים של דהלגיטימציה של היהדות .
אמת, עשבים שוטים אשר גדלו בשולי היהדות עזרו רבות לפיתוח האנטישמיות בעולם . היה מי שאמר שכל טענה של האנטישמים מקורה בהתבטאות של איזה יהודי מתוסכל . אפשר להבחין בתופעה זו באתר שלנו ובציבוריות הישראלית .
התמונה המצטיירת היא שהשימחה הרבה ביותר בחוגים המסוימים בישראל היא ריסוק הציבור הדתי הלאומי בישראל . ארץ ישראל השלמה וכו' מאות ההרוגים אלםי הפצועים עשרות אלפי המגורשים הם מחיר נמוך לריסוק הדתיים .
ההתיחסות למתנחלים תואמת את הגישה האנטישמית הקלסית דהלגיטימציה בכל התחומים . לא מוצגת אף תכונה חיובית .
גישה זו מקדמת את ההתכנות של שואה חדשה והפעם כאשר מבער התאוצה הם פוליטיקאים ישראליים .
_new_ הוספת תגובה



כדאי לך לבחון את ההתבטאויות שלך
דוד סיון (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 12:36)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי דבריך בהודעה האחרונה עושים בדיוק את מה שאתה
מתלונן עושים אחרים. מכאן שדברים כאלו עושים נזקים
לעם היהודי כמו אותם עשבים שוטים.

כדאי לך גם לבדוק את דבריך ודברים של אחרים כאן בפורום
שבשם היהדות עושים דהלגיטימציה לאחרים בכל התחומים...

מתי הצגת את התכונות חיוביות..... של אותם האחרים?
_new_ הוספת תגובה



כדאי לך לבחון את ההתבטאויות שלך
לוי (יום רביעי, 03/05/2006 שעה 7:53)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מתלונן .אני מזהה מציאות .
ציינתי כאשר התנהל דיון על השמאל הציוני את מסירות הנפש שלו למען תקומת ישראל .
כיום השמאל הישראלי או יותר נכון אלו המתחזים כשמאל אינם אלא אנטישמים מדופלמים בדומה לסמול העולמי .
הם דואגים לעמלים ? הם תומכים ברוצחים !
_new_ הוספת תגובה



הנה חלק מהספקטרום. בשולי ה''התכנסות'' והעקירה
ע.צופיה (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 16:53)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מזמן לא נתקלתי בעשב שוטה ''גדול'' ממך.
אין ספק שמיכאל שרון חברך לערוגה יסכים עם דבריך.
_new_ הוספת תגובה



ואל תשכח גם אותי
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 22:17)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מזמן לא נתקלתי בעשב שוטה ''גדול'' ממך.

מדינת ישראל מיוצגת על ידי מוסדותיה שהם כולם חילול ה'

נו אז מה יהיה?
_new_ הוספת תגובה



אוסף נאה מפי יוצרים דגולים
עמיש (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 11:34)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכל קצווי הקשת הפוליטית.
אבל חובה לציין גם את ההקשר בו נאמרו הדברים כאשר בבסיס נמצאת שלילת הגלות ושלילת האפיונים של חיי הקהילה היהודית בגלות.
_new_ הוספת תגובה



אוסף נאה מפי יוצרים דגולים
דוד סיון (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 12:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן שהבעיה היא ששלילת הציונות עדיפה על שלילת הגלות.
_new_ הוספת תגובה



אוסף נאה מפי יוצרים דגולים
אור אחרון (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 21:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלילת הגלות היא המצע להכחשת שואה , אולי ההקשר הזה מראה כמה תובנות משותפות לנאצים ולציונים .
_new_ הוספת תגובה



אוסף נאה מפי יוצרים דגולים
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 22:19)
בתשובה לאור אחרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהבתי את זה

מטרת הציונות לעקור תורה מעם ישראל נקודה

זו דעתי מישהו יכול להוכיח אחרת?
_new_ הוספת תגובה



אוסף נאה מפי יוצרים דגולים
ע.צופיה (יום שלישי, 02/05/2006 שעה 22:39)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם עם ישראל זה אתה-הציונות מצויינת.
אתה מהווה את ההוכחה החותכת על צדקת הציונות.
_new_ הוספת תגובה



אוסף נאה מפי יוצרים דגולים
לוי (יום רביעי, 03/05/2006 שעה 7:57)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחרונה נוספה משימה נוספת חשובה עקירת עם ישראל מארץ ישראל .
_new_ הוספת תגובה



זו אותה המשימה
צדק (יום רביעי, 03/05/2006 שעה 8:16)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מטרת עקירת התורה דורשת גם את עקירת הזכרון היהודי.
הרי יהודי שישמע על חברון, בית אל, שילה,
בית לחם, קרית ארבע, הר עיבל, הר גריזים,
גלגל, ............ועוד,
יזכר באברהם אבינו, באבות והאימהות,
בשופטים, ובנביאים, בדוד המלך....
בכתוב בתורת ישראל.

תל אביב, חיפה, רמת גן, ורמת אביב לא מופיעות בתורה,
אחרת גם אותם היו מוכנים למסור לרוצחינו.
_new_ הוספת תגובה



זו אותה המשימה
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 03/05/2006 שעה 21:31)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן אני משתדל ללכת לבית כנסת כמעט כל שבת ולהתפלל תפילת עמידה עם הקהל היהודי הנפלא הזה

לתשומת יובל היהודי שעומד לצפירה, כמנהג הגויים, הוא דוגמא לתוצר של אותם ''ציונים'' הוא ''היהודי המתחדש המודרני''
והוא עוד טוען להיות יהודי טוב ממני...הלואי שכך כן יובל אם תהיה טוב ממני הרי זה כל מבוקשי !

יזכור עם ישראל את בניו ובנותיו, הנאמנים והאמיצים, חילי צבא-הגנה לישראל
וכל לוחמי המחתרות וחטיבות הלוחמים במערכות העם, וכל אנשי קהילית המודיעין
והבטחון ואנשי המשטרה אשר חרפו נפשם במלחמה על תקומת ישראל, וכל אלה שנרחצו
בארץ ומחוצה לה בידי מרצחים מארגוני הטרור. יהי זכרם ברוך.
_new_ הוספת תגובה



זו אותה המשימה
לוי (יום חמישי, 04/05/2006 שעה 7:01)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצפירה אינה מנהג יהודי .
במסורת היהודית קיימות תבניות אחרות לאבלות .
הסברה הנפוצה היא שאפשר לאמץ נוהל אם אינו נוגד את ההלכה .
הציונות הדתית קבלה את הנוהל מפני שלדעת רבניה הוא אינו נוגד את ההלכה .
רבנים חרדיים מסוימים סבורים שיש להסתייג מהנוהל מפני שהותקן ע''י פורצי גדר והחשש שלהם שהפירצה תלך ותתרחב .
למרבה הצער ניכרים סימנים של תהליך כזה , הזנחת הנהלים היהודיים ואימוץ נהלים נוכריים .
_new_ הוספת תגובה



פתח תקוה: צלבי-קרס בארון הקודש
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 04/05/2006 שעה 22:42)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלמונים, ככל הנראה חברים בכת-שטן, פרצו הלילה לבית-כנסת בפתח תקוה וחוללו הרס במקום 20 צלבי קרס רוססו, ארון הקודש נפרץ, ועל קלף אחד הספרים רוסס צלב-קרס

השאלה היא האם מדינת ''הציונים'' היא מדינה יהודית?
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל תשמיד את העם היהודי
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 04/05/2006 שעה 22:48)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על החתום: אדולף הרצל
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל תשמיד את העם היהודי
ע.צופיה (יום שישי, 05/05/2006 שעה 6:35)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מציע כי בשמורת השטויות תהיה פינה קבועה לתגובות אנטישמיות. זו אחת מהן.
_new_ הוספת תגובה



השמדה עצמית
דוד סיון (יום שישי, 05/05/2006 שעה 6:46)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על פי דבריו של ה''מהנדס האזרחי'' (תגובה 77000) יהדותו
עברה תהליך של השמדה עצמית, אם בכלל היתה קיימת.
_new_ הוספת תגובה



השמדה עצמית
ע.צופיה (יום שישי, 05/05/2006 שעה 8:17)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן אני מציע פינה ל''יהודי המשומד''.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל תשמיד את העם היהודי
לוי (יום שישי, 05/05/2006 שעה 8:02)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מבין שהצעתך היא במסגרת חופש הדבור והמחשבה . פתיחות ופלורליזם .
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל תשמיד את העם היהודי
ע.צופיה (יום שישי, 05/05/2006 שעה 8:15)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ב ה ח ל ט ! ! !
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל תשמיד את העם היהודי
לוי (יום שישי, 05/05/2006 שעה 10:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני רואה שאתה דוגל בגישה הסטליניסטית . אנו מתקדמים בכוון זה .
_new_ הוספת תגובה



לזרע עמלק
מהנדס אזרחי (יום שישי, 05/05/2006 שעה 23:32)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מבין שאינך מתיחס לאניטישמיות וחילול בית הכנסת בישראל.
זה בכלל לו מדגדג לך.

במקום זה בחרת לתקוף אותי אתה אנטישמי (אולי יהודי) אבל אנטישמי למהדרין.

ארור תהיה על גחונך תלך כל ימיך חייך עד עולם
_new_ הוספת תגובה



זרע עמלק
Israeli101 (שבת, 06/05/2006 שעה 0:16)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהנדס לָחצוף ''ארור תהיה על גחונך תלך כל ימיך חייך עד עולם''.

ע.חצופה....אופס סליחה, ''צופיה'', 'גחון' מזמן,
ולפיכך, סֶרָח בִיצה בפיו..
_new_ הוספת תגובה



זרע עמלק
מהנדס אזרחי (שבת, 06/05/2006 שעה 1:29)
בתשובה לIsraeli101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כואב לראות את תוצר הבאושים הזה של מדינת הצינים

מכפיש אותי במקום להגיב על חילול ספר תורה בישראל.

שם לב למשחק האותיות של המילים נאצים ל ציונים ממש קירבה משפחתית
_new_ הוספת תגובה



זרע עמלק
ע.צופיה (שבת, 06/05/2006 שעה 5:28)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי תגובתך,כנראה פגעתי ''בול''.
לגבי בתי כנסת ותורת ישראל? מה הקשר שלך בכלל אליהם.
_new_ הוספת תגובה



זרע עמלק
Israeli101 (יום ראשון, 07/05/2006 שעה 18:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פגעת ''בול''שִיט........אתה כל כך מזנב מאחור(זנב לשועל)
שנדמה לך שאתה ראשון קדימה!!
_new_ הוספת תגובה



זרע עמלק
א. פרקש (שבת, 06/05/2006 שעה 8:35)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה יש לך בדיוק נגד ''ארץ ציון וירושלים''?

או שמא גם אתה גלוח ראש עם קירבה משפחתית לציונים?
_new_ הוספת תגובה



פתח תקוה: צלבי-קרס בארון הקודש
לוי (יום שישי, 05/05/2006 שעה 8:00)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דעתי האישית היא שמדינת ישראל אינה מדינה יהודית .
היא מדינה שגרים בה יהודים .
אני מזהה בממשל , במשפט , בתקשורת וכו' נטיות אנטישמיות מובהקות .
מה שקרה בפתח תקווה עוד צעד בתהליך .
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
סתם אחד (יום שישי, 05/05/2006 שעה 9:12)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משום מה אינך שם לב לנאצות והתייחסות אנטישמית לפי המושגים שלך שמבעבעת בקרב יהדות האנטי-ציונית. אצלם כמו אצלך היד קלה על הדק הגידופים כמו נאצי, אנטישמי ועוד אפילו בתוך העדה תגובה 76762.

הנטיה המובהקת שלך לגדף לא מתאימה ליהדות
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
לוי (שבת, 06/05/2006 שעה 21:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חביבי , אנטישמיות מאופיינת בין השאר בדהלגיטימציה של היהודי בכל תחומי החיים וכן בדמוניזציה שלו . לצורך מטרות אלו מפתחים שקרים . עיון בהתיחסות למתנחלים מזהה אופיינים אלו של האנטישמיות . לכן כשאני משתמש במושג זה זו קביעת עובדה ולא גידוף.
הרוח הכללית המלווה את הגרוש , הבריחה , נסיגה בכוון של יודן ריין היא, הנה דפקנו את הדוסים . דפיקת הדוסים שווה את הפגיעה החמורה בבטחון ישראל ובנזק החברתי והכלכלי האדיר .
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
לוי (יום ראשון, 07/05/2006 שעה 7:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרו' ליבוביץ הגדול , הנאור חביב הארץ האנטישמי טבע את מטבע הלשון יודונאצי ונבחר לקבל את פרס ישראל על דברי הנאצה שלו .
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
יובל רבינוביץ (יום שני, 08/05/2006 שעה 0:52)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כידוע – הוא לא קיבל לבסוף את הפרס.
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
לוי (יום שני, 08/05/2006 שעה 6:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הועדות שמפריסות את הפרסים נקבעות ע''י שר החינוך שולמית אלוני כדי לדפוק את הדתיים פוליטית סדרה את הפרס לליבוביץ הגדול חביב האנטישמים . התברר שהיא הגזימה כי עלה גל מחאות והוא נאלץ לוותר עליו .
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 09/05/2006 שעה 5:33)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל דאגה. עיריית תל-אביב כבר החליטה שבקרוב ייקרא רחוב על שמו של מחרחר המלחמה הזה.
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
לוי (יום שלישי, 09/05/2006 שעה 6:51)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה צעד התואם את המגמה האנטישמית השלטת .
_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 09/05/2006 שעה 7:36)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשאתה מדביק את התואר „אנטישמי” לכל דבר שמנוגד לדעתך, מתגמדים חטאי האנטישמים. כך רציחתו של צעיר יהודי בצרפת נופלת באותה קטגוריה של מי שמוכר חמץ בפסח ובסך הכל אתה תורם להכשרת השרץ במו ידיך.

פרופ. לייבוביץ היה יהודי כשר ודתי. הוא לא היה אנטישמי. עם זאת, הוא הטיף למלחמת אחים. גם עמיש וצדק עושים זאת כאן בפורום.
_new_ הוספת תגובה



פחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
עמיש (יום שלישי, 09/05/2006 שעה 8:35)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע
_new_ הוספת תגובה



לבריאות!
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 09/05/2006 שעה 23:34)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



נטיות אנטישמיות בעדה החרדית
לוי (יום שלישי, 09/05/2006 שעה 8:41)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מסכים אתך .
ליבוביץ היה יהודי אנטישמי. האנטישמיות מתאפינת בדה לגיטימציה של היהודים והיהדות ובדמוניזציה של הממסד הדתי .ליבוביץ השתמש בשני כלים אלו בצורה נרחבת ביותר . פעילותו מצאה חן בעיני אנטישמים יהודיים אחרים בעיקר מפני שהיה חובש כיפה והם קידמו אותו .
ליבוביץ הקים את העובד הדתי פילגש למפאי כי לא נקלט בציונות הדתית . בן גוריון ניצל אותו היטב . ליבוביץ הבחין שהוא משמש ככלי בידי בן גוריון . כאשר גילה זאת הפך לשונאו בנפש .
לפני שנים רבות כאשר הגיעו לאוניברסיטה בוגרי בתי הספר של המזרחי הוא הפך לגורו שלהם . ליבוביץ היה חביבם של חברי אגודת הסטודנטים הדתיים יבנה . כאשר התחילו להגיע לאוניברסיטה בוגרי ישיבות בני עקיבה התברר שהמומחיות שלו ביהדות לא כל כך מזהירה . הם הסבירו לו שהציטוצים שהוא מפריח שגויים . תגובתו היתה ביריונית בצורה לא רגילה . תוך זמן קצר ירדה קרנו והוא התרכז במשלוח מאמרים וכתבי פלסתר להארץ והסתפק בקיבוץ הדתי וכבמה דוסי מחמד נוספים .
_new_ הוספת תגובה



אין ספק שאתה יודע יהדות מהי
א. פרקש (יום שישי, 05/05/2006 שעה 12:21)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשאתה קובע הילכות אבלות. אולי תלך למנהגי הנוכרים ותפזר מלח על הלחם בקידוש?

ולעניין הילכות תקיעה בחצוצרות ובשופר בטכסי קבורה או בכנסת דיון 3529

במדבר פרק י

א וידבר יהוה, אל-משה לאמור. ב עשה לך, שתי חצוצרות כסף--מקשה, תעשה אותם; והיו לך למקרא העדה, ולמסע את-המחנות.

ט וכי-תבואו מלחמה בארצכם, על-הצר הצורר אתכם--והרעותם, בחצוצרות; ונזכרתם, לפני יהוה אלוהיכם, ונושעתם, מאויביכם.

וכמובן, זה כתוב במשנה תורה - הילכות שופר: http://www.mechon-mamre.org/i/3600.
_new_ הוספת תגובה



אין ספק שאתה יודע יהדות מהי
צדק (יום שישי, 05/05/2006 שעה 12:27)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החצוצרות משמשות לקריאה לכינוס העם, ולתנועה.
בזמן מלחמה הן משמשות להזהרה ולמתן פקודות.
דרך אגב, גם אצל הגויים זה היה קיים.

אין שום קשר למנהגי אבלות.
_new_ הוספת תגובה



ביתיים נאמנים עלי דיברי תלמוד בבלי
א. פרקש (יום שישי, 05/05/2006 שעה 15:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדיברי תלמודך המכובדים. כינוס העם זה מעין מסדר (עמידה) שלפני התנועה, יציאה לקרב. גם בעמידה וגם בתנועה וגם בלחימה השתמשו בני ישראל בחצוצרות ובשופרות. וגם בימי אבל. שנאמר בהילכות שופר ''ובתעניות בשל זכרים כפופין ופיו (של החצוצרה) מצופה כסף''. תעניות משמע אבלות. ותוקעין כפופין בשל הכבוד לנופלים http://www.mechon-mamre.org/b/l/l2403.htm.

ולעניין עמידת הדום הצבאית...
דף כט,א משנה (שמות יז) והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וגו' וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה אלא לומר לך כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים ואם לאו היו נופלים כיוצא בדבר אתה אומר (במדבר כא).

שאו ציונה נס ודגל. עמוד דום:
עשה לך שרף ושים אותו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו וחי וכי נחש ממית או נחש מחיה אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתרפאין ואם לאו היו נימוקים חרש שוטה וקטן אין מוציאין את הרבים ידי חובתן זה הכלל כל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן:

כלומר, השופר והחצוצרה משמשים למלחמה, שנאמר בירמיהו פרק ד:
ג כי-כה אמר יהוה, לאיש יהודה ולירושלים, נירו לכם, ניר; ואל-תזרעו, אל-קוצים. ד הימולו ליהוה, והסירו עורלות לבבכם, איש יהודה, ויושבי ירושלים: פן-תצא כאש חמתי, ובערה ואין מכבה--מפני, רוע מעלליכם. ה הגידו ביהודה, ובירושלים השמיעו, ואמרו, תקעו שופר בארץ; קראו מלאו ואמרו, היאספו ונבואה אל-ערי המבצר. ו שאו-נס ציונה, העיזו אל-תעמודו'', כלומר תקיעה להערכות ולהתארגנות ותקיעה לתנועה. התקיעה היא הפקודה, גם לזה וגם לזה, שהיא נשמעת למרחקים.

וגם לימי אבלות, או הערכות למלחמה, כמו ביואל פרק ב':
''טו תקעו שופר, בציון; קדשו-צום, קראו עצרה. טז אספו-עם קדשו קהל, קבצו זקנים--אספו עוללים, וינקי שדים''.

ולעניין שבתון וזכרון, נאמר במסכת ראש השנה פרק ד http://www.mechon-mamre.org/b/l/l2404.htm:
''דף כט,ב גמרא מנה''מ אמר רבי לוי בר לחמא אמר רבי חמא בר חנינא כתוב אחד אומר (ויקרא כג) שבתון זכרון תרועה וכתוב אחד אומר (במדבר כט)''.

ושעומדים בטקסים צבאיים, נאמר במסכת סוטה ז:
''ולהלן הוא אומר (בראשית יב) ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה מה אלון מורה האמור להלן שכם אף אלון מורה האמור כאן שכם ששה שבטים עלו לראש הר גריזים וששה שבטים עלו לראש הר עיבל והכהנים והלוים והארון עומדים למטה באמצע הכהנים מקיפין את הארון והלוים את הכהנים וכל ישראל מכאן ומכאן שנאמר (יהושוע ח) וכל ישראל וזקניו ושוטריו ושופטיו עומדים מזה ומזה לארון וגו' הפכו פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה ברוך האיש אשר לא יעשה פסל ומסכה ואלו ואלו עונין אמן הפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה (דברים כז)''
_new_ הוספת תגובה



אין ספק שאתה יודע יהדות מהי
לוי (שבת, 06/05/2006 שעה 21:23)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני איני קובע דינים כל שהם . בעניני הלכה אני פונה לרב .
_new_ הוספת תגובה



עדיף מכחישים ממתעלמים
אלי (יום שישי, 12/05/2006 שעה 23:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המכחישים , צחוק הגורל, באנרגיה הרבה שמשקיעים בהכחשה, מחיים את זכרון השואה יותר ממה שנוכל לעשות בעצמנו

בלי המכחישים, השואה היתה נשכחת מהר יותר

זה דומה, בעיני, לעובדה שללא אוייבים מבחוץ - מזמן היינו שוחטים פה אחד את השני.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי