פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עליבותה של גלות
צבי גיל (יום ראשון, 02/03/2008 שעה 10:00)


עליבותה של גלות

צבי גיל



בירושלים נפתח בראשית השבוע ''הפורום הגלובאלי למאבק באנטישמיות''. הכוונה כמובן, לאנטישמיות בחוץ - בגולה. הפזורה הייתה, הווה ותהיה. ההבדל הוא שכיום מי שמבקש ויכול לעזוב אותה, מכל סיבה שהיא, ואנטישמיות בכללה, יש לו לאן לבוא - למדינת ישראל. מכאן שכיהודי אני מזדהה עם כל יהודי באשר הוא. כישראלי, שבא לכאן מן הגולה, יש לי ולמדינתי אינטרסים לאומיים מובהקים, אם אלה כוללים פזורה מסוימת, כמו ארה''ב שבה הקהילה היהודית ממלאת תפקיד קרדינאלי בקשרנו עם ארה''ב, קשר שחיוני מאוד לנו, חשובה לי מאוד הזיקה ההדדית. מצד שני גולת רוסיה החדשה – ישנה, היחס המיוחד, מעבר לנושא היהודי, לא מגרה אותי אישית. ציבורית- יש בו כדי לחזק לגיטימיות ולשקם גולה, ולא מן המתקדמות שבה, גם כיום. היא גָלות.
כאשר אנו מדברים על גולָה, הכוונה היא למקום פיזי, מדינות שבהן מפוזר העם היהודי - הפזורה. כאשר אנו מדברים על גָלות, מוצמד למקום גם אפיון, דימוי, אולי סטריאוטיפי, אבל דמות שמאפיינת את הקהילה או את היהודי. בארץ ישראל של פעם וגם בישראל של היום כאשר אנו מבקשים להדביק תווית לאדם שחי את העבר שלו, אומרים ''יהודי גלותי''. כמו בהרבה דברים- מפריזים, או משמיצים. אבל ישנם סימני היכר לגלותיות בגולה. הראשון שבהם הוא הרצון לשרוד בסביבה לא אוהדת, בלשון המעטה, או אפילו בקרב ציבור עוין. משום כך, ואולי זה נשמע פאראדוקסאלי, הגטו שלתוכו הוכנסו היהודים בעל כורחם, הוא זה שבסופו של דבר, שמר עליהם.

הרצון, לשרוד ולהסתדר, מצא ביטוי הן ברמה האישית והן במישור הציבורי. ככה למשל חוברה התפילה לשלום המלכות (''הנותן ישועה למלכים'') שתכליתה היה גם להוכיח נאמנות למשטר וגם לקוות כי התמורה תהיה בהגנה על הזכות של הקהילה לשמור את אורח החיים היהודי על כול הכרוך בו. במזרח אירופה של פעם, בין לפני המשטר הקומוניסטי ובמהלכו, לא הייתה שום שאלה של מחאה על עוולות שנעשו ליהודים או על פורענויות אנטישמיות. יהודים חיו בחסד, במקרה הטוב.

במערב אירופה קיים שוני בין מדינה למדינה. בצרפת, שם האנטישמיות היא גם על רקע לאומני, וגם על רקע דתי וכלכלי, תגובת הקהילה היהודית היא נמרצת למדי, והשלטון קשוב למסר הזה, שמועבר במסגרת התייחסות לאומית, בעיקר, אך לא רק. הדיבורים שהקהילה היא פיקציה הם דיבורי סרק (פיקציה קיימת במקום אחר- ראה להלן). לעומת זאת באנגליה, הקהילה היהודית השנייה בגודלה במערב, האנטישמיות הארסית, רק החטוטרת שלה בולטת לעין. הרבה מן השנאה, הפתולוגית, מצוי בהסוואה מגוונת, מוצנע. זאת הדרך האנגלית. במקביל גם המחאה של הציבור היהודי, בראש וראשונה באמצעות הנציגות הרשמית שלו ''שליחי הקהילות של יהדות אנגליה'' היא מתונה. לגוף הזה היסטוריה מפוארת, עשירה ויעילה, אך בכל הקשור במחאה - היא מינורית, בטון. כמו באנגליה, לא צועקים. It isn't done. מנהיג שמרני קורא לביקורים מאורגנים באושוויץ ''גימיק'', והקהילה מגיבה ב-''לא יפה''.אילו מצא ביטוי הולם יותר ופחות בוטה, אפשר והייתי מסכים איתו. ועוד, מכל האומות הנאורות בעולם דווקא באנגליה בוטל השבוע כל אזכור לשואה במסגרת תוכניות הלימוד משום שהאזכור פוגע באוכלוסיה המוסלמית. אותי זה לא מפתיע. בעבורי קיימות שתי אנגליות.

אמריקה היא סיפור אחר לגמרי. הקהילה היהודית בארה''ב ובמידה רבה בשכנתה קנדה היא אקטיבית מאוד ואפקטיבית מאוד בכל הקשור במאבק על זכויות היהודים או במלחמה ללא פשרות נגד האנטישמיות. בראש החץ המיליטנטי בתחום הזה עומדת ''הליגה למניעת השמצה''. יתרה מזאת, קהילות אלה, רוב מניינן ובניינן, ומוסדותיהן, מהווים עמוד תמיכה איתן, מוסרי ומדיני, במדינת ישראל מאז קיומה.


ומה קורה במזרח אירופה

קרקוב-מסעדה
מסעדה ''יהודית'' בקרקוב
עיתון ''הארץ'' מביא באחרונה סידרת כתבות על הקהילות יהודיות במזרח אירופה. בדיווחים אין הרבה חדש. כמו למשל שבפולין אנשים מגלים את שורשיהם היהודיים. אבל יש דברים ישנים שלא תוחקרו דיים, ואם כתב נשלח למקום מן הראוי היה להתחקות אחריהם. הקהילה היהודית בפולין היא ברובה פיקציה. קיים איזה גרעין קטן של כמה אלפים. הקשישים ימותו והצעירים יחפשו להם מקומות מושכים יותר בקרב מדינות האיחוד האירופי שפתוחות בפניהם. מלבד זאת, כל ההווה היהודי הוא פיקציה. התיאטרון היהודי הוא פיקציה. הוא על טהרת פולנים. הכלזמרים הם פולנים. אפילו המסעדות, שבהם מוגשים דגים ממולאים, צ'ולנט, רגל קרושה וכבד קצוץ, הם של פולנים. רבנים ואח''מים מישראל נוסעים לפולין, מכיוון שהנסיעה והאירוח הם על חשבון הציבור. אשר להשתתפות באירועים קהילתיים, הם שותפים למראית עין שהיא תרמית.

פיקציה מוחלטת היא הנציגות היהודית של הקהילה. זאת ששימשה, ושעדיין משמשת, כלי בידי השלטונות בכל הקשור ברכוש היהודי הקהילתי בפולין, אשר הנציגות, בהשראת השלטונות, מתיימרת לרשת. מי שרוצה לקבל פרטים, ועיתונאי מן הראוי שיקבלם ממקור מוסמך, מופנה לאיל''ר- ארגון יהודי להשבת רכוש, שיושב בירושלים. שם ייחשף לפניו מלוא המידע, הן על הרכוש הציבורי והן על הרכוש הפרטי שהשאירו היהודים בפולין ואשר שוויו כיום נאמד בעשרות מיליארדי דולרים. הוא יקבל גם מידע על מדיניות הכחש והרמייה של ממשלות פולין בסוגיה זאת.

אם יש לנו עניין בפולין כיום, זה הנדל''ן היהודי האדיר שנשאר שם, והיחסים הדו-צדדיים בין ישראל לפולין בתחומים רבים, ביניהם קשרים ביטחוניים. אגב, שני נושאים אלה במהותם יש בהם משום תרתי תסתרי. ישראל הרשמית אין לה עניין לריב על רכוש של יהודים שרובם כבר לא חיים. הפולנים גומלים לנו בתחום הכלכלי והמדיני-ביטחוני. מעבר לכך הם משתדלים לשחזר קצת את חיי הקהילה של פעם. זה מעשה מבורך לעצמו. אך אין בינו לבין חיי קהילה ולא כלום. הקהילה היהודית בפולין מתה, ואלה המגלים את שורשיהם לא יקימו אותה לתחייה.

בית העלמין
בית העלמין היהודי בסנט פטרבורג
אשר לשכנתה ממזרח. רוסיה הצארית, או ברה''מ הקומוניסטית, היו אכולות אנטישמיות מן המסד ועד לטפחות. חידה היסטורית היא כיצד דווקא מקומות האלה, רוסיה, פולין, אוקראינה, ביילורוסיה, היוו במשך מאות שנים בסיס התיישבות של הרבה יהודים, בשעה שהרדיפות נגדם היו החמורות ביותר בכל העולם, למעט בתקופת האינקוויזיציה הספרדית. יתכן שהתשובה היא כי היהודים נוצלו היטב, כמתווכים, גם עם המערב, בשרות האוליגארכים, האצילים והפאנים. גם כיום, ברוסיה לא שולט שלטון דמוקרטי. הממסד הוא אוטוריטארי, אוליגרכי, רוסי לאומני מעורב בדת הפרבוסלאבית. משטר דו פרצופי בכל הנוגע בהקשר המזרח תיכוני. אם היה צורך בתזכורת, זאת ניתנה על ידי שר החוץ לברוב, אשר אמר כי הפלשתינאים, עשויים ללכת בעקבות קוסובו. היענותה של מוסקבה להזמנת השרה אברהם להשתתף באירועי ה-‏60 למדינה, לא ישנה כהוא זה, את צביעותה של רוסיה. זה הכוון שאליו הולכת מוסקבה החדשה, אף כי כלפי פנים היא תגלה רגישות מה בנושא היהודים. אלה, לאחר נפילת הקומוניזם, החלו, בעזרת יהדות המערב, ובעקיפין גם בעזרת ישראל, בשיקום חיי הקהילה. רבים מן העולים לישראל, בשנות השבעים ובעיקר בשנות ה- 90 חזרו לרוסיה, ומהם יש שהגיעו להישגים כלכליים וחברתיים מרשימים. זאת בתנאי שהם משתלבים ברקמה השלטונית. הם משתלבים. דמוקרטיה מעניינת אותם כאן. לא שם. כמובן שהאנטישמיות, שמעולם לא דעכה ברוסיה גם לא תחת השלטון הקומוניסטי, כאשר הייתה אסורה על פי החוק, זכתה למבער חדש: לאומנות בשילוב דת ושנאת יהודים לשמה נוסף על קנאה כלכלית.

מדוודב
מדוודב אם הוא ממוצא יהודי
חו''ש ''זה רע ליהודים''
אבל, כל עוד אין פוגרומים, זה לא מפריע ליהודים, כפי שהשלימו עם האנטישמיות פעם. עד כדי כך הם חרדים לעילה להעלאת להבת האנטישמיות, שבדיווח בעיתון ''הארץ'' (22 בפברואר 2008) נמסר כי לנוכח השמועות על שורשים יהודיים של המועמד לנשיאות, דימיטרי מדוודב, יש חשש בקרב הקהילה שדווקא בשל כך האנטישמיות תגבר. נציג של הקהילה מצוטט כמי שהתבטא כי ''דווקא במקרה זה כאשר מדובר בנשיא הבא, עדיף לקהילה היהודית שהוא לא יזדהה כיהודי כדי שלא למשוך אש''. הרב הראשי מטעם, הרב ברל לזר, סרב להתייחס, ורק ציין כי ''מדוודב הוא מועמד מצוין''. נו, שיגיד שהמינוי של הנשיא הנוכחי הכל יכול, והכול יוכל, וולדמיר פוטין, הוא לא מועמד מצוין. עוד זה חסר. הנה, החיידק הישן. שלא יגידו במוסקבה ולא יעלילו בחוצות סנט פטרבורג. שקט. על תעירו ואל תעוררו. אנחנו לא רוצים רעש.

זה מזכיר לי סיפור מימי ילדותי מביתנו ומכורתי פולין. אנו גרנו בכיכר העיר בבנין של המשפחה בקומה הראשונה, וגם העליונה (לפנים כיכר השוק). אחת המרפסות השקיפה על הכיכר כולו. בכיכר, בעיקר בעברו השני, נערכו בין היתר מצעדים צבאיים לרגל אירועים לאומיים. האחרון שבהם נערך. בשנת 1938 כאשר פולין הרודנית קבלה בשמחה מן הנאצים (לתקופה של שנה בלבד) נתח מן הסודֵטים בדרום על גבול סלובקיה של ימינו, לאחר שאלה כבשו את צ'כוסלובקיה. אחי הקטן, שמוליק, שהיה אז בן 6 עמד על המרפסת והצביע בכוון למצעד. העונש של הסבתא, פייגה השלישית, היה סגירת המרפסת בשבילו למשך שבוע. ראשית, ילד לא מצביע מול אנשים. שנית, וזה היה חמור לאין ערוך, ילד יהודי לא מצביע על מצעד פולני (שצעד במרחק 250 מטרים מן הבית).

על משקל אמירתו הידועה של א. ב. יהושע, ביחסי אל הגולה אני ציוני טוטאלי, מכיוון שאני פה. היהודים בניכר הם, ברובם, חובבי ציון. מי שנשאר בגולה, אני מאחל לו חיים נוחים אך בעיני הוא אינו ציוני והוא לא מוסיף לחוסני כאן בארץ. העובדה כי השנה העלייה לארץ היא הנמוכה ביותר מזה שני עשורים, מחייבת גם אותנו למחשבה, אבל היא מראה על פריחתה מחדש של הגולה. אשר לגָלות, סממניה הם כפי שהיו: חשש מפני הגוי, הצנע שבת ולכת שמא תעורר שנאה וקנאה, ההתרפסות בפני השלטון וחרדה שהמציאות תשתנה. לא צריך לתת עילה, לא בהצבעה באצבע ולא בנשיא ממוצא יהודי. יש תופעות רבות שעלולות לערער את מעט הביטחון שהושג. הפורום שמתכנס בירושלים, שיסלח לי, תועלתו לא ברורה לי, אך בוודאי הוא לא ישָרש משהו שמושרש וגלותי. זאת הגולה וזאת העליבות של הגלות. באיראן, למשל, הקהילה היהודית, בחסותו של חמינאי ואחמדינג'ד, ממש ''מאושרת''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מנעמי הגלות .
אריה עירן (יום ראשון, 02/03/2008 שעה 11:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני הרבה שנים ביקרתי בביתו של רב העיר הצרפתית PAU . הדבר הראשון בו הבחנתי היה מיסמור המזוזה למשקוף מצידה הפנימי של הדלת .
_new_ הוספת תגובה



מנעמי הגלות .
יוסלה  (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 9:29)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא רוצה להכנס לשאלה האם דעתך נכונה או לא .
אבל אני אכנס לשאלה של ''נורמאלי'' נורמה היא ''תקן'' ויש הרבה תקנים .
לפי ''תקן'' יש לאדם 2 עיניים . למשה דיין הייתה רק אחת לכן הוא היה לא לפי ''תקן'' כלומר בשפה בנאלית לא נורמאלי .
אם יש לאנשים דפוסי התנהגות לפי ''תקן'' אז מי שלא מתנהג לפי ''תקן'' הוא לא נורמאלי .
לתוך משבצת זו נופל גם זליכא . וגם אולמרט . וגם סוקרטס וגם דיוגנס .
_new_ הוספת תגובה



מנעמי הגלות .
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 11:02)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש שם קהילה יהודית פעילה גם היום?
יש לך אמצעי התקשרות?
_new_ הוספת תגובה



אנטישמיות בגרמניה ובמיוחד במזרח.
אבי גולדרייך (יום ראשון, 02/03/2008 שעה 15:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם לא שכחו כלום ולא למדו כלום.

למי שיודע גרמנית , הנה קטע אנטישמי שנתקלתי בו כשרציתי
לפדות בית כנסת יהודי (היחידי שנותר שלם במזרח גרמניה.)
העיריה עשתה עלי עליהום תקשורתי מפני שאני רוצה לגזול מהם את ''בית הכנסת לשעבר''.
ניהלו נגדי מערכה תקשורתית שכולה פנינה אנטישמית.

(והפסידו לבסוף ימח שימם)

_new_ הוספת תגובה



אנטישמיות בגרמניה ובמיוחד במזרח?
יוסלה  (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 6:51)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסלה במקרה קורא גרמנית, וטרח ותרגם קטעים מהמאמר שאליו
מפנה גולדרייך:

''אנטישמיות בגורליץ
[קטעים מתורגמים מכתבה של כריסטופר ריי, 15 בנובמבר 2007]

היום התקשרו אלי שני אנשים שונים בעניין הריב על גורלו של בניין בית הכנסת של גורליץ, ראש העיר גורליץ אחד אנטישמי יואכים פאוליק, והמלאך הגואל המשקיע הישראלי אבי גולדרייך. רוח השיחות: האנטישמי פאוליק יושב עם ישבנו השמן על קודש הקודשים של הקהילה היהודית בגורליץ

זה שבמשך שנים דחקו ה-Jewish Claims Conference בעירית גורליץ לרכוש את 'בית האלוהים' לא נראה שעשה רושם על המתקשרים מבני הקהילה היהודית של גורליץ.
לא נראה גם שעניין את המטלפנים לדעת שבשנים 1991 עד 1997 נאלצה עירית גורליץ להוציא לפחות 5 מיליון מארק על תחזוקת הבניין.

מה שמדבר לזכותו של אבי גולדרייך - לדעתם של המטלפנים, - זו העובדה שהוא בעל נכסי דלא-ניידי נוספים בגורליץ: לדוגמא, שני בנייני המשטרה והמפקדה של השטאזי לשעבר.

אמרתי (כך כותב הידיעה) למטלפן שזה נשמע כמו השקעה טובה, אך עדיין לא ברור לי מדוע היות איש עסקים נבון עושה מישהו לקדוש. המטלפו הוסיף והסביר לי שגולדרייך רוצה לרכוש את בית הכנסת עבור הקהילה היהודית בגורליץ תמורת 20,000 יורו, והוסיף בהתרגשות רבה שפאוליק רוצה למנוע זאת.

את העובדה שהעליתי שההוצאות שהיו לעיריה במשך שנים עולות לאין שיעור על הסכום המוצע, המטלפן לא רצה להבין. ''זה בית התפילה המסורתי שלנו'' אמר במרוגשות. ''שנמכר לעיריה על ידי ה-Jewish Claims Conference , בניגוד לאינטרסים שלה עצמה'', עניתי. המטלפן שתק מספר שניות, ואז הגיע לעצם העניין: האם אתה יודע מי הוא אבי גולדרייך בכלל. בבעלותו נמצאות חברות גדולות בישראל, שיש להן חוזים עם עסקים מקומיים. חברת בומברדיר גורליץ לא תמכור קרון רכבת אחד נוסף לישראל, אם העיריה לא תוותר על בית הכנסת''. אני מעדיף לוותר על הערת תגובה (כך הכתב).

המטלפן יישלח לי את כל זה באי-מייל, - את דעתו ואת ''חומר הרקע''. דרך אגב, זה לא קרה. גם מספר הטלפון שהוא משאיר נגמר בשלוחה שנעלמת אי שם.

המטלפן השני טוען טענות דומות, כאילו הוא קורא מאותו הדף ...
לשאלה האם הוא יכול לומר לי באופן ברור היכן וכיצד באה אנטישמיות לידי ביטוי בגורליץ, המטלפן עונה לי בבטחה:
''בכל מקום בו מניחים מכשולים בדרכה של הקהילה היהודית והמייסדת שלה מירה גלרטר''. ניסינו לדבר ישירות עם גברת גלרטר אך היא לא החזירה לנו צלצול (למרות שממשרדה הובטח לנו שתתקשר).

יותר מדויק ופחות 'נחבא אל הכלים' הוא היינץ יואכים אריס. למנהל העסקים של ה- Jüdische Gemeinde Dresden אפשר אפילו להתקשר הביתה. הוא גם אינו סובל ממחסור במלים ברורות: ''כאשר מאיימים על העיר גורליץ בענישה כלכלית, במידה ובית הכנסת לא יעבור לרשותו של האדון גולדרייך, הרי עושים ליהודים בגרמניה שרות דוב. זה פשוט לא ישר,'' הוא קובע.

[סוף תרגום]

יוסלה סבור שהדברים מדברים בעד עצמם.
_new_ הוספת תגובה



אנטישמיות בגרמניה ובמיוחד במזרח?
אבי גולדרייך (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 8:07)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה שתרגמת.

ובכן.
הסיפור החל כאשר העיריה המקומית הציעה לי! לרכוש מהם את בית הכנסת הישן בסכום של 220000 יורו .

העניין נראה לי, עניתי בחיוב , וארגנתי את הכסף לרכישה.
לציין שהסכום הזה רובו ככולו נאסף על ידי נדבנים יהודים בעיקר קבוצת רופאים מבית החולים בסינסינטי אוהיו.
מטרת הקניה היתה לתת את בית הכנסת לשמוש הקהילה היהודית הקטנה במקום וכן לייסד בבית הכנסת מוזיאון קטן לזכר הקהילה שהושמדה בשואה..

הסכום נדרש על ידי העיריה ואף הופקדה מקדמה בסך 20000 יורו בחשבון לזכות העיריה.

בשלב מסויים החליט ראש העיר לבטל את המכירה אולי כתוצאה מלחץ של המפלגה הניאו נאצית שכוחה רב באיזור זה במזרח גרמניה (17% מהמושבים ).

התחילה סחבת שארכה בערך שנה.
בשלב מסויים העניין התגלגל לעתונות המקומית והתחילה ''מהומה תקשורתית בעיתונות המקומית.
בשלב מסויים גויס האתר דלהלן- אתר שנותן הרבה פתחון פה לקבוצות ניאו נאציות וימניות .
המאמר לעיל הוא מאמר שהעובדות בתוכו לא נבדקו .
ואני אישית לא נשאלתי, לגבי העובדות, כראוי לכתבה מאוזנת. השקר הבולט הינו למשל שהוצע לקנות את הנכס עבור 20000 .
בהמשך הכתבה צויין גם שאני אישית מעורב בפרשיית אהבים עם נערה בת 14 ביתה של ראש הקהילה היהודית (שטות מוחלטת ) ועוד דברי הבל כגון שרכבת ישראל תפסיק לקנות את קרונותיה בעיר בגלל סרוב העיריה למכור את בית הכנסת.
צריך להבין כי מפרנסים רבים בעיירה גורליץ עובדים במפעל בומברדיה והשקר הזה עורר סערת רגשות אנטישמית שלובתה על ידי כרזות של המפלגה הנאצית המקומית.

השילוב של איזה מטלפן אנונימי ומוזר בכתבה המדבר על חרם ישראלי על חברת בומברדייר ועל העיר הוא כלי תעמולה מובהק.
המאמר עורר גל של תגובות אנטישמיות , כרזות של המפלגה הניאו נאצית כו''.
_new_ הוספת תגובה



מישהו חלק לך קומפלימנט בסערת הויכוחים
דוד סיון (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 8:23)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמיד אמרתי שאתה ''אטרקטיבי'' והנה יש החושבים
שבנות 14 רוצות בחברתך. צריך גם להסתכל על הצד
החיובי של הסיפור.
_new_ הוספת תגובה



זה קומפלימנט?
אבי גולדרייך (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 8:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה אולי בתרבות הישראליסטית של לרוץ ולספר ''לחברה'' .
אבל בעולם המערבי, התנהגות כזו פסולה.
צריך להבין את הקודים שלהם- והם לא ''חברה''.
מקיין , איש בן 70 הואשם בכך שקיים פרשייה עם לוביסטית, וכמעט עף מהמירוץ.

כשמספרים על אדם בגילי, 53, שאני מנהל פרשיות אהבים עם בנות 14 הכוונה היא לא להפוך אותי לגיבור חברתי אלא להשחיר את דמותו בציבור.
_new_ הוספת תגובה



זה קומפלימנט?
דוד סיון (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 8:45)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכוונה שלי היתה רק להיבט החיובי.
עזבתי בצד את ההיבטים השליליים.
_new_ הוספת תגובה



יוסלה ''סבור'':
יענקלה (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 8:17)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''יוסלה סבור שהדברים מדברים בעד עצמם....''

כמו כל אנטישמי עלוב סבור גם יוסלה שכל שקר על יהודים הוא תורה מסיני אמת לאמיתה- ליוסאלאך, אולי גם כל מה שכתוב ''בדער שטירמער אמת''? .
יוסלה הוא אלמנט מקומי עלוב שקונה בלי בדיקה כל שקר , וכל בדיה אנטי יהודית.
יוסלה הוא חומר גלם מצויין ללישה על ידי תעמולה ניאו נאצית.
העובדה שיוסלה דובר גרמנית מעלה חשד שמדובר במה שקרוי במקומותינו ''ערב רב'' גויים אנטישמים שהגיעו לכן כתוצאה מנשואי תערובת או גיורי בזק שקריים.
יוסלה הוא קייס טוב למשטרת ההגירה...
_new_ הוספת תגובה



אריה-קובי
יוסלה  (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 8:39)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גולדרייך יודע להגן על עצמו טוב מספיק,
ואינו זקוק לעזרתם של אריה-יענקלה
שכבר מגרשים את יוסלה מהארץ.

יוסלה תירגם מילה במילה את רוב המאמר כלשונו,
וכפי שהוא מתפרסם באתר אליו הפנה אותנו גולדרייך
עצמו.

אם מה שמופיע במאמר שגוי, יש לגולדרייך עילה לתביעה
על הוצאת דיבה בגרמניה, או לפחות ראוי הוא לקבל
התנצלות ממפרסם המאמר. אך המאמר כלשונו מורה
על התנהלות די נואלת של גורמים יהודים בעיר גורליץ, בין
אם פעלו כבאי כוחו של גולדרייך או לא.

לקרוא ליוסלה 'אנטישמי' זו שטות ממדרגה ראשונה
היות ויוסלה אוהב את עצמו עד בלי די.

נראה לי שדווקא יענקלה-עירן ותוספותיהם שקועים בשנאה
עצמית, או לפחות במצב של פראנויה הגורמת לכל צל הר
להידמות להר, ולכל משתתף בפורום שאינו מסכים עם
דיעותיהם ה'נאורות' להיות אוייב ישראל.
_new_ הוספת תגובה



אריה-קובי
אריה עירן (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 16:17)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שוב חלמת עלי הלילה ?
_new_ הוספת תגובה



[•] יוסלה
סתם אחד (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 0:15)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה עוד שפות אתה יודע ?

1.גרמנית

2.עיברית

אני קרוב משפחה של שלום כהן ז'ל. דרישת שלום.
_new_ הוספת תגובה



[•] יוסלה
סתם אחד (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 0:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסלה איזה עוד שפות אתה יודע ?
_new_ הוספת תגובה



יוסלה
אריה עירן (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 5:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הודעתך מאד מעניינת .
האם אפשר לקבל ממך הודעה פרטית לדואר שלי ?
_new_ הוספת תגובה



יוסלה
מוטי (יום חמישי, 06/03/2008 שעה 20:01)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכולכם שם, אני מתגורר בגרמניה באיזור הסובל מתדמית פרו-נאצית מובהקת, אולם יודע מנסיוני שבניגוד לארץ חמדת אבות כאן החוק הוא חוק, מה שאומר שתמיד באפשרותו של הנפגע לעורר מהומה תקשורתית וערכאית שתעמיד במקומם את כל הקיצוניים הימניים. ואגב, בתור יהודי בגרמניה יש לך קלפים לגמרי לא רעים. צריך רק לדעת להשתמש בהם נכון, משום שהתקשורת מתה על סיפורים כאלה.
_new_ הוספת תגובה



מוטי
אריה עירן (יום חמישי, 06/03/2008 שעה 20:39)
בתשובה למוטי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת שאתה קרוב משפחה של שלום כהן ז''ל . מה הקשר שלך אליו ? איך אתה יודע שהיה לי קשר איתו ?
_new_ הוספת תגובה



אנטישמיות ישראלית
לוי (יום ראשון, 02/03/2008 שעה 19:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האנטישמיות הישראלית פורחת ומשמינה .
_new_ הוספת תגובה



אנטישמיות ישראלית
יוסלה  (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 9:33)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני הרבה שנים ביקרתי בביתו של רב העיר הצרפתית PAU . הדבר הראשון בו הבחנתי היה מיסמור המזוזה למשקוף מצידה הפנימי של הדלת .
_new_ הוספת תגובה



אנטישמיות ישראלית
אריה עירן (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 9:51)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה הקטע החדש שלך ?
ראיתי מאמי שכעת אתה מעתיק אותי ומפיץ בכל מקום .
תודה .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי