פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שודדי מבוטחים
צבי גיל (שבת, 26/11/2011 שעה 13:00)


שודדי מבוטחים

לא המדינה ולא גופים שאמורים להגן על הצרכן מפקחים על הג'ונגל של הביטוחים

צבי גיל



אין זווית כמעט שחברות הביטוח בארץ לא זכתה בה להתייחסות,שלילית בעיקר, והכול בתחום המאקרו. למשל ניגוד אינטרסים, אג''ח קונצרטיות, תיקי נוסטרו, חלק מפירמידות, המאבק של צדק חברתי ועוד. בכול אותו מסע, הלך לאיבוד האובייקט של הביטוח והוא המבוטח. כרגיל אצלנו מרוב צעקות זאב, זאב שוכחים את אלה שנטרפו על ידו. האזרחים.

• • •

בפרסומת ב''קול ישראל'' שבו ''הפרסום עובד'' (ומסתבר שאובד) מובאת מדי פעם פרודיה כיצד לקוח מתקשר לביטוח ישיר ומטרטרים אותו מעמדה לעמדה,לרוב לא מאוישת והוא הולך לאיבוד בצנרת הפנאומטית הזאת. פרסומת זאת היא מטעם סוכני הביטוח שמתבשמים בכך שאצל סוכן הטיפול הוא אישי,והמבוטח לא מטולטל והכול משומן וממורק. זה נכון אולי בכול הקשור לחברת הביטוח שלך, שגם היא מטרטרת את הלקוח. זה כלל לא נכון בכול הנוגע לביטוח צד ג' אשר פגע ברכב שלך.כאן לא זו בלבד שאזה מסע אלונקות, אלא לאחר מכן אין כמעט אדם שלא יוצא פגוע.

אין כמו סיפור אישי כדי להדגים את דרך החתחתים שעושה אדם, לא כאשר הוא פגע ברכב של הזולת אלא שהזולת פגע ברכב שלו. הפוגע מוסר לך את פרטיו ואת שם חברת הביטוח שלו, ובזה הוא סיים. ואילו מי שנפגע מתחיל בדרך פתלתלה, מתישה, שעולה ממון , מבזבזת זמן,פוגעת בעצביו, ולבסוף הוא לא מקבל את מה שהוא הוציא על התיקון ועל השמאי, אלא הרבה פחות והוא יכול להגיש ''השגות''.

זה מתחיל בהגשת דו''ח תאונה ומילוי כול פרט בדקדקנות כולל צרוף מסמכים כמו רישיון רכב, רישיון נהיגה. אחר כך אתה מזמין שמאי, ואתה מכניס את הרכב למוסך ומחכה שעות, ואתה משלם מכיסך לשמאי (סכום מופקע) ולמוסך ואז אתה מעביר את החשבוניות לחברת הביטוח שלך שתבקש החזר מחברת הביטוח של הפוגע. סוף המעשה. המכונית תוקנה במוסך ב-‏11 ביולי 2011 וכסף הוחזר לי ב-‏25 באוקטובר 2011, כלומר שלושה וחצי חודשים לאחר התיקון. בעצם לא כול סכום ההוצאה אלא הרבה פחות. ואחר השגות שסופם בסוף נובמבר- הסכם הפשרה הסתכם במינוס 500 שקלים על הכסף שאתה שילמת.

גם אם העילה עשויה להיות תיקונים שלא במסגרת הנזק לא בעל הרכב שנפגע ביקש זאת אלא השמאי שלהם הוא שקבע מה התיקון ומה שוויו. מכול מקום לא אני הכתובת לעילות. אני הכתובת להחזר החוב. ואם כבר, מגיעה לי תוספת על בזבוז זמן, על התכתבויות, התרוצצויות, על ריבית והצמדה.ואכן במענה להשגות שלי. כאמור הסכום שקבלתי הוא ב-‏500 שקל פחות מן ההוצאות שהיו לי, אני רשאי כמובן לפנות לעורך דין עוד גורם שמרוויח ממצוקת הציבור. אילו עמדה בי הסטאמינה של פעם הייתי הולך לבית המשפט לתביעות קטנות ואין לי ספק שהיו מטילים על חברת הביטוח את מלוא ההוצאות. אפשר מאוד תוספת על סחבת ועוגמת נפש. אבל רציתי לגמור. זאת בהנחה שאם לא אסכים הדבר ייסחב עוד ולא אזכה בפרוטה בעתיד הנראה לעין כפי שהסביר לי ידיד על מה הברות הביטוח בונים. מאלף לקוחות- קרבנות כאלה הם מרוויחים חצי מיליון שקלים.

השאלה היא מדוע. מדוע לא די באדם שנפגע והאיש שפגע או סוכנות הביטוח שלו יעשו את כול המלאכה. מדוע עלי להכניס את הרכב למוסך. מדוע עלי להתעסק עם שמאי. מדוע עלי לשלם, בשעה שהפוגע מודה שהוא שעשה זאת,ואין כל אי הבנה. אז לא הייתה מתעוררת בעיה של סחבת,וטלטולים,והעניין היה נשאר בין הצד השלישי המבוטח לבין חברת הביטוח שלו. כול כך פשוט והגיוני.


רווחים בודדים ומצטרפים

אכן זה לא מקרה. זאת שיטה.ידיד שמומחה בתחום ביטוח רכב אומר כי אמנם המפקח על הביטוח ער לכך, אבל יש דרכים למשוך, ובכך בעצם בסופו של דבר להרוויח כסף, בלא לשלם רבית על הפיגור. הטרטור הנפוץ הוא בנפגעי גוף חרף העובדה שאין כול צל של ספק מי אשם בתאונה, בד''כ חברות הביטוח מחייבות לחכות עד שהמשטרה תגיש כתב אישום או עד שיימסר לחברה תיק החקירה.יתר על כן חברות הביטוח. כמעט תמיד מורידים מאחוז ירידת הערך שקבע השמאי של צד ג. באופן די קבוע הם מקצצים בשכר טרחה של השמאי של צד ג.אלה, אומר ידידי, הם מקצת מהתלאות שאותם עובר צד ג. ויש לשים לב לעוד נקודה. לחברת הביטוח אין אינטרס לטפל בלקוח צד ג באופן הוגן מכיוון שהוא לא לקוח שלהם. אדרבא, ככל שימררו את חייו יותר כך הוא יבוא בטענות אל הסוכן שלו. ואכן אני באמת באתי בטענות אל הסוכן שלי, וציטטתי את הפרסום בקול ישראל על התועלת שבביטוח אצל סוכן מורשה עם כתבות ושם ואחראי על ''ביטוח ישיר''. ולסיום מסכם אותו ידיד, ברוב המקרים צד ג ''המותש'' נוטה לוותר על כמה מאות שקלים מצד החברה הנתבעת. ואם מנהלים חשבון מגיעים למסקנה איזה הון עושות חברות ביטוח אלה על כחש ומרמה של הלקוח, ובייחוד שהוא לא שלהם אל של הפוגע.

הנה כמה ציטוטים מתוך האתר משרד עו''ד א. הר-אבן:
כלכליסט: המכונית ניזוקה בתאונת דרכים? חברות הביטוח יערמו קשיים רבים בדרך לקבלת הכסף. ''כלכליסט'' מגיש מדריך: מהן זכויותיכם וכיצד לצאת מהמלכודות השונות שהחברות ינסו לטמון לכם. ...קיימת חובה חוזית של חברת הביטוח, המחייבת אותה להשבת מצב הרכב לקדמותו, טרם קרות התאונה. האינטרס של חברת הביטוח הוא לחסוך עלויות והיא תעשה הכל כדי לשלם כמה שפחות'', אומרת עו''ד אינגריד הר אבן, היועמ''ש של פורום התיקון הבטוח... ''זכותכם להכניס את הרכב לכל מוסך שתבחרו, מרצונכם החופשי, ולא לקבל המלצות או הנחיות מבעל אינטרס כלשהו, במיוחד במקרה של תאונה'', ממליץ רונן לוי, יו''ר איגוד המוסכים. לדבריו, ''המפקח על הביטוח הוציא הכרעה עקרונית האוסרת לחלוטין על חברת הביטוח או סוכן הביטוח להפנות מבוטחים למוסכים תמורת עמלה ו/או כל טובת הנאה אחרת...''
...
חדשות 2: השוק הפרוץ של ביטוחי הרכב: חברות הביטוח טוענות כי הלקוחות מרמים אותן בעזרת מוסכי ההסדר, אך מסתבר כי המציאות שונה לחלוטין. מאות מקרים מתועדים ואלפי פניות של לקוחות מוכיחים כי בדרך כלל חברות הביטוח הן אלו שמרמות את הלקוחות ומורידות את ערך הנזק בעשרות אלפי שקלים במוסכי ההסדר - כדי לא לשלם את מלוא הסכום לבעלי הרכב. עו''ד הר-אבן, היועצת המשפטית של ''פורום התיקון הבטוח'', המספק סיוע, ייעוץ ומידע ללא תשלום לבעלי רכב ו-ויקטור עידן, שמאי רכב פרטי ובלתי תלוי מגלים את המצב לאשורו.
אני מסתפק בהערות אלה כדי להצביע על כך כי בסופו של דבר חברות הביטוח עושות כמעט הכול שעולה על רוחן, ויש להם מספיק כסף לשכירת יעוץ משפטי אשר יוציא אותם מכול פקעת, ולעומת זאת יכניס לפקעת חדשה את הלקוחות. משום כך הרע במיעוטו הוא לשלם עוד כמה מאות שקלים, כפי שציין ידידי המומחה לביטוח במקום המסע בדרך הייסורים שלאחר שלוה חדשים של העדר תשלום ינכו לכך כסת ומשאירים לך את האופציה להשגות.


כתובת ציבורית-יוק

מי שאמור היה לטפל בתלונות מסוג זה הם לא איגוד חברות הביטוח אלא גופים ציבוריים כמו המועצה הישראלית לצרכנות. כמו לכול גוף ציבורי יש גם למועצה זאת אתר הבית. ניסיתי למצוא איזו משבצת באתר שלה כדי להעביר להם טיוטה של הפוסט כדי שיוכלו להגיב. במסגרת משבצות השאלות והתשובות מתנוססת הכותרת: המועצה לצרכנות נלחמת על זכותך להגינות. יפה אבל איך אני מגיע אליה. ניסיתי. באתר מופיע איזה סד קטן שמצוי לתלונות. הכנסתי בה את הטקסט ושלחתי. לא פעם אלא פעמיים. אין לך אפילו אינדיקאטור שהוא נשלח. אני מסופק אם הוא הגיע בכלל, ואם כן האם אלה שמו לב. והגעתי למסקנה שבמקום לשלוח לגוף בירוקראטי, וגם אנכרוניסטי את התלונה צריך היה לשלוח אותה ליוזם מחאת הקוטג' איציק אלרוב. שכן הוא ושכמותו ולא הגוף שקורא לעצמו המועצה לצרכנות הביאו למהפך בשוק המחירים, או בדיור או בכול נושא חברתי כלכלי שעל הפרק. בודדים עושים זאת. המועצה יכולה אולי לפעול במאקרו כמו חוות דעת בנושא הריכוזיות. אם היא פועלת זאת שאלה אחרת. זה חשוב מאוד אסטרטגית, אבל יש דברים של יום, יום שהצרכן נזקק להם ותרומתה של המועצה לא מורגשת. מה שמלמד כי בעידן של ''מהפכת התודעה'' המועצה לצרכנות ודומיה הם גופים אנכרוניסטיים.

אבל יש עוד מען, בית הנבחרים שלנו שנבחר על ידינו כדי לעסוק בסוגיות כאלה של האזרח. הבעיה היא שאכן הוא נבחר על ידינו אבל הוא לא מייצג אותנו בשיטה היחסית בניגוד לאזורית, שם יש לי כתובת, כמו בארה''ב ובאנגליה.
פנייתי לכמה חברי כנסת בנושא,לא הניבה שום מענה ואני לא מופתע. אני מסופק אם רובם קוראים את הפניות. אף שיש להם תקציב די משמעותי לקשרי ציבור, למחשבים למזכירות וכיוצא באלה. אבל יש להם דברים דחופים יותר כמו מלחמה בבית המשפט העליון, חוק לשון הרע, ערוץ 10 וכיוצא באלה נושאים שעושים כותרות ונחשפים בתקשורת. ככה למשל כתבתי פעמיים ליו''ר וועדת הכלכלה של הכנסת ח''כ כרמל הכהן שאמה. אדם שעוסק ראשו ורובו בחיסול ערוץ 10 ולא מתפנה לעניינים זוטרים כמו סוגית המבוטחים מטופלת בקונגרס האמריקני. באמריקה ציר קונגרס כזה אם הוא נבחר בכלל לא רואה אור של קדנציה נוספת. אצלנו הכנסת היא הריבונית ולא העם, ולא זו בלבד שהיא אינה מייצגת אותו אלא מתעלמת ממנו. וגם כאן כמו במקרים אחרים אנו מגיעים לראש הדג.הוא מסריח, ואנו אוכלים אותו, לוקים במחלת מעיים ואין מי שיטפל בנו.

אם נעמיד את בית הנבחרים מול הציבור- דומני שזאת הכנסת הגרועה ביותר שהייתה לנו אי פעם. אבל הציון ''נכשל'' מגיע לציבור שבחר בה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


כל אחד ראוי לביטוח שהוא עושה לעצמו
גלעד היפתחי (יום שני, 28/11/2011 שעה 18:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוצה לומר שגם לי קרה מקרה דומה וחברת הביטוח שלי פעלה מיידית לפי ההסכם שהיה ביננו, שהוא הסכם סטנדרטי. צריך להבין שחברות הביטוח מרוויחות הרבה מאוד מביטוחי הרכב ולא כדאי להן לפוצץ את העסקאות שלהם ולריב עם בעלי רכב. לכן הן שולחות גרר מייד למקום התאונה, ושמאי בדרך כלל למקום הגרירה של הרכב הנפגע, שהוא בד''כ למוסך שבו בעל הרכב מטפל בריכבו. רוצה לומר, שלא נדרשת נוכחות בעל הרכב ליד ריכבו, הגורר מגיע לבדו למקום התאונה, מוודא את פירטי הרכב מול סוכנות הביטוח ומוביל את הרכב להיכן שביקש בעל הרכב. צריך פשוט לוודא שהמוסך שמטפל ברכב הוא מוסך רשום ומוכר באיגוד המוסכים ולא איזשהו חאפר-מאכער. הסכמי התשלום של חברות הביטוח נעשות רק מול מוסכים מורשים. אצלי לא שילמתי אפילו לא שקל למוסך, אלא חברת הביטוח שילמה למוסך ישירות לאחר בדיקת הרכב על ידי איש שלה.

חברת הביטוח מקבלת בד''כ את הערכות השמאי שעובד עבורן ומגיע לפי הזמנתן (כל בעל רכב יכול להזמין שמאי מצידו, אבל מניסיונות של אחרים נדמה לי שתרומתו לבעל הרכב אינה מצדיקה זאת), כי הוא רוצה להמשיך לעבוד בשירותן, אם אתם מבינים. כלומר, חברות הביטוח משלמות לשמאי הזה. מוסכים שיש להם הסדרים עם חברות הביטוח מכבדות את הערכות השמאי. בכל מקרה, אם בעל רכב יוצא מהמוסך בפועל במחיר גבוה יותר מהמחיר שהעריך השמאי, זכותו לפנות לחברת הביטוח כדי שישלמו את הפרש המחיר ובלבד שמדובר בחלקי רכב שנפגעו בתאונה. לכן יש חשיבות שבעל הרכב או מי מטעמו יהיו נוכחים בעת ביקור השמאי ויוודו שהוא רושם את כל הנזקים.

במקרה שהרכב נפגע בסכום שגבוה מחצי ערכו בשוק, נהוג לרשום לו ''טוטל לוס''. זה טוב לשני הצדדים כי בעל הרכב מקבל את מחירו המלא של הרכב, גם אם היה לו בלאי, פגיעות גוף רכב קודמות, קילומטראז' גבוה וכו' ואילו חברת הביטוח מרוויחה ממכירת הרכב לסוחרי חלקי רכב ומתכות.

משלוח תעודת רכב, רישיון רכב ודו''ח משטרתי נעשה דרך הפאקס. חברת הביטוח שלך לא מדברות עם הנהג בצד השני אלא עם חברת הביטוח שלו. וחברות ביטוח יודעות לדבר בינהן.

חברות הביטוח רוצות להרוויח כמה שיותר, או להמעיט מנזקי התשלום שלהם כמה שיותר. לכן מה שמחוייב בעל הרכב הנפגע הוא לוודא שהשמאי, בין הוא זה שנשלח ע''י חברת הביטוח ובין זה שבא לפי הזמנת בעל הרכב, שהשמאי ירשום את כל הפגיעות ברכב ושלא יפספס שום פרט. ודבר שני להורות לחברת הביטוח שלו לגרור את ריכבו לתיקון במוסך הבית שלו, ובלבד שהוא מוסך תיקני ורשום באיגוד המוסכים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי